Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
4 mill pixel?
Fra : HappyDane

Dato : 13-08-03 15:13

Hej NG.

Jeg har siddet og tænkt lidt over mit kamera og de millioner af pixels det
har at lege med.
Er ejer af et Canon Ixus 400 med 4 mill pixels, og det har en 4 muligheder
for billedstørrelse, på 640*480, 1024*768, 1600*1200 og 2272*1704, gør
kameraet brug af alle 4 millioner pixels, uanset hvilken størrelse der er
valgt?

Benytter altid 2272*1704, da jeg af en eller anden grund, synes den
størrelse giver de bedste fotos, både hvad skarphed, dybde og farve angår.

Håber der er nogen der kan svarer mig!

På forhånd tak.

Martin

Fra : emj

Dato : 13-08-03 17:32

On Wed, 13 Aug 2003 16:13:26 +0200, "HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>for billedstørrelse, på 640*480, 1024*768, 1600*1200 og 2272*1704, gør
>kameraet brug af alle 4 millioner pixels, uanset hvilken størrelse der er

Nej, den gør kun brug af det, du har valgt, at den skal gøre brug af.
4 MP bruges endda knap nok til 2272x1704 som er = 3.87 MP
Hilsen emj

Fra : rAnders

Dato : 13-08-03 17:59

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, den gør kun brug af det, du har valgt, at den skal gøre brug af.
> 4 MP bruges endda knap nok til 2272x1704 som er = 3.87 MP
> Hilsen emj

3.87 Mp betegnes som et 4 Mpixel kamera

rAnders.

Fra : emj

Dato : 13-08-03 20:27

On Wed, 13 Aug 2003 18:58:34 +0200, "rAnders" <rand@hotmail.com>
wrote:

>3.87 Mp betegnes som et 4 Mpixel kamera

Det ved jeg godt, men hvad har det med sagen at gøre?
Jeg forsøgt blot at vise, hvordan man regner den slags ud.
Hilsen emj

Fra : rAnders

Dato : 13-08-03 18:05

"HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for billedstørrelse, på 640*480, 1024*768, 1600*1200 og 2272*1704, gør
> kameraet brug af alle 4 millioner pixels, uanset hvilken størrelse der er

du kan jo selv som emj også viser, beregne antallet af brugt pixels i de
forskellige billedestørrelser.
Men nu skal jeg gøre det for dig

640*480 = 0.3 Mpixel (email / web brug)
1024*768 = 0.8 Mpixel ------//--------
1600*1200 = 2 Mpixel (billed print)
2272*1704 = 4 Mpixel ------//--------

rAnders.

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 07:10

> du kan jo selv som emj også viser, beregne antallet af brugt pixels i de
> [...]

Nej det er faktisk ikke helt rigtig 2272*1704 = 3871488 pixel. Hvis man i
EDB verdenen skal omsætte dette til Kilo eller Mega, så er det 1024 eller
1048576 man skal bruge. Så hvis man vil have det reelle Megapixel så gælder:
2272*1704/1048576 = 3,69 Mpix.

Klio når man taler om EDB er altid 1024 og ikke 1000

--
Tom

Fra : H.Kragelund

Dato : 14-08-03 11:59

> Klio når man taler om EDB er altid 1024 og ikke 1000

Det er korekt når vi taler om kapacitet i bytes. Men i dette tilfælde er
helt hen i skoven!

mvh
henrik

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 12:22

> Det er korekt når vi taler om kapacitet i bytes. Men i dette tilfælde er
> helt hen i skoven!

Overhovedet ikke
Meningen med at vide hvor mange pixel et kamera har er bl.a. også at beregne
hvor meget det fylder på et CF, smartmedia eller lign kort.
Et digitalkamera er netop digital og arbejder med 2-tal systemet og derfor
er det på sin plads med 1024 som præfix til Kilo og Mega konverteringer.

--
Tom

Fra : H.Kragelund

Dato : 14-08-03 13:04

Det er jo en simpel beregning af et areal. Det kan jeg ikke helt se hvorfor
skal rodes sammen med det binær talsystem, som er årsag til at der går
1024byte på en Kilobyte.

mvh
henrik

Fra : emj

Dato : 14-08-03 14:08

On Thu, 14 Aug 2003 13:22:10 +0200, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Meningen med at vide hvor mange pixel et kamera har er bl.a. også at beregne
>hvor meget det fylder på et CF, smartmedia eller lign kort.

Det er sørme da ikke lagringskortet, der er interessant, men arealet
af CCDén
Hilsen emj

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 14:33

> Det er sørme da ikke lagringskortet, der er interessant, men arealet
> af CCDén

Nu skrev jeg bevidt ordet "bl.a" fordi der er mange ting som indgår i
regnskabet (det intressante) med 4 mpix. Hvis data skal transmiteres fra
kamera over en USB eller com port til PC'en så betyder det også noget hvor
mange mpix hvert billede fylder.
Skal man ud og købe et ekstra ramkort til at lagre billederne så taler man
også om EDB-megabyte hvor de 1024 er "tallet" til omregning fra enhed -
klio - mega.

Jeg er ked af det men i den digitale verden er 1000 ikke så anvendt, det er
kun sælgere der bruger det når de skal "pynte" lidt på deres tal

--
Tom

Fra : emj

Dato : 14-08-03 15:19

On Thu, 14 Aug 2003 15:32:41 +0200, "Tom"
> [...]

>også om EDB-megabyte hvor de 1024 er "tallet" til omregning fra enhed -

Der er da forskel på bit/bite og pixels. Du blander begreberne
sammen.
Hilsen emj

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 15:41

> Der er da forskel på bit/bite og pixels. Du blander begreberne
> sammen.

Hvis du eks. har en overførselshastighed på 1 Mb/s så er det IKKE =
1.000.000 bit pr. sekund.
Men ellers har du da ret i at bit/byte ikke er det samme som pixel, det har
jeg vist heller ikke sagt det var.
Jeg brugte bl.a. eksemplet for at illustrere hvorledes Mega og Kilo bruges
når vi taler om digitale enheder.

--
Tom

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 14-08-03 16:19

On Thu, 14 Aug 2003 16:41:16 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Hvis du eks. har en overførselshastighed på 1 Mb/s så er det IKKE =
>1.000.000 bit pr. sekund.

JOh så er det lige netop 1.000.000 bits pr sekund!!!!!.

Det begreb med de 1024 anvendes kun i forbindelse med lagerplads, når at
vi taler om datakommunikation så hedder det altså stadig 1000 som
faktor.
Flemming Jacobsen

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 16:46

> [...]
>
> Det begreb med de 1024 anvendes kun i forbindelse med lagerplads, når at
> vi taler om datakommunikation så hedder det altså stadig 1000 som

du har ret....

--
Tom

Fra : H.Kragelund

Dato : 14-08-03 15:25

> [...]
er
> kun sælgere der bruger det når de skal "pynte" lidt på deres tal

Du roder rundt i nogle begreber som du tilsyneladende ikke forstår! Det er
lidt synd hvis nogle som ikke ved bedre læser det du skriver og tager det
for gode "vare"!!

Hvor mange bit går der på 1 Kilobit?
Hvor mange hertz går der på 1 Megahertz?
Hvor mange byte går der på 1 Kilobyte og gerne hvorfor?

mvh
henrik

Fra : Tom

Dato : 14-08-03 16:40

> Du roder rundt i nogle begreber som du tilsyneladende ikke forstår! Det er
> lidt synd hvis nogle som ikke ved bedre læser det du skriver og tager det
> for gode "vare"!!

Er du nu også SIKKER på at JEG roder rundt i dem?

> Hvor mange bit går der på 1 Kilobit?

1024 (hvis du mener Kb)
Bit er den mindste enhed i det digitale system. Da man bruger 2 tal systemet
0,1,2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024 og dette refererer til noget elektronik
så vælger man 1024 for at kune gange og dividere mellem de forskellige
præfix (Kilo, Mega, Giga).
Også derfor at man kan tale om Gigabit og ikke milliard-bit.
Kan eks. nævne en EPROM a la 2716 er opgivet til 16 Kb (Kilo-bit) og reelt
er der 16384 bit i den. Se evt. i datablade hos Intel, Hitachi, Motorola
m.m.

> Hvor mange hertz går der på 1 Megahertz?

1.000.000
Dette skyldes at begrebet Mega-Hertz er tilbage fra 1940 eller hvad ved jeg
hvornår man begyndte på radio-transmission.
(Vel vidende at man også kan kalde det GigaHertz)

> Hvor mange byte går der på 1 Kilobyte og gerne hvorfor?

1024
Samme begrundelse som ovenstående.
Forskellen på bit og byte er 8.....og ikke noget med præfix.

Men jeg skal gerne medgive at der ER forvirring omkring dette. Du kan købe
et CF kort på 256 MB og så se at der er 268435456 byte på kortet (såfremt
der ikke går noget væk til spild).
Værre er det hvis man køber en harddisk fordi danske salgsfolk har fundet ud
af at gange/dividere med 1000 og Microsoft med 1024 så man får en mindre
harddisk end det man tror man har købt.........nå men nu er der vist også
kommet flere ting ind, end hvad der gavner opklaringen

--
Tom

Fra : emj

Dato : 14-08-03 17:05

On Thu, 14 Aug 2003 17:39:43 +0200, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Er du nu også SIKKER på at JEG roder rundt i dem?

i forhold til trådens emne, er du i alle tilfælde kommet meget lang
væk
Jeg synes måske, at du skulle kikke lidt på f.eks
http://www.astro.ku.dk/avo/info/ccd.php

Hilsen emj

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 14-08-03 17:15

On Thu, 14 Aug 2003 17:39:43 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>er der 16384 bit i den. Se evt. i datablade hos Intel, Hitachi, Motorola

Og så skal man lige huske at de 1024 kun skal bruges når at vi taler om
lagerplads. Når at det er kommunikationshastighed vi snakker om så er
det "kun" 1000 man ganger/dividerer med.
Flemming Jacobsen

Fra : rAnders

Dato : 14-08-03 18:23

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:1bdnjvot48l2ofo0nt9c6bck0g4p57o0bv@4ax.com...

> Og så skal man lige huske at de 1024 kun skal bruges når at vi taler om
> lagerplads. Når at det er kommunikationshastighed vi snakker om så er
> det "kun" 1000 man ganger/dividerer med.
> --
NEEEJ, de 1024 har intet med lagerplads at gøre, det er pga. det binære
talsystem at du opnår de 1024 bytes på en kilobyte. 1 KB/Sec i overførsels
hastighed er også 1024 bytes per sec.

rAnders.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 14-08-03 18:28

On Thu, 14 Aug 2003 19:22:42 +0200, "rAnders" <rand@hotmail.com> wrote:

> [...]
>talsystem at du opnår de 1024 bytes på en kilobyte. 1 KB/Sec i overførsels

kan godt ske men jeg har nu altså fået at vide at ved data
kommunikation, fx internet trafik der er det 1000 og ikke 1024 man
regner med. Hvorimod at når det drejer sig om fx Harddiske, Ram kort
eller deslige så er det de 1024 man regner med.
Flemming Jacobsen

Fra : rAnders

Dato : 16-08-03 16:06

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:9ihnjvkbkmrvh5pstjtntq7qe9vq4ttqlr@4ax.com...

> [...]
> regner med. Hvorimod at når det drejer sig om fx Harddiske, Ram kort
> eller deslige så er det de 1024 man regner med.
Fidusen er at det er Bits og Bytes der tales om. Når man taler om overførsel
hastigheder taler man for det meste om bit hastigheder derfor vil 1 Mbit
være 1.000.000 bits , og 1 Mbit lager er også 1.000.000 bit. Det er altså om
man taler om bytes eller bits der gør forskellen og ikke brugen af disse.
Som jeg også skrev før er 1 KB (kilobyte) i hastighed 1024 bytes mens 1 Kb
(kilobit) vil være 1000 bit. Bits er enheder af en og bytes enheder af 8.

rAnders.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 14-08-03 14:22

Ca tal
4,1 mpixel
bedste opløsning
som tiff ca 16 MB
som jpg ca 1 MB

d.v.s. ca 128 billeder på et 128MB CF kort
ved 2Mpix camera halveres størrelsen pr billed (2/4)
ved 3 Mpic ca 3/4
Dette er praktiske erfaringer fra et 4,1 Mpix minolta
Der kan vælges et hav af jpg compress formater men her er kun medtaget
"alm" men det afhænger også af motivet (kun jpg ikke tiff)
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : .J.S...

Dato : 13-08-03 19:32

> [...]
> for billedstørrelse, på 640*480, 1024*768, 1600*1200 og 2272*1704, gør
> kameraet brug af alle 4 millioner pixels, uanset hvilken størrelse der er

Som udgangspunkt tager dit kamera altid et 4 Mpixel billede med alle pixels
i brug, men hvis du så har valgt en mindre størrelse bliver det samplet ned
i størrelse inden det bliver gemt.

> Benytter altid 2272*1704, da jeg af en eller anden grund, synes den
> størrelse giver de bedste fotos, både hvad skarphed, dybde og farve angår.

Eneste forskel er så opløsningen, altså færre pixels som begrænser hvor små
detaljer man kan se, farver og skarphed skulle gerne være det samme.

Hvis du har plads nok på dit memory kort så tag blot altid i største format,
det er det bedste hvis du skal printe billedet ud, og du kan jo altid
reducere størrelsen senere hvis det skal bruges på en web side.

mvh/JS