Endnu en kat i knibe!
Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 11:37

Hej Gruppe!

Jeg tillader mig lige at formidle dette videre for en stakkels skovmis i
knibe:

"Hej, mit navn er Cleo! Jeg søger efter et godt hjem med nogle kærlige
forældre. Jeg er en fem år gammel Norsk Skovkat. Jeg er en stereliseret
hunkat, er øretatoveret og har fået alle vaccinationer. Jeg er meget
kærlig og snakkesalig og er vant til at være både ude og inde. Lige nu
bor jeg hos Vera Lange, som har Kattens Værn i Aalborg, her kan I komme
og se mig. Adressen er: Struervej 80 v. jordbrugsskolen i Aalborg
Øst/Nr. Tranders - ring og aftal tid på tlf. 98 15 12 88"

Jeg kan da iøvrigt lige tilføje, at den yndige husmis ser ud til at være
tabby-pige! Missen er ikke min, men jeg håber, at der er nogen, der
kan hjælpe hende!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jensn

Dato : 14-08-03 11:42

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da iøvrigt lige tilføje, at den yndige husmis ser ud til at være
> tabby-pige! Missen er ikke min, men jeg håber, at der er nogen, der
> [...]

Hej Louise

Med fare for at få slag af samtlige katteelskere i gruppen, tillader
jeg mig alligevel at stille et, nok indlysende for nogle, spørgsmål

"Tabby" er jeg stødt på et par gange - hvad betyder det ? er det
noget med farven, eller ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 12:02

In article <3JJ_a.50291$Kb2.2243443@news010.worldonline.dk>, Jensn
<m3m5@hotmail.com> wrote:

> "Tabby" er jeg stødt på et par gange - hvad betyder det ? er det
> noget med farven, eller ?

Tabby er stribemønster - og dermed meget almindeligt blandt katte

Fra : Jensn

Dato : 14-08-03 12:14

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Tabby er stribemønster - og dermed meget almindeligt blandt katte
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com

Åhhh - så har jeg også lært noget i dag

Hvoraf kommer navnet ? - eller er betyder tabby bare stribet
på engelsk - er aldrig stødt på det, trods 1 års arbejde i London ?
(måske for mange pints har dulmet min hukommelse

Takker
Brian S Jensen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 12:53

In article <taK_a.50305$Kb2.2243567@news010.worldonline.dk>, Jensn
<m3m5@hotmail.com> wrote:

> Hvoraf kommer navnet ? - eller er betyder tabby bare stribet
> på engelsk - er aldrig stødt på det, trods 1 års arbejde i London ?
> (måske for mange pints har dulmet min hukommelse

Eller osse har du bare ikke snakket med folk om katte
Har lige slået op i min engelske ordbog:
Tabby: 1: A silk taffeta, esp. one that is striped or watered. 2: A
brown or gray domestic cat with dark stripes. 3: Any domestic cat, esp.
a female (???) 4: A gossiping woman (!!

Men i katteverdenen - jeg tror over hele verden - betyder det "striber"
- ofte kombineret med ord der beskriver stribernes facon - "makrel"
"blotched" "spotted" osv.

Fra : Winther

Dato : 14-08-03 16:18

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Tabby er stribemønster - og dermed meget almindeligt blandt katte

Nå-e, det er det jeg kalder rundstrikket

Tortie, er det så rød?

Vh. Winther

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 16:28

> Tortie, er det så rød?

Hej Winther!

Tortie er vel nærmest det, man kalder "tre-farvet" (selv om denne
betegnelse ikke er helt korrekt, da der også findes to-farvede
tortiekatte), altså hvor pletter af f.eks. rød og sort, eller rød, sort
og hvid er blandet sammen. Tortie-katte er som regel hunkatte, men KAN i
sjældne tilfælde også forekomme som hankatte!

En kat kan altså også være tortie-tabby, hvor tortiepletterne altså er
blandet med striber!

Jeg håber, du forstår denne forklaring!

Fra : Winther

Dato : 14-08-03 21:08

> [...]
> sjældne tilfælde også forekomme som hankatte!
>
> En kat kan altså også være tortie-tabby, hvor tortiepletterne altså er

Jamen, hvad hedder så en rød kat? sådan en er jo tilløbet mig. Se hende
under binær, " rød kat"

Vh. Winther

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 21:20

Winther wrote:
> Jamen, hvad hedder så en rød kat? sådan en er jo tilløbet mig. Se
> hende under binær, " rød kat"

med mit utrænede øje vil jeg sige at den fine lille mis er en rødtabby med
hvid.....
rød: for farven på pelsen,
tabby: for striberne ( der er flere varianter, men det er svært at se som
den ligger på billedet)
med hvid: for de hvide markeringer på poter og hals ;)
nu er din mis en ret lys rød, men jeg synes ikke umiddelbart man kan kalde
den creme (som er fortyndingen af rød).....

af tabbyvarianter er der feks :
uspecificeret tabby, hvor man ikke kan bestemme hvordan striberne ligger
blotched tabby, hvor der er nogle plamager der er mørkere og man ikke
ligefrem kan sige at der er tale om direkte striber på siderne af missen....
der er nogle bestemte retningslinier (feks med nogle helt bestemte mønstre
der skal være i pelsen, noget med en sommerfugl på skulderen så vidt jeg
husker)
og makreltabby, som er tigerstribet ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-08-03 21:21

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal være i pelsen, noget med en sommerfugl på skulderen så vidt jeg

Hej
......og (tabby)spotted, som også er en variant af tabbymønstret hvor
striberne er brudt op i små pletter (spotter).
Hilsen Vibeke

---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 22:27

Battlefield´s wrote:

> Hej
> .....og (tabby)spotted, som også er en variant af tabbymønstret hvor
> striberne er brudt op i små pletter (spotter).
> Hilsen Vibeke
'
nå ja...*G* jeg havde rasmines stamtavle liggende foran mig, der er spottet
ike på ;)

Fra : Winther

Dato : 15-08-03 08:15

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvad så med den røde farve, er den dominant?. Katten fik jo 6 killinger, de
4 var røde, de to sidste også røde, men med sort hældt ud over...

Vh. Winther

Fra : Kate

Dato : 16-08-03 12:57

"Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> wrote in

> Nå-e, det er det jeg kalder rundstrikket

Hæhæ, det gør jeg også. Eller pyjamas-mis

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-03 11:44

> [...]
> Hej Gruppe!
>
> Jeg tillader mig lige at formidle dette videre for en stakkels skovmis i

Lyseslukkeren som jeg er :).. vil jeg lige sige - det er selvfølgelig fint
nok at ville hjælpe katte i knibe.. også katte på internatter.. - men at
skulle til at reklamere for katte på internatter på den måde. er mig lidt en
gåde.

Men fair nok så vil jeg tillade mig at formidle at der sikkert er andre
stakkels XXX'misser på internattet, der er i knibe :)

Katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 11:54

Louise Hansen wrote:
> Hej Gruppe!
>
> Jeg tillader mig lige at formidle dette videre for en stakkels
> skovmis i knibe:

hej Louise...

selvom jeg beundrer din initiativ, tror jeg du vil have mere held med at
putte den stakkels skovmis på et dertil indrettet site, som feks
www.vildkat.dk

jeg har en smule svært ved at sluge lige netop denne mis, men det skyldes
faktisk kun at hun allerede er på et internat hvor der uden tvivl bliver
gjort alt for at hun finder et godt hjem.... derfor har jeg lidt svært ved
at se at hun passer ind til den beskrivelse der er i fundatsen om hvornår
det er accepteret at poste den slags "annoncer"......
det er nok især denne passage der får mig til at hikke lidt: det er dog
tilladt at bede om gode råd vedrørende omplacering af nødstedte katte....

jeg gider ikke kaste mig ud i en ny debat om emnet med hvornår det er
tilladt og ikke tilladt at poste disse beskeder, men jeg ville da lige gøre
opmærksom på min mening... ;)

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 12:54

> [...]
>
> jeg gider ikke kaste mig ud i en ny debat om emnet med hvornår det er
> tilladt og ikke tilladt at poste disse beskeder, men jeg ville da lige gøre

Hej Sabina og Kate!

Jeg kan godt se jeres pointe! Jeg så blot opslaget og tænkte, at det
da ikke kunne skade at formidle det videre i gruppen her. Der var måske
oven i købet en opdrætter et sted, som ikke var blevet informeret om
omplaceringen, og som evt. ville være interesseret i at høre nærmere?

Men, men i fremtiden tror jeg dog, at jeg vil lade folk selv om at
omplacere deres katte, indtil jeg har fået min egen hjemmeside op at
køre og lavet et separat afsnit om "katte i knibe"!

Fra : maz

Dato : 14-08-03 14:16

Louise Hansen wrote:
> Men, men i fremtiden tror jeg dog, at jeg vil lade folk selv om at
> omplacere deres katte, indtil jeg har fået min egen hjemmeside op at
> køre og lavet et separat afsnit om "katte i knibe"!
Post du dem bare hér også. At katten er på internat betyder ikke at den ikke
er nødstedt...

/M

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 15:21

> Post du dem bare hér også. At katten er på internat betyder ikke at den ikke
> er nødstedt...

Jeg er enig, men bare lidt træt af, at hvis der ikke er det ene i vejen,
så er der det andet, og det føles altså lidt surt, når man nu blot gerne
vil gøre en god indsats for kattenes skyld!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 15:53

Louise Hansen wrote:

> [...]
> gerne
> vil gøre en god indsats for kattenes skyld!

det kan godt være jeg er snæversynet, men jeg synes unægteligt der er
voldsom forskel på en tilløben kat der står for aflivning, og så en kat der
er på et internat hvor der allerede er stor sansynelighed for at den
forholdsvis nemt kan finde et hjem.......

jeg synes som sagt at initiativet er godt, men hvor går grænsen??
hvis det pludselig tillades at man poster "annoncer" for internater, hvornår
bliver det så tilladt at poste annoncer for opdrættere??
det er naturligvis et fortolkningsspørgsmål, hvornår en kat er nødstedt, men
der står faktisk højt og tydeligt i gruppens fundats at det er tilladt at
bede om gode råd vedrørende omplacering...... der står intet sted at man kan
smide en annonce efter nye ejere som man lyster..... uanset om katten er
"nødstedt" eller ej.....

der findes efterhånden utallige online forums til det formål, og jeg mener
endda at mange internater også har et websted hvor de har annoncer......
hvorfor skal vi bare acceptere den slags annoncer uden at blinke?

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 16:41

> [...]
> er på et internat hvor der allerede er stor sansynelighed for at den
> forholdsvis nemt kan finde et hjem.......

Nej, du er såmænd ikke snærvertsynet, for selvfølgelig har katte på
internat bedre chancer for at få nye hjem end løsgående "hittekatte"
uden nogen form for hjem. Jeg vil dog stadig mene, at en kat på internat
er lige så meget en kat i knibe som enhver anden kat, der skal
omplaceres af den ene eller den anden årsag - ellers ville den jo ikke
være på internatet, vel?

> [...]
> smide en annonce efter nye ejere som man lyster..... uanset om katten er

Dette var heller ikke ment som en annonce på nogen måde - jeg får
personligt ingen profit ud af at hjælpe denne kat, for jeg kender
hverken katten eller dens tidligere ejere. Min kæreste kom blot hjem med
opslaget, som han havde fundet på sit arbejde, og så tænkte jeg, at det
da ikke kunne skade nogen at formidle det videre og måske dermed give en
"hjælpende pote" med at finde katten et nyt og godt hjem. Jo flere, der
kender til kattens situation, jo større er chancen for hurtigt at finde
et godt hjem til den! Og så er der jo også lige dét, at det jo ikke
er alle killingekøbere, der giver deres opdrætter besked, hvis de
omplacerer katten, så måske sad der en opdrætter til en tabby skovmis
solgt til Aalborg Øst derude, som så kunne ringe og forhøre sig hos
internatet (som iøvrigt ikke er det bedste af slagsen, skulle jeg lige
hilse og sige), om det eventuelt skulle være missen fra deres opdræt.
Den mulighed ville jeg da i hvert fald som opdrætter gerne have!

> der findes efterhånden utallige online forums til det formål, og jeg mener
> endda at mange internater også har et websted hvor de har annoncer......
> hvorfor skal vi bare acceptere den slags annoncer uden at blinke?

Jeg siger heller ikke, at deciderede annoncer skal accepteres...Der er i
mine øjne stor forskel på katte/killinger til salg og katte i knibe! Men
som sagt skal jeg da gerne finde et andet sted at hjælpe skovmissen og
andre katte, som er kommet i knibe - det vil jeg da slet ikke engang
lave en diskussion ud af!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-08-03 17:33

Louise Hansen wrote:
> [...]
> er lige så meget en kat i knibe som enhver anden kat, der skal
> omplaceres af den ene eller den anden årsag - ellers ville den jo ikke

jamen det er vi enige om.... 100%..... så er spørgsmålet jo bare om dette er
det rette forum til dit indlæg, og det mener jeg så ikke det er....... og
det baserer jeg på gruppens fundats.......

> [...]
> en "hjælpende pote" med at finde katten et nyt og godt hjem. Jo
> flere, der kender til kattens situation, jo større er chancen for

jamen som sagt synes jeg initiativet er godt, men målet og metoden er måske
ikke videre velvalgt ;)
havde du sigtet efter dk.marked.privat.dyr havde der sikkert ingen
indsigelser været.... eller dk.opslag for den sags skyld......
det eneste jeg siger er at dit indlæg ikke ligefrem passer til gruppens
fundats der jo som bekendt siger at det er ok at bede om råd til
omplacering..... eftersom du søger en aftager til katten (også selvom der
ingen personlig profit eller fordel er i det) så er det jo ikke ligefrem et
råd du søger vel?

> [...]
> hilse og sige), om det eventuelt skulle være missen fra deres opdræt.
> Den mulighed ville jeg da i hvert fald som opdrætter gerne have!

det er vi også 100% enige om...... men så burde du måske have formuleret dig
anderledes...... og søgt efter opdrætteren til den pågældende kat, frem for
en aftager til den........

> Jeg siger heller ikke, at deciderede annoncer skal accepteres...Der
> er i mine øjne stor forskel på katte/killinger til salg og katte i knibe!

absolut, men igen er vi nødt til at kigge på gruppens fundats...... folk
fortolker den jo forskelligt, og jeg må desværre holde mig til det der
står....... at nogen mener det måske ikke holder i praksis er en ting, men
ikke desto mindre er det den fundats vi underordner os når vi skriver i
denne gruppe..... vil man have den ændret, må man jo skrive en OTD og smide
den forbi dk.admin, så den bedre passer til det formål ;)
jeg må desværre indrømme at når jeg læser dit indlæg, så opfatter jeg det
som en annonce, uagtet at det ikke var målet ;)

> Men
> som sagt skal jeg da gerne finde et andet sted at hjælpe skovmissen og
> andre katte, som er kommet i knibe - det vil jeg da slet ikke engang
> lave en diskussion ud af!

det er der skam heller ingen grund til ;)
men indtil da kan du da evt forsøge dig med dk.opslag eller
dk.marked.privat.dyr ;)

Fra : maz

Dato : 14-08-03 17:08

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> mener endda at mange internater også har et websted hvor de har
> annoncer...... hvorfor skal vi bare acceptere den slags annoncer uden
*suk*. Oh hvorfor skal du nu *igen* starte en diskussion og "hvad der
tillades og ikke tillades". Det er sgu' ved at være for langt ude....det er
som om du bare *vil* diskutere for diskussionens skyld *suk*
Og nej, jeg mener ikke du har ret - i mine øjne er katten nødstedt - uanset
om den befinder sig på internat eller ej

Fra : Kate

Dato : 16-08-03 13:00

Louise Hansen <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in

> Hej Sabina og Kate!

Øhhh, havde på intet tidspunkt blandet mig i denne tråd, da jeg faktisk
ikke har været meget på nettet i de sidste par dage, så jeg er lidt
mystifieret over at møde mit navn lige i denne sammenhæng!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-03 13:18

Kate wrote:
> [...]
> faktisk ikke har været meget på nettet i de sidste par dage, så jeg
> er lidt mystifieret over at møde mit navn lige i denne sammenhæng!

heh... jeg tror det var møntet på katja ;)

Fra : Kate

Dato : 16-08-03 13:21

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> heh... jeg tror det var møntet på katja ;)

Nåeh, ja, det kan selvfølgeligt godt være. Jeg undrede mig såre da jeg
ikke havde blandet mig overhovedet. Har faktisk først set tråden idag.

Fra : Louise Hansen

Dato : 16-08-03 13:27

> heh... jeg tror det var møntet på katja ;)

Hej Kate!

Sabina har lige netop opdaget problemet, tak skal du have, Sabina!
Og Kate, det må du altså undskylde...Jeg var desværre kommet til at læse
navnet forkert - det beklager jeg meget!

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 15-08-03 18:33

Louise Hansen wrote:

> Jeg kan da iøvrigt lige tilføje, at den yndige husmis ser ud til at
> være tabby-pige! Missen er ikke min, men jeg håber, at der er
> nogen, der kan hjælpe hende!

Det var da en voldsom masse kritik du fik dér Louise. Jeg vil bare sige at
jeg synes kun at det var positivt at du skrev det indlæg - jeg har ikke læst
denne fundats, men da dette er en gruppe for folk der holder af katte - ja,
så synes jeg da det passer fint ind her.

Kattehilsner
Danielle og Zoey (en hitte-Skovmis)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-08-03 18:57

Danielle Nielsen wrote:

> Det var da en voldsom masse kritik du fik dér Louise.

jeg er _nødt_ til at spørge.....
hvor ser du kritikken i følgene udsagn:
[...]
"det er vi også 100% enige om...... "

IMO er der ikke tale om kritik alene, men konstruktiv vejledning, både
ifølge fundatsen og generelle retningslinier på usenet.....

> [...]
> jeg har ikke læst denne fundats, men da dette er en gruppe for folk
> der holder af katte - ja, så synes jeg da det passer fint ind her.

jeg er 100% enig i at det var postitivt, det er der absolut ingen der har
ment anderledes (hvor du ser det aner jeg virkelig ikke), men igen er jeg
nødt til at henlede opmærksomheden på fundatsen (som du kan se her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.dyr.kat ) der tydeligt siger
at det er tilladt at bede om råd til _omplacering_ af nødstedte katte.......
og derudover til de generelle retningslinier (som du kan se her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk ) der klart siger at: Et emne er
uønsket i en gruppe, hvis der er en mere specialiseret undergruppe, der
dækker samme emne.(som feks dk.marked.privat.dyr eller dk.opslag)Det gælder
også selv om emnet direkte er nævnt blandt eksemplerne på mulige emner i
overgruppens fundats.
og som også siger at: Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for
markedsgrupperne er uønsket.

jeg gentager gerne, jeg synes Louises initiativ var beundringsværdigt, men
at målet og metoden måske kunne være valgt bedre..... hvilket også er
grunden til at jeg henledte hendes opmærksomhed på mere velvalgte mål.....

Follow Up To er sat til dk.admin.netikette fordi denne debat reelt hører til
i den gruppe......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk