Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Compact Flash
Fra : Jimmy

Dato : 14-08-03 20:34

Hej

Jeg skal have købt mig to ting:

- Canon PowerShot G3
- 1 GB Compact Flash

Men hastighederne hvorpå data læses og skrives på CF-kort varierer jo meget
fra kort til kort.

De kort jeg har set på edbpriser har jeg ikke kunnet finde specs på.

Er der nogen der ved, om der findes en side, som anmelder disse kort og
angiver deres hastigheder?

Mvh
Jimmy

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 20:43

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>

> De kort jeg har set på edbpriser har jeg ikke kunnet finde specs på.
>
> Er der nogen der ved, om der findes en side, som anmelder disse kort og

Der en ret god test her:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Men som det kan ses er det også kamera-afhængigt. Jeg har selv et G3
kamera, og to Transcend kort (512 MB + 1GB), og dem er jeg vældig godt
tilfreds med. De er en del hurtigere end det 32 MB kort der fulgte med
kameraet.

Mvh. Lars

Fra : Jimmy

Dato : 14-08-03 23:05

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote in
message news:3f3be632$0$13235$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> Der en ret god test her:
> http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Dumme mig - jeg har løst siden tynd af anmeldelser til kameraer og burde da
have sagt mig selv at de også har anmeldelser af kort!

Tak til Jer der henvist mig dertil.

Mvh
Jimmy

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 15-08-03 10:01

> [...]
da
> have sagt mig selv at de også har anmeldelser af kort!

Det skal du nu ikke være ked af. Jeg vidste heller ikke de havde det, før
jeg fik linken her i gruppen.
Det er nu også meget begrænset hvad de har af tests som ikke er af kameraer.

Mvh. Lars

Mvh. Lars

Fra : Peter S.

Dato : 14-08-03 20:49

Hej Jimmy.

Du har helt ret angående hastighederne på de forskellige kort. Hold dig fra
Sandisk ultra, som både ligger i den dyreste end og samtidig den langsomste
hvad angår hastighed.

Jeg vil ikke anbefale noget, sæt nu du får dårlige erfaringer med det, men
jeg kan nævne kort som Transcend og Kingston, som begge er blandt de absolut
hurtigste kort på markedet (CF type 1)

Du kan iøvrigt selv kigge her, en meget god side imo;

Fra : Claus Smith

Dato : 15-08-03 04:32

"Peter S." <ps_dk@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> Sandisk ultra, som både ligger i den dyreste end og samtidig den

Jeg er nu ellers ganske godt tilfreds med deres Ultra kort som jeg bruger i
mit Nikon D1.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 11:55

"The D1 features a 2.74 megapixel 23.7 mm x 16.7 mm CCD which outputs 2.62
million pixels (2000 x 1312). "

Med dette som udgangspunkt, er det vel ikke svært at forstå, at du med dit
kamera kan bruge et SanDisk ultra til næsten fulde udnyttelse. Men for andre
som har et 3.3 mpixel eller større, vil et Sandisk Ultra jo være det rene
vanvid at købe, da kortet ikke kan følge med.

Derudover, så er tilfredshed jo et relativt udtryk. Vi er alle forskellige
og har forskellige behov. Mit irritations moment ligger nok meget højt, hvad
angår "ventetider", når vi snakker digitalt udstyr.

Som jeg tidligere har beskrevet, så lever SanDisk Ultra ikke op til de
specifikationer som producenten selv opgiver. Jeg ved godt, at der kan være
forskellige ydelser på forskellige kameraer, men så stor er den digitale
forskel altså heller ikke, sammenlignet med forskellen på netop den test der
blev lavet på et SanDisk Ultra kort. Sandisk opgiver kortet til 24x, testen
viste 16x - jeg vil se bevis før jeg tror, at et andet kamera kan gøre det
meget bedre, for det er jo sådan set lige meget hvor hurtigt kameraet kan
overføre data til kortet, såfremt det er kortet der sætter begrænsningen.
Intet er hurtigere end det svageste led.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-08-03 21:07

> [...]
>
> De kort jeg har set på edbpriser har jeg ikke kunnet finde specs på.
>
> Er der nogen der ved, om der findes en side, som anmelder disse kort

Hej Jimmy
Hvis du skal ud at kigge på et 1 GB-kort, skulle du også tage IBM
Microdrive med i dine overvejelser. Det har den fordel at dit kamera kan
skrive en del hurtige til dette kort en til almindelige CF-kort. Til
gengæld læser kameraet lidt langsommere fra IBM Microdrive end fra
CF-kort.

Go' jagt.

mvh
Ole

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 21:11

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message

> [...]
> skrive en del hurtige til dette kort en til almindelige CF-kort. Til
> gengæld læser kameraet lidt langsommere fra IBM Microdrive end fra

Men man skal også tage i betragtning at der er mekanik inden i Microdrive.
Alt andet lige er det mere følsomt for rystelser end et Flash kort, især
hvis det aktuelt læser eller skriver. Men det skal siges at jeg ikke
personligt har erfaring med Microdrive.

Mvh. Lars

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-08-03 21:16

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i en
meddelelse news:3f3bece6$0$13181$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
især
> hvis det aktuelt læser eller skriver. Men det skal siges at jeg ikke

Sandt nok, Lars. Jeg bruger et Microdrive sammen med et Nikon D100.
Kameraet har været med på spejderlejr, teltferie og andre spændende
arrangementer. Her er kamerater til tider blevte udsat for en lidt
hårdhændet (med kærlig behandling uden at kortet har lidt overlast.

mvh
Ole

Fra : Peter S.

Dato : 14-08-03 21:40

IBM microdrive er faktisk pænt hurtigt til både at læse (23x) og skrive
(22x)

Men jeg foretrækker personligt 2 x 512 mb, mest fordi, man så hele tiden har
et kort klar til "skydning", det andet kort kan så f.eks. sendes til
familien (noget nemmere end at uploade, eller til evt.
fremkaldelse/printning)

Det optimale ville naturligvis være 2 x 1 gb, men det her lager medie er
desværre stadig latterligt højt prismæssigt :(

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 15-08-03 09:59

> [...]
> arrangementer. Her er kamerater til tider blevte udsat for en lidt
> hårdhændet (med kærlig behandling uden at kortet har lidt overlast.

Ja så har det jo været ude for lidt af hvert. Som sagt så har jeg heller
ikke selv erfaring med det.

Mvh. Lars

Fra : Jimmy

Dato : 14-08-03 23:07

> [...]
> skrive en del hurtige til dette kort en til almindelige CF-kort. Til
> gengæld læser kameraet lidt langsommere fra IBM Microdrive end fra

Ah ja - Det understøtter G3'en jo også.
Tror jeg bliver glad for det kamera

At den læser langsomt fra det har vel reelt ingen betydning for mit mål om
at tage billeder i en fart?

Man må vel forvente et højere batteriforbrug ved Microdrive end ved CF.
har I nogen praktisk erfaring med dette?

Tak for svarene til alle - blev hurtigt meget klogere

Mvh
Jimmy

Fra : WaltherToft

Dato : 21-10-03 11:22