Ancistus maller døde
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 14-08-03 12:29

Hej,

Mens jeg har været på ferie i en uges tid, er alle mine maller omkommet -
det drejer sig om ca. 15 stk. ancistus maller, ungfisk.

Efter hvad jeg kan se, på den ene malle der er død, så er det som om at
bugen er blevet "sprængt" på den.
Kan det være en malle-bugvattesot der er skyld i det - eller er der nogen
der har nogen forslag til hvorfor alle ancistus maller pludseligt er døde???

Jeg tør ikke isætte nye maller, før jeg har fundet årsagen til alle de
døde......

Mvh Dennis

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-03 12:37

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

Det lyder mærkeligt.. er fiskene blevet fodret imens du har været væk ? -
godt nok plejer de fint at kunne holde en uge uden mad.. men måske de har
fået noget mad de ikke kunne tåle ?

katja

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 14-08-03 12:51

> Det lyder mærkeligt.. er fiskene blevet fodret imens du har været væk ? -
> godt nok plejer de fint at kunne holde en uge uden mad.. men måske de har
> fået noget mad de ikke kunne tåle ?

Ja, de har fået en portion mad hver anden dag - som jeg på forhånd havde
"målt" af til vedkommende der skal fodre.
Jeg har set den ene malle være meget meget "rund" (tyk), dagen hvor jeg tog
afsted - den skyndte jeg mig at tage op og aflive.
Spørgsmålet er jo om maller kan få en sådan sygdom, som ikke påvirker nogen
andre arter - ikke engang min Gibicepps malle har lidt nogen "skade".

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 14-08-03 20:12

Hej igen,

Det var ikke lige den store mængde råd der var her i gruppen Er jeg den
første der oplever dette her?

Jeg er gået igang med en medicin kur, med Sterazin som er mod indvendige
parasitter og orme.
Det kunne i hvert fald tyde på at være noget indvendigt.
Jeg har liiige opdaget en malle mere, som faktisk er i live endnu! Men den
har det ikke ret godt, og jeg synes jeg kan se den er ved at tage "form"
....... (kunne ikke fange den desværre).

/Dennis

Fra : Jesper Buch

Dato : 15-08-03 10:49

> [...]
den
> første der oplever dette her?
>
> Jeg er gået igang med en medicin kur, med Sterazin som er mod indvendige

Hvor har du fra at det er invendige orme ? Har du opduceret en af de døde
fisk ( checket involdene ).

Normalt vil jeg ikke behanlde før jeg har en diagnose.

Hvordan er vandkvaliteten i dit akvarie ?

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 15-08-03 12:34

> Hvor har du fra at det er invendige orme ? Har du opduceret en af de døde
> fisk ( checket involdene ).
>
> Normalt vil jeg ikke behanlde før jeg har en diagnose.
>
> Hvordan er vandkvaliteten i dit akvarie ?

Jeg har det ingen steder fra.
Men eftersom jeg har set et par maller nu, der er helt opsvulmet - som om de
havde bugvattesot, har jeg taget diagnosen at der nok bør blive behandlet
mod dette.
Medicinen behandler så også for andre "indvendige" sygdomme, som orme og
parasitter......

Jeg vil mene vandkvaliteten er god i akvariet.
Dog har det været varmt her i løbet af sommeren pga. temperaturen udenfor,
og varmen som dermed dannes indenfor - men den har ikke været over 30
grader, ligger mere på de 26-28 grader.....
PH værdien er ca. 7.5

Nitrit værdi kan jeg ikke lige teste for.

/Dennis