Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt spørgsmål om billedredigering.
Fra : Jack L.

Dato : 15-08-03 16:59

Hej gruppe.

Jeg har kigget lidt på det efterhånden småkendte billede taget af Trolle007
som kan ses på følgende link:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=37956. Jeg er interesseret i at
vide hvorledes det er lykkedes ham at give hele billedet et mere ensidig
farveskala mens flaget har sin oprindelig farve. I Photoshop har jeg forsøgt
at vælge det bestemte område som ikke skal påvirkes og så vælge Mode ->
Grayscale men hele billedet bliver alligevel gråt.

Iøvrigt, virker http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=37956-3 ikke lidt
lyst på mandens hoved pga. solen?

Med venlig hilsen,
Jack

Fra : Tony L

Dato : 15-08-03 18:56

> [...]
> at vælge det bestemte område som ikke skal påvirkes og så vælge Mode ->
> Grayscale men hele billedet bliver alligevel gråt.

Hej

Er ikke den store haj til PS, men prøv at lav en kopi af det oprindelige
billede,
som du så ændrer til gråtoner.
Derefter lægger du de to billeder sammen i lag med gråtone-billedet øverst.
Med tryllestaven eller andet, vælger du det nu grå flag, derefter bruger du
viskelæderet til at viske det grå væk i flaget, og skulle den originale
farve gerne komme
frem.

TonyL

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 20:21

> [...]Jeg er interesseret i at
> vide hvorledes det er lykkedes ham at give hele billedet et mere
ensidig
> farveskala mens flaget har sin oprindelig farve. [...]
To sjæle én tanke: Trolle007s billeder gav mig ideen til en serie
billeder af spejdere hvor kun deres tørklæder er i farver - resten i
gråtoner. Efter at have prøvet forskelligt fandt jeg en løsning - der er
nok flere.
1. Start med at markere det område hvor du vil beholde farverne - hos
mig var det en mindre del af hele billedet (jeg brugte Tryllestav og
Lasso)
2. Intervener ved at trykke på CTRL+SHIFT+I (Nu er det "resten" af
billedet der er markeret)
3. Vælg Dæmp farvemætning i menuen Billeder/Justeringer eller
3a. Vælg Farvetone/-mætning fra samme menu og sæt Farvetone og
Farvemætning til -180 hhv. -110 (skydebaren skal helt til venstre)

Bingo! Jeg har i øvrigt ikke helt fundet ud af hvad forskellen er på 3
og 3a - måske andre i gruppen ved det?

> Iøvrigt, virker http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=37956-3
ikke lidt
> lyst på mandens hoved pga. solen?
Jo, det synes jeg også. Højlyset er brændt ud og det er jo egentlig
synd - ellers et OK billede.

mvh
Ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-08-03 21:07

Ole Gyldenløve skrev:

> Efter at have prøvet forskelligt fandt jeg en løsning - der er
> nok flere.

Der er altid mindst 3 måder at løse en given opgave på i et program
som Photoshop. Man kunne også gøre det vha. et justeringslag f.eks.

> 3. Vælg Dæmp farvemætning i menuen Billeder/Justeringer eller
> 3a. Vælg Farvetone/-mætning fra samme menu og sæt Farvetone og
> Farvemætning til -180 hhv. -110 (skydebaren skal helt til venstre)

Farvemætningen (Saturation) kan kun gå tilbage til -100.

> Jeg har i øvrigt ikke helt fundet ud af hvad forskellen er på 3 og
> 3a

3 svarer til at køre farvetonen ned på -180 og farvemætningen på
-100. 3a giver dig mulighed for at vælge en gylden mellemvej hvad
farvetone og mætningen angår. Det kan du ikke med 3 medmindre at
du umiddelbart efter at du har udført 3 trykker Shift + Ctrl + F
(Rediger > Udton Dæmp farvemætning) og kører skyderen mod venstre.

Madsen.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 21:16

> Der er altid mindst 3 måder at løse en given opgave på i et program
> som Photoshop. Man kunne også gøre det vha. et justeringslag f.eks.
Så langt er jeg ikke kommet i min tumlen rundt med PS

> Farvemætningen (Saturation) kan kun gå tilbage til -100.
Ja, det gik vist lidt stærkt - en tyrkflej!

> [...]
> du umiddelbart efter at du har udført 3 trykker Shift + Ctrl + F
> (Rediger > Udton Dæmp farvemætning) og kører skyderen mod venstre.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår forskellen, men det kommer sikkert når
jeg får fingrene i grøden. Tak for de afklarende svar.
/ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-08-03 21:43

Ole Gyldenløve skrev:

[Justeringslag]

> Så langt er jeg ikke kommet i min tumlen rundt med PS

Prøv evt. at hente:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/peberfrugter.tif>
(720 KB). Det smarte ved et justeringslag er at du ikke piller
ved det oprindelige billede. Det befinder sig uberørt underneden.
Hvis du slukker for justeringslaget eller kyler det ud, så får
du originalbilledet tilbage igen. (Du kan se justeringslaget i
lagpaletten).

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår forskellen, men det kommer
> sikkert når jeg får fingrene i grøden.

Som skrevet så er der ingen forskel på det endelige resultat
hvis du vælger at køre farvetonen ned på -180 og farvemætningen
på -100 inde i Billede > Justeringer > Farvetone/mætning, eller
om du vælger Billede > Justeringer > Dæmp farvemætning.
Forskellen på de to metoder er at den første giver dig mulighed
for at vælge andre indstillinger end lige præcis -180 og -100.
Du kan finde flere funktioner i Photoshop hvor resultatet stort
set er det samme, men hvor den ene funktion giver flere valg-
muligheder end den anden.

Madsen.

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 16-08-03 23:41

> Du kan finde flere funktioner i Photoshop hvor resultatet stort
> set er det samme, men hvor den ene funktion giver flere valg-
> muligheder end den anden.

Min personlige favorit er iøvrigt image>adjustments>channel mixer
(beklager, min version er engelsksproget..). Der kan du se rød/grøn/blå
farvekanal for sig. Vælg "monochrom" i kassen nederst og billedet bliver
S/H, hvorefter du kan justere indholdet af den røde grønne og blå kanal for
sig. Summen skal helst være nogenlunde 100. Lidt afhængigt af billedet kan
man få forstærket/formindsket nogle detaljer på denne måde (sæt evt.
farvekanalerne til 100% på skift for at se forskellen på den information der
er gemt i dem)

Mvh Ivan

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-08-03 12:40

> [...]
> (720 KB). Det smarte ved et justeringslag er at du ikke piller
> ved det oprindelige billede. Det befinder sig uberørt underneden.
Nu kan jeg se hvad du mener. Jeg bruger godt nok (i de fleste tilfælde)
RAW-filer som udgangspunkt, men kan sagtens se ideén i et justeringslag

--
/Ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-08-03 01:02

Ivan Vogelius skrev:

> Min personlige favorit er iøvrigt image>adjustments>channel mixer

Ja, den er er nemlig god. Det er også sådan et justeringslag der er
smit på den TIF-fil som jeg linkede til tidligere. (Kanalmixer i den
danske version).

Madsen.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 20-08-03 13:56

Hvilken version bruger i, jeg kan ikke inventerer markeringen i billedet.

Kenny

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-08-03 18:07

> Hvilken version bruger i, jeg kan ikke inventerer markeringen i
billedet.

Jeg bruger Photoshop 7.0.
/ole

Fra : Kenny Jensen

Dato : 20-08-03 20:34

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
> billedet.
>
> Jeg bruger Photoshop 7.0.

Ok jeg briger 5,5 men det lader ti ldet trænger til en udskiftning.

Kenny