Hjælp med database (Access2002)
Fra : erik

Dato : 15-08-03 00:36

Hej
Jeg har fået den underlige ide, at ville lave en database over skifter i Hørsholm
Len (og Kbh. Amt) 1649 - ca. 1749.
Databasen indeholder udover dato og fol.nr. m.v. navn på afdøde, evt ægtefælle,
arvinger OG andre interssante bipersoner nævnt i skifterne.
Indtil nu har jeg digitalfotograferet de 8 protokollers registre og næsten hele den
første protokol og den første protokols personer er indtastet.
Nu er det lige jeg trænger til lidt hjælp, for jeg har aldrig beskæftiget mig med
databaser og inden projektet læber videre, ville det være rart med lidt vejledning,
bl.a. hvad der skal til for at databasens indehold kan bruges til noget Jeg har
nogle ideer; men aner ikke hvordan de udføres.
Er der venligst en der har tid til at give en hånd.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-08-03 08:18

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev Fri, 15 Aug 2003 01:36:24 +0200

>Databasen indeholder udover dato og fol.nr. m.v. navn på afdøde, evt ægtefælle,
>arvinger OG andre interssante bipersoner nævnt i skifterne.

Umiddelbart vil jeg nok sige, at Erik Brejls skifteuddrag er de facto
standard på det område.

De indeholder det væsentlige, er let overskuelige, og er søgbare i en
teksteditor eller i Word.

>Nu er det lige jeg trænger til lidt hjælp, for jeg har aldrig beskæftiget mig med
>databaser og inden projektet læber videre, ville det være rart med lidt vejledning,

Nu afhænger det jo af hvad du forventer at få ud i den anden ende, så at
sige.

Netop skifteuddrag er for mig at se ikke lige det mest oplagte emne at
fylde i en database - men selvfølgelig kan det gøres, og selvfølgelig
vil det på sigt indebære visse fordele.

Men hvorom alting er, så skal du jo have en række 'overskrifter'.
Det kunne feks være: Skiftemyndighed, bopæl, dato, afdødes navn,
ægtefællens navn, børnenes navne.

Men så begynder problemerne at hobe sig op. Hvis det er en mand der er
død, så er der en lavværge for enken. Hvis der er efterladte børn, så er
der een eller flere formyndere for disse. Der kan også være tale om, at
eet eller flere af børnene er døde, og at børnebørn så indtræder i deres
sted. Hvis afdøde er barnløs, så er det evt. søskende eller deres børn
der er nævnt som arvinger.

Og endelig kan der være personer som af den ene eller den anden grund er
nævnt som tilstedeværende under skiftet.

>bl.a. hvad der skal til for at databasens indehold kan bruges til noget Jeg har
>nogle ideer;

Fortæl, fortæl.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 15-08-03 09:40

Arne Feldborg wrote:

>"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev Fri, 15 Aug 2003 01:36:24 +0200

Jeg påskønner også Erik Brejls kæmpearbejde med skifteuddrag - og de
mange andre forskere der stiller skiftedata til rådighed på nettet i
"den Brejlske stil". En lille ekstra ting kunne jeg godt tænke mig:
Boets indtægt, boets udgift, boets samlede underskud/overskud. Disse
oplysninger er i de fleste tilfælde forholdsvis lette at "scanne" sig
frem til.

mvh tom

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-08-03 00:53

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> skrev Fri, 15 Aug 2003 10:39:46 +0200

> [...]
>Boets indtægt, boets udgift, boets samlede underskud/overskud. Disse
>oplysninger er i de fleste tilfælde forholdsvis lette at "scanne" sig

Det er jeg så måske ikke helt enig i.

Selve formålet med afskrifter (i enhver form) er jo ikke at erstatte
kilden - men derimod at gøre det lettere at finde den rette kilde.
Dette mener jeg det er ret så væsentligt at holde sig for øje.

Uanset hvor dygtige vi bliver til at lave afskrifter, og uanset hvor
gode vi bliver til at lægge data ud i søgbar form, så må vi aldrig komme
derhen, at folk tror de kan drive slægtsforskning blot ved at sætte en
robot igang med at søge.

Formålet med afskrifter er - for mig at se - at lave nogle let
genkendelige og søgbare 'overskrifter', så man hurtigt kan finde den
eller de poster som det er værd at undersøge nærmere i en given
sammenhæng.

Og her er Brejls standardiserede navne og stednavne jo guld værd for
folket. I andre sammenhænge har man valgt andre kriterier, og brugeren
må så indrette sine søgninger efter det.

Men for nu at vende tilbage til det oprindelige:

Du søger efter skiftet for en bestemt person. Du ved ca. hvorår han er
død, du ved lidt om hvor han har boet, og du kan indkredse de mulige
godsejeres antal til en 2 - 3 stykker.

Det er altsammen ting du kan søge på, og dermed måske være heldig og
finde en henvisning til den originalkilde som du under alle
omstændigheder selv skal have fat i.

Oplysninger om boets saldi kan IMHO slet ikke bruges på samme måde.
Det er (stadig IMHO) ikke en indganvinkel til skiftet, men derimod noget
du kan få med ud - når du først har fundet det rigtige skifte og selv
har læst det.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 17-08-03 13:48

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
Sun, 17 Aug 2003 01:52:58 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Selve formålet med afskrifter (i enhver form) er jo ikke at erstatte
>kilden - men derimod at gøre det lettere at finde den rette kilde.
>Dette mener jeg det er ret så væsentligt at holde sig for øje.

Bravo.
Tænk engang hvis administratorerne af KIP havde forstået det.
Så var vi måske sluppet for al den fanatiske snak om 'kildetro'
indtastning, som har medført at søgning i indtastningerne er så
besværlig og klodset.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 18-08-03 21:38

Arne Feldborg wrote:

>Selve formålet med afskrifter (i enhver form) er jo ikke at erstatte
>kilden - men derimod at gøre det lettere at finde den rette kilde.
>Dette mener jeg det er ret så væsentligt at holde sig for øje.

Det er jeg da enig i.

>Du søger efter skiftet for en bestemt person. Du ved ca. hvorår han er
>død, du ved lidt om hvor han har boet, og du kan indkredse de mulige
>godsejeres antal til en 2 - 3 stykker.

Og hvis man har de "økonomiske data" kan det kun være en yderligere
hjælp. Hvis man vil bruge skifteuddrag til andet en genealogisk
forskning, kan indtægt/udgift/overskud ligefrem være af primær
interesse, mens navnene etc. er underordnet. Pointen med mit indlæg var
mest at indtægt/udgift/overskud næsten altid er med i skifter og
relativt enkelt lader sig "spotte" uden man skal deciffrere hver eneste
bogstav i skiftet.

Men jeg vil nødig virke utaknemmelig overfor dem der udfører det store
arbejde med skifteuddragene. Tak til bl.a. Erik Brejl, som også "privat"
har hjulpet mig.

mvh tb

Fra : erik

Dato : 15-08-03 13:22

Det jeg indtil nu har gjort er følgende :
Én tabel, der er en "kopi" af de 8 protokollers registre med felterne
prot.nr. - fol.nr. - dato - by eller sted - arveladers fornavn - do e.navn -
ægtefælle fornavn - do e.navn
(ingen af registrene giver data til alle felterne). Denne tabel opdateres med de
(få) skifter jeg finder, der ikke er i registrene.
Tabel nr.2 har felter som ovenstående + felterne:
ID - sogn - notater
Det er mit mål, at kunne identificere alle de mærkelige stednavne, (standardisere
dem) og "sætte sogn på".
Feltet "noter" er blevet til et hjælpefelt, hvor jeg under gennemlæsningen af
skiftet noterer alt muligt, specielt
om personer nævnt i skiftet, der på en eller anden måde har familierelation til
afdøde eller arving
(der kan være børns ægtefælle, enkens nye husbond, en morbror der er formynder
o.s.v.).
Der er ingen "økonomiske" notater og det kommer der heller ikke.
Tabel nr.3, der "arver" tabel nr.2's data, har 3 gange felterne:
fornavn - efternavn - relation til afdøde - bopæl
for henholdsvis arving, formynder/værge og person med familierelation til afdøde
eller arving.

Men hvordan skal det bruges?
Jeg kunne tænke mig, at man kunne søge på f.eks. fornavn, efternavn, sted eller sogn
og så blive præsenteret for en liste over "hits" (hvilke data/felter skal listen
indeholde??) og hvert hit kunne jeg tænke mig var "et billede", et "standardbillede"
af skiftet, indeholdende alle data fra alle felterne i tabel nr. 2 og 3 (måske på
feltet "notater" - og det er her det begynder at blive noget tåget for mig.
Kan det lade sig gøre? Jeg har leget ganske lidt med mulighederne i Access; men har
ikke set lyset.
Kan nogen hjælpe. Det haster ikke (inden der bliver lørdagsåbent igen, får jeg nok
ikke mulighed for at affotografere protokol nr.2); men er der noget der skal rettes
eller gøres bedre vedrørende "indtastningsarbejdet", kunne det være rart at vide det
nu.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : erik

Dato : 15-08-03 13:27

> indeholdende alle data fra alle felterne i tabel nr. 2 og 3 (måske på
> feltet "notater" - og det er her det begynder at blive noget tåget for mig.

der skal stå:

indeholdende alle data fra alle felterne i tabel nr. 2 og 3 (måske på nær
feltet "notater") - og det er her det begynder at blive noget tåget for mig.

Erik

Fra : R. Carl

Dato : 16-08-03 06:36

Erik

har du gjort dig nogle overvejelser, om du evt kunne benytte et af de
standardiserede programmer vi bruger til registrering af vore slægter?
Der skal jo klart nok være mulighed for kildeangivelser, evt i flere
niveauer, sådan som f. eks. CFT-Cumberland kan gøre det.

Den klare fordel er jo de sædvanlige standardiserede søgefunktioner, der som
regel er indbygget vedr navne, steder osv.

mvh
Rolf

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-03 07:25

"R. Carl" <R.Carl@bigfoot.com> skrev Sat, 16 Aug 2003 07:35:30 +0200

> [...]
>Der skal jo klart nok være mulighed for kildeangivelser, evt i flere
>niveauer, sådan som f. eks. CFT-Cumberland kan gøre det.

Nu er jeg vist ikke helt med.

Jeg har iøvrigt aldrig helt forstået fidusen med de dersens
opreklammerede 'kilder i flere nivauer', men lad nu det ligge.

Men når der kun foreligger een kilde (skifteprotokollen), hvordan kan
det så være i flere niveauer.?

>Den klare fordel er jo de sædvanlige standardiserede søgefunktioner, der som
>regel er indbygget vedr navne, steder osv.

N oget af det kunne vel for såvidt godt indpasses i et normalt
slægtsprogram. Så kunne de angivne familierelationer jo da ihverfald
præsiceres.

Men det forekommer mig at der i et skifte er et væld af oplysninger, som
ikke umiddelbart passer ind i et sådant program.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-08-03 00:53

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev Fri, 15 Aug 2003 14:21:53 +0200

>Men hvordan skal det bruges?
>Jeg kunne tænke mig, at man kunne søge på f.eks. fornavn, efternavn, sted eller sogn
>og så blive præsenteret for en liste over "hits" (hvilke data/felter skal listen

Jeg kan ikke helt blive klog på hvorfor du anvender så mange tabeller.

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til databaser og specielt da ikke til
Access. Men det forekommer mig, at du gør livet mere besværligt for dig
selv end nødvendigt er.

Et skifte er jo et skifte og i princippet en unik enhed og altså en post
a' et antal felter i din database. Der er jo ingen ide i at sammenstille
oplysninger fra flere forskellige skifter

Hvis du på forhånd har besluttet hvilke felter der skal være søgbare, så
er det vel bare at gøre disse felter søgbare og så placere resten af
stoffet i eet eller flere tilknyttede datafelter.?

For mig at se er problemet stadigvæk, at det netop mht. skifter er
vanskeligt at opstille nogle klare regler for hvordan man opdeler
stoffet i søgbare felter og hvilke felter der bør være søgbare.

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 15-08-03 15:03

Hej

Hvis du insisterer på at arbejde med Access, kan jeg anbefale et KnowWare
hæfte af Kåre Thomsen:
Start med Access 97 (eller nyere udgave) på biblioteket eller downloade fra
www.kowware.dk (har jeg ihvertfald kunnet for nogen tid siden) - god
vejledning i at udvikle et system.

Kjeld Jakobsen