Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvorfor bruge et UV filter?
Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 09:18

Hej

Hvad vil jeg få ud af at bruge et UV-filter?
Hvad er det som vil blive forbedret ved mine billeder?

--
Mvh. Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar pr. mail.

Fra : Thomas

Dato : 14-08-03 09:25

> Hvad vil jeg få ud af at bruge et UV-filter?
Du beskytter dit dyre objektiv mod ridser, men det kan alle filtre vel
bruges til. UV filtre er ofte bare billige.

> Hvad er det som vil blive forbedret ved mine billeder?
Det kan vist nok fjerne dis på landskabsbilleder og det er muligt man vil
kunne se en effekt højt op i bjerge, men for det meste ingenting.
Thomas Jansson

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 09:28

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> wrote in message
> Det kan vist nok fjerne dis på landskabsbilleder og det er muligt man vil
> kunne se en effekt højt op i bjerge, men for det meste ingenting.

Med "en effekt" mener du f.eks. et tårn eller sådan noget?

Mvh. Lars

Fra : Jeppesen

Dato : 14-08-03 12:24

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i en
meddelelse news:3f3b487a$0$21671$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Thomas" <tjansson80@hotmail.com> wrote in message
>
> Med "en effekt" mener du f.eks. et tårn eller sådan noget?

Nej, mon ikke der menes at du måske vil kunne se en virkning hvis du er i et
område med meget dis - f.eks. oppe i bjergområder.

Mvh Kim

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 09:27

> Hvad vil jeg få ud af at bruge et UV-filter?
> Hvad er det som vil blive forbedret ved mine billeder?

Tja det samme skriver de i politikens bog om digitalfotografering
De påstår at UV-filtret er stort set overflødig med et digitalkamera, så det
kun er til beskyttelse mod støv og ridser (hvem der så måtte stå og ridse
obejktivet?)

--
Tom

Fra : .J.S...

Dato : 14-08-03 09:54

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote in
message news:3f3b4622$0$21580$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvad vil jeg få ud af at bruge et UV-filter?
> Hvad er det som vil blive forbedret ved mine billeder?

Ved analog film kamera's kan kraftig UV lys, som man kan komme ud for oppe i
bjergene, give blåstik (blåligt diset skær) på billedet.

Ved digital kamera's mener jeg ikke det skulle være et problem, da der er
RGB filtre foran de enkelte pixels på sensoren.

Så er der nogle som bruger det som en beskyttelse af objektivet, ud fra den
ide at det er billigere at købe et nyt UV filter end et nyt objectiv, hvis
man kommer til at skramme frontlinsen. Et UV filter slipper jo synligt lys
uhindret igennem, så det vil kun forringe billedet minimalt i form af mulige
reflekser i filtret.

mvh/JS

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 11:03

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> [...]
>
> Ved digital kamera's mener jeg ikke det skulle være et problem, da der er
> RGB filtre foran de enkelte pixels på sensoren.

Nu har jeg et digital kamera, så det har jo nok ikke nogen betydning så.

Mvh. Lars

Fra : JK

Dato : 14-08-03 12:02

On Thu, 14 Aug 2003 12:03:12 +0200, "Lars H. Pedersen"
<justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote:

>".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

>Nu har jeg et digital kamera, så det har jo nok ikke nogen betydning så.

Nej, hvis du ridser objektivet, så køber du bare et nyt kamera, og
smider det gamle væk.

Desuden er linsen så klein, at man måske ikke kan få pølserne ind der.

:-/

Jk

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 14-08-03 23:16

On Thu, 14 Aug 2003 10:54:15 +0200, .J.S... wrote:

> Ved analog film kamera's kan kraftig UV lys, som man kan komme ud for oppe i
> bjergene, give blåstik (blåligt diset skær) på billedet.

Ifølge Politikens Fotobog skulle moderne film være korrigerede så de ikke
er følsomme for UV-lys, og desuden skulle objetivernes coating blokere for
det. Så et UV-filter i dag tjener kun som fysisk beskyttelse af objektivets
frontlinse, og ikke andet.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)