Biologi: Tudserier
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-08-03 10:05

Håber ikke at mit spørgsmål et OT. Kunne ikke finde en bedre gruppe.

Som følge at indlæg i dk.fritid.hus-og-have
ser det ud til at jeg skal til at forsørge nogle nye logerende.

Nu er spørgsmålet:
Hvordan gør jeg min have til 'tudsehimmerige'?
Jeg har i forvejen nogle mørke hjørner i haven med masser af bunddække,
samt nogle åbne stensætninger med huller der kan give fugtighed og
skygge. Halve tagplader (bølgeeternit) til samme formål. Kan jeg gøre
mere?

Hvor mange tudser/padder kan en biotop som min brødføde?
Grunden er 700 m2 med masser af staudebede og bunddække (og deraf
følgende mange snegle). Grunden støder på to sider op til lignende
villahaver, og på to sider op til åbne marker.

Kan man i det hele taget flytte tudser og padder som jeg har tænkt mig,
eller er det dyrplageri fordi de vil gå en ussel død imøde?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-03 06:22

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man i det hele taget flytte tudser og padder som jeg har tænkt mig,
> eller er det dyrplageri fordi de vil gå en ussel død imøde?

Hvad med dyrplageriet vedr de dyr, som tudserne spiser?

Du og jeg føler det er mere usselt, at dø langsomt at sult - men hvad siger
lykke-centrerne i dyrehjernerne( hvis sådanne findes), og er 10 stk
kattetrivsel ækvivalent med 1. stk baviantrivsel??

Fra : Sune

Dato : 16-08-03 05:13

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Kan man i det hele taget flytte tudser og padder som jeg har tænkt mig,
> eller er det dyrplageri fordi de vil gå en ussel død imøde?

Well, jeg kan på ingen måde påstå at kunne estimere et svar på, hvor
mange padder, du kan huse, men jeg mener dog, at de fleste padder er
ganske tilfredse med at æde orme, som du bør have i overflod (kig på din
plæne med svagt eller rødt lys ved nattetide). Men hvis du vil holde på
dem, så bør du jo nok anlægge et lille vandhul eller lignende, hvor de
kan yngle...

/Sune