Pludselig urenlighed
Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 11:21

Som nogle af jer msåke kan huske, så fik jeg for en måneds tid siden
hund nr. 2, Hansen. Vi havde lidt begyndervanskeligheder med at han
sjattissede på gulvet, når han blev rigtig glad. Det problem har vi
ikke mere. Ikke fordi han aldrig er glad, men nu hopper han op ad os i
stedet. *G* (Det kan jeg nu bedre affinde mig med end sjatterne på
gulvet.)
Men nu har Hansen et par gange haft "uheld" indenfor. Han har fri
adgang til haven det meste af dagen, og dér sker der da heller ikke
noget. Problemet opstår om natten, når vi sover. Han kommer ud at
tisse af omkring midnat/kl. 01:00 og min mand lukker ham så ud igen
ved 4:30-tiden. I de timer der så går til jeg står op ca. kl 9:00 har
han "gjort" på gulvet. Der er sket "uheld" både i går og i dag, men da
det så ret tyndt ud i går regnede jeg med at det "bare" var en gang
dårlig mave (måske pga. varmen), men i dag havde han også tisset på
gulvet, og selv om afføringen stadig er noget tynd i det, så virker
det mere som om han har flyttet "toilettet" indenfor.
Nu ved jeg godt, at jeg er lidt overpylret med mine hunde, men da det
ikke er noget han har gjort før, så bekymrer det mig en del. Jeg kan
forstå en enkelt "kage" som et uheld (det kan alle jo komme ud for),
men når han også begynder at tisse indendørs, så bliver jeg altså lidt
forbeholden. Nu vil jeg selvfølgelig lige klappe hesten og gi' ham et
par dage, og så se om ikke det bedrer sig, men jeg må da indrømme at
jeg spekulerer på, om det mon kan skyldes noget sygdom...? Han trives
fint, spiser og drikker godt og er både legesyg og kælen, så der er
intet der tyder på sygdom, men det er jo ikke altid man kan se sådan
noget.
Det skal måske lige nævnes, at min mand lige er startet på job efter
en lang sommerferie, hvor vi begge var hjemme ved hundene hele tiden.
Nu er det en lidt anden rutine der skal indlæres, men jeg ved ikke om
det kan have noget med det at gøre? Hansen virker ikke særlig kuet
mere, og han render da også på opdagelse alene. Han kommer dog altid
når vi kalder, så intet problem dér.
Har I nogle bud på hvorfor han så opfører sig sådan?
Kan det være usikkerhed?
Eller bør jeg fluks panikke og få ham til dyrlægen?
Hvad ville I gøre?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 11:27

> [...]
> tisse af omkring midnat/kl. 01:00 og min mand lukker ham så ud igen
> ved 4:30-tiden. I de timer der så går til jeg står op ca. kl 9:00 har

Hvor lang tid er han ude med din mand kl. 04.30? Måske, hvis det kun er en
hurtig vending på 5 minutter, at han ikke når at gøre sig færdig. Nogen
hunde skal tulle lidt rundt før der kommer gang i maskineriet. Når han så
alligevel er vågen, så falder han måske ikke helt til ro når han kommer ind,
og så kommer trangen over ham ved fx 7-tiden.

Hvilket tidspunkt er de vant til at komme ud om morgenen?

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 11:55

On Wed, 13 Aug 2003 12:27:27 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>alligevel er vågen, så falder han måske ikke helt til ro når han kommer ind,
>og så kommer trangen over ham ved fx 7-tiden.

Han er ude i 15-30 min. så det er vist ikke dér problemet ligger

>Hvilket tidspunkt er de vant til at komme ud om morgenen?

Mens vi "holdt ferie" kom Hansen ud mellem kl. 8-9. Der var ingen
problemer.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 11:59

> Mens vi "holdt ferie" kom Hansen ud mellem kl. 8-9. Der var ingen
> problemer.

Så har jeg faktisk ikke noget fornuftigt bud ud over at prøve at stå op en
time tidligere og se om det hjælper. Og bruge Rodalon til rengøring af
uheldene - alm. Ajax gør faktisk lugten kraftigere for en hund, og så tror
han måske det er ok.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 13-08-03 12:02

P.S. Er morgenmaden blevet skubbet den ene eller den anden vej? Aftensmaden?

:Pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-08-03 12:18

> P.S. Er morgenmaden blevet skubbet den ene eller den anden vej?
Aftensmaden?

> :Pia

Hej
Er Hansen ikke en omplaceringshund?
Så kan det vel også være fordi at han er bange for at blive forladt af sin
nye familie, når "far" går.
Det kan jo være en slags protest over de ændrede forhold.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 15:03

On Wed, 13 Aug 2003 13:18:01 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er Hansen ikke en omplaceringshund?

Jo, men han ser faktisk ud til at trives fint her, og han er blevet
noget mere modig her på det sidste. han var meget forsigtig i starten,
men han flyttede ret hurtigt ind.

>Så kan det vel også være fordi at han er bange for at blive forladt af sin
>nye familie, når "far" går.

Det kunne godt have noget med det at gøre. Nogle idéer til hvordan vi
kommer ud over det? Eller skal vi bare lade tiden arbejde for os?
Han kan ellers godt være alene hjemme (sammen med Vaks) uden uheld.
Det er kun om natten/morgenen der er problemer.

>Det kan jo være en slags protest over de ændrede forhold.

Den tror jeg til gengæld ikke så meget på, for han opfører sig
eksemplarisk. Han er altid glad (sådan ser det i hvert fald ud), han
er legesyg og så er han frygtelig kælen. Han ved også godt hvem "mor"
er og han kæmper en del med Vaks om at få min fulde opmærksomhed.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-03 17:56

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna

Vi har også erhvervet os sådan en ombytter, den gjorde det også, men kun et
par dage, så var det overstået igen. Jeg ved ikke om det er sådan en
reaktion, nu er jeg kommet her, så kan i godt nøjes med at snakke med mig.
Men nu er han ved at finde ud af, at de andre altså også bor her, og slet
ikke er så slemme endda. Så han faktisk, selvom han er 14 mdr, og slet ikke
har modtaget nogen opdragelse, efterhånden opfører sig helt fint. Ja
faktisk er blevet rimelig lydig, på kun 3 uger.

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 22:12

On Wed, 13 Aug 2003 18:55:52 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>har modtaget nogen opdragelse, efterhånden opfører sig helt fint. Ja
>faktisk er blevet rimelig lydig, på kun 3 uger.

Det der undrer mig er, at han først er begyndt på det nu. Han gjorde
det jo ikke i starten, og vi har da haft ham i en lille måneds tid nu.
Nu er jeg lidt spændt på hvordan natten forløber. Måske har det bare
været dårlig mave... Jeg håber på det bedste.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-08-03 11:45

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej igen Leyna

Det samme her, om det skyldes omvæltningerne, ved først at komme fra kennel
til ejer 1, tilbage til kennel, for så at komme op til os. Så ved jeg ikke,
da vi jo har to tæver i forvejen, så den måske syntes vi snakkede lidt for
meget med dem, og for lidt med ham, eller det var frygt for at blive sendt
tilbage igen, eller frygt for ikke at blive sendt tilbage igen. Uanset hvor
godt man nu end gør det for den, så er den jo på ukendt territorium. Hvad
der jo gør den usikker. Her sammenfaldt det også med, at han drak af
toilettet, og der er jo trods alt en slat vand deri, så efter låget kom på
der, har der ikke været noget. Det var som sagt kun et par dage, vi havde
problemet. Nu har han næsten fundet sin plads. Så nu mangler vi bare at få
træningen bragt op på et mere passende niveau. Selvom det er gået fint, så
er der jo en del der skal indhentes, og noget der skal strammes op. Så han
får lært, at der skal lystres, og de gamle ikke tillægger sig unoder ..

M.V.H......Benny..

Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 14:58

On Wed, 13 Aug 2003 13:01:40 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>P.S. Er morgenmaden blevet skubbet den ene eller den anden vej? Aftensmaden?

De har begge adgang til tørfoder hele døgnet, og aftensmaden ligger på
samme tidspunkt. Dér får man dåsemad eller rester fra middagsbordet,
hvilket man sætter meget stor pris på.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 13-08-03 14:56

On Wed, 13 Aug 2003 12:58:52 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>time tidligere og se om det hjælper. Og bruge Rodalon til rengøring af
>uheldene - alm. Ajax gør faktisk lugten kraftigere for en hund, og så tror

Rodalon bruger jeg allerede. Jeg har jo haft Vaks (hund nr. 1) fra han
var hvalp!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : lunadc

Dato : 14-08-03 20:55

Hej Leyna
Det kunne faktisk godt være usikkerhed, der er jo sket noget nyt, din
mand er begyndt at arbejde dvs. han er væk det var han ikke før,
samtidig kan det også være at hunden, når den har været ude tidligt
spiser tørfodder når han kommer ind, han plejer sikkert ikke at spise på
den tid, der har han nok sovet før.
Jeg ville nok gå med ham fx. kl 8 igen eller måske lade være med at
lukke ham ud kl. 4.30 så kan det være han bare sover videre.

Venlig hilsen

Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Leyna

Dato : 15-08-03 09:29

On Thu, 14 Aug 2003 19:54:48 GMT, "lunadc" <lunadc.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>samtidig kan det også være at hunden, når den har været ude tidligt
>spiser tørfodder når han kommer ind, han plejer sikkert ikke at spise på

Hæ. Hansen er mægitg glad for at spise, og da vi fik ham så slugte han
al hvad der var af mad med det samme. Da han så fandt ud af, at der
rent faktisk stod tørfoder fremme hele dagen, og at der ikke blev
givet afmålte portioner, så fik han et noget mere afslappet forhold
til spisning. Nu snupper han bare en enkelt "pille" når han lige
kommer forbi. Og skulle det være det fødeindtagelsen, den er gal med,
så burde det jo i hvert fald ikke have ændret sig. Det er jo kun i den
sidste lille uges tid, at han er begyndt at besørge indendørs...

Lige nu hælder jeg mest til at få ham dyrlæge-tjekket, for det der
kommer ud er altså ikke helt rigtigt at se på, og Hansen spiser også
en del uden at tage på. Det bekymrer mig en del. Jeg synes nemlig at
han er temmelig mager, og det forstår jeg ikke. Han spiser i hvert
fald dobbelt så meget som Vaks, og Vaks er stor og kraftig og i "god
foderstand"...

>Jeg ville nok gå med ham fx. kl 8 igen eller måske lade være med at
>lukke ham ud kl. 4.30 så kan det være han bare sover videre.

Han sover ikke videre, for min mand er jo oppe på det tidspunkt, og
begge hunde er meget sociale. De kører helt op, når der er nogle af
deres mennesker i nærheden, og da vi holder vores soveværelse for os
selv, så har vi jo været væk lææææænge!

Lige nu og her påtænker jeg at holde dem på tørfoder i et par dage.
Jeg vil se, om Hansens mave bedrer sig, hvis jeg nøjes med tørfoderet.
Jeg hælder nemlig mest til den teori at han har dårlig mave. Er der
noget jeg kan give ham for at regulere hans mave lidt? Jeg erindrer at
jeg har hørt noget om Zoolac, men ved ikke om det kun er til katte.
Hvis ikke, så skal det i hvert fald prøves af.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 15-08-03 10:27

> jeg har hørt noget om Zoolac, men ved ikke om det kun er til katte.
> Hvis ikke, så skal det i hvert fald prøves af.

Zoolac er fint til hunde også, og hvis ikke konsistensen er helt i orden, så
tyder det da på vrøvl med maven. Hvis ikke det går over i løbet af weekenden
ville jeg få ham checket - ud over orm kan det være en infektion som skal
behandles med antibiotika, ja, det kan være mange ting, og de fleste
labhunde virker friske og glade selvom de er syge. Som eksempel kan nævnes
hunden som boede i huset før os. Den lignede noget fra en KZ lejr, og ejerne
fortalte mig, den havde leverkræft, og der var bestilt tid til aflivning.
Men sød, glad, kælen osv. det var den stadig, intet at mærke på den.

Inden du bliver bekymret, vil jeg lige sige, at den vejede nok kun halvt så
meget som Hansen ud fra dine billeder. Men ja, han ER meget spinkel.

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 15-08-03 13:24

On Fri, 15 Aug 2003 11:27:25 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Zoolac er fint til hunde også, og hvis ikke konsistensen er helt i orden, så
>tyder det da på vrøvl med maven. Hvis ikke det går over i løbet af weekenden
>ville jeg få ham checket

Det er også planen nu. At han pludselig bliver urenlig huer mig ikke,
og de første dage var det meget tyndt, men det er da blevet lidt bedre
nu. Fra nu af, står den osse på tørkost. Ikke noget med krydret mad
fra middagsbordet eller andre små "god-bidder", som måske kan være med
til at maven ikke går i orden.

> [...]
>fortalte mig, den havde leverkræft, og der var bestilt tid til aflivning.
>Men sød, glad, kælen osv. det var den stadig, intet at mærke på den.

Stakkels hund, men jeg kunne nu forestille mig at den så heller ikke
var så livlig mere...? Kræftsygdom plejer jo at tære gevaldigt, så der
ikke er mange kræfter tilbage i hunden. Det er ikke tilfældet her.
Hansen er vældig livlig.

>Inden du bliver bekymret, vil jeg lige sige, at den vejede nok kun halvt så
>meget som Hansen ud fra dine billeder. Men ja, han ER meget spinkel.

Synes nu heller ikke at Hansen er SÅ tynd, men kunne godt tænke mig at
der kom en smule mere sul på ham. Når jeg kigger på hans knoglebygning
iøvrigt, så er den jo også helt anderledes end Vaks'. Hvor Vaks
nærmest render rundt på træstammer, dér render Hansen rundt på
småkviste. Han er en meget spinkelt bygget hund, og det bliver jo
bestemt ikke bedre af, at vores sammenligningsgrundlag er Vaks, som er
så stor og kraftig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 18-08-03 04:42

Så ser det ud som om det lykkedes. Der har ikke været nogle uheld her
i week-enden, og det på trods af at jeg ikke fik købt Zoolac. Begge
hunde har dog slikket A38 i sig med stor iver, og det ser ud til at
det har gjort udslaget.
Kan jeg fortsætte med at give dem A38 sådan på en mere daglig basis,
som forebyggende middel? Det ville jo være fint, hvis jeg kunne blive
ved med at holde deres maver i balance.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 18-08-03 10:32

Mon, 18 Aug 2003 05:42:28 +0200, Leyna wrote:

>Kan jeg fortsætte med at give dem A38 sådan på en mere daglig basis,
>som forebyggende middel? Det ville jo være fint, hvis jeg kunne blive
>ved med at holde deres maver i balance.

Ja da. Hver anden dag ca. ville være fint.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Leyna

Dato : 18-08-03 11:12

On Mon, 18 Aug 2003 11:31:57 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Ja da. Hver anden dag ca. ville være fint.

Det vil jeg så helt klart fortsætte med. Bedre at forebygge end at
helbrede.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk