Langsom opstart og netlogon efter skift ti~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 10:26

Hej alle

Jeg bruger Windows 98.
Jeg kører internet vis Stofanet, og hidtil har det været okay.
Jeg havde fast IP-adresse, og der var hul igennem så snart
modemmet var færdig med at blinke (forhandle med serveren).

For en uges tid siden blev vi tvunget over på DHCP. Nu tager det
10 sekunder længere ved opstart med bootmenuen (som jeg har
koblet til permanent). Og det tager flere minutter før jeg kan få
lov at komme på nettet. Når først der er hul, er der ingen
problemer.

Er der noget jeg kan pille ved for at slippe fri for problemet?
Det er til at leve med de 10 sekunder, men det andet er træls.

Det kan vist undgås hvis jeg ikke slukker modemmet om natten, men
det jeg vil helst slukke.

Pudsigt nok har jeg opdaget at jeg kan slukke kortvarigt for al
strømmen og alligevel komme hurtigt på igen når jeg først har
været på.

Jeg har læst svarene til Niels Solskin, men det undrer mig at der
er sådan en forskel på fast IP og DHCP.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 11:23

> Jeg har læst svarene til Niels Solskin, men det undrer mig at der
> er sådan en forskel på fast IP og DHCP.

Det kommer an på hvorledes udbyderen styrer dette. TDC tilbyder
reelt set faktisk ikke faste iper. De sørger blot for at DHCP-serveren
tildeler brugeren samme ip hver gang (hvilket ikke er det samme som fast
ip), og dermed har man fast dynamisk ip =)

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du mener du også bruger router (jvf.
Niels)?
Der er det nemlig muligt at placere proxyindstillingerne, og så lade
routeren
hente den dynamiske ip (ud af til) og så lave DHCP ned mod dine maskiner.

Jeg har selv haft Stofa da jeg boede i Hjørring, og det var det første sted
hvor Stofa brugte dynamiske ipere. Jeg mener, at jeg havde samme problem
på et tidspunkt. Det løste jeg ved at sætte netværket op forfra:
Eneste indstilling er i Internet Exlporer-->Funktioner-->Indstillinger-->
Forbindelser-->LAN-->Automatisk Konfiguration: Her er det KUN 'brug
automatisk konfigurationsscript' der skal være krydset af, og i kassen skal
der stå signon.stofanet.dk/proxy.pac (så hut jeg visker). Firewallen viste
sig
også at være et problem, da den lukkede af for Stofas server - jeg mener
de korrekte porte står på stofanets hjemmeside.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 11:55

Trygleren [9000] skrev:

>Jeg kan ikke helt finde ud af, om du mener du også bruger router (jvf.
>Niels)?

Nej, det burde jeg nok have forklaret. Min hovedcomputer er
direkte på Stofanet, og det switchede LAN er uafhængigt deraf.

> [...]
>automatisk konfigurationsscript' der skal være krydset af, og i kassen skal
>der stå signon.stofanet.dk/proxy.pac (så hut jeg visker).

Det prøver jeg.

>Firewallen viste sig også at være et problem

Jeg har ingen firewall.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 11:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan vist undgås hvis jeg ikke slukker modemmet om natten, men
> det jeg vil helst slukke.

Dette vil jeg anbefale, du holder op med. Hvad skulle grunden til det
også være?

hilsen
jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 11:51

Jens Birger Mortensen skrev:

>Dette vil jeg anbefale, du holder op med.

Hvorfor?

>Hvad skulle grunden til det også være?

At spare strøm.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 12:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor?

Fordi så slipper du for de angivne problemer med det samme. Modemet vil
være fri for at traine og hente alle sine konfigurationsfiler hver gang,
du tænder det.

> At spare strøm.

Prøv for sjov skyld at måle, hvor meget strøm sagen bruger. Hvilket
modem er det i øvrigt?

hilsen
jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 14:04

Jens Birger Mortensen skrev:

>Prøv for sjov skyld at måle, hvor meget strøm sagen bruger.

Det har jeg prøvet. Jeg satte ni strømforsyninger til den samme
energimåler og målte strømmen i 12 timer. Måleren sagde 0,00 kWh
- og det er jo forkert.

Modem, højttalere * 3, scanner, printer, video, tv, radio, cd og
keyboard - det er de apparater der trækker hvilestrøm hvis jeg
ikke slukker dem på stikkontakten.

>Hvilket modem er det i øvrigt?

Com21 der er mærket 15V 1A hvilket giver 15 W.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 14:33

Jeg skal ikke blande mig i folks elvaner - selv slukker jeg altid
alt hvad jeg ikke bruger - der er jeg meget striks. Men dog er jeg
nødt til at 'indrømme', at jeg dog altid havde mit kabelmodem tændt.
Det gælder ligeledes for en af mine kammerater, hvor jeg har installeret
stofa for ham (Telia tager et temmelig harskt gebyr for at dreje en skrue-
trækker et par gange). Jeg tror også det har noget med vaner at gøre,
samt at man bare ikke ser nogen grund til at elektriske enheder får lov
til at stå og summe. Hvis det er p.g.a. af de andre enheder, kan du jo bare
lade modemmet få strøm ansteds fra. Det kan jo også placeres i et andet rum,
hvis du som jeg ligger inde med råt netkabel - 'det skal bare lige trækkes'
=)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 17:10

Trygleren [9000] skrev:

>stofa for ham (Telia tager et temmelig harskt gebyr for at dreje en skrue-
>trækker et par gange).

Ikke forstået. Det kostede mig 375 kr. at have en tekniker til at
installere Stofanet så det var køreklart da han gik. Prøv at
spørge en vilkålig håndværker hvor langt han når at fingrene op
af lommen for 375 kr. når kørsel er inkluderet.

>Hvis det er p.g.a. af de andre enheder, kan du jo bare
>lade modemmet få strøm ansteds fra.

Det er - som jeg skrev - for at spare strøm.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 15:45

> [...]
> spørge en vilkålig håndværker hvor langt han når at fingrene op
> af lommen for 375 kr. når kørsel er inkluderet.

Hvis jeg selv skulle have gjort det, ville det koste 795 kr inkl. moms, da
jeg
fik installeret det i Hjørring i sin tid.
Jeg skal ikke udtale mig om hvad andre håndværkere tager for deres services.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 19:07

Trygleren [9000] skrev:

>Jeg skal ikke udtale mig om hvad andre håndværkere tager for deres services.

Teknikeren var udsendt af Stofanet og en del af
installationaftalen. Han kunne vælges til eller fra efter ønske.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-03 12:49

Jeg kom pludselig i tanke om noget, som en af mine venner nævnte forleden.
Han har haft nogle problemer med sin stofalinie (ingen relevans til dette),
og
havde besøg af en tekniker fra Stofa - han nævnte at man 'burde' (og lad det
ikke blive diskussionen her, hehe) lade modemet være tændt om natten, da
det selv-opdaterede jævnligt - enten ved længere idle-tid eller hvis der var
gået
længe siden sidste opdatering. Om det gør sig gældende her ved jeg ikke, da
du jo først er stødt på problemet efter du skiftede til DHCP. Det kan være
at
denne forbindelse snyder modemet og får det til at selv-opdatere ved hver
opstart.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-03 13:02

Trygleren [9000] skrev:

>havde besøg af en tekniker fra Stofa - han nævnte at man 'burde' (og lad det
>ikke blive diskussionen her, hehe) lade modemet være tændt om natten

Ja, det ved jeg godt. Det får man at vide af Stofanet. Men det er
ikke noget problem at slukke det om natten.

>længe siden sidste opdatering. Om det gør sig gældende her ved jeg ikke, da
>du jo først er stødt på problemet efter du skiftede til DHCP.

Jeg har lige fundet ud af at hvis jeg venter med at tænde
computeren til modemmet har forhandlet færdig, så er den på med
det samme. Det lader altså til at Windows 98 venter en helvedes
masse minutter med at forsøge igen hvis en DHCP-forespørgsel
kikser.

Er der nogen der ved om 2000 og XP venter lige så længe?

--
Bertel
Jeg er i færd med at udskifte min offentlige mailadresse.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-03 13:20

On Tue, 19 Aug 2003 14:01:42 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Er der nogen der ved om 2000 og XP venter lige så længe?

Det gør de ikke (default), men de gør heller ikke hvad du ønsker.

Hvis de ikke får en adresse af DHCP-serveren, tildeler de sig
nemlig en adresse selv, af de såkaldte autoconfig-adresser, og
holder op med at forsøge at få en af DHCP-serveren.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-03 15:29

> Hvis de ikke får en adresse af DHCP-serveren, tildeler de sig
> nemlig en adresse selv, af de såkaldte autoconfig-adresser, og
> holder op med at forsøge at få en af DHCP-serveren.

Den kan sagtens fremtvinges. Man deaktiverer blot forbindelsen og
aktiverer den igen med det samme. Så genetableres forbindelsen
som var det første gang.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-03 23:19

On Tue, 19 Aug 2003 16:29:16 +0200, "Trygleren [9000]"
<HesteskeletAhesteskelet.dk> wrote:

> Den kan sagtens fremtvinges. Man deaktiverer blot forbindelsen og
> aktiverer den igen med det samme. Så genetableres forbindelsen
> som var det første gang.

Man kan også selv lave release/renew, men det interessante var
ikke, hvad man selv kan gøre manuelt, men hvad OS'et gør.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/