Halti for eller imod?
Fra : mathilde

Dato : 15-08-03 07:43

Ja det er måske en underlig overskrift, for hvordan kan man være imod?
Men det er min hund bestemt!
Jeg træner normalt stoptræning med hende hvis hun trækker, men hun
trækker bare mest når jeg går med hundene samtidig.(jeg har 2). Og det
gør at stoptræning ikke lige er sagen, når jeg lufter dem sammen.
Så jeg købte en halti, for den måtte da være en god løsning, fik fortalt
at efter 1-2 måneder ville de fleste hunde have stoppet deres lille
unode.
Men min hund taber fuldstændig sin gnist når hun får den på. Vil jeg
give hende den på inden vi går ud af døren, så gemmer hun sig. Så den
skal være i tasken og så komme på når vi har gået lidt.
Det er bestemt ikke sjovt at se sin hund gå tur uden nogen form for
interesse for noget, og det blik man får...
Så jeg ville høre om der er andre som jeg, der er begyndt at tro at en
Halti ikke er for alle hunde.
Hun trækker selvfølgelig ikke, men gnisten er væk.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-08-03 08:01

On Fri, 15 Aug 2003 06:42:45 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>Halti ikke er for alle hunde.
>Hun trækker selvfølgelig ikke, men gnisten er væk.

,,,,min gamle hund trak altid meget men fra første gang jeg gav ham
haltien på holdt han op ! men han opfandt efter noget tid en måde at
trække på aligevel, med hovedet på skrå trak han alt hvad han kunne
hvis vi så en anden hund, så den ene af "snorene" gled op i det ene
øje, han var ligeglad men det var jeg ikke for øjet blev helt mast, og
jeg har hørt om mange hunde der får øjenbetændelse af at gå med
haltien.Tilsidst havde jeg så både halsbånd på og halti med en
dobbeltsnor ala et snoretræk så jeg kunne skifte når han bare ville
trække, det blev lidt for kompliseret og belastende. Og så det store
minus at alle mennesker "undtagen de få der kender halti" tror at det
er en mundkurv, så når jeg skulle ud og gå en tur med hunden og
samtidig gerne ville slappe af og hygge mig ikke have skræmte blikke
og dumme komentarer , ja så tog jeg ikke haltien på så var det sku
mere hyggeligt at have en glad og tilfreds bulldozer hængene for enden
af hundesnoren så jeg er enig med dig i at den ikke er for alle
hunde

Fra : mathilde

Dato : 15-08-03 08:30

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 15-08-03 08:01 dette indlæg :
> [...]
> mere hyggeligt at have en glad og tilfreds bulldozer hængene for enden
> af hundesnoren så jeg er enig med dig i at den ikke er for alle

Det med at folk der ikke kender haltien bliver skræmt over hunden, det
har vi allerede oplevet. En ældre dame med en lille blandingshund som
altid plejer at få lov til at hilse på min, blev meget nervøs og bad os
om at holde os væk, jeg skyndte mig at forklare, og hundene fik lov til
at hilse, men damen følte sig stadig usikker. Det var godt nok lidt
overdrevet, nu vidste hun jo at det ikke var noget mundkurv agtigt!

Noget jeg undrer mig over er at man må ikke bruge en flexiline med en
halti, det i sig selv er forståeligt nok, for der kan jo komme
pludselige ryk med sådan en line. Men hvorfor ser man så en hund med
halti på med flexiline på pakken? Det er da dejligt forvirrende...

Nu vil jeg gå ud og lufte min ene hund, med sele!

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 15-08-03 12:03

Ja, det vil jeg give dig ret i! Det gør mig så ked af det når folk går
en stor bue undenom Baluka, eller spørger om det er en gal hund siden
den har mundkurv på. Baluka vil jo bare snakke og kunne ikke finde på
at gøre en mus fortræd.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Louise Viborg

Dato : 15-08-03 12:01

Hej Mathilde!
Nu ved jeg ikke lige hvordan du giver hende den på. Jeg bruger nemlig
også Halti til Baluka, og da han skulle have den på første gang, gav
jeg ham den på mens jeg sagde noget lignede: "JAAAAAA...hvor er du
fiiin, Baluka!!" Det blæev han meget glad for, og det gjorde jeg hver
gang han skulle have den på så han var glad når han fik den på. Så
efter kort tid blev han glad bare jeg tog den frem, selvfølgelig også
fordi han ved at det betyder at vi skal ud og gå tur

Fra : mathilde

Dato : 15-08-03 13:24

"Louise Viborg" skrev d. 15-08-03 12:01 dette indlæg :
> [...]
> efter kort tid blev han glad bare jeg tog den frem, selvfølgelig også
> fordi han ved at det betyder at vi skal ud og gå tur

Hun er fuldstændig kold over for hvilke jubel lyde jeg kommer med. Hun
ved godt at hun skal ud og gå, men hvis det er med den på, så kan det
åbenbart være ligemeget!
Det er også lidt underligt, for hun går som en drøm når jeg går med
hende alene. Snoren helt slap og hun går og hygger sig.
Men da vi skulle "ringtræne" på turen skulle hun jo trave ved siden af
mig, og da holder jeg hende i udstrakt arm og med stram snor, og så
spæner hun! Hun opfatter mig klart truende når snoren er stram, og jeg
taler ellers ekstremt sødt, og undgår provokerende kropssprog af noget
form, og uanset tilråb/jubel råb, så er jeg altså lidt farlig når vi
ringtræner,
ØV:(((
Hun er MEGET følsom.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 15-08-03 17:16

Da jeg skulle introducere haltien for min schæfer gjorde jeg det
ganske lansomt. I starten havde hun den kun på i korte perioder hvor
jeg samtidig lavede noget sjovt med hende og uden at være i snor.
Derefter rende rundt med den i længere tid uden at være i snor.
Derefter i snor, først i kortere perioder, og så fremdeles. Jeg ville
tro du kunne vænne din hund til det på samme måde.

Jeg har gået med Holly i halti i 1½ år uden problemer. Hun vil gerne
have den på - når jeg holder den frem kommer hun selv og stikker
hovedet ind i den.

I øvrigt har jeg hovedsagelig brugt den med flexline, jeg havde ikke
hørt at det må man ikke. Det kan da ikke undgås at hun ind i mellem
får et ryk, men jeg er ikke vidende om at hun har fået skader af det.
Nu hvor hun er 2 år har hun efterhånden lært ikke at trække og jeg er
stoppet med haltien, og i øvrigt også med flexlinen.

Mvh
Søren

Fra : mathilde

Dato : 15-08-03 17:30

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 15-08-03 17:16 dette indlæg :
> [...]
> Derefter i snor, først i kortere perioder, og så fremdeles. Jeg ville
> tro du kunne vænne din hund til det på samme måde.

Jeg har også introduceret den til hende gradvist, som beskrevet på
canis.no.
I starten gik hun nemlig med poterne oppe ved snuden på skift for at få
den af, og så ledte jeg efter introduktionsmetoden, men hun er
simpelthen så trist at se på.

Men det er da rart at høre at den virkede for dig.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/