Løbetid mv.
Fra : Camilla Wincentz Ped~

Dato : 14-08-03 00:29

Hej.

Hvornår kommer min hunkat i løbetid? Hvordan kan jeg se det? Jeg har hørt
nogle katte mjaver meget højt når de er i løbetid. Bløder katten, ligesom en
hund gør?

Hvornår kan min kat blive steriliseret? Vel først når den har haft sin
første løbetid? Hvor meget skal jeg regne med at det koster? Jeg bor i
Midtjylland skal det lige siges.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : mus33

Dato : 14-08-03 05:08

Hej Camilla

Din hunkat kommer i løbetid første gang i ca. 6-7 mdrs. alderen. Hun vil
nok lave en del "larm" fordi hun fortæller dig og andre katte at hun er
klar til parring..... Det kan være meget hårdt kan jeg hilse af erfaring
og sige, specielt om natten. Og ja, hun vil også bløde ligesom hunde...
og mennesker.

Jeg synes du skal kontakte din dyrlæge når den første løbetid kommer,
det kan nemlig være stoppe kattens udvikling at neutralisere inden den
er fuldt udviklet, og så er alternativet p-piller indtil din kat er
gammel nok til en egentlig steralisation. Denne metode har jeg oså
prøvet, men den er altså ikke så nem og sikker som operationen. Jeg har
næsten lige fået kastreret min nye hankat og det kostede ca. 670 kr. Du
skal nok regne med ca. 1000 kr. for din hunkat... men tror mig: de penge
er godt givet ud for jer begge.

Håber du kan bruge lidt af mine erfaringer.

Mange miavs
Mus33

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 14-08-03 07:06

"mus33" <mus33.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> klar til parring..... Det kan være meget hårdt kan jeg hilse af erfaring
> og sige, specielt om natten. Og ja, hun vil også bløde ligesom hunde...

Hvis din kat bløder i løbetid, så er der noget galt med den?

Og det ER ikke nødvendigt at vente på første løbetid. Katte og hunde har
helt forskellig fysik.

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-08-03 08:41

Hej mus33

Nej katte bløder _ikke_.

Nej neutralisation stopper _ikke_ kattens udvikling

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-08-03 11:40

In article <3f3b0bf4$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, mus33
<mus33.news@kandu.dk> wrote:

> Og ja, hun vil også bløde ligesom hunde...
> og mennesker.

Nope - ingen blødning. Katte har ikke en cyklus med ægløsning "pr
automatik" som vi har og derfor heller ikke et ubefrugtet æg, der skal
udstødes v. en blødning hvis graviditeten ikke opstod. Hunkatte får
først ægløsning ved selve parringen. De er som os på mange områder -
men ikke alle

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-08-03 08:33

Hej Camilla

Velkommen hertil

Hunkatte går "generelt" i løbetid første gang ml.
5-8 md gamle. Nej de bløder ikke lige som hunde,
og ja de kan være forfærdelige at høre på.

Det fornuftigste vil være at få hende neutraliseret
før løbetiden, dels spare det dig, katten og naboerne for en uges "larm"
hvis det viser sig at
hun er den højlydte type, og dels nedsætter det risikoen for senere cancer i
livmoder og bryst.

Prisen er meget forskellig, så prøv at ringe til nogle
forskellige dyrlæger og spørg dem. Så kan du få
hende vaccineret når hun skal have taget trådene.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : mus33

Dato : 14-08-03 09:00

Hej igen

Ja, nu er det godt nok 20 år siden min gamle mis kom i løbetid første
gang, men jeg husker da tydeligt larmen, samt en lille blødning, hvilket
min dyrlæge sagde var normalt.
Jeg blev både med hende og nu med mine nye katte (og ny dyrlæge) råddet
til at vente så længe som muligt med neutralisering da der er en lille
risiko for at det standser kattens vækst. Nu var min første mis også en
meget lille dame på 1½ kg. gennem hele hendes 16 årige liv, så det kan
have været årsagen med hende. Men med mine 2 nye hankatte har svaret
været det samme, hellere vente til man er helt sikker. Jeg har altid
fulgt dyrlægens råd, og det var vel egntlig også det jeg mente i mit
tidligere indlæg til Camilla. Selv om jeg har haft kat i over 20 år, er
det nu bedst med en fagperson som backup *ss*

Mus

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-08-03 09:40

mus33 skrev

<Ja, nu er det godt nok 20 år siden min gamle mis kom i løbetid første gang,
men jeg husker da tydeligt larmen, samt en lille blødning, hvilket
min dyrlæge sagde var normalt.>

I mine 40+ år med katte (incl. 10 års opdræt) har
jeg aldrig haft en kat der blødte under løbetid, medmindre hun havde en
infektion, og er aldrig stødt på en dyrlæge der sagde at det var normalt.

<Jeg blev både med hende og nu med mine nye katte (og ny dyrlæge) råddet til
at vente så længe som muligt med neutralisering da der er en lille
risiko for at det standser kattens vækst >

Det må så være fordi din dyrlæge ikke følger så
meget med på det område. Der blev for nogle år
siden lavet en undersøgelse, der viser det stik modsatte.
<http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html>

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : mus33

Dato : 14-08-03 10:10

"Marianne Hellemose" skrev d. 14-08-03 09:40 dette indlæg :
> [...]
> meget med på det område. Der blev for nogle år
> siden lavet en undersøgelse, der viser det stik modsatte.

Tak for rådet.... jeg vil tage en ny snak med min dyrlæge da jeg stadig
har den 3. og yngste kat løbende rundt efter genboens dame når hun ikke
har fåt sine p-piller.
De larmer begge en del, og han er jo viiiiiiiild for at komme i lag med
hende. Problemet med ham er så at jeg af godhed fik ham fra en gård, og
fik at vide at han på det tidspunkt var de tilladte 10 uger..... men ak,
han var et lille pjok på 400g... og max 3-4 uger. Ham er jeg tilrådet at
vente med at kastrere, men jeg tror jeg tager en snak med dyrlægen igen.

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 16:01

> Det må så være fordi din dyrlæge ikke følger så
> meget med på det område. Der blev for nogle år
> siden lavet en undersøgelse, der viser det stik modsatte.
> <http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html>

Hejsa Marianne og Mus!

Jeg er helt klart enig med dig, Marianne! Personligt har jeg heller
aldrig hørt om blødninger i forbindelse med en hunkats løbetid, og det
med, at tidlig neutralisation hæmmer væksten, det passer slet ikke!

Da jeg fik min Oscar kastreret i en alder af knap 6 måneder, var der
ramaskrig blandt nogle, for NU blev hans vækst da hæmmet, og NU ville
han i hvert fald være ekstra udsat for nyresten, men Oscar er den dag i
dag en stor, sund, rask og helt vidunderlig kastrat! Det samme er
min anden hankastra, Rokki!

Faktisk er der megen debat lige nu omkring tidlig kastration, og jeg ved
at visse opdrættere - i hvert fald indenfor birmaverdenen - er begyndt
at neutralisere deres killinger i 12-15 ugers alderen, altså før de
flytter hjemmefra (her er det blot kønscellerne, der fjernes), og dette
har indtil videre været en succes! Personligt er jeg også åben overfor
denne mulighed, for det er jo bl.a. med til at sikre imod ukorrant avl,
hvis kæle-killingen er neutraliseret inden, den flytter ud i sit nye
hjem!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winther

Dato : 14-08-03 16:24

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> med, at tidlig neutralisation hæmmer væksten, det passer slet ikke!

Hvis det er som med heste, så vil jeg påstå at tidlig kastrerede bliver
større.

Vh. Winther

Fra : Niels Peter

Dato : 14-08-03 16:40

Winther wrote:
> [...]
> meddelelse news:3f3ba43cc6b97@dk-fritid-dyr-kat.dk...

> Hvis det er som med heste, så vil jeg påstå at tidlig kastrerede

Det er det. Efter en kastration falder væksthastigheden, men til gengæld
vokser katten i længere tid end den ville have gjort uden kastration.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Kate

Dato : 16-08-03 12:52

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in

> Det er det. Efter en kastration falder væksthastigheden, men til
> gengæld vokser katten i længere tid end den ville have gjort uden
> kastration.

Hvor meget længere vokser de så? Nu er Mowgli efterhånden ret stor
synes jeg, ikke _for_ stor, efter min mening, men jeg er da spændt på
om han bliver større. Han blev kastreret 5½ måned gammel og blev et år
23 maj.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ann K

Dato : 19-08-03 09:54

Hej Kate.

>Nu er Mowgli efterhånden ret stor
>men jeg er da spændt på om han bliver større.

<> Movser er jo en ægte "Striber", så ingen ved hvad der kan gemme sig i
hans gener Men mon ikke du kan forvente at han indenfor det næste års
tid vil blive kraftigere over brystet/ryggen? Sådan lidt mere
"hankatteagtig" bygget ...
Tjalfe er ganske vist en NFO-blanding, men den sommer han blev 3 år, skete
der virkelig noget... han tog faktisk 1 ½ kilo på!!! UDEN at blive tyk! Men
han ligesom voksede og lagde ekstra tyngde på brystkassen og ryggen - blev
faktisk rigtig pæn
Måske sker det kun for katte med "en af de sent udviklede racer i
generne"??? Aske (raceren NFO) havde også sådan en tur i 3 års alderen - og
så igen ved 5-6 år...
(Hmmm - er lidt spændt på Tia... hun er jo kun 3 år... og har hidtil "kun"
skulle koncentrere sig om at tage på, så hun igen blev slank og ikke
radmager... Gad vide om hun også vil lægge lidt ekstra på i sin størrelse -
lige nu kan hun godt virke en anelse "ranglet" ??? )

Fra : Kate

Dato : 20-08-03 21:14

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in

> [...]
> sig i hans gener Men mon ikke du kan forvente at han indenfor
> det næste års tid vil blive kraftigere over brystet/ryggen? Sådan

Jeg kunne da godt tænke mig at han blev lidt større i højden for ellers
skal han nok snart på kur, for han holder sig bestemt ikke tilbage når
madskålene bliver fyldt
Nu er han jo kun 1 år og 3 mdr. så måske han kan vokse lidt endnu, han
blev jo kastreret tidligt og det har jo åbenbart indflydelse på deres
vækst, ikk´? Hvis man skal tro hans poter så bør han blive større for
de er stadig ret store i forhold til ham, specielt når jeg sammenligner
med de 3 andres poter.
Nå, hvis han ikke vokser mere er det også okay, for der lyder
efterhånden et hult drøn når han hopper ned fra bordene.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 20-08-03 23:03

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> "Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in
>
> Jeg kunne da godt tænke mig at han blev lidt større i højden for ellers
> skal han nok snart på kur, for han holder sig bestemt ikke tilbage når
> madskålene bliver fyldt

Sjovt nok, for hans søster, Mille, er en meget tilbageholdende spiser, hun
gider kun lige spise det nødvendige. Hun er samtidig meget lille og spinkel.
Hun er så også ekstrem adræt og en eminent jæger. Byttet bliver bragt hjem
til bror Rufus, der til gengæld spiser for to. Han er nok lidt buttet, men
faktisk ikke specielt stor.
Patch har jeg desværre ikke set, siden han flyttede hjemmefra (han bor i Thy
hos min mands fætter), men han skulle efter sigende være temmelig stor.

Især Rosinen, som jo er Mowglis onkel og måske også halvbror (samme far), er
bare så anderledes i sin kropsbygning. Han er ekstrem lang og høj, med mange
"orientalske" træk. Kombineret med at han er spotted tabby, ligner han en
rigtig junglemis

Hvis man skal tro hans poter så bør han blive større for
> de er stadig ret store i forhold til ham, specielt når jeg sammenligner
> med de 3 andres poter.

Pyh, hvis det kan bruges som indikator, er Albert (4-årig NFO) slet, slet
ikke færdig med at vokse. Han har godt nok nogle plader, der siger spar to

MVH Mette

Fra : Kate

Dato : 21-08-03 20:26

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ekstrem lang og høj, med mange "orientalske" træk. Kombineret med
> at han er spotted tabby, ligner han en rigtig junglemis

Jamen, specielt da Mowgli var de der ca. 16-20 uger da synes jeg jo
også at han havde lidt orientalsk ansigt, og måske endda endnu. Hans
snudeparti er helt anderledes end de tre andres, lidt længere, ja,
hovedet er faktisk formet på en helt anden måde. Men her stopper
sammenligningen med en orientaler så også helt og holdent. Mows er
_ikke_ elegant, han er meget kraftigt bygget, ikke kun liiiidt for
buttet, men som nævnt store poter, kraftige ben, en tyk hale og tung
som bare......
Og så er han jo fræk som en slagterhund, men samtidig bliver han
nærmest fra dag til dag mere kælen og kommer nu på alle døgnets tider
og kræver at blive nusset. Tidligere kom han faktisk kun om morgenen
ved ca 5-tiden. Det er han heldigvis holdt op med af sig selv. Et andet
skønt træk ved ham er at han er venligheden selv

Jo, han har vidst fundet sig en veninde i Donse

Fra : Jernladyen

Dato : 14-08-03 12:08

> [...]
hørt
> nogle katte mjaver meget højt når de er i løbetid. Bløder katten,
Hej Camilla.
Det er noget forskelligt, hvornår en hunkat kommer i løbetid første
gang. Vores den lille, virkede som om hun var ved at komme i løbetid i
en alder af godt 4 mdr. Hun rendte rundt og miavede og stak rumpen op i
næsen på os en dag eller to, så holdt hun op igen, og så var den gal
igen en uges tid efter. Hun blev steriliseret for 3 uger siden. Da var
hun 4 1/2 mdr. Det stopper IKKE udviklingen, det er gammel overtro. Men
mange tror det stadig. Vi gav godt 1100 kr plus moms for at få
steriliseret hende. Og så blev hun også øretatoveret. Selv om det er en
indekat, er det bedst at få hend øretatoveret, der er jo ingen der
siger, at hun ikke smutter ud på et tidspunkt. Derfor bliver vores også
vaccineret med en "fuld" vaccine, hver gang de bliver vaccineret. Vi kan
jo også selv slæbe smitte med hjem på vores sko og tøj.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/