Nu også vignette over Fernpass
Fra : T. Hartung

Dato : 13-08-03 21:33

Den heri gruppen megen omtalte tur gennem Østrig til Italien via Fernpass,
Landeck og Passo Resia har jeg også gennemført. En flot tur også på
Italienssiden. Turen er tidskrævende og Autobahn og Brenner er hurtigere,
samtidig er der nok for en chauffør at se efter til tider hvorved udsigten
kan blive svært at nyde for denne. Jeg gjorde ikke holdt ved den roste
plads - der var stadig mange time tilbage af dagen - men jeg "kikkede" da
ind!!

Nu har jeg kørt over Fernpass i mange år - men i år var jeg noget
forbavset - lige efter "hullet" fra D til A stod der et nyt vejnummer som
ikke passede med mine optegnelser!! Landevej 314 er ændret til
motortrafikvej 179 og VIGNETTE-PFLICHT. UPS jeg har ingen skal gå ved godt
bøden kan blive stor. Køre vidre og gennem Landeck mod Italien og HOVSA nu
er det ikke landevej 315 mere men motortrafikvej 180 helt til Italien og med
flotte røde skilte med VIGNETTE-PFLICHT!!

Jeg er bange for at de i Østrig nu har fået ansat en DK
skatteministerkandidat, bagdøren er opdaget - de forstå at krasse penge ind
og lukke "Hullet".

Den med de gratis ture gennem Østrig kan vi nu fortælle vore børnebørn
engang - hvis ordet gratis da eksistere til den tid.

mvh.
T. Hartung

Fra : Gismo

Dato : 13-08-03 22:46

T. Hartung wrote:
> [...]
> og HOVSA nu er det ikke landevej 315 mere men motortrafikvej 180 helt
> til Italien og med flotte røde skilte med VIGNETTE-PFLICHT!!

Jeg kørte turen først i juli 2003, der stod ikke noget om motortrafikvej,
vignettepligt eller også er min co-driver og jeg blinde!!
Da A7 endte kørte vi ad en landevej der til tider er noget smal, efter
Landeck kørte vi parallelt med motorvejen et stykke for så at ”kravle”
op ad siderne på bjerget. At kalde den rute vi kørte for motortrafikvej
må anses forat være en overdrivelse, rute/vej numrene passede
godt nok ifølge min co-driver.

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-08-03 00:23

Gismo wrote:

> Jeg kørte turen først i juli 2003, der stod ikke noget om
> motortrafikvej, vignettepligt eller også er min co-driver og jeg
> blinde!!

Jeg kørte turen for 1 måned siden og det er rigtigt at der er kommet nogle
nye skilte - men der står da at når man bruger vej 179 "som vej 314" er der
ikke vignette-pfligt! Det samme når man er kommet over Fernpass...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : phk

Dato : 14-08-03 16:09

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> flotte røde skilte med VIGNETTE-PFLICHT!!

Nu har jeg ikke kørt turen i år - og her tør jeg godt tilføje - endnu :) -
men jeg er sikker på du bare har fulgt den almindelige store vej igennem
tunellen ved Landeck? Så er der nemmerlig vignettepligt.

Igennem Landeck skulle den være god nok uden.

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Lynnerup

Dato : 14-08-03 21:28

"T. Hartung" skrev
> En flot tur også på Italienssiden.
Helt enig

> [...]
med
> flotte røde skilte med VIGNETTE-PFLICHT!!

Det er rigtigt at vejnumrene er ændret. De passede heller ikke til vores
kort, (ADAC fra
2002) men landevejen til Rechenpass er stadig gratis. Min 2. pilot siger at
der stod et
vignette-pflicht skilt lige efter Landeck men det gjaldt for motorvejen.
Desuden lagde vi mærke til en del vejbyggeri i Tyskland nær Fernpass, så vi
kan vist glæde
os til at den meget omtalte rute snart bliver endnu bedre...

mvh Torben...

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-08-03 16:19

T. Hartung wrote:

> Køre vidre og gennem Landeck mod Italien
> og HOVSA nu er det ikke landevej 315 mere men motortrafikvej 180 helt
> til Italien og med flotte røde skilte med VIGNETTE-PFLICHT!!

Hovsa - jeg fik vist ikke læst det ordentligt i første forsøg...

Det ser ud som om at du har svipset et enkelt skilt...

Der er lige før og igen efter Landeck mulighed for at man "ved et uheld"
forvilder sig ind på betalingsvejen. Det der er vigtigt er at man holder sig
på landevejen, men jeg vil medgive at der er mulighed for at man ved et
uheld kan komme galt afsted.

Men ruten er den samme i år som sidste år...

> Jeg er bange for at de i Østrig nu har fået ansat en DK
> skatteministerkandidat, bagdøren er opdaget - de forstå at krasse
> penge ind og lukke "Hullet".

Nej du - selvom man kunne forestille sig det. Derimod syn's jeg at priserne
generelt har fået et hak opad igen... Tidligere svarede købekraften pr
Schilling til knapt en Krone - nu er tingene dyrere end i Danmark.

> Den med de gratis ture gennem Østrig kan vi nu fortælle vore børnebørn
> engang - hvis ordet gratis da eksistere til den tid.

Hmmm - gad vid hvad den reelle prisforskel er hvis man ser på
brændstofforbruget og vignetten. Jeg tror at det er dyrere ad de snoede
landeveje med de start/stop der trods alt er. Til gengæld ofrer jeg gerne
det for oplevelsen og ligeledes ofrer jeg gerne tiden og holder på nogle
rastepladser samt selvfølgelig i Prutz...

Fra : T. Hartung

Dato : 21-08-03 20:10

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

Sorry det lidt sene respons - har børn ved pc - arbejde og flot campingvejr,
have og slås med og meget meget mere - vent bare til vinter ) mens andre
fryser på vintercamping i en uopvarmet LMC ) nå !!

> Men ruten er den samme i år som sidste år...

hmmm jeg og co-driver må have set galt nu når jeg kikker på dette link må
jeg, hvor nødig jeg end vil, bøje mig )

http://www.oesag.at/

må have set nogle af advarselsskiltene ?????

> generelt har fået et hak opad igen... Tidligere svarede købekraften pr
> Schilling til knapt en Krone - nu er tingene dyrere end i Danmark.

njaaaa en shilling var vel kun 0,55kr kan godt forstå du syntes at det var
dyrt - ............ men du har ret JA det er blevet dyre eller også er jeg
blevet fattigere - hehe min kone er så dyr i drift.

> Hmmm - gad vid hvad den reelle prisforskel er hvis man ser på
> brændstofforbruget og vignetten. Jeg tror at det er dyrere ad de snoede
> landeveje med de start/stop der trods alt er.

vignette og motorvej er både billigere og hurtigere - og en
konstruktionsmand som mig elsker bl.a. Brennervejen særligt da broen sank
)

mvh
T. Hartung

www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-08-03 21:01

T. Hartung wrote:

> [...]
> campingvejr, have og slås med og meget meget mere - vent bare til
> vinter ) mens andre fryser på vintercamping i en uopvarmet LMC

Godtnok er min LMC en ældre dame - men uopvarmet... Der er ikke under 22
grader med - 16 udenfor.

> njaaaa en shilling var vel kun 0,55kr kan godt forstå du syntes at
> det var dyrt

Jeg ved skam godt at Schillingen ståd i lidt over ½ krone - men man fik
næsten (80%) det samme for en Schilling i Østrig som man i Danmark fik for
en Krone... Men nok om det.

> vignette og motorvej er både billigere og hurtigere - og en
> konstruktionsmand som mig elsker bl.a. Brennervejen særligt da broen
> sank )

For snart alt for mange år siden oplevede jeg i Schweiz hvordan de klistrede
vejene fast på bjergsiderne - meeeget imponerende. I Østrig nøjes man med
dalbundene og huller gennem bjergene.