Barometer, m.o.h.
Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 13-08-03 17:18

Hej I gruppen,

Jeg har et barometer, som kræver at man indstiller, hvor mange meter over
havet det befinder sig i. Jeg har ledet rundt på nettet osv, men kan ikke
rigtig finde noget.

Nogen, der har en ide om, hvor man kan finde det eller hvor mange meter det
ca. er i Brabrand, Århus? (Behøver ikke være så præcist igen, da det angives
i intervaller på 10m).

Hilsen Henrik...

Fra : Ivar

Dato : 13-08-03 17:24

Henrik Sass Krag skrev:

> Jeg har et barometer, som kræver at man indstiller, hvor mange meter over
> havet det befinder sig i.

Hvorfor skal man det?
Hvilken forskel får du i aflæsning, hvis du indstiller det til henholdsvis 20 og
40 meter?

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 17:28

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Hvorfor skal man det?

Fordi lufttrykket afhænger af højden. I gamle dage startede en
flyvetur altid med at højdemåleren blev justeret, for den målte i
virkeligheden luftens tryk og angav den tilsvarende højde.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 13-08-03 17:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fordi lufttrykket afhænger af højden.

Selvfølgelig - men hvorfor skal Henrik vide hvad lufttrykket
er 30 meter under jorden i Brabrand?
Et barometer bruges normalt som hjælp til at forudsige vejret,
der fokuserer man mest på ændringer. Kompensering for
højder i Danmark, har jeg aldrig hørt om.

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 19:22

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Selvfølgelig - men hvorfor skal Henrik vide hvad lufttrykket
>er 30 meter under jorden i Brabrand?

Fordi hans barometer ellers angiver et forkert lufttryk.

>Et barometer bruges normalt som hjælp til at forudsige vejret,
>der fokuserer man mest på ændringer. Kompensering for
>højder i Danmark, har jeg aldrig hørt om.

Næ, men de hænger jo som regel også i stueetagen som de
formodentlig er justeret til. Og måske hænger der en masse i
højhusene og måler forkert fordi folk ikke tænker så langt som
Henrik.

Det er nok rigtigt at man fokuserer på ændringer i forbindelse
med vejret, men hvis man vil sammenligne med andre områderes
lufttryk, må man kende det lokale.

--
Bertel

Fra : H3nrik V!

Dato : 13-08-03 21:39

In news:fa0ljvsd65inrthl4ucd6s5rat76h4m0lp@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> typed:

> Fordi hans barometer ellers angiver et forkert lufttryk.

Nej da. Et barometer måler da det absolutte lufttryk - og det vil altid være
forskelligt på forskellige højder. Hvis barometret siger 1020 hPa hos Henrik
er der jo nok ikke et tryk på 1040 hPa.

> Næ, men de hænger jo som regel også i stueetagen som de
> formodentlig er justeret til. Og måske hænger der en masse i
> højhusene og måler forkert fordi folk ikke tænker så langt som
> Henrik.

Nej da! Der _er_ netop et andet tryk 100 meter over havet end lige ved kote
0.

> Det er nok rigtigt at man fokuserer på ændringer i forbindelse
> med vejret, men hvis man vil sammenligne med andre områderes
> lufttryk, må man kende det lokale.

Ja! Men stadig væk. Det lokale lufttryk er absolut!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 22:17

H3nrik V! skrev:

>Nej da. Et barometer måler da det absolutte lufttryk - og det vil altid være
>forskelligt på forskellige højder.

Det er jo rigtigt, men jeg mente at det ikke angav et nyttigt
lufttryk. Hvis hans barometer viser 1005 mb, og Voldborg
fortæller at der er 1010 mb over Vesterhavet, så ved han ikke
hvor der er det højeste lufttryk.

--
Bertel

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 13-08-03 20:53

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> [...]
> der fokuserer man mest på ændringer. Kompensering for
> højder i Danmark, har jeg aldrig hørt om.

Det er for at når Henrik taler i telefon med sin Moster Erna der bor på
Himmelbjerget, så kan de tale om vejret, herunder hvad lufttrykket er. For
at Henrik ikke altid vinder, justerer de barometeret til at svare til
trykket ved havoverfladen.
Dette tryk kaldes iøvrigt QNH - af en eller anden grund.

1hPa (tidligere mBar) svarer til 8-9 meter højdeforskel. Prøv at tage et
alm. viser-barometer med i en hurtig elevator - man kan sgu se nålen bevæge
sig!!

Mvh. Bjarke

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 13-08-03 22:39

Hej.

> 1hPa (tidligere mBar) svarer til 8-9 meter højdeforskel. Prøv at tage et
> alm. viser-barometer med i en hurtig elevator - man kan sgu se nålen
bevæge
> sig!!

En andet let måde er at lægge barometeret i en gennemsigtigplasticpose,
puste posen
op, lukke den og trykke på dem. Hvorfor trykket øges.

--
Mvh Rasmus

Fra : ML-78

Dato : 14-08-03 10:07

> En andet let måde er at lægge barometeret i en gennemsigtigplasticpose,
> puste posen
> op, lukke den og trykke på dem. Hvorfor trykket øges.

Hvilket ikke viser noget om at trykket ændrer sig ved højdeforskelle, som
formålet med elevatorforsøget var.

ML-78

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 13-08-03 20:48

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Fordi lufttrykket afhænger af højden. I gamle dage startede en
> flyvetur altid med at højdemåleren blev justeret, for den målte i
> virkeligheden luftens tryk og angav den tilsvarende højde.

Flyvemaskiners højdemålere fungerer skam stadig ved at måle lufttryk, også i
disse moderne GPS-tider.

Faktisk flyver man i såkaldt trykhøjde såsnart man er over 3000ft (5000ft i
Københavnstrup). Dvs. at hvis man får besked på at flyve i FL100 (10.000ft),
så skal man befinde sig der hvor lufttrykket svarer til *gennemsnitstrykket*
i den højde. (fx 700hPa, eller whatnot).
Så hvis der er højtryk eller varmt den dag, flyver man i virkeligheden
højere end indikeret.
Man kan derfor ikke bruge GPS-højdeindikatoren til ret meget, da den viser
sand højde, ikke trykhøjde.

Mvh. Bjarke Ebert, indehaver af "Certifikat som flyvebesætningsmedlem"

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-08-03 18:14

Henrik Sass Krag skrev:

> Nogen, der har en ide om, hvor man kan finde det eller hvor
> mange meter det ca. er i Brabrand, Århus?

Mellem ca. 1 m og ca. 70 m afhængigt af hvor i Brabrand det er.

TT

Fra : Peter Lind

Dato : 13-08-03 18:55

Henrik Sass Krag wrote:
> [...]
> meter det ca. er i Brabrand, Århus? (Behøver ikke være så præcist
> igen, da det angives i intervaller på 10m).

Hvis du ikke kan få det at vide, hvad så med at køre ud til kysten, sætte
barometeret til 0 meter over havet, og skrive ned hvad trykket er, og så
køre hjem og prøve de forskellige indstillinger indtil du rammer tættest på
den samme værdi. Hvis du gør det hurtigt har vejret nok ikke nået at ændre
sig.

Mvh
Peter Lind

Fra : Jens og Jannie

Dato : 13-08-03 19:06

Henrik Sass Krag wrote:

> Nogen, der har en ide om, hvor man kan finde det eller hvor mange
> meter det ca. er i Brabrand, Århus? (Behøver ikke være så præcist
> igen, da det angives i intervaller på 10m).

på kms. dk har jeg fundet 3 højder omkring brabrand, men det er så hvidt jeg
kan se de højeste steder der er andgivet højde på.

grimhøj lidt nord for brabrand 91 m

og vest for brabrand er der to høje en på 51 m og en på 34 m

men du kan selv se om ikke du kan komme nærmere på www.kms.dk
Jens

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-08-03 16:14

Jens og Jannie wrote:

> på kms. dk har jeg fundet 3 højder omkring brabrand, men det er så hvidt jeg
> kan se de højeste steder der er andgivet højde på.
>
> grimhøj lidt nord for brabrand 91 m

Nærmere bestemt bag Bazar Vest.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bjarne B

Dato : 14-08-03 10:16

> [...]
det
> ca. er i Brabrand, Århus? (Behøver ikke være så præcist igen, da det

Prøv at se på det topografiske kort Danmark 1:25.000 (4cm) 1314 IV NV, og
find den/de højdekurver som går der hvor du bor. På den måde kan du få et
rimelig præcis mål for hvilken kote du "bor" på.
vh
Bjarne B

Fra : Pegasus

Dato : 20-08-03 16:35