Ulogisk eller hva??
Fra : Thomas

Dato : 13-08-03 16:01

Hej

jeg har fået af vide at hvis man pakker en varm øl ind i en våd avis og
lægger den i solen, så vil øllen være kold når avisen er tør.

det er da ikke logisk??

For at vandet kan fordampe kræver det selvfølgelig energi, som i dette
tilfælde kommer fra solen, så hvordan får vandet også trukket energi fra
øllen??

Mvh Thomas

Fra : Thomas D

Dato : 13-08-03 16:30

Thomas wrote:
> Hej
>
> jeg har fået af vide at hvis man pakker en varm øl ind i en våd avis
> og lægger den i solen, så vil øllen være kold når avisen er tør.

det er osse rigtigt nok

det er ca. det samme der holder dig kold i en sauna når du sveder og sveden
fordamper.

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-08-03 18:45

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> wrote in message

> det er osse rigtigt nok
>
> det er ca. det samme der holder dig kold i en sauna når du sveder og
sveden
> fordamper.

Jeg synes jeg har det noget så ubehageligt varmt i en sauna.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 19:19

Jesper Nielsen skrev:

>Jeg synes jeg har det noget så ubehageligt varmt i en sauna.

Hæ! Vent til du har prøvet en sauna på 140 grader. *Så* kan du
tale om varme.

--
Bertel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-08-03 19:39

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Hæ! Vent til du har prøvet en sauna på 140 grader. *Så* kan du
> tale om varme.
>
> --
Jeg plejer at gå ud når næsen brænder.

Jesper

Fra : Søren

Dato : 13-08-03 20:29

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg plejer at gå ud når næsen brænder.
>
> Jesper
Så er det da for sent. Gå ud _før_ den brænder.

Søren (Med privat brændefyret sauna og koldt dyppekar i haven.)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-08-03 22:10

In <g80ljv46issnnecq36n93cr45jnam5kive@news.stofanet.dk> Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

>Hæ! Vent til du har prøvet en sauna på 140 grader. *Så* kan du
>tale om varme.

Jeg var lige i en sauna paa 120 grader eller mere (termometeret kunne ikke
vise mere end 120) og det var ikke saa varmt, men saa kom der et par
liter vand paa stenene Av, varm damp, det er varmt.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 23:03

Martin Moller Pedersen skrev:

>Jeg var lige i en sauna paa 120 grader eller mere (termometeret kunne ikke
>vise mere end 120) og det var ikke saa varmt, men saa kom der et par
>liter vand paa stenene Av, varm damp, det er varmt.

Ja, hvis der er damp, er 90 grader varmt. Men jeg kom engang
uafvidende ind i en tør sauna med 140 grader. Det opdagede jeg
ikke umiddelbart, men der gik overraskende kort tid før jeg synes
der var lidt lummert, og derefter tjekkede jeg termometret. Det
kunne godt gå an, men der skulle ikke være ret lang tid mellem de
kolde afvaskninger.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-08-03 09:07

Martin Moller Pedersen wrote:

> Jeg var lige i en sauna paa 120 grader eller mere (termometeret kunne
> ikke vise mere end 120) og det var ikke saa varmt, men saa kom der et
> par liter vand paa stenene Av, varm damp, det er varmt.

Vand?!? Det er da (billig) vodka man skal smide på stenene ...

--
PeKaJe

You know, Callahan's is a peaceable bar, but if you ask that dog what his
favorite formatter is, and he says "roff! roff!", well, I'll just have to...

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 13-08-03 19:42

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> writes:
> [...]
>
> For at vandet kan fordampe kræver det selvfølgelig energi, som i dette
> tilfælde kommer fra solen, så hvordan får vandet også trukket energi fra

Her er et simpelt og velsmagende forsøg. Pak to øl ind i vådt
avispapir. Læg den ene flaske i solen og den anden flaske i
skyggen. Drik bagefter begge øl og afgør hvilken øl der er
koldest. Flasken fra skyggen er mest kold.

Vandets fordampningshastighed afhænger af overfladens temperatur. Det
betyder at så længe de to flasker er lige kolde, vil fordampningen fra de
to flasker foregå lige hurtigt.

Men flasken i solen får tilført en masse solenergi. Derfor bliver den
hurtigt varmere end flasken i skyggen. Det betyder selvfølgelig at
vandet fra flasken i solen fordamper hurtigst. Med andre ord bliver
flasken i solen hurtigst tør. Men selvom der tørrer hurtigere bliver
den ikke lige så kold som flasken i skyggen.

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : H3nrik V!

Dato : 13-08-03 21:42

In news:7woeytielm.fsf@dirac.ruc.dk,
Niels L. Ellegaard <gnalle@ruc.dk> typed:

> [...]
> flasken i solen hurtigst tør. Men selvom der tørrer hurtigere bliver
> den ikke lige så kold som flasken i skyggen.

Til gengæld bliver den så også kold hurtigere...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Teis Jacobsen

Dato : 14-08-03 00:06

Moralen i historien:

Drik den varmeste først, i et drag, og så skyld efter med den dejligt svale
øl.

Fra : Thomas

Dato : 14-08-03 09:52

> [...]
> flasken i solen hurtigst tør. Men selvom der tørrer hurtigere bliver
> den ikke lige så kold som flasken i skyggen.

Det svare ikke helt på mit spørgsmål, så jeg prøver igen,
For det jeg ikke kan forstå er:
At vand der fordamper, pga. solens varme, kan trække varme ud af noget andet
(i dette tilfælde en øl)

Hvordan kan det lade sig gøre at varme noget op, for at køle noget andet,
syns ikke det hænger sammen??

Mvh Thomas (den uvidne)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 10:31

Thomas skrev:

>Det svare ikke helt på mit spørgsmål, så jeg prøver igen,
>For det jeg ikke kan forstå er:
>At vand der fordamper, pga. solens varme, kan trække varme ud af noget andet
>(i dette tilfælde en øl)

Vand kræver så meget energi til fordampningen at solen ikke kan
levere tilstrækkeligt (hurtigt nok). Derfor trækker vandet også
energi fra omgivelserne.

Hvis du fugter hænderne med sprit og holder dem i solen, bliver
de også kolde.

>Hvordan kan det lade sig gøre at varme noget op, for at køle noget andet,
>syns ikke det hænger sammen??

Nej, det er også ineffektivt at lægge flaskerne i solen. Jeg ved
ikke hvorfor det er så populært at sige at de skal ligge i solen.
Det køler bedre at fugte dem og lægge dem i skyggen et sted hvor
det lufter.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 14-08-03 11:45

> Vand kræver så meget energi til fordampningen at solen ikke kan
> levere tilstrækkeligt (hurtigt nok). Derfor trækker vandet også
> energi fra omgivelserne.

Arhh... Det vil sige, at i det øjeblik vandet skifter fase, fra flydende til
gas form, kræver det mere energi en sol kan levere derfor trækkes der energi
fra omgivelserne!!

Det gør det en hel del mere forståligt.

Kommer til at tænke på om der er en anden væske som er bedre end vand til at
"stjæle" energi fra omgivelserne når den fordamper?? (sprit måske?)

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 12:14

Thomas skrev:

>Kommer til at tænke på om der er en anden væske som er bedre end vand til at
>"stjæle" energi fra omgivelserne når den fordamper?? (sprit måske?)

Acetone er endnu bedre, men vand har tre temmelig vigtige
egenskaber: Det er billigt, ugiftigt og lettilgængeligt.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-03 14:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Acetone er endnu bedre, men vand har tre temmelig vigtige
> egenskaber: Det er billigt, ugiftigt og lettilgængeligt.

Det er livsfarligt ved indånding, er det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mr. Baggins!"
The RockBear. ((^)) "My name is Neo... But in ze munich circus I was

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-03 12:30

Peter B. Juul skrev:

>Det er livsfarligt ved indånding, er det.

I Botanisk have har de en plante der er så farlig at hvis man
står nedenunder den i 10 minutter, så dør man.

Det er en åkande.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-08-03 12:43

Peter B. Juul wrote:

> Det er livsfarligt ved indånding, er det.

Heldigvis er der en organisation, der arbejder på at udbrede kendskabet
til det livsfarlige stof, læs mere på http://www.dhmo.org.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-03 20:20

"Peter B. Juul" wrote:

> Det er livsfarligt ved indånding, er det.

Det er også meget generende, ja skadeligt, at indånde luft der *ikke*
indeholder det.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-08-03 13:27

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Acetone er endnu bedre, men vand har tre temmelig vigtige
> egenskaber: Det er billigt, ugiftigt og lettilgængeligt.

Og det lugter ikke og giver ikke afsmag, og det er uden farve. Alt i
alt en fremragende væske. Jeg kan bare ikke forstå, at man vil bruge
den til at køle _øl_ ned. Der er da meget bedre ting at drikke.

   Torben