links på en side der alle har samme "rod"
Fra : Jane

Dato : 15-08-03 10:39

Jeg er i den situation at jeg skal rette, jeg ved ikke hvor
mange html-sider, med sjusket kode, hvor den værste fælles-
nævner er, at næsten alle links skal rettes.

Jeg håber jo på at kunne gøre det lidt nemmere for mig selv
og udover at jeg sætter lidt css på, så jeg på een gang kan
definere style for det hele, vil jeg jo gerne slippe for at
pille ved alle linksene...

Findes der ikke en måde hvorpå jeg kan sige at alle links
vil tro de starter med "http://www.domæne.dk/ så jeg kan
slippe for at rette eksempelvis <a href="menu.html"> om
til <a href="http://www.domæne.dk/menu.html"> - MEN gerne
en metode som ikke vil påvirke links der i forvejen har
"http://" som eksempelvis <a href="http://www.google.dk/>
jeg skal kun rette "interne" links og grafik.

Hvis det kan gøres med css istedet for html, så smid mig
gerne derover med et xfut, da jeg lige for tiden er nødt
til at bruge Google kan jeg ikke selv futte rundt.

På forhånd mange tak for eventuel hjælp.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-03 10:56

Jane skrev:

>Findes der ikke en måde hvorpå jeg kan sige at alle links
>vil tro de starter med "http://www.domæne.dk/ så jeg kan
>slippe for at rette eksempelvis <a href="menu.html"> om
>til <a href="http://www.domæne.dk/menu.html"> -

Hvorfor i alverden vil du det?
ligger i roden, mens <a href="http://www.domæne.dk/menu.html">
kun virker på én eneste server. Ændringen vil gøre livet surt for
dem der lægger en lokal kopi på deres harddisk (men det er måske
meningen - og det er nok ikke så mange der gør det mere).

>MEN gerne en metode som ikke vil påvirke links der i forvejen har
>"http://" som eksempelvis <a href="http://www.google.dk/>
>jeg skal kun rette "interne" links og grafik.

Rettelserne kan laves i en gennemsnitlig editor hvis den har
mulighed for søg og erstat i flere filer:

<SØG I FILER>a href="
<ERSTAT MED>a href="http://www.domæne.dk/
<JA TAK>

Bagefter:
<SØG I FILER>http://www.domæne.dk/http://
<ERSTAT MED>a href="http://
<JA TAK>

Husk at tage backup først.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 15-08-03 23:29

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<v6bpjvs7dhejbtoo6pspjbesj12erhkplg@news.stofanet.dk>...
> Hvorfor i alverden vil du det?

Ikke at jeg kan se det er relevant, men fordi jeg skal smide
de pågældende sider på en cd - og så er det altså dumt at
hvis brugeren klikker på eksempelvis "menu" linket at han/hun
ikke automatisk hopper "ud af cden" på internettet og ser
menuen. Det ser dumt ud hvis kun nogle links virker (de sider
som det har behaget mig at putte på cden, fordi de er vigtige
nok - at de *skal* kunne læses uden internetadgang).

De pågældende brugere vil nemlig ikke ane hvilken menu eller
hvilket domæne der er tale om. De vil bare glo på browserens
side med "file not found". Grunden til at jeg overhovedet er
nødt til at fylde på en cd, er brugernes manglende evne til
selv at finde tingene på internettet, og min manglende vilje
til at printe stadset ud på papir i femten eksemplarer (med
en cd kan de selv printe alting ud, og jeg sparer porto).

> ligger i roden, mens <a href="http://www.domæne.dk/menu.html">
> kun virker på én eneste server.

og hvis jeg kun skriver <a href=menu.html"> vil det betyde at jeg
OGSÅ skal downloade menu siden og smide den på cden - og så er der
ingen ende - så kan jeg jo risikere at putte "hele internettet"
på cden for de pågældende fjolser... og hvad så om et år, hvis
siderne har ændret sig, så vil brugerne ikke være i stand til at
få opdateret information hvis jeg ikke oplyser mine kilder.

"Menu siden" lyder måske ikke af meget, men da det mest er links
samlinger jeg er ved at putte på en cd betyder hver eneste side
gennemsnitligt 150 links, og der er en frygtelig masse. Især når
nogle af koderne er skrevet med Frontpage og Word og ikke til at
finde hovede og hale i. Hvis jeg skal medtage sider som er linket
til, hvad så med de sider som den side linker videre til?

> Ændringen vil gøre livet surt for
> dem der lægger en lokal kopi på deres harddisk

Tværtimod, hvis jeg giver dem cden (og de eventuelt kopierer
skidtet over på hd'en fordi de er nogle fjolser) og de klikker
på menu.html linket, vil det bare vise at det ikke kan finde
en side, hvorimod hvis de klikker på et link til en internet-
side vil de have en chance...

> <SØG I FILER>a href="
> <ERSTAT MED>a href="http://www.domæne.dk/

bortset fra at det kun cirka er 25% af de som begynder med
"a href=" jeg skal pille ved - alle dem der indeholder http
(og i forvejen selv smutter ud på internettet) skal jeg ikke
pille ved. De sider som linker til information der er *meget*
relevant behøver jeg heller ikke pille ved - for dem vil jeg
gerne putte på cden. Men et eller andet sted må man sige
stop, ellers ender jeg med at putte hele internettet på cden
og så får jeg lidt pladsproblemer og copyright problemer!

Ved at jeg engang har læst noget om at man kunne definere et
rodbibliotek hmnn, men så må det have været en class i css
eller noget, hvis det ikke findes i html *SUK* håber ikke jeg
skal til at opfriske min asp/cgi igen.

Jeg er totalt ude af træning, og det er surt at sætte sig ind
i hjemmesidebrygning helt forfra, og savne sine gamle links til
de steder jeg plejer at finde mine svar.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-03 23:46

Jane skrev:

>Ikke at jeg kan se det er relevant, men fordi jeg skal smide
>de pågældende sider på en cd

Det kunne du jo have sagt straks.

>"Menu siden" lyder måske ikke af meget, men da det mest er links
>samlinger jeg er ved at putte på en cd betyder hver eneste side
>gennemsnitligt 150 links, og der er en frygtelig masse.

Ja, men hvor stor hjælp har du så af kommandoer der angiver ét
site som basis?

>bortset fra at det kun cirka er 25% af de som begynder med
>"a href=" jeg skal pille ved - alle dem der indeholder http
>(og i forvejen selv smutter ud på internettet) skal jeg ikke
>pille ved.

Så har du ikke forstået fidusen. Hvis du kører begge de angivne
kommandoer (først den ene, så den anden), vil nettoresultatet
være at der ikke er pillet ved dem der allerede har HTTP med.

> [...]
>rodbibliotek hmnn, men så må det have været en class i css
>eller noget, hvis det ikke findes i html *SUK* håber ikke jeg

Det er basal HTML. Du kan angive en BASE i <HEAD>-sektionen:

<BASE HREF="http://fiduso.dk">

Så vil alle relative links referere til fiduso.dk.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 16-08-03 10:33

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<gcoqjvsb8ircklekasll6ntjlou4t3pt3f@news.stofanet.dk>...
> Ja, men hvor stor hjælp har du så af kommandoer der angiver ét
> site som basis?

Hvis nu eksempelvis jeg havde på cden en side som til forveksling
lignede http://www.usenet.dk/netikette/ fordi jeg var meget
interesseret i punktet "Essentiel netikette" som jeg også ville
putte på cden - så ville jeg gerne sørge for at alle andre links
(som jeg ikke fandt vigtige nok til at putte med på cden)
eksempelvis "Udvidet netikette" hoppede på nettet - så browseren
altså ikke ledte efter "udvidet.html" men derimod efter
"http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html" forstår du hvad
jeg mener?

Hmnn med nu er den side ikke så velegnet et eksempel da alle
links ligger på samme rod, de sider jeg har at gøre med har
som regel tyve forskellige røder a la "http://www.domæne.dk/
artikler" og ""http://www.domæne.dk/forfattere" og noget i
retning af "http://www.andetdomæne.dk/relevantesammen-
ligninger" for slet ikke at tlae om tredjedomæne osv.

Det drejer sig blandt andet om nogle artikler jeg har skrevet i
et par blade og så vil jeg gerne have at folk foruden at se min
artikel kan tjekke hvad for et blad det er (men gider ikke at
putte hele bladet på cden og desuden er der det med copyright).

> Så har du ikke forstået fidusen. Hvis du kører begge de angivne
> kommandoer (først den ene, så den anden),

Jamen hver eneste link vil kræve en seperat søgning og derefter
en undersøgelse af hvilket sted den skal linke til. Så er det
jo ligeså hurtigt (læs langsomt) at gøre det hele manuelt i min
notesblok mens jeg *gys* fjerner word-agtighederne og frontpage
affaldet for at kunne se hvad jeg laver.

Sammenligning med at jeg skal pille ved alle overskrifterne, så
er det nemmere bare at definere stadset som h1'ere og så rode
med formateringen i css en gang for alle på alle h1'erne. Jeg
skal også lave brødteksten om, da flere steder den er defineret
som een stor h3. Ikke spor sjovt.

> Det er basal HTML. Du kan angive en BASE i <HEAD>-sektionen:
>
> <BASE HREF="http://fiduso.dk">

Åhhh SUPER du har lige reddet mit liv! Det var dén jeg ledte efter
så kan jeg slippe 1000 gange nemmere. Takker mange mange gange.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-08-03 11:12

Jane wrote:
> [...]
> notesblok mens jeg *gys* fjerner word-agtighederne og frontpage
> affaldet for at kunne se hvad jeg laver.

jeg faldt lige over sætningen ovenfor, og vil i den anledning anbefale
html-kit (chami.com/html-kit/ ) som erstatning for notesblok. Den er
gratis, gør det lidt lettere end notesblok ved at den kan vise hvad der
er tags, proporties osv, og endelig har den værktøjer indbygget som kan
fjerne overflødig, illegal word-kode, konvertere til kode med CSS osv.
Den er ret effektiv og brugbar efter min mening.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 16-08-03 19:31

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message news:<bhkvva$6u6$1@sunsite.dk>...
> jeg faldt lige over sætningen ovenfor, og vil i den anledning anbefale
> html-kit (chami.com/html-kit/ ) som erstatning for notesblok.

Narj når jeg engang går i gang med download (og ved den
lejlighed slipper af med Google og går over til Xnews så
kigger jeg nok ind forbi http://www.webwriter.dk/ men
som regel kan jeg godt bare lide notesblok. Jeg gider
ikke et over avanceret program og da slet ikke når jeg
kan få Stones til at gøre det meste alligevel.

Jane