Min kat har ringorm.
Fra : Stine N. Hilskov

Dato : 14-08-03 21:34

Hej Gruppe.

Jeg har en rødhan-kastrat på 4 år (huskat), som hedder Freddie.

Freddie blev for ca, et halvt år siden behandlet for en
forkølelse/lungebetændelse, men det virkede ikke særligt godt og dyrlægen
kom frem til at det måtte være herpes-virus, som han altid vil være bærer af
og aldrig slippe for. Dyrlægen sagde også at det ikke kan behandles.

Jeg har ikke gjort mere ud af det, da han leger med sin kammerat Castor på 4
mdr., spiser og går på bakken som han skal.

Nu for et par dage siden fik jeg ringorm og undrede mig over hvor det kom
fra og fandt langt om længe ud af at det var Freddie, som muligvis har haft
det et stykke tid uden jeg så det?, måske i forbindelse med
antibiotikekuren?

Jeg fik det råd: 1: at vaske ham med nizoral-shampoo 2x ugl., men det skal
skylles meget grundigt ud og pelsen skal tørres grundigt. 2: smøre ham med
brentan-creme som fås i håndkøb. 3: give program vet. i dobbelt dosis, nu og
igen om en måned.

Jeg valgte metode nr. 3, da det er i ansigtet og jeg ikke tør bruge nizoral
eller brentan på overlæben?
Mit spørgsmål er nu : hvor lang tid går der før jeg skal vente et resultat
med program vet., før jeg skal prøve noget andet? Det kan jo være svært at
slppe af med...
Men det generer tilsyneladende.

Hilsen Stine Hilskov

Fra : Mette

Dato : 14-08-03 21:50

Hej Stine!

Du skal være klar over (hvis du ikke allerede er det da at ringorm også
smitter mennesker.
Så det er ikke nok at behandle katten, men både omgivelser (alt hvor katten
kommer; dyner, tæpper, sofa, seng, ja alt!) og hans kammerat og du selv skal
tjekkes (omgivelserne selvfølgelig vaskes ned, gerne med Virkon-S).
Det er en større omgang, og pisse trælst, men en nødvendighed hvis du vil af
med ringormen.
Smitte kilden (sporerne) sidder på kattens hår(rødder) så alle steder hvor
der kommer hår, er under fare for at "være smittede".

Mvh. Mette
--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : Stine N. Hilskov

Dato : 14-08-03 21:55

"Mette" <mette_jimmy@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> smitter mennesker.

Ja, jeg ved det, har det selv på armene. Er i behandling med brentan.

> [...]
skal
> tjekkes (omgivelserne selvfølgelig vaskes ned, gerne med Virkon-S).

Hvor køber jeg virkon S? mange dyrehandlere har det ikke.
Er det nok at vaske, tøj, segetøj mv.? men det skal vel vente til udlettet
er ved ar forsvinde ellers smitter han vel igen?

> Det er en større omgang, og pisse trælst, men en nødvendighed hvis du vil
af
> med ringormen.

Ja, det lyde desværre sådan. Lidt ligesom med lopper...

Hilsen Stine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-03 22:08

"Stine N. Hilskov" <stine.nordlund@get2net.dk> skrev...
> Hvor køber jeg virkon S? mange dyrehandlere har det ikke.

Det kan købes - eller bestilles - på apoteket. Mit apotek havde det ikke
hjemme, men jeg bestilte et par breve som var der i løbet af 2 dage.

Husk i øvrigt at holde dig "lang afstand" af andre katte, så du ikke
risikerer at smitte dem...

Håber det virker med behandlingen - det er lidt besværligt, men heldigvis
slet ikke umuligt!

Med venlig hilsen
Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 14-08-03 22:12

"Stine N. Hilskov" <stine.nordlund@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor køber jeg virkon S? mange dyrehandlere har det ikke.
> Er det nok at vaske, tøj, segetøj mv.? men det skal vel vente til udlettet
> er ved ar forsvinde ellers smitter han vel igen?
> Hilsen Stine

Hej Stine
Du kan købe Virkon S hos din dyrlæge, apotek og vist nok også matas...
Mange dyrforretninger har det også, det koster mellem 20,- og 30,- kr for et
brev, og du skal bruge den stærkeste blanding,- men alt står nu på
posen/brevet.
Du kan bruge det til at aske alt af i, også kattebakker gulve osv.
Et lille tip... afprøv på et lille stykke skjult tæppe om opløsningen
farver/affarver... hvis ikke, tages en blomsterforstøver og sprayes alle
vegne,- alle glatte gulve afvaskes blot i Virkon S.
Mvh Birgitte "Som altid bruger Virkon S til decinfiseringsmiddel på
udstillinger"
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-03 22:34

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev...
> Mvh Birgitte "Som altid bruger Virkon S til decinfiseringsmiddel på
> udstillinger"

Hej Birgitte

Hvorfor egentlig...? Burene står i månedsvis i en enten iskold eller hedehot
container (alt efter årstiden) - og *ingen* baktusser/virusser mv. kan
overleve det!

Mvh. Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 15-08-03 06:41

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hedehot
> container (alt efter årstiden) - og *ingen* baktusser/virusser mv. kan

Hej Camilla
Se nogengange udstiller Semilanghår jo om søndagen hvor der har været katte
i buret om lørdagen...
Jeg bruger det, også hver gang jeg skal røre en kat uanset, om det er min
egen eller en andens.
Kommer der folk der vil røre mine katte, får de lige et sprøjt på hænderne
først,- jeg har til dato, siden jeg startede med at gøre det for et par år
siden, *ikke* slæbt *noget* som helt med hjem til mine andre katte.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-08-03 09:15

> [...]
> Hej Camilla
> Se nogengange udstiller Semilanghår jo om søndagen hvor der har været

Selvfølgelig *dunk* - er bare vant til udprægede en-dags udstillinger, hvor
det ikke er nødvendigt...

Det jeg har slæbt med hjem - Herpes - havde jeg nu alligevel ikke kunnet
forhindre vha. Virkon S eller noget andet, for det er kommet fra en anden
kat på udstillingen, ikke som noget der har "siddet i" buret inden vi kom
til.

Og folk piller - især på killinger - og indrømmet, jeg står ikke vagt ved
mit bur dagen lang, så jeg ville uanset ikke kunne tvinge nogen til at få et
sprøjt Virkon S (eller en sjat af mit udmærkede desinficerende håndcreme)
inden de rørte ved mine eller andres katte...

Mvh. Camilla