Løbetid... moche da, moche njet
Fra : dpl

Dato : 15-08-03 11:32

Altså, kan ikke blive klog på hende Raisa, og det er ikke fordi hun
snakker russisk *smil*.

Men altså, nu har vores lille sibirer gået uden p-piller siden midten af
maj, og jeg synes ikke rigtigt det bliver til noget med de løbetider.
Hun gik helt sikkert i løb ca. 14 dage efter hun fik den sidste pille,
og det varede ca. 6 dage. Men siden er der heller ikke rigtigt blevet
til noget. Synes nogen gange der er optræk til lidt, men næste dag er
der intet at mærke på hende.

Hun er meget mere tillidsfuld nu, og opholder sig meget inde hos os,
sover i sofaen osv. Så jeg skulle mene at vi ville opdage det, hvis hun
viser tegn. Såh... enten er hun simpelhen ikke gået i løb de sidste 2
1/2 månede, eller er hun simpelthen så "diskret" at vi ikke har opdaget
det? Når man tænker på hvad vores tidligere fertile hunkatte har udsat
os for, så er det sidste jo svært at tro på!

Da vi jo overvejer forskellige alternativer i forhold til parring, ville
det jo være rart at have lidt styr på den slags, specielt hvis hun skal
sendes til udlandet. Så input fra alle jer eksperter er velkomne... kan
hun blot være meget stille, eller holder hun pause eller hvad vil I tro?

Raisa er forresten født i december 2001, og kan ses her:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=8

Hilsen Dorthe
www.vildkat.dk
- Masser af søde katte og killinger mangler nye hjem!

Fra : Louise Hansen

Dato : 15-08-03 12:36

> [...]
> sendes til udlandet. Så input fra alle jer eksperter er velkomne... kan
> hun blot være meget stille, eller holder hun pause eller hvad vil I tro?

Hej Dorthe!

Nu vil jeg ikke ligefrem kalde mig ekspert, men med mit kendskab til
hunkatte i løbetid, så er de langt fra diskrete! Derfor vil jeg tro,
at hun blot holder en "pause", og det er da heller ikke usandsynligt,
eftersom en bekendt af mig har haft flere hunkatte (persere), der
pludselig kan gå et helt år uden at komme i løbetid! Herefter kørte alt
"normalt" igen!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 15-08-03 21:34

Louise Hansen wrote:
> [...]
> eftersom en bekendt af mig har haft flere hunkatte (persere), der
> pludselig kan gå et helt år uden at komme i løbetid! Herefter kørte alt

Hej Louise!
Nej, det er også helt nyt for mig at hunkatte i løb skulle være diskrete
*grin*. Husker tyyydeligt da f.eks. Fie i sin tid var fertil, pyha! Jeg
håber nu ikke der går et år før der sker noget, for så har vi da nogle
planer der ryger helt i vasken *smil*...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jytte

Dato : 15-08-03 12:43

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Hilsen Dorthe
> www.vildkat.dk
> - Masser af søde katte og killinger mangler nye hjem!

Katte kan sagtens være i løbetid uden at man opdager det.
Vi havde ikke på noget tidspunkt set skyggen af løbetid hos min 1½år gamle
birmahunkat.Men en dag jeg tog ned om hende, opdagede jeg hun var gravid.
Hun gik sammen med en 8 mdr. gammel han.
Jeg vil lige tilføje at jeg er hjemme om dagen og at hun aldrig har fået
P-piller.
Jeg var oppe hver nat i 14 dage fordi jeg ikke vidste hvornår hun skulle
føde. Men den 15. april fødte hun 4 tortiemaskede piger.
Vi kunne så regne ud at hun måtte være blevet gravid den 9. februar hvor vi
var på udstilling hele dagen.
Sådan kan det gå, måske er Raisa samme type der går stille med dørene.

Held og lykke med det.

Hilsen
Jytte

Fra : dpl

Dato : 15-08-03 21:37

Jytte wrote:
> [...]
> var på udstilling hele dagen.
> Sådan kan det gå, måske er Raisa samme type der går stille med dørene.

Hej Jytte!
Altså, et helt kuld tortie-piger, se det er der da noget ved! Du har vel
ikke billeder?

Jeg synes jeg kan høre og se lidt på Raisa engang i mellem, men som sagt
er det kun lige et par timer, og så eller intet. Det er ikke til at
vide, men vi venter nok lidt og ser om der sker noget i efteråret.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jytte

Dato : 16-08-03 04:59

> [...]
> er det kun lige et par timer, og så eller intet. Det er ikke til at
> vide, men vi venter nok lidt og ser om der sker noget i efteråret.

Hej Dorthe.

De kan ses på min hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/vingekatten

Det er tit svært med missepigernes løbetider, men mine er ikke særligt
højrøstede.

Hilsen
Jytte

Fra : Elwarth

Dato : 15-08-03 14:09

> [...]
> og det varede ca. 6 dage. Men siden er der heller ikke rigtigt blevet
> til noget. Synes nogen gange der er optræk til lidt, men næste dag er

Hej Dorthe
Sådan er vores Gry også for tiden. I foråret var hun i løbetid med jævne
mellemrum, men hun har holdt pause det meste af sommeren. Mit gæt er, at de
holder pause i varmen og kommer stærk igen i efteråret, men det er kun et
gæt, jeg har ingen erfaringer med det endnu.

Venligst
Dorthe

Fra : dpl

Dato : 15-08-03 21:38

Elwarth wrote:

> [...]
> holder pause i varmen og kommer stærk igen i efteråret, men det er kun et
> gæt, jeg har ingen erfaringer med det endnu.

Hejsa!
Jamen så må vi da bare vente og se, om du ikke skulle have ret. Det er
da ikke umuligt at hun simpelthen har holdt lidt "ferie"!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kate

Dato : 17-08-03 08:40

dpl <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=8

Åhhh, hun er altså en smuk mis. Skal hun redes og den slags?

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : dpl

Dato : 17-08-03 18:08

Kate wrote:
> Åhhh, hun er altså en smuk mis. Skal hun redes og den slags?

Hej Kate!
Ja, hun er en dejlig dame *smil*. Hun holder selv sin pels fint, og jeg
gør egentlig ikke noget ved den. Ville sådan set gerne børste hende lidt
en gang i mellem. Men hun er jo en bestemt dame, der ikke vil
håndteres ret meget, så det synes hun ikke om.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-08-03 19:25

> Åhhh, hun er altså en smuk mis. Skal hun redes og den slags?

Ja, jeg kan jo kun give det helt ret, Kate, hun ER en virkelig smuk kat!
Rent faktisk har jeg aldrig hverken hørt eller set noget til racen
Sibirer før, så jeg er temmelig nysgerrig - at dømme efter billedet, så
må hun jo være en semilanghårsrace, ikke? Ved du mon, Dorthe, hvor mange
der er af disse katte i Danmark? Hvordan er deres temperament? Jeg har
aldrig set dem på udstilling, selv om jeg selv udstiller semilanghår
(birma)!

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-08-03 20:20

>Rent faktisk har jeg aldrig hverken hørt eller set noget til racen
> Sibirer før, så jeg er temmelig nysgerrig - at dømme efter billedet, så
> må hun jo være en semilanghårsrace, ikke?

Ved I hvad, der er lige gået en prås op for mig, tror jeg nok...racen
hedder ikke Sibirer, men Sibirisk Skovkat, ikke? I så fald har jeg
"hilst" på et eksemplar af racen på udstilling, men det er nu stadig en
umådelig smuk kat. Den minder i mine øjne en del om Norsk Skovkat og
Main Coon!

Fra : dpl

Dato : 17-08-03 21:17

Louise Hansen wrote:

> [...]
> "hilst" på et eksemplar af racen på udstilling, men det er nu stadig en
> umådelig smuk kat. Den minder i mine øjne en del om Norsk Skovkat og

Hej Louise!
Tror nu nok det hedder en Sibirer, og ikke skovkat. Men ellers har du
ret, det er vel nærmest den russiske udgave af NFO'en. *smil* Jeg har
selv boet og arbejdet i Sibirien, og deres huskatte er faktisk stort set
alle semi-langhårede, meget pudsigt. Så det er sådan set blot deres alm.
huskatte der nu avles mere målrettet. Der findet også en masket udgave,
Neva'en, som dog ikke er godkendt i Danmark.

Temperamentsmæssigt kan jeg ikke hjælpe dig, dertil ved jeg vist ikke
nok om katte i det hele taget. Jeg er jo en af dem der synes at
temperament følger individdet langt mere end racen *smil*.

Racen er meget ny i Danmark, og Raisa er en af de meget få, <5, som jeg
tror der findes i landet. Jeg er blevet bekendt med et kommende Sibirer
kuld af flotte, flotte forældre, men desværre ønsker ejeren ikke at
registrere dem, da de hverken er medlem af en klub eller andet. Pænt
surt, da forældrene slet ikke er i familie med Raisa, så det ville være
en perfekt match med sådan en lille fyr derfra!

Racen er blevet mere almindelig i både Sverige, Finland og Tyskland, så
mon ikke de efterhånden dukker op på udstillingerne rundt omkring? Jeg
er i hvert fald faldet for deres søde ansigter og den meget nylige
"huskatte-oprindelse".

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : TM

Dato : 18-08-03 11:05

> [...]
> mon ikke de efterhånden dukker op på udstillingerne rundt omkring? Jeg
> er i hvert fald faldet for deres søde ansigter og den meget nylige

Hej Dorthe

På udstillingen i sidste uge i Tåstrup var der en tysk opdrætter, der havde
5-6 sibirske killinger med til bedømmelse.....søde var de ))

I denne weekend var vi selv på udstilling i Tyskland og så denne opdrætter
igen, da hun var steward...verdenen er lille ))

Hvis du er interesseret i at vide hendes navn osv. kan jeg give dig det
privat.

MVH

Tina

Fra : dpl

Dato : 20-08-03 16:59

TM wrote:
> [...]
> igen, da hun var steward...verdenen er lille ))
>
> Hvis du er interesseret i at vide hendes navn osv. kan jeg give dig det

Hej Tina!
Du må meget gerne sende mig navnet, brug blot hotmail-adressen.
Jeg håber selv at kunne kigge forbi Verdensudstillingen i november, hvor
jeg ved der også kommer en del sibi-opdrættere.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-03 13:10

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev...
> Tror nu nok det hedder en Sibirer, og ikke skovkat. Men ellers har du
> ret, det er vel nærmest den russiske udgave af NFO'en.

Bare til orientering, så hedder racen Sibirsk

Mvh. Camilla

Fra : dpl

Dato : 20-08-03 16:55

Hejsa!
Har netop chekket FIFe Avls- og Registreringsregler, hvor man skiftevis
taler om Sibirisk Kat og Sibirisk Skovkat, så gad vide hvad det
"officielle" navn mon er?

Tror jeg kalder den Sibirer indtil videre *smil*
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kate

Dato : 17-08-03 22:36

> [...]
> børste hende lidt
> en gang i mellem. Men hun er jo en bestemt dame, der ikke vil
> håndteres ret meget, så det synes hun ikke om.

Ja, jeg så jo pelslænden og tænkte "uha". Jeg ved jo at i en god del
misser, kan ikke heelt huske antallet, men er det ikke 6-7 stk? Og hvis
så en eller flere havde pelspleje, så kunne det vel blive svært at lave
ret meget andet
Så det lyder som om hun nærmest har somali-pels.

Fra : dpl

Dato : 20-08-03 16:57

Kate wrote:

> [...]
> ret meget andet
> Så det lyder som om hun nærmest har somali-pels.

Ja, vi har jo faktisk 8 plus et plejebarn *smil*. Men resten er nu
korthårede, eller næsten korthårede, selv om de da alligevel nyder at
blive børstet engang i mellem. Til gengæld har vi jo skt. bernharden
Nansen, der kan fælde mere end 30 katte tilsammen *grin*

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kate

Dato : 20-08-03 21:47

> Ja, vi har jo faktisk 8 plus et plejebarn *smil*. Men resten er nu
> korthårede, eller næsten korthårede, selv om de da alligevel nyder
> at blive børstet engang i mellem.

Ja, mine kan også godt li' at blive redt, specielt Mowgli. Han går
fuldstændigt i selvsving når jeg svinger karten Han lligger og
vrider og vender sig og spinder højlydt. Det er kun Donse jeg endnu
ikke har fået redt, men hun er også så kortpelset at jeg ikke helt kan
se at hun kan redes.