Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad sker her? 2,7MB/66,5KB
Fra : Lexus

Dato : 15-08-03 11:31

Hej gruppe!
Jeg scanner et 10x15 billede, scanneren oplyser at det fylder 2,7MB.
Når jeg efterfølgende ser på egenskaber fylder det samme billede 66,5KB.
Hvad betyder det og er der sket en forringelse. Jeg bruger Windows og Office
XP.
Med venlig hilsen Lene

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 11:40

Er du sikker på, du ikke i mellemtiden har redigeret billedet? :)
F.eks. beskåret det? eller måske konverteret det?

Fra : KASO

Dato : 15-08-03 11:46

"Peter S." skrev d. 15-08-03 11:40 dette indlæg :
> Er du sikker på, du ikke i mellemtiden har redigeret billedet? :)
> F.eks. beskåret det? eller måske konverteret det?

I scanningen får du filstørrelsen som "BMP" - d.v.s. ukomprimeret.
Gemmer du sidenhen billedet som JPG, komprimeres billedet - og fylder
dermed mindre. JPG forringer billedkvaliteten (der går informationer
tabt) - forringelsen afhænger af komprimeringsgraden. En så kraftig
komprimering som fra 2.7Mb til 66.5Kb må give synlige forringelser.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 12:09

Det er så en sandhed med modifikationer :)

Forskellen vil ikke være synlig på skærmen. Det er først når der skal
printes at der vil være væsentlige synlige forringelser.

Fra : KASO

Dato : 15-08-03 14:15

"Peter S." skrev d. 15-08-03 12:09 dette indlæg :
> Det er så en sandhed med modifikationer :)
>
> Forskellen vil ikke være synlig på skærmen. Det er først når der skal
> printes at der vil være væsentlige synlige forringelser.

Normalt regnes en JPEG-komprimeringsfaktor på 10 som grænsen for synlige
skader. Her er komprimeret med en faktor på ca. 40 - synlige
forringelser - såvel på skærm som på print - burde derfor være lette at
få øje på.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 17:41

Sikke noget sludder.

Du kan ikke se nogen synlig forskel på et .bmp og .jpeg billede på din pc
skærm, jeg gider ikke engang komme med en teknisk forklaring, du kan jo lave
forsøget selv.

Den forskel der kan forekomme, minder lidt om "skarphed" og om man synes den
er bedst på .bmp eller .jpeg er jo en smagssag. Til min pc bruger jeg stort
set kun .jpeg, alt andet er da tåbeligt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-08-03 22:49

Peter S. wrote:

> Sikke noget sludder.

Med forlov, når du kalder andres indlæg for sludder vil jeg mene at det
er en god ide hvis du selv er mere end almindeligt vidende om området.
Det bærer dit indlæg ikke præg af.

> Du kan ikke se nogen synlig forskel på et .bmp og .jpeg billede på
> din pc skærm, jeg gider ikke engang komme med en teknisk
> forklaring, du kan jo lave forsøget selv.

Det er trivielt at vise at din absolutte udtalelse er fejlagtig. Tag et
kig på første billede på http://ekot.dk/www/quality/ .

Her er der anvendt kvalitet 5 på den klassiske skala fra 1-100. Som det
ses er billedet omtrentligt ubrugeligt.

For at din udtalelse skal give lidt mening bliver du nødt til at
definere en nedre grænse for JPEG kvaliteten, hvilket netop er det
KOSAs indlæg handler om.

Forholdet 66,5KB:2,7MB er ca. 1:42, hvilket nok er omkring de 70-80 på
skalaen fra 1-100 for et typisk fotografi. Hvis nu din udtalelse
handlede om JPEG i den kvalitet, ville den give lidt mere mening.

Imidlertid holder den ikke ved kvalitetsskærme med høj kontrast. Der er
det min erfaring at kvaliteten skal hæves over dette niveau for at
undgå synlige artefakter.

> Den forskel der kan forekomme, minder lidt om "skarphed" og om man
> synes den er bedst på .bmp eller .jpeg er jo en smagssag.

BMP er tabsfrit så det giver ikke mening at tale om at skarpheden er
bedst på BMP eller JPEG: BMP vinder pr. definition[1].

Man kan derimod tale om at artefakter og andre kvalitetsforringelser
ved JPEG i en given kvalitet er af så liden karakter at de er
underordnede i forhold til originalbilledet.

Men så er vi igen tilbage ved at definere hvor grænsen går.

> Til min pc bruger jeg stort set kun .jpeg, alt andet er da tåbeligt.

Slår du også skruer i med en hammer?

[1] Under antagelse at brug af hardware der kun kan vise 24bit farver
og med en direkte anvendelse af farveværdierne.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ivan

Dato : 15-08-03 11:52

Jeg vil tro det bliver scannet som bitmap (.bmp) og gemt som jpg.
Sidstnævnte er et voldsomt komprimeret format, primært beregnet til netbrug,
hvorimod det første er et "råt" format hvor man hjernedødt gemmer hver pixel
med en farveværdi mellem 1 og 16 millioner.

Se efter om din fil er gemt som .jpg, det er mit bedste bud på en
forklaring.

Mvh Ivan

Fra : Lexus

Dato : 15-08-03 15:06

Tak for svarene, korrekt jeg gemmer i JPEG format, jeg har ikke redigeret
eller beskåret billederne. Nu skal jeg ikke bruge de scannet billeder som
albumsbilleder men eksempelvis som billede på en indbydelse.

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 16-08-03 23:51

Så tror jeg ikke du behøver bekymre dig. Hvis de ser godt nok ud er det OK.
JPG formatet er primært et problem hvis du vil videreredigere billedet, da
det har smidt alle ikke-synlige informationer væk.

Mvh

Fra : rAnders

Dato : 17-08-03 00:22

"Ivan Vogelius" <ihatespammers@respondtogroup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> JPG formatet er primært et problem hvis du vil videreredigere billedet, da
> det har smidt alle ikke-synlige informationer væk.

ØH NÅ, ved lav komprimering er måske kun NOGLE af de ikke synlige
informationer smidt væk og ved HØJ komprimering er ALLE ikke synlige
informationer smidt væk. Hvorfor er det så lige at man kan vælge kompression
forholdet. Der er jo ingen der er interesseret i de IKKE synlige
informationer !!???.
Handler billed komprimering ikke om at finde pixels i billedet som ligner
naboen så meget at de kan ændres så de har samme værdi og derved spare plads
!!!??
Måske nogen kan forklare præcist hvordan koprimeringen foretages.

rAnders.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-08-03 22:17

rAnders wrote:

> ØH NÅ, ved lav komprimering er måske kun NOGLE af de ikke synlige
> informationer smidt væk og ved HØJ komprimering er ALLE ikke
> synlige informationer smidt væk.

Det er en af de ting der sker. Problemet er at definere "synlige". Der
er forskel på hvad der er synligt på udskrift, på en gammel CRT og på
en ny TFT skærm. Desuden kommer det an på øjnene der ser, synlighed er
ikke en skarp grænse.

Høj komprimering med JPEG introducerer også støj ved skarpe overgange i
billedet.

> Handler billed komprimering ikke om at finde pixels i billedet som
> ligner naboen så meget at de kan ændres så de har samme værdi og
> derved spare plads !!!??

Det er en af måderne at gøre det på. Hvis man har et GIF billede (GIF
benytter farvepaletter og fylder mindre når der er færre forskellige
farver) er det en god fremgangsmåde.

JPEGs er anderledes komplekse. De indeholder ikke paletter som sådan og
skift repræsenteres ved kurver i stedet for enkeltværdier.

> Måske nogen kan forklare præcist hvordan koprimeringen foretages.

Jeg tipper at det kræver en uddannelse med matematik på
universitetsniveau at forstå præcis hvad der sker. Der er en udmærket
introducerende artikel på
http://www.faqs.org/faqs/compression-faq/part2/section-6.html

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 17-08-03 23:35

> [...]
> informationer smidt væk og ved HØJ komprimering er ALLE ikke synlige
> informationer smidt væk. Hvorfor er det så lige at man kan vælge

JPG-formatet er lavet under hensyntagen til det menneskelige øje, dvs i
stedet for at komprimere en fil og kun tage hensyn til en nummerisk udregnng
af præcisionen (signal/støj) tager man hensyn til at øjet er mere følsomt i
nogle områder end andre. Forskellige toner sort kan f.eks. ikke skelnes af
øjet (vi kan skelne mindre end hvad der svarer til 24 bit farver). JPG
komprimeringen sætter alle disse til helt sort og opnår dermed bedre
komprimering. Du kan dog stadig vælge hvormeget der skal komprimeres

>Der er jo ingen der er interesseret i de IKKE synlige
> informationer !!???.

Jo, hvis du senere i Photoshop vil redigere dit billede og redde nogle
nuancer i et ellers (næsten) helt sort område ved at justere curves og
brightness. Dette kan ikke gøres med en JPG fil, da disse data er fjernet.

> Handler billed komprimering ikke om at finde pixels i billedet som ligner
> naboen så meget at de kan ændres så de har samme værdi og derved spare
plads
> !!!??

Jo, men det kan gøres på forskellig måde. JPG er godt som et 'endeligt'
format, da det giver høj komprimering med en lille synlig forringelse af
billedet. Da underliggende data er fjernet er det imidlertid ikke så
velegnet til videreredigering.

> Måske nogen kan forklare præcist hvordan koprimeringen foretages.
>
> rAnders.

Sådan har jeg i hvert fald forstået den overordnede strategi. Den numeriske
metode der benyttes tror jeg ikke er for børn.

Mvh Ivan

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-08-03 22:44

Toke Eskildsen skrev:

> Der er en udmærket introducerende artikel på
> http://www.faqs.org/faqs/compression-faq/part2/section-6.html

Jeg synes også at denne her er god:
http://www.oit.umass.edu/publications/at_oit/Archive/spring00/jv_compress.html

Madsen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-08-03 23:00

Thomas Madsen wrote:

> Jeg synes også at denne her er god:
> http://www.oit.umass.edu/publications/at_oit/Archive/spring00/jv_compress.html

Jeg synes måske at dens forklaring på kompression af brightness og hue
er lige lovlig simpel: Når man kigger på illustrationen ser det ud som
om der blot benyttes almindelig afrunding og pakning af værdierne. Men
okay, de skriver trods alt "...and uses complex mathematical processes
- direct cosine transform (DCT) and quantization - to round off changes
in brightness and hue" i hovedteksten.

Det er en styrke at JPEG præsenteres sammen med GIF og PNG. Jeg vil
henvise til artiklen næste gang en person spørger om hvordan formaterne
virker.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder - http://ekot.dk/JPEGCrops/