Mærkeligt css problem
Fra : Jacob Hansen

Dato : 15-08-03 19:14

Jeg har forsøgt meg på en tutorial om css design hos HTML.dk. Den handler om
å ersatte tabeller med divs.
Jeg har nu øvet meg lidt, men jeg blir ikke klog på browsernes tolkning af
koden. Siten validerer, men den ser ikke lik ud i noen av de store browserne
(IE, NS, Opera)
Er der nogen som ser hva jeg gjør fejl? Højre og venstre div er forkert i
IE, og den tynne stribe i toppen er kuttet af til højre i Opera. Why?

http://home.online.no/~hytjanst/css-site

Css er her: http://home.online.no/~hytjanst/css-site/css/stil.css

Hilsen Jacob (Nordman som øver sig på dansk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-03 22:29

"Jacob Hansen" <jahansen@hotmail.com> skrev

> [...]
> Er der nogen som ser hva jeg gjør fejl? Højre og venstre div er forkert i
> IE, og den tynne stribe i toppen er kuttet af til højre i Opera. Why?

Prøv at sætte z-index:3; på #Main

Og så bør du nok overveje at rette alle de store bogstaver til små i css og
tilsvarende i klasse- og id-navne i html.

> Hilsen Jacob (Nordman som øver sig på dansk

Det går nok endda uden :)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jacob Hansen

Dato : 16-08-03 11:57

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev:
> Prøv at sætte z-index:3; på #Main
Det har jeg nu gjort. Kunne ikke se noen umiddelar effekt. Hva gjør denne?

> Og så bør du nok overveje at rette alle de store bogstaver til små i css
og
> tilsvarende i klasse- og id-navne i html.

Har også endret alle til små boktaver. Kan ikke se noen forskjell i Opera og
NS. Hva er galt? Er ikke f.eks. 70 px det samme i alle browsere.......
Kan noen hjelpe meg til å forstå dette? Jeg vil at denne enkle siden skalse
lik ud i alle tre browserne. Er det ikke mulig?

Ref:
http://home.online.no/~hytjanst/css-site

Css er her: http://home.online.no/~hytjanst/css-site/css/stil.css

Mvh
Jacob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-03 14:52

"Jacob Hansen" <jahansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg nu gjort. Kunne ikke se noen umiddelar effekt. Hva gjør denne?

Jo, du har nu opnået, at <div id="main"> ikke dykker ned under <div
id="thinline"> hvorved noget af den øverste tekst linje skjules.

> og
>
> Har også endret alle til små boktaver. Kan ikke se noen forskjell i Opera
og
> NS. Hva er galt? Er ikke f.eks. 70 px det samme i alle browsere.......

Dette var nu mere for at lette en validering. I øvrigt har du ikke afsluttet
denne konvertering. Alle attibutterne på linkdefinitionerne står stadig med
store bogstaver.

Endelig bør du bytte om på a:hover og a:active, hvis du ønsker at aktive
links (siden ses nu) skal have en anden farve. Ellers kan du sammenskrive
a:link, a:visited og a:active til kun en blok ved at nævne alle tre på en
linje adskildt med et komma:

a:link, a:visited, a:active{
definitioner
}

> Kan noen hjelpe meg til å forstå dette? Jeg vil at denne enkle siden
skalse
> lik ud i alle tre browserne. Er det ikke mulig?

Prøv at tilføje denne linje til body i css:

padding:0px;

Det vil afhjælpe noget af problemet med, at forskellige browsere viser siden
forskelligt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jacob Hansen

Dato : 16-08-03 19:33

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev bl.a.
> [...]

> definitioner
> }
> Prøv at tilføje denne linje til body i css:

Jeg har endret alle a: slik du tipset meg om (takk!)
Men fremdeles er ikke alt helt likt. I opera vil ikke left og right gå helt
opp til thinline. Hvorfor ikke? Den gjør det i IE (Har ikke sjekket i NS)
Jeg kan også se at main går for høyt opp (ser gulfargen mellom topheader og
tinline) og ikke helt ned selv om den er satt til 100%. Ved du hvorfor?
Jeg er veldig nær en løsning nå (håber jeg). Kan du se hva som nå mangler
før den vises likt i alle tre browsere?

Ref:
http://home.online.no/~hytjanst/css-site

Css er her: http://home.online.no/~hytjanst/css-site/css/stil.css

Jacob (som er meget takknemlig for all hjelp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-03 00:00

> [...]
helt
> opp til thinline. Hvorfor ikke? Den gjør det i IE (Har ikke sjekket i NS)

Hvis du har tjekket i Mozilla, har du i princippet også tjekket i Netscape.
De to browsere er ens, bortset fra interfacet.

> [...]
> tinline) og ikke helt ned selv om den er satt til 100%. Ved du hvorfor?
> Jeg er veldig nær en løsning nå (håber jeg). Kan du se hva som nå mangler

Prøv at trække thinline op, så den rører ved topheader - justeres i css.

Og prøv så at lægge left og right på inden topheader og thinline og træk dem
højere op.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-08-03 22:04

Jacob Hansen wrote:

> Er der nogen som ser hva jeg gjør fejl? Højre og venstre div er
> forkert i IE, og den tynne stribe i toppen er kuttet af til højre
> i Opera. Why?

Kan du bruge det her til noget:

http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/hytjanst/index.html
http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/hytjanst/hytjanst.css

Det kan muligvis optimeres lidt her og der, men det er hvad jeg
umiddelbart kunne bikse sammen.

God arbejdslyst.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Jacob Hansen

Dato : 16-08-03 23:02

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev>
> [...]
> http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/hytjanst/hytjanst.css
>
> Det kan muligvis optimeres lidt her og der, men det er hvad jeg

Jammen, dette er da helt perfekkt Jeg har kigget på CSS-filen og ser at
du har lavet en HTML og bygd ud litt på body. Jeg ser også at du bruger
store bokstaver. Erik mente at disse skal være små. Hva mener du? Eller er
det ikke så viktigt?

Jeg skal nu studere den kode og se om jeg forstår hva som skal til for at
bygge cross browser code med CSS.

Ps. Jeg har ikke testet i NS, men kanskje nogle av dere har? Ser den lik ut
der også nå?

Tusind tak begge to

Jacob

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-08-03 00:56

Jacob Hansen wrote:

> Jammen, dette er da helt perfekkt Jeg har kigget på CSS-filen
> og ser at du har lavet en HTML og bygd ud litt på body.

Jeg har såmen arbejdet ud fra dit eget style sheet og optimeret lidt
her og der - jeg regner med at du selv kan arbejde videre med det.

> Jeg ser også at du bruger store bokstaver. Erik mente at
> disse skal være små. Hva mener du? Eller er det ikke så viktigt?

Store bogstaver? Hvor? Der skulle da helst ikke være nogen udover til
at definere doctype. Al andet kode - HTML såvel som CSS - er skrevet
i lowercase, da siden er skrevet som XHTML 1.1 Strict.

> Jeg skal nu studere den kode og se om jeg forstår hva som skal til
> for at bygge cross browser code med CSS.

Hehe, god arbejdslyst.

> Ps. Jeg har ikke testet i NS, men kanskje nogle av dere har? Ser
> den lik ut der også nå?

Jeg har testet det i Mozilla 1.3, Netscape 6 og 7, Internet Explorer
6 og Opera 7 i Windows 2000 Pro. Det ser ens ud i alle disse browsere
hos mig. Det eneste, der irriterer mig er den vertikale scrollbar,
grundet 100% height.

Fra : Jacob Hansen

Dato : 17-08-03 09:57

Anders Thorsen Holm skrev bla.

> Store bogstaver? Hvor? Der skulle da helst ikke være nogen udover til
> at definere doctype.

I hytjanst.css. Her er alle atributtene skrevet slik:

BORDER-RIGHT: #000 1px solid;
PADDING-RIGHT: 5px;
PADDING-LEFT: 5px;
PADDING-BOTTOM: 0.25em;
MARGIN: 0px 150px;

Erik mener at dette skal skrives med små bogstaver.

>Det eneste, der irriterer mig er den vertikale scrollbar,
> grundet 100% height.

Er det en bug som gjør at det kommer en scrollbar når den defineres til
100%?
Man skule tro at 100% er helt ne, og ikke slik som her, helt ned og lidt til

Er det nogen annen måde å få siten til å gå helt ned dynamisk, men uden
scrollbar?

Jacob

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-08-03 13:59

Jacob Hansen wrote:

> I hytjanst.css. Her er alle atributtene skrevet slik:
>
> BORDER-RIGHT: #000 1px solid;
> PADDING-RIGHT: 5px;
> PADDING-LEFT: 5px;
> PADDING-BOTTOM: 0.25em;
> MARGIN: 0px 150px;

Nej, det er de ikke.

> Erik mener at dette skal skrives med små bogstaver.

Jamen, jeg har skam også skrevet det med småt - der må være noget
galt med din editor eller browser, eller hvad du nu ser filerne med!?

> Er det en bug som gjør at det kommer en scrollbar når den
> defineres til 100%?

Nej, egentlig ikke. De 100% henviser til højden af body. Eftersom
#main, #left og #right er placeret ca. 70 pixels fra toppen, men
stadig får tildelt en højde på 100% af body, vil der naturligvis være
noget scroll.

> Er det nogen annen måde å få siten til å gå helt ned dynamisk, men
> uden scrollbar?

Du kunne måske lade #top være absolut positioneret, og så give #main,
#left og #right tilpas stor padding og margin... måske er du nødt til
at smide en ekstra div ind i hver af disse for at undgår bøvl med den
totale højde.

F.eks.:

#top {
   position: absolute;
   top: 0;
   left: 0;
   z-index: 1;
   width: 100%;
   padding-bottom: 7px;
   border-bottom: 1px solid #000;
}

#topheader {
   height: 60px;
   background-color: #004669;
   border-bottom: 1px solid #000;
}

#main {
   height: 100%;
   margin: 0 150px;
   border-left: 1px solid #000;
   border-left: 1px solid #000;
   background-color: #ffa;
}

#maincontents {
   padding: 70px 5px 0.25em 5px;
}

#left {
   float: left;
   width: 150px;
   height: 100%;
   background-color: #004669;
}

#leftcontents {
   padding: 70px 5px 5px 5px;
}

#right {
   float: right;
   width: 150px;
   height: 100%;
   background-color: #004669;
}

#rightcontents {
   padding: 70px 5px 5px 5px;
}

   yadda

   yadda

   yadda

       <h1>Overskrift</h1>

http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/hytjanst/index.html
http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/hytjanst/hytjanst.css

Ovenstående ser ud til at virke med Mozilla 1.3, Phoenix 0.5, Mozilla
Firebird 0.6, Netscape Navigator 6, Netscape Navigator 7, Internet
Explorer 6, Opera 5, Opera 6 og Opera 7 i Windows 2000 Pro.

Netscape 4.7 gider jeg af gode grunde ikke bekymre mig en fløjtende
fis om

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona