Datapriser via mobiltelefon.
Fra : Fischer

Dato : 14-08-03 15:46

Nu hvor Telmore stolt kan annoncere at de nedsætter deres abonnement på GPRS
kunne det være sjovt at se lidt på hvad det egentlig koster at transportere
data over mobilnettet.

Hvor dyrt er det f.eks. at hente sine E-mails via sin mobiltelefon. Enten på
bærbar PC eller en mobiltelefon med indbygget mail-klient. Og især, hvad er
egentlig den billigste måde at tilslutte sig på?

Forudsætninger:
Der regnes med Telmore priser.
Med CSD dataopkald regnes med en hastighed på 9600 bps (~1 kB/s). Med HSCSD
dataopkald regnes med en hastighed på 28.800 bps (~3 kB/s).
For både CSD og HSCSD opkald er der lagt 10 sekunder til pr. opkald til
logon m.m.
Der er ikke medregnet de 50,- kr. i engangsbeløb for oprettelse af HSCSD.

Hvad koster det pr. måned, hvis jeg checker min mail 3 gange på en måned og
hvis jeg gennemsnitlig henter 30 kB pr. gang?
CSD: 2,75 kr.
HSCSD: 1,75 kr.
GPRS: 26,60 kr.

Hvad koster det pr. måned, hvis jeg checker min mail 10 gange på en måned og
hvis jeg gennemsnitlig henter 50 kB pr. gang?
CSD: 12,50 kr.
HSCSD: 6,95 kr.
GPRS: 34,15 kr.

Hvad koster det pr. måned, hvis jeg checker min mail 15 gange på en måned og
hvis jeg gennemsnitlig henter 100 kB pr. gang?
CSD: 31,25 kr.
HSCSD: 14,60 kr.
GPRS: 52,45 kr.

Hvad koster det pr. måned, hvis jeg checker min mail 30 gange på en måned og
hvis jeg gennemsnitlig henter 200 kB pr. gang?
CSD: 112,50 kr.
HSCSD: 45,85 kr.
GPRS: 134,85

Hvad koster det pr. måned, hvis jeg checker min mail 70 gange på en måned og
hvis jeg gennemsnitlig henter 500 kB pr. gang?
CSD: 612,50 kr.
HSCSD: 223,65 kr.
GPRS: 665,85

Nu er vi så næsten ved den grænse der af Telmore har sat som et svinsk højt
forbrug, så der er ingen grund til at regne længere.

*Fischer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-03 18:01

Hejsa,

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> [...]
> Enten på bærbar PC eller en mobiltelefon med indbygget mail-klient. Og
> især, hvad er egentlig den billigste måde at tilslutte sig på?

Men med GPRS får man den - syn's jeg selv - meget store fordel at du netop
ikke betaler minuttakst, men blot kan lade forbindelse "hænge" online uden
du betaler. Det er meget praktisk, specielt hvis man fx. bruger webmail,
hvor jeg tror at regnestykket hurtigt kunne vende.

Men ringer man op, henter mail, lækker røret på - så har du helt ret.

** Lars

Fra : Fischer

Dato : 14-08-03 18:05

> [...]
> du betaler. Det er meget praktisk, specielt hvis man fx. bruger webmail,
> hvor jeg tror at regnestykket hurtigt kunne vende.

Helt enig.

*Fischer