Sol og måne og stjerner....
Fra : slet OB582

Dato : 13-08-03 16:32

- i agurketiden:

kan man forstille sig et system
hvor stillingen sol / måne er forbyttet,
- at solen ville køre i en bane
hvor der eksempelvis ville være dage uden sol,
der efter i tiltagende / aftagende etc.
( som månens nuværende faser: fuld - halv, etc. )

Adam
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Rømer

Dato : 14-08-03 06:00

Vil det ikke blot svare til en meget langsom egenrotation? Det kan man vel
nok forestille sig.

Men hvis du mener, at man skal have en klode med rotation om en mindre
klode, medens en stjerne cirkler om den første, så tror jeg, den er dømt
helt død. Det skal være et par gevaldige kloder, der skal holde en stjerne
på plads.

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-08-03 09:00

slet OB582 wrote:

> [...]
> være dage uden sol, der efter i tiltagende / aftagende etc. ( som
> månens nuværende faser: fuld - halv, etc. )

Øhh ... Månens faser fremkommer ved at det kun er den belyste side der
ses. Det du vil have kræver at selve solen belyses, for at give en
sammenlignelig effekt. Jeg har ikke lyst til at tænke på hvad der i så
fald skulle kunne belyse solen i tilstrækkelig grad ...

--
PeKaJe

Conscience is a mother-in-law whose visit never ends.
      -- H. L. Mencken

Fra : slet P31Z6

Dato : 14-08-03 09:41

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> skrev:

>Øhh ... Månens faser fremkommer ved
> [...]

Nemlig:
mere abstrakt kunne evigheden,
- temmelig sikkert i mere end tilstrækkelig grad.

Der jeg vil hen er:

Universet,forstået på den måde at:
skyggesiden den dimensionsløse, er den anden side af universet,
( den stille stående side og alligevel den i evig bevægelse ).

Man forstiller sig en pyramide set fra luften:
Vores kendte univers er så midtpunktet eller spidsen af pyramiden
om man vil,
de 4 hjørner er de 4 faser / cyklus som universet
må igennem:
enten for at dø uendeligt, eller genopstå uendeligt.

( også er jeg joh tilbage ved skabrættet der er omtalt i et
tidligere indlæg )

--

Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-03 13:30

claudio.karl.adam@P31Z6direkte.org (slet P31Z6) writes:

> de 4 hjørner er de 4 faser / cyklus som universet
> må igennem:
> enten for at dø uendeligt, eller genopstå uendeligt.

Sheeesh. Kan I ikke snart lære, at jeres lalle-kosmologi hører til i
dk.livssyn?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : slet AIJ0F

Dato : 15-08-03 04:46

--

Nu ingen panik fordi alt ikke kan vejes og måles min gode Herre!

Alligevel må jeg kaste mig i støvet:

Jeg var ikke klar over at De min god herre besad nøglen til
Universet.

Læg i øvrigt mærke til at jeg skriver:
Hjerne spind:
Kan det sammenlignes med teori?

Jah, men så vil jeg trække mig tilbage til min palmeblads læsning.

med venlig hilsen,

Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 18-08-03 11:11

slet AIJ0F wrote:

<snip>

>Nu ingen panik fordi alt ikke kan vejes og måles min gode Herre!

Bestemt ikke. Men hvad der ikke kan måles og vejes har ingen plads i
dk.videnskab.

>Alligevel må jeg kaste mig i støvet:
>
>Jeg var ikke klar over at De min god herre besad nøglen til
>Universet.

Det har Peter da vist heller ikke påstået. Ønsker du at blive taget
seriøst?

>Læg i øvrigt mærke til at jeg skriver:
>Hjerne spind:
>Kan det sammenlignes med teori?

Nej.

Der findes en udmærket disciplin indenfor naturvidenskaben, der kaldes
tankeeksperimenter. Flere af Einsteins tankeeksperimenter er meget berømte.

Men de er (1) ikke teori (2) baseret på videnskabelige fakta, men
forsøger at udforske grænseområdet for videnskabens erkendelse. De kan,
hvis de er velovervejede, føre til ny erkendelse.

Aspects berømte forsøg fra starten af 80'erne er således baseret på et
af Einsteins tankeeksperimenter fra 30'erne.

--
Kristian Damm Jensen | If you can't take the trouble to
damm (at) ofir (dot) dk | make your posting readable, I

Fra : slet TBWVK

Dato : 19-08-03 07:04

--

Ordkløveri:
( tanke-eksperiment=teori=hjernespind: med hensyn til Univers )

hilsen,
Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-08-03 23:01

slet TBWVK wrote:
> [...]

<snip>

>--

Vil du ikke godt undlade at indsætte disse to streger? En del
nyhedslæsere vil opfatte alt hvad der kommer efter dem som en del af din
signatur, og behandle det derefter.

Og så i øvrigt vænne dig til at klippe lidt mere i det indlæg du svarer
på, så kun den del, der reelt bliver besvaret står tilbage. Vi er stadig
nogen, der betaler minutpris for vores download.

>Ordkløveri:
>( tanke-eksperiment=teori=hjernespind: med hensyn til Univers )

Nej, der er ikke tale om ordkløveri.

Et tankeeksperiment er overvejelser om, hvordan verden opfører sig i
nogle specifikke situationer. En forsøgsopstilling, som man bare ikke er
i stand til at lave i praksis, men som man alligevel vil gøre sig nogle
overvejelser over. Einstein designede forsøgsopstillingen i 30'erne og
gjorde sig nogle overvejelser om resultatet; Aspect fandt i 80'erne en
måde at gennemføre forsøget i praksis. Men i ingen af tilfældende er der
tale om teoridannelse. (Er der ikke en behjertet sjæl, der kan minde mig
om, hvad det præcis var, Einsteins tankeeksperiment gik ud på.)

En teori er et forsøg på at beskrive i generelle termer, hvordan verden
ser ud, på en sådan måde at den beskrivelse kan kontrolleres objektivt.

Ingen af delene kan med nogen rimelighed kaldes for hjernespindspind.

Fra : slet 7U7DL

Dato : 19-08-03 08:42

> [...]
>
>Aspects berømte forsøg fra starten af
>80'erne er således baseret på et
>af Einsteins tankeeksperimenter fra 30'erne.

Til tider må der bæres over med mig, da jeg mildt sagt er lægmand
på området, med det sagt:

En forespørgsel:
Findes der en gruppe der skriver om dette her på NG?
( tanke - eksperimenter )

--
Adam.
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-08-03 22:47

slet 7U7DL wrote:
> En forespørgsel:
> Findes der en gruppe der skriver om dette her på NG?
> ( tanke - eksperimenter )

Ja. Denne her. Hvis vi taler om tankeeksperimenter som jeg beskrev dem
ovenfor, dvs. videnskabeligt funderede.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-03 11:44

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> [...]
> sammenlignelig effekt. Jeg har ikke lyst til at tænke på hvad der i så
> fald skulle kunne belyse solen i tilstrækkelig grad ...

Månen, selvfølgelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."