Deling af båndbredde
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 13:28

Vi er nogle stykker der skal til at dele en internetforbindelse, og i den
forbindelse har jeg et spørgsmål:

Er det muligt at dele båndbredden på følgende måde (antag 2 brugere):
- Når begge brugere benytter forbindelsen får man hver tildelt ½ af
båndbredden
- Når kun én bruger benytter forbindelsen benytter han hele båndbredden.

Det er nemlig lidt bittert hvis den ene bruger suger hele båndbredden
24/7...

Jeg ved man kan stille en Linux-server op og få den til at klare jobbet, men
er det ikke muligt fx. at pille ved routeren / installere noget software på
routeren der kan løse problemet? Jeg har en Linksysrouter fra TDC.

Esben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-08-03 14:49

Esben Kolind Laustrup wrote:
> [...]
> jobbet, men er det ikke muligt fx. at pille ved routeren / installere
> noget software på routeren der kan løse problemet? Jeg har en

Det kræver lidt ekstraudstyr, og de løsninger, som jeg har set er
væsentlig dyrere end en gammel PC og Linux.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-03 15:58

"Esben Kolind Laustrup" <esben(a)ezben.dk> wrote:

>Det er nemlig lidt bittert hvis den ene bruger suger hele båndbredden
>24/7...

Jeg tror ikke det er besværet værd.

Det kommer selvfølgelig lidt an på hva' i bruger nettet til, mens i
praksis vil nettrafikken fordele sig efter tilfældighedsprincippet, så
hver bruger får sin retfærdige del.

Min ADSL linie deles med ungerne der er hyperaktive på nettet, det
gi'r i praksis ingen problemer.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-03 21:27

On Thu, 14 Aug 2003 16:58:22 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Det kommer selvfølgelig lidt an på hva' i bruger nettet til, mens i
> praksis vil nettrafikken fordele sig efter tilfældighedsprincippet,
> så hver bruger får sin retfærdige del.

Det er desværre ikke helt tilfældet. Der skal ikke mere end en
enkelt bruger med noget 'uheldig' software til, at vedkommende
kan bruge uforholdsmæssig meget båndbredde. P2P-software er et
af de typiske problemområder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-08-03 22:29

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke det er besværet værd.
>
> Det kommer selvfølgelig lidt an på hva' i bruger nettet til, mens i
> praksis vil nettrafikken fordele sig efter tilfældighedsprincippet, så
> hver bruger får sin retfærdige del.

En router vil typisk fordele ligeligt imellem hver strøm eller "tråd" om
man vil. Kan noget software generere flere tråde (P2P, download
accelerators etc.) får dén bruger mere båndbredde - til gene for andre
brugere.

> Min ADSL linie deles med ungerne der er hyperaktive på nettet, det
> gi'r i praksis ingen problemer.

Undtagelsen, der bekræfter reglen vil jeg sige.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-08-03 14:26

"Esben Kolind Laustrup" <esben(a)ezben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det ikke muligt fx. at pille ved routeren / installere noget software

> routeren der kan løse problemet? Jeg har en Linksysrouter fra TDC.

Jeg tror ikke der er nogen std-produkter fra tdc der løser problemet. Du
skal nok have en anden router, men jeg vil til enhver tid foreslå en linux
box med HTB - når jeg kan finde ud af det må det være ret nemt ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : jens

Dato : 15-08-03 16:07

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke der er nogen std-produkter fra tdc der løser problemet. Du
> skal nok have en anden router, men jeg vil til enhver tid foreslå en linux
> box med HTB - når jeg kan finde ud af det må det være ret nemt ;)

HTB ???

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-08-03 16:21

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> HTB ???

Hierarchial Token Buckets.

http://www.google.dk/search?q=htb+linux&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

/Rasmus

(der ved en fejltagelse kom til at svare Jens direkte - jeg undskylder
pænt)

Remember, there are no stupid questions
- just stupid people.
- Mr. Garrison, South Park

Fra : jens

Dato : 15-08-03 16:27

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en

http://www.google.dk/search?q=htb+linux&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

> (der ved en fejltagelse kom til at svare Jens direkte - jeg undskylder
> pænt)

Det gør ikke noget, tak for linket......

Mvh Jens