Uartig mis!
Fra : Chopmo

Dato : 05-04-01 11:53

Hejsa!

Vores lille guldklump på snart 5 mdr, Gizmo, er ikke så sød for tiden! Han
er simpelthen umulig når man spiser. Han kommer nærmest løbende op på bordet
(eller hvor man nu sidder) og "angriber" maden. Jeg tror måske, han er i
trods-alderen

Indtil videre har vi bare sat ham ned på gulvet og fortalt ham i utvetydige
vendinger, at det må han ikke. Men det lader ikke til, at han har den store
respekt for det....

Måske er det dumt, men normalt lader vi misserne gå rundt på bordene når vi
ikke spiser, og somme tider får de også lov til at kigge på NÅR vi spiser,
bare de ikke går efter maden.

Hvordan ville I opdrage på Gizmo? Det er forhåbentlig ikke for sent at lære
ham lidt bedre manerer, bare fordi han er 4½ måned gammel.....

Gode råd modtages med tak!

Hilsen Jacob

Fra : Lars L

Dato : 05-04-01 13:42

"Chopmo" skrev:
> Hvordan ville I opdrage på Gizmo? Det er
> forhåbentlig ikke for sent at lære ham lidt
> bedre manerer, bare fordi han er 4½ måned
> gammel.....

Ork nej. Katte kan "omskoles" mht. vaner og forbud hele livet. Det tør jeg
godt sige nu, efter at have haft katte tæt livet på igennem snart 30 år. Men
det kræver 3 ting: Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

Vi har to katte (8½ og 15 år) som har lov at gå på bordene, undtagen når vi
spiser. Den ældste hun blev "omskolet" for kun 3 år siden, da jeg giftede
mig til hende . Indtil da havde hun levet med at - stort set - alt var
tilladt, men jeg begyndte bare at sætte hende ned fra bordene under og
omkring spisetiderne.

Denne blide teknik kræver mange forsøg, og meget tålmodighed, for kattene
vil benytte enhver lejlighed til at afprøve om det dog nu kan have sin
rigtighed. Men bare bliv ved, til sidst giver de efter, og viser
efterfølgende at de godt ved hvornår de ikke må komme på bordene.

Men selv der, vil de fra tid til anden forsøge om den "hårde dom" dog ikke
kan omstødes med lidt list og charme . Men forskellen fra tidligere er at
de nu godt ved det er forbudt, så de trodser ikke længere en hævet stemme
som siger "Nej".

_ _
(©¿© ) /Lars
( - )

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 05-04-01 14:06

haha...den metode har jeg nu brugt på Laban siden september...og han prøver
stadig dagligt at omstøde dommen
Og vores katte har hverken lov til at opholde sig på spisebordet når vi ikke
spiser eller mens vi gør det...jeg har dog fornemmelsen af at der et og andet
sted er en kommunikationsbrist.
Jo, tålmodighed er en god ting, og afstraffelse, råberi og den slags har i alt
fald kun den effekt at kattens tillid til dig svækkes. Nu må jeg se at få fat i
de her bøger om klikkertræning...
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-04-01 18:16

Hej Gitte

Jo flere forbud, jo sværere at få dem respekteret.

Hej Chopmo

Løft katten ned på gulvet og ros/giv godbidder i samme sekund den er på
gulvet.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 05-04-01 18:29

Nina El Falaki wrote:

> Hej Gitte
> Jo flere forbud, jo sværere at få dem respekteret.

Det ser sådan ud. Det er i alt fald vores indtryk med Laban. Hvis man vil lykkes
- eller have følelsen af at de (kattene) kun gør som de må - så kan man lige så
godt gi dem lov til alt
Den med godbidderne skulle vi måske prøve...det har vist sig, at gærtabletter er
det helt store hit hos dem begge.
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-04-01 22:53

"Chopmo" <tjornhol@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9ahirh$9ps$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> (eller hvor man nu sidder) og "angriber" maden. Jeg tror måske, han er i

Hej Jacob

Jeg kan glæde dig med, at trodsalderen kun varer
de næste 15 år

> Indtil videre har vi bare sat ham ned på gulvet og fortalt ham i utvetydige
> vendinger, at det må han ikke. Men det lader ikke til, at han har den store
> respekt for det....

Sikkert ikke, men bliv ved alligevel. Vær
konsekvent og lad ham ikke slippe af sted med
det en eneste gang, fordi han ser sød ud, eller du
er træt eller lignende. På et eller andet tidspunkt
fatter han budskabet.

> Måske er det dumt, men normalt lader vi misserne gå rundt på bordene når vi
> ikke spiser, og somme tider får de også lov til at kigge på NÅR vi spiser,
> bare de ikke går efter maden.

Nej, det kan du sagtens lære dem. Mine katte har
samme regler - dog må de kun opholde sig på en
bestemt del af køkkenbordet, når jeg laver mad.
De kan sagtens lære at skelne, selvom de sikkert
vil forsøge, at overbevise dig om det modsatte
Faktisk er det min erfaring, at de nemmere
respekterer regler, hvis de får lov til en lille smule
af det forbudte, for eksempel at gå på bordet.
Nogen gange virker det som om, at de tænker, at
okay, jeg fik vil vilje en lille smule - så kan vi da
godt gå på kompromis, så jeg bøjer mig også lidt.

> Hvordan ville I opdrage på Gizmo? Det er forhåbentlig ikke for sent at lære
> ham lidt bedre manerer, bare fordi han er 4½ måned gammel.....

Bare fordi det ikke virker endnu, skal du ikke tage
det som et udtryk for, at du gør noget forkert. Hav
tålmodighed og se om det ikke lykkes til sidst. En
kat kan lære hele livet, så han er på ingen måder
for gammel. Der kan dog være særdeles store
individuelle forskelle på, hvor stædig den enkelte
kat er.

--
Hilsen Helle
In a cat's eye, all things belong to cats.

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-04-01 08:14

Hej Jacob

> [...]
bordet
> (eller hvor man nu sidder) og "angriber" maden. Jeg tror måske, han er i

Det samme problem havde vi med en af vores katte Tyson da han var i lømmel
alderen Han forstod ikke helt det her er min tallerken og den står man
ikke på, men vi satte ham ned på gulvet og prøvede at beskæftige ham med
noget andet, og som andre skriver så kræver det tålmodighed

> [...]
utvetydige
> vendinger, at det må han ikke. Men det lader ikke til, at han har den

Det havde Tyson heller ikke i starten men med en god portion tålmodighed så
skal det nok lykkedes.

> [...]
vi
> ikke spiser, og somme tider får de også lov til at kigge på NÅR vi spiser,

Vores katte får også lov til at gå rundt på bordene, og nu er der ingen
problemer i det, de ved godt at når der spises så sidder vi lige så stille
og leger gennemsigtige på bordet, eller lader være med at hoppe op.

> Hvordan ville I opdrage på Gizmo? Det er forhåbentlig ikke for sent at
lære
> ham lidt bedre manerer, bare fordi han er 4½ måned gammel.....

Nej jeg tror bestemt ikke at han er blevet for gammel, men der er nok ikke
andet for end i må blive ved med at sætte ham ned på gulvet, og være
tålmodige til sidst skal det nok give resultater

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Annemo

Dato : 06-04-01 18:15

> lære

Nu er katte jo lige så forskellige som mennesker - hvad der virker på den
ene, har overhovedet ingen efffekt på den anden... Nu har du fået en del
ideer at gå videre med, og her er minsandten en erfaring mere:

Vores to hankatte gjorde præcis hvad de ville, fra de som Gizmo nåede
trodsalderen. Vi prøvede alskens midler, indtil det ganske simple at huske
at rose - ja, det havde vi jo glemt.... Her er reglen helt konsekvent: Ingen
katte på noget bord (vi har talt lidt om hvor de har poterne indimellem - i
kattebakken bl.a.). Lynhurtigt lærte de rebelske katte betydningen af ordet
"nej" - og ligeså snart de holdt op/gik ned/blev sat nej, blev de rost til
skyerne. Først var de "artige" fordi de simpelthen blev paf (tror jeg), og
derefter gik det lynhurtigt. De går i hvert fald kun engang imellem på
sofabordet (genvej til vindueskarm) - i hvert fald når der er mennesker
tilstede. Jeg sikker på, at de går hvor de har lyst, når vi ikke er der, men
så får bordene en omgang med en karklud.

Skriver du om hvordan det går, Jacob?

De venligste hilsner
Anne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-04-01 19:57

Nemlig, til katte er ros det vigtigste, man behøver slet ikke skælde ud.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats