Er jeg en dyreplager?
Fra : Camilla Wincentz Ped~

Dato : 14-08-03 00:20

Hej.

Jeg har en killing på ca. 5 måneder.
Det er en huskat, og den går kun indendørs.
Den har endnu ikke været til dyrlæge. Den har heller ikke fået kur mod orm
eller lopper eller vaccinationer.

Er jeg en dyreplager?

Hvad skal jeg gøre nu? Kan man vaccinere den nu? Og hvad koster det?

Jeg troede jeg vidste en del om katte, men der er åbenbart mange ting jeg
ikke har fået lært endnu.
Det skal lige siges at katten har det godt, især efter at jeg er begyndt at
blive mere opmærksom på dens behov.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jette

Dato : 14-08-03 07:36

> [...]
> eller lopper eller vaccinationer.
>
> Hvad skal jeg gøre nu? Kan man vaccinere den nu? Og hvad koster det?

Du tager naturligvis din kat under armen, og går til dyrlægen... det er
aldrig for sent at vaccinere, medmindre naturligvis at katten er blevet syg.
Jeg kan ikke huske hvad jeg gav for vaccination, men det kan din dyrlæge jo
svare på.

> Jeg troede jeg vidste en del om katte, men der er åbenbart mange ting jeg
> ikke har fået lært endnu.

Ja, der er mange ting man skal vide, når man har et dyr Der findes mange
gode bøger om emnet, kig evt. ind på gruppens hjemmeside - her findes en
sektion om produkter til katte og deres ejere, hvor læserne har afgivet
stemmer og kommenteret dem.:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/index.php

Jeg kan se du skriver at du har indekat... har du overvejet at have 2 katte?
Som indekatteejer skal du i højere grad være med til at aktivere din kat, så
den ikke kommer til at kede sig. Langt de fleste der har indekat, har mere
end én, da de aktiverer hinanden gennem leg, og i det hele taget har katte
stor glæde af at være sammen med artsfæller. De vasker hinanden og putter
sammen .. og ikke mindst kan det være til stor fornøjelse for ejeren, at se
når de leger
Derudover er killinger ofte hyperaktive og kan bruge hinanden til at
afreagere på i stedet for møblerne.

Det var blot et par gode råd herfra

Mvh. Jette

Fra : Jane

Dato : 14-08-03 17:55

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote in message news:<12afhb.3ht1.ln@tatooine.omnix.dk>...
> Jeg kan se du skriver at du har indekat... har du overvejet at have 2 katte?
> Som indekatteejer skal du i højere grad være med til at aktivere din kat, så
> den ikke kommer til at kede sig.

Hej Jette

Du får mig til at tænke på hvordan ved jeg egentligt om min
kat keder sig?

Jeg kan vifte med legetøj og lave røde bevægelige prikker med
min laserpen, men kun mine veninders katte gider lege med mig
- min kat reagerer nogenlunde som et menneske der ser noget i
tv, glor interesseret, men jagter det ikke.

Den elsker at se ud af vinduet så jeg sørger for at fodre og
har en flok af både gråspurve musvitter blåmejser solsorte
alliker råger m.fl. til at komme forbi næsten hver dag.

Nogle gange kommer katten løbende med en hasselnød (kun en
kerne, jeg har købt en stor pose af dette legetøj efter jeg
opdagede hendes hasselnødde-fetisch) i munden og "taber" en
foran mig, så skal jeg tage nødden og kaste den, og så løber
katten af sted og henter nødden og forfra og forfra og forfra
- til hun komme uden nød fordi hun ikke gider mere (og så har
jeg nødder i sengen og sofaen og overalt).

En anden leg hedder at fare rundt i hele lejligheden og op og
ned at sit gulv-til-loft kradssetræ.

Jeg er bange for om hun keder sig og har ikke mulighed for at
anskaffe mig en kat nr 2, jeg er hjemme hele dagen og natten,
men hvordan kan jeg *egentligt* se om katten keder sig?

Nogle gange ligger katten bare og sover hvad der føles som
dagevis under sofaen hvor hverken jeg eller støvsugeren kan
fange den, og jeg prøver at tænke "jamen katte sover jo en
del så det er helt normalt" men er det nu det?

Jane

Fra : maz

Dato : 14-08-03 20:07

Jane wrote:
> [...]
> - min kat reagerer nogenlunde som et menneske der ser noget i
> tv, glor interesseret, men jagter det ikke.
Men det kan stadig bruges til at stimulere - så fortsæt

> Den elsker at se ud af vinduet så jeg sørger for at fodre og
> har en flok af både gråspurve musvitter blåmejser solsorte
> alliker råger m.fl. til at komme forbi næsten hver dag.
Fortsæt endelig - fugletv og rævetv, kattetv osv er ofte et hit. Katte
bruger meget af deres tid udenfor med blot at ligge i skjul under e´n busk
og observere....

> [...]
> - til hun komme uden nød fordi hun ikke gider mere (og så har
> jeg nødder i sengen og sofaen og overalt).
Hehe, herlig leg Det kunne være værre - tænkt nu hvis det var små
chokoladestykker

> En anden leg hedder at fare rundt i hele lejligheden og op og
> ned at sit gulv-til-loft kradssetræ.
Også kaldet "fræs". For det meste et sundhedstegn, når katte fræser og får
et "ude på ballade"-udtryk i hovedet

> Jeg er bange for om hun keder sig og har ikke mulighed for at
> anskaffe mig en kat nr 2, jeg er hjemme hele dagen og natten,
> men hvordan kan jeg *egentligt* se om katten keder sig?
Det ville være bedst at anskaffe hende en legekammerat (overvej det evt.
igen) fordi katte jo stimulerer hinanden på en måde, som mennesker ikke kan
erstatte. Katte,der keder sig, kan tit blive rastløse, gå meget rundt, miave
(mere end normalt), kradse i møbler for at få opmærksomhed osv....
Indekatte er mere udsatte for ikke at trives netop fordi de ikke får
naturlige stimuli, som udendørslivet giver katten...men andet katteselskab
og øget aktivering (brug fantasien - den med nødderne var da god kan for
nogle tildels erstatte udendørslivet.... Ellers kunne du overveje at tage
din kat ud og gå tur i sele....

> [...]
> fange den, og jeg prøver at tænke "jamen katte sover jo en
> del så det er helt normalt" men er det nu det?
De fleste katte sover jo mellem 14-18 timer i døgnet, så det er ikke
unormalt....

Fra : Jane

Dato : 15-08-03 18:43

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote in message news:<3f3bddcd$0$21563$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Men det kan stadig bruges til at stimulere - så fortsæt

Fnis, har nogen sagt til dig du lyder som en kat?
"Menneskeslave bare fortsæt med at underholde mig".

> Hehe, herlig leg Det kunne være værre - tænkt nu hvis det var små
> chokoladestykker

Behøver blot tænke på dengang den katten havde fundet en skål
med bolsjer velegnet som forsyningssted.

> Også kaldet "fræs". For det meste et sundhedstegn, når katte fræser og får
> et "ude på ballade"-udtryk i hovedet

Tror personligt det er "gang-i-tarmene-løb" da et fræs næsten
altid ender i kattebakken.

> Det ville være bedst at anskaffe hende en legekammerat (overvej det evt.
> igen)

Hvilken del af "ikke muligt" fatter du ikke?

> Ellers kunne du overveje at tage
> din kat ud og gå tur i sele....

Hun er ikke spor for seler og nærmest bange for at komme udendørs.
Desuden har jeg ikke selv været reelt udedørs i over et år, så det
nærmeste vi kommer "udendørs" er levering med varer fra butikken.

Jane

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 15-08-03 18:48

Jane wrote:

> Tror personligt det er "gang-i-tarmene-løb" da et fræs næsten
> altid ender i kattebakken.

Jeg synes at fræset her i huset *starter* i kattebakken - jeg formoder at
det letter, så man bliver lidt fjollet.

Danielle

Fra : Niels Peter

Dato : 14-08-03 07:45

Camilla Wincentz Pedersen wrote:
> [...]
> Den har endnu ikke været til dyrlæge. Den har heller ikke fået kur
> mod orm eller lopper eller vaccinationer.

Så ville du ikke være i gang med at indhente informationer her

> Hvad skal jeg gøre nu? Kan man vaccinere den nu?

Det kan man godt. Det er aldrig for sent at starte op med at vaccinere.

> Og hvad koster det?

Så vidt jeg husker, ligger de basisvaccinationer, du som indekatteejer
kan nøjes med, et sted mellem 150-200 kr. Men dyrlæger har ikke faste
priser som menneskelæger, så det kan godt være ret forskelligt fra den
ene til den anden.
Med i prisen vil hos de fleste dyrlæger være en generel gennemgang af
kattens helbred.

> Jeg troede jeg vidste en del om katte, men der er åbenbart mange ting
> jeg ikke har fået lært endnu.

Man lærer aldrig alt om katte, der er nogle ting, de holder for sig selv

> Det skal lige siges at katten har det godt, især efter at jeg er
> begyndt at blive mere opmærksom på dens behov.

Det er altid en god ting. Man kan lære utroligt meget om kattes adfærd
bare ved at iagttage sin kat opmærksomt.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
- Cats Are People, Too!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-03 08:05

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene til den anden.
> Med i prisen vil hos de fleste dyrlæger være en generel gennemgang af

Jeg har lige fået min kat vaccineret, kastereret, øremærket og den helt
store tur.. - jeg er jo ganske nysgerrig af natur.. som mange herinde ved..
så jeg ringede rundt til temmelig mange dyrlæger, for at tjekke blandt andet
priser [Er på SU] - "standart" prisen I Odense/Vestfyn området er 250 kroner
for en vaccination. - Få steder skulle man kun betale Vaccinens pris [mener
det var ca 70 kroner] nu når de alligevel havde tigermissen inde og vende...

Mit råd er egentlig.. at hvis man ikke har så mange penge.. og det har man
jo sjældent :) - så ring rundt og tjek priserne.. - jeg var så heldig at den
der var billigst, var faktisk den dyrlæge jeg havde fået anbefalet.. - det
uheldige var så dog.. - at den ikke ligger placeret lige rundt om hjørnet
som en anden af klinikkerne gør.

Men jeg sparede 700 kroner ved at tage en køretur på en halv time.

Katja

Fra : Jensn

Dato : 14-08-03 08:38

> [...]
> ene til den anden.
> Med i prisen vil hos de fleste dyrlæger være en generel gennemgang af

Hej

Så er vores Hesselager Dyrlæge godt nok en bundefanger - vi har lige
betalt 705,- for at få vores killing vacineret (1 vacine nu og 1 om en
månede)

Samtidig med vacinen kiggede han den lige efter i ender og kanter samt
lyttede
til slagtøjet (tog ca. 5 minutter - og han gjorde det "af sig selv")

Og vi fik endda "rabat" når vi betalt dem begge på én gang

Jeg mente godt nok også at det var dyrt, men blev enig med konen om at det
nok bare "var sådan" - og i mit stille sind blev jeg enig med mig selv om at
det var slut med dyrlægebesøg !

Hvad gi'r i andre for sådan 2 vaciner til en killing - der er tale om
vacinen som
forebygger kattesyge, clamydia (stavefejl ?) og katteinfluenca

Lad mig høre om jeg skal "fyre" dyrlægen

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jytte

Dato : 14-08-03 08:41

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vacinen som
> forebygger kattesyge, clamydia (stavefejl ?) og katteinfluenca
>
> Lad mig høre om jeg skal "fyre" dyrlægen

Hej.

Vi betaler kr.720,- for de to vaccinationer. Hvis vi har flere katte med får
vi mængde-rabat. Vi bor på Sjælland.

Hilsen
Jytte

Fra : Jensn

Dato : 14-08-03 08:52

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Vi betaler kr.720,- for de to vaccinationer. Hvis vi har flere katte med
> [...]

Det har da ingen hold i de virkelige omkostninger - sådan et par vaciner
kan da maximalt ha' en kostpris på 10-20 kr.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lene Heier

Dato : 14-08-03 09:01

On Thu, 14 Aug 2003 09:52:09 +0200, "Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote:

>Det har da ingen hold i de virkelige omkostninger - sådan et par vaciner
>kan da maximalt ha' en kostpris på 10-20 kr.

Somme tider er det at vide, HVOR der skal stikkes, og HVAD der skal i
sprøjten, der koster. :)

Lene

Fra : Jensn

Dato : 14-08-03 09:53

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Somme tider er det at vide, HVOR der skal stikkes, og HVAD der skal i
> sprøjten, der koster. :)
>
> Lene

Hej Lene

Det er jeg selvfølgelig godt klar over , men jeg synes alligevel
at det "lugter" lidt.

Men selvfølgelig - kan branchen blive enige om at det koster det altså,
jamen
så er det jo godt at være dyrlægen - og på den anden side set, så kunne vi
andre
jo også bare ha' blevet dyrlæger - det står jo enhver frit for.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Pia J

Dato : 14-08-03 10:31

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> wrote in message

> Somme tider er det at vide, HVOR der skal stikkes, og HVAD der skal i
> sprøjten, der koster. :)

Hvis det tager 5 minutter for 3 katte (har jeg været ude for) - så er det en
god timeløn. Især når det involverer 2 uopdagede forkølelser, som derefter
tog måneder at få bugt med hos ny dyrlæge.

Men de gode dyrlæger jeg har været hos har da taget sig tid til at snakke og
forklare, især første gang man er der med et nyt dyr. Begge mine hunde har
da fået næsten en times konsultation til første vaccination. Til lignende
priser.

:Pia

Fra : Lene Heier

Dato : 14-08-03 10:43

On Thu, 14 Aug 2003 11:30:59 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvis det tager 5 minutter for 3 katte (har jeg været ude for) - så er det en
>god timeløn.

Ja, det er vi da enige om. Men det jeg selvfølgelig vil ind på er, at
man også betaler 'timeløn' for alle de år det har taget at blive
dyrlæge og opsamle den viden, der ligger til grund for, at det kun
tager 5 minutter at udføre selve stikket.

Ihukommende mekanikeren, der levede kunden en regning på 1.000,- kr.
for en buleudretning:

An:
Et slag med en hammer, kr. 10,-
Vide hvor slaget skal slås, kr. 990,-

Og så kan jeg i øvrigt ikke vurdere, hvilken pris det er den helt
rigtige, da jeg desværre ikke har noget som helst at gå til dyrlægen
med for tiden! Men det skal nok ændre sig engang ........ :)

Lene

Fra : Nina Sørensen

Dato : 14-08-03 16:39

> [...]
> rigtige, da jeg desværre ikke har noget som helst at gå til dyrlægen
> med for tiden! Men det skal nok ændre sig engang ........ :)

Mener en vaccine har en kostpris på ca 35,-

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-08-03 17:05

> [...]

> dyrlæge og opsamle den viden, der ligger til grund for, at det kun
> tager 5 minutter at udføre selve stikket.

....og dertil kommer, at dyrlægen jo også skal betale husleje, han har måske
lønudgifter til vet.sygeplejersker, videreuddanner sig forhåbentlig, holder
sin klinik velforsynet med udstyr osv.

Vores egen dyrlæge er bestemt ikke landsdelens billigste, men han yder en
super service, har nogle rigtig gode faciliteter, veluddannede og flinke
sygeplejersker og er ikke mindst fagligt meget, meget dygtig. Og det betaler
jeg gerne for, også selvom det betyder, at han måske er dyrere end andre med
rutinetingene. Til gengæld ved jeg, at han bogstavelig talt er den eneste i
området, der kan klare de meget komplicerede ting (det var sådan, vi i sin
tid endte som kunder dér, da han var den eneste dyrlæge, der kunne hjælpe
med Ludvigs brækkede ben).

Jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at bruge områdets billigste, blot for
at spare penge (hvis jeg siger, hans fornavn er Jens, ved I hvorfor...)

MVH Mette (og de fem rødder, der altid får det store eftersyn, også ved
rutinevaccinationer, og som altid får kæl og ros med på vejen...)

Fra : Jytte

Dato : 14-08-03 08:54

> [...]
>

> Det har da ingen hold i de virkelige omkostninger - sådan et par vaciner
> kan da maximalt ha' en kostpris på 10-20 kr.

Hej igen.

Den første konsultation koster kr.320,- + vaccine kr.48,85. Den anden
konsultation koster kr.160,- + vaccine kr.48,85, dertil kommer moms 25%. Men
jeg giver dig ret i at det er en stor post, når man har flere katte. Men vi
får som sagt mængde-rabat.
Det er alm. priser.

Hilsen
Jytte

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-08-03 12:09

> [...]
> jeg giver dig ret i at det er en stor post, når man har flere katte. Men vi

Dette lyder som gennemsnitsprisen...det er i hvert fald også omtrent
dette beløb, jeg giver for vaccinationer hos min dyrlæge! Til
gengæld er min dyrlæge også meget grundig med sundhedsundersøgelsen, der
følger med vaccinen...Kattene bliver vejet og tjekket efter i alle ender
og kanter, og der spørges grundigt ind til kattens adfærd i hjemmet.
Ligeledes tages der god tid til, at jeg også evt. kan stille spørgsmål.
Alt i alt varer en sådan konsultation hos min dyrlæge cirka 20-30
minutter, og det er heller ikke sjældent, at misserne får en lille pose
godbidder eller en gratis tube kattemalt med oven i hatten inden, vi
tager hjem. Dette tilsammen gør, at både kattene og jeg er meget glad
for vores dyrlæge!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-03 18:28

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev...
> Det har da ingen hold i de virkelige omkostninger - sådan et par vaciner
> kan da maximalt ha' en kostpris på 10-20 kr.

Og pizza'en fra den lokale til 50 kr. har sikkert en kostpris på 3-5 kr. -
og t-shirten i sportsforretningen til 250 kr. har sikkert en kostpris på
30-50 kr....

Til gengæld er din dyrlæge uddannet i mindst 5 år, tager givetvis jævnligt
på efteruddannelseskurser (som hans klienter formentlig nyder godt af), skal
jævnligt købe nye instrumenter mv. til brug i klinikken - og i sidste ende
er vi forhåbentlig tilfredse med hans indsats

Mvh. Camilla

Fra : Kirstine

Dato : 13-08-03 18:14

In article <bheh62$4l3$1@sunsite.dk>, camillawp@tdcadsl.dk says...
> Hej.

Hej Camilla - og velkommen til kattegruppen

> [...]
> Det er en huskat, og den går kun indendørs.
> Den har endnu ikke været til dyrlæge. Den har heller ikke fået kur mod orm

Nej, det er du bestemt ikke - en dyrplager ville ikke bekymre sig om at
spørge om råd herinde.

> Hvad skal jeg gøre nu? Kan man vaccinere den nu? Og hvad koster det?

Du kan sagtens få vaccineret katten nu. Og fordi det er en indekat, kan
du formentlig nøjes med basisvaccinationer. Hvis jeg var dig, ville jeg
ringe rundt til de dyrlæger, der har klinik tæt på dig og spørge om
priser. Her i København svinger priserne en del, så det gør de nok også
i Jylland.

> Jeg troede jeg vidste en del om katte, men der er åbenbart mange ting jeg
> ikke har fået lært endnu.

Vi lærer heldigvis hele livet *S*

Herligt at se dig her

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kirstine

Dato : 14-08-03 08:54

Fra : anette holmes

Dato : 15-08-03 10:16