thott.
Fra : Geir Moen

Dato : 14-08-03 16:55

Hei!

Har for en liten stund siden kommet tilbake til en av mine forfedre - Peder
Axelsen Thott født ca. 1396.
Ser at flere slektstavler på internett opererer med ABSALON Aagesen (Kyrning
til Herlev) Thott som Peder's far. Det må vel være feil!?

Siden Peder har Axelsen som farsnavn burde hans far hete Axel til fornavn.
Er det noen som har svaret på dette?

--
Mvh. Geir Moen
g.moen@frisurf.no

Fra : Claus Bülow

Dato : 14-08-03 17:25

Hej

Om hvorvidt det er en fejl, kan jeg ikke umiddelbart udtale mig, men
slægtstavlerne på internettet refererer sandsynligvis til Dansk Adels Årbog,
årgang 1900, hvor familien Thott behandles. Her er der tale om far/søn.

m.v.h.
Claus Bülow

Fra : Claus Bülow

Dato : 14-08-03 18:01

Kunne ikke lade være med - som et kuriosum - lige at tjekke i Tycho de
Hofman.
Iflg. ham ser slægtsskabforbindelserne - ganske udokumenteret - således ud :

Proband:
Peder Thott til Næs
- gift 1. gang med Beate Wirtenberg Philipsdatter (hendes våben er en gul
kronet løve med et sværd under sig i blåt felt)
- gift 2. gang med Mærrete, Niels Erengifles datter af Wynæs

Far:
Axel Thott
- gift 1. gang med Kirsten Kiörning (dt. af Jens K. og frue, Bodild Ribbing)
- gift 2. gang med Christence Wirtenberg Pedersdatter, hvis våben er en hvid
løve på en blå Bjelke

Farfar:
Åge Thott til Hiuleberg
- gift med Margrethe Rosenkrands, Jep Jensens datter, som ses af hr. Oluf
Axelsens 16 ahner, som han har ladet afmale på et bord på Walløe.

Farfars far:
Axel Thott
- gift med Thyre Sparre, Wogn Tullesens datter af Klogerup

Farfars farfar:
Kield Thott
- gift med...Glob....Peder Thotte af Ørstofte

Farfars farfars far:
Peder Thott 1168
- gift med.......

Farfars farfars farfar:
Kield Thott
- gift med Dubbe Friis

Farfars farfars farfars far:
Thord Thott, levede i S. Knud konges tid 1085, lod sig døbe og blev efter
sin begæring begravet hos sine forfædre i Kiulinge Høy

Fra : Geir Moen

Dato : 14-08-03 18:30

Tusen takk for dine opplysninger.

Vet du om Christense Wirtenberg Pedersdatter ble gift igjen etter Axel
Thott's død? I så fall, ble hun da gift med den nevnte Absalon Aagesen
Thott?

--
Mvh. Geir Moen
g.moen@frisurf.no

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 14-08-03 20:06

> [...]
> til Herlev) Thott som Peder's far. Det må vel være feil!?
>
> Siden Peder har Axelsen som farsnavn burde hans far hete Axel til fornavn.

Ifølge Lademans leksikon er Axel/Aksel dansk form af Absalon.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Geir Moen

Dato : 15-08-03 17:55