Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye billeder, vurdering ønskes.
Fra : Per Andresen

Dato : 15-08-03 10:29

Hej alle

Ønsker vurdering af nye billeder.
Ses under www.webstien.dk/galleri
Under nyeste billeder.

Specielt billederne af månen, da det er første gang
jeg tager natbilleder.

Hvorfor ligner det ene måne-billede noget fra et andet
solsystem, er det fordi at jeg prøvede med lille blændeåbning
(F22) og lang lukketid eller..???

På forhånd tak

Per

Fra : lars bo

Dato : 15-08-03 12:59

Hej Per

> Hvorfor ligner det ene måne-billede noget fra et andet
> solsystem, er det fordi at jeg prøvede med lille blændeåbning
> (F22) og lang lukketid eller..???

Det at der er 3 måner på "måne-test.jpg" skyldes jo nok at du har haft fat i
kameraet op til flere gange? Lukkede du det manuelt som da vi var ved
Skarridsø, dette ville jo give en lille rystelse, og derved flytte månen et
øjeblik.

Ellers spændende og bedre end jeg havde forventet)
--
hilsen
lars bo

PS: kommenter andres billeder.

Fra : Per Andresen

Dato : 15-08-03 15:59

Hej lars bo

Jeg benyttede ikke manuelle indstillinger.
Satte automatikken til og benyttede selv-udløseren og
rørte ikke kameraet, så der må være en anden forklaring.
Det tog laaaaaang tid før apparatet havde fået lys nok, lukkede
først efter ca 30 sek., har det mon noget med det at gøre?

mvh
Per

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-08-03 18:48

Per Andresen skrev:

> Ønsker vurdering af nye billeder.

Jamen, så prøver jeg at give dig nogle hagl

Dit bedste foto fra "Nyeste billeder" er "Sejlads på Isefjorden".
Du har evnet at få placeret bådene i "det gyldne snit". Der er
bare det ved det, at billedet skulle være taget 10 sek. før, så
bådene havde mere luft *foran* sig.

Når du fotograferer nogle bevægelige ting som biler, fly, både,
kondiløbere osv., skal de helst have mere luft foran sig end
bagved.

Du har noget forgrund med - og det er også godt nok. Jeg tror nu
nok, du kunne finde nogle kønnere træer ved Isefjorden. Pas også
på med ikke at placere horisonten lige i midten. Enten lidt
højere eller lavere, gør billedet bedre. Prøv at tage ud til
fjorden igen (tag Lars Bo med) og koncentrer dig om at ville tage
et mesterskud. Vent med at trykke af til elementerne er på plads.

Dine blomsterbilleder er ikke specielt originale. Jeg vil sige at
billedet af solsikkerne nok ville blive bedre på højkant, og taget
lidt tættere på. Så kunne billedet være ganske udmærket til en
frøpose

> Specielt billederne af månen, da det er første gang
> jeg tager natbilleder.

Du har taget nogle billeder af månen. Det er noget drilsk noget,
du har givet dig i lag med her. For det er ikke let at finde den
korekte eksponering. Og så fylder tingesten for lidt. Du skal
søge om lønforhøjelse, så du kan købe en 1000 mm tele og et godt
stativ. Så skulle der være en chance for at tage gode månebilleder.

Det var alt fra mig denne gang

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 07:55

Hej Svend Erik

Altid rart med saglig, konstruktiv kritik, Tak for det.
Ser postivit på, at jeg kun var ca 10 sek. fra det hvide,
jeg mener "det gyldne snit"

Skal i fremtiden nok koncentrere mig mere om
at få et enkelt pletskud eller to, istedet for de mange
skud fra hoften, jeg er måske lidt for hurtig med
aftrækkeren.

Er dog stadigvæk i tvivl om de ekstra måner der
fremkommer, mit stativ er stabilt så......???????

Tager selvfølgelig Lars Bo med ud til fjorden en
anden gang, han tager såmænd heller ikke skade
af lidt intensiv træning i marken

mvh
Per

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-08-03 08:56

Per Andresen skrev:

> Skal i fremtiden nok koncentrere mig mere om
> at få et enkelt pletskud eller to, istedet for de mange
> skud fra hoften, jeg er måske lidt for hurtig med
> aftrækkeren.

Når du tager på fotosafari, er det en god idé, at du vælger et
tema, du vil arbejde efter. Det med at man vil lave fotografere
landskaber, makro, portrætter osv. på en formiddag, bliver gerne
en gang juks - især hvis du ikke er meget sikker i dit billedsyn.

> Tager selvfølgelig Lars Bo med ud til fjorden en
> anden gang, han tager såmænd heller ikke skade
> af lidt intensiv træning i marken

Jeg anede nok at I to, har et bekendtskab. Det er så fint, når
man er flere til at diskutere sine interesser. Man lærer godt af
det.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 15:57

Hej igen igen

Tema, lyder fornuftigt, det er som bekendt
umuligt både at blæse og have mel i munden samtidigt,
eller noget i den stil.

Jo, Lars Bo er min gode kammerat og nabo.
Hvis du ser på vores hjemmesider vil du opdage,
at fundamentet stort set er ens.

Fra : Felix

Dato : 15-08-03 21:10

On Fri, 15 Aug 2003 11:29:00 +0200, Per Andresen wrote:

>Hvorfor ligner det ene måne-billede noget fra et andet
>solsystem, er det fordi at jeg prøvede med lille blændeåbning
>(F22) og lang lukketid eller..???

Det er muligvis reflektioner mellem de enkelte linser i
objektivet.
Hvis linserne er cotede burde fænomenet ikke opstå.
Det kan også være fordi du har monteret et (billigt) UV-filter,
eller fordi månen er totalt overbelyst (udbrændt), så fejlen
bliver synlig.

Jeg tog nogle månebilleder for et par dage siden med et digitalt
Olympus. Der kom der én extra uskarp måne i rød, dimentralt
modsat månens placering på billedet (hvis månen var til højre på
billedet, var spøgelsesmånen spejlvendt til venstre).
Der blev ingen spøgelser hvis månen var lige i centrum af
billedet.

Næste fuldmåne er 10. september, så prøv igen.
<http://www.timeanddate.com/calendar/print.html?year=2003&country=2&moon=on&hol=on>

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 08:01

Hej Felix

Tak for svaret.
Har godt nok et UV-filter, som ligger i den
billige ende af scalaen, så måske er det synderen?

Hvad mener du med at linserne er cotede?

Prøver selvfølgelig igen til september.

mvh
Per

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-08-03 08:57

Per Andresen skrev:

> Hvad mener du med at linserne er cotede?

Per du har nogle objektiver. Inde i disse sidder der nogle linser
i grupper. Alle disse linser er coatede på overfladen. Dvs. en
behandling som gør, at lysgennemgangen bliver bedre og reflekser
bliver dæmpet. Men helt undgå reflekser kan vi ikke - især direkte
mod en lyskilde.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 15:45

Hej igen

Ok, så blev jeg det klogere, mht. coatede linser.
Du skriver, at reflekserne er svære at undgå, direkte
mod en stærk lyskilde. Det forklarer jo en hel del.
Billederne med flere måner er netop taget omkring
midnat, hvor månen stort set var eneste lyskilde
(bor på landet), mens billedet af månen set
fra Skarridsø er taget kl. ca 21.30, hvor himlen endnu
ikke var helt kulsort og på det billede er der ingen
ekstra måner.

Fra : Felix

Dato : 16-08-03 12:31

On Sat, 16 Aug 2003 09:00:40 +0200, Per Andresen wrote:

>Har godt nok et UV-filter, som ligger i den
>billige ende af scalaen, så måske er det synderen?

Nu var jeg nok lidt for hurtig på udløseren; prisen har næppe
betydning for reflekserne. Men det er helt sikkert at UV-filteret
medvirker til mindst én af spøgelsesmånerne.

Netop månebilleder tages bedst mens himlen endnu er lidt blå i de
lyse sommernætter. Dels giver det en fin stemning, dels bliver
spøgelsesmånerne næsten usynlige. Er himlen kulsort, ses de
tydeligt.

Som jeg skrev tidligere, kan du prøve at holde månen præcis i
centrum af billedet, for at undgå spøgelserne. Bagefter kan du så
beskære efter alle kunstens regler.

Det bedste billede af månen jeg nogensinde har set, var taget med
et 400 mm objektiv lige mens månen stod lige over horisonten i de
tidlige aftentimer. Det var taget op langs Ringgaden i Århus; man
kunne ane de mørkegrønne træer, den mørkeblå himmel, lysstriberne
fra bilerne og den detaljerede måne.
Billedet var taget af en pressefotograf fra Jyllandsposten og var
så godt, at jeg stadig husker det tydeligt, her > 20 år efter.

>Hvad mener du med at linserne er cotede?

Det er tynde pådampede lag af forskelligt farvet materiale. Du
kan tydeligt se dem når du kigger ind i et objektiv. Du vil se
røde, blå og grønne reflekser.
Coatningen virker som svage spejle med hver sin farve (du kender
det fra sølvskinnende solbriller). De uundgåelige reflekser
mellem de enkelte linser skal jo lige en extra tur (eller flere)
frem og tilbage mellem linserne, så her dæmpes reflekserne af de
forskelligt farvede overflader.
Det forringer ikke lysgennemgangen ret meget; men en smule.

>Prøver selvfølgelig igen til september.

Du kan da godt lige bruge en kraftig halvmåne til et forsøg.
1. Månen i det gyldne snit, med og uden UV-filter
2. Månen i centrum med efterfølgende mørkekammerarbejde.

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 15:52

Hej Felix

Holder øje med månen og følger dit foreslag
mht. øvelser på en halvmåne, så jeg er forberedt
til september.

Både din og Sven Eriks forklaring, tydeliggør
hvorfor mit månebillede taget tidligere på aftenen
er bedre end det der er taget ved midnat.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-08-03 22:59

Per Andresen wrote:

> Hej alle
>
> Ønsker vurdering af nye billeder.
> Ses under www.webstien.dk/galleri
> Under nyeste billeder.

Lige kort, allerførst: det ville være lettere at komme med kritik hvis
billedernes titel kunne ses på oversigten, så man let lige kan se hvad
man skal referere til.
Det vil også blive lettere at se på billederne hvis du kan lave en
"næste billede" knap

> Specielt billederne af månen, da det er første gang
> jeg tager natbilleder.

Jeg synes at månen over skarridsø er et lækkert billede.

<http://www.webstien.dk/galleri/asp/stort_billede.asp?Billed=../billeder/skarrisoe_solnedgang_140803.jpg>
Udemærket billede, men der mangler noget. Jeg tror at et UV-filter kunne
give lidt mere spil i skyerne. Det virker som om man næsten kan se
detaljer i forgrundens farvespekter. Det vil være lækkert hvis du kan
fremhæve det med efterbehandling af fx. kontrast (det er muligt at det
et af de forslag jeg kommer med udelukker det andet - i så fald - læs
dem uafhængigt ).
Jeg savner at blive hjulpet med at finde 'det rigtigt gode' i billedet,
måske kunne en beskæring trække det frem...
Endelig har du horisonten midt i - den kan også her flyttes lidt op
eller ned med fordel - tror jeg bestemt. Den tilter vist også lidt?

<http://www.webstien.dk/galleri/asp/stort_billede.asp?Billed=../billeder/kongsore_120803.jpg>
undrer jeg mig over de lys-'udtrædninger' der er omkring grenene - det
er ikke pænt, men jeg er ikke rigtigt klar over hvordan det kan
løses/undgås. Det er især meget markant i højre halvdel af billedet.
Hvis man skærer den væk (højre halvdel) så opnår du også at
kompositionen med sejlet og grenen bliver 'stærkere', og faktisk opstår
der lidt mere fornemmelse af plads foran båden som det er blevet
efterlyst af Svend Erik (synes jeg - prøv det og se om du er enig).

Endelig må jeg lige gøre opmærksom på at jeg _ikke_ er dygtig, rutineret
fotograf som bare _kan_ det der med at fotografere, så mine råd skal
måske tages med et gran salt og kritisk sans

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Per Andresen

Dato : 16-08-03 08:19

Hej Jesper

Du har virkeligt taget dig tid til, at vurdere mine
billeder og selv om du ikke betragter dig selv som en
super-fotograf, synes jeg at vurderingen kvalificeret.
Det åbner ihvertfald mine øjne for, hvad der
kan gøres for at forbedre nogle af billederne.
Og så roser du mit månebillede over Skarridsø,
det sker ikke hver dag kan jeg love dig, så
jeg labber begærligt rosen i mig

Har selv overvejet, at lave et script, så man
også kan bladre imellem de store billeder, er
måske lidt upraktisk at skulle vende tilbage
til thumbnails for at se et nyt i stor format.

mvh
Per