Hvor er Peter Cushing?
Fra : Henrik Larsen

Dato : 05-04-01 08:24

PhD i gyserfilm Rikke Schubart har skrevet en fiks lille
coffeetablebook, "Verdens 25 bedste gyserfilm", som netop er udgivet på
Rosinante.
http://www.rosinante.dk/Bogtitler/Schubart,%20Verdens25bedste.htm
Forsiden prydes af biografplakaten til "The Revenge of Frankenstein", en
hæderkronet Hammer klassiker med Peter Cushing. Men hvor er Peter
Cushing i selve bogen? Hvor er Christopher Lee, Hammer Horror, Amicus
antologierne, Roger Cormans Poe-serie og Vincent Price generelt? Hvor er
italienerne? Dario Argento? Lucio Fulci? Hvor fanden er Mario Bava???

Forlaget har den frækhed at udnævne Schubart til "Danmarks største
ekspert i gyserfilm." Ja, det står dér. Man tager sig til hovedet.

Bogen anmelder sikre, mondæne publikumstræffere som "Fredag den 13.",
"Maskernes nat", "Alien", "Hellraiser" - film som man kan finde i enhver
Blockbuster. For famlien Danmark rækker dette velsagtens. Men hvis man
virkelig vil gøre sig klog på gyserfilmens univers (og hvilken seriøs
filmnørd vil ikke det?) er det ikke Rikke Schubart man skal spørge til
råds.

Vh Henrik

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 05-04-01 10:41

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> wrote in message
<[SNIP Kritik]

Prøv at sende denne mail til forfatteren eller forlaget - og skriv hvad de
svarer.

--
Anders Ebbesen
What about love?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-04-01 12:22

Henrik Larsen <info@cultmovies.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ah6al$t4r$1@news.inet.tele.dk...

[SNIP Rikke Schubarts nye bog]

> [...]
> antologierne, Roger Cormans Poe-serie og Vincent Price generelt? Hvor er
> italienerne? Dario Argento? Lucio Fulci? Hvor fanden er Mario Bava???

Jeg kan da kun være enig, men serien er jo subjektiv og indeholder derfor
kun forfatterindens valg. Det er umuligt at lave en definitiv liste, fordi
vi alle har forskellige præferencer. Dermed er serien i sig selv også
værdiløs til andet en hyggelæsning og inspiration (selvom man nu ikke skal
have berørt genren mere end overfladisk for at få kontakt med hendes
titelvalg).

> Forlaget har den frækhed at udnævne Schubart til "Danmarks største
> ekspert i gyserfilm." Ja, det står dér. Man tager sig til hovedet.

Et oplagt salgstrick, der sikkert bunder i, at hun er den eneste, der har
skrevet en bog om genren på dansk i umindelige tider (I lyst og død) - hvis
man ser bort fra Barbanos livtag med Frankenstein.

MVH
Jens

Fra : Henrik Larsen

Dato : 05-04-01 12:54

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

>indeholder derfor kun forfatterindens valg. Det er umuligt
>at lave en definitiv liste, fordi vi alle har forskellige

Enig, men så burde bogen hedde "mine 25 yndlings gys" eller lignende.

>Dermed er serien i sig selv også værdiløs til andet en
>hyggelæsning og inspiration (selvom man nu ikke skal
>have berørt genren mere end overfladisk for at få kontakt
>med hendes titelvalg).

Og dér ligger just problemet. TV er som bekendt ikke særlig flink til at
sende ældre gyserfilm (eller mere bredt, film i den fantastiske genre).
Især er den lange periode _mellem_ tredivernes Universalklassikere og
firs-halvfemsernes teenager-slashere forsømt. Gysertraditionen i Danmark
har vel aldrig været særlig stærk, men licens-kanalerne svigter i stadig
stigende grad deres forpligtelse til kulturopdragelse af folket. Det er
derfor en ond cirkel, når Schubart udsender en bog som kun præsenterer
læseren for det populære og sikre.

>Et oplagt salgstrick, der sikkert bunder i, at hun er den
>eneste, der har skrevet en bog om genren på dansk i
>umindelige tider (I lyst og død) - hvis man ser bort fra
>Barbanos livtag med Frankenstein.

Jeg holder meget af Barbanos lille bog.

For lige at lave lidt selvreklame, så findes der også diverse danske
kultfilm magasiner (eller zines) hvor de rigtige eksperter og
entusiaster slår deres folder. Deriblandt undertegnede...

Vh Henrik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-04-01 14:03

Henrik Larsen <info@cultmovies.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ahm4h$jkp$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> stigende grad deres forpligtelse til kulturopdragelse af folket. Det er
> derfor en ond cirkel, når Schubart udsender en bog som kun præsenterer

Spøger 70'ernes kulturradikalisme mon stadigt i Statsradiofonien? Jeg mindes
min barndom under monopolets dage, hvor den ENE film om ugen helst skulle
udsige noget væsentligt om samfundet. Det er måske derfor, vi er så mange,
der husker Underholdningsafdelingens visning af "Farlig Planet". Det eneste
lyspunkt i en tid, hvor forældregeneration forsøgte at ignorere genrefilmen,
fordi den blev betragtet som underlødig, med mindre den havde
klassikerstatus (som Frankenstein). Nå, det var et sidespring.

[SNIP]

> For lige at lave lidt selvreklame, så findes der også diverse danske
> kultfilm magasiner (eller zines) hvor de rigtige eksperter og
> entusiaster slår deres folder. Deriblandt undertegnede...

Jep. Danmark har sjovt nok en god tradition for "undergrundsudgivelser" om
genrefilm, så det kan da undre, at emnet altid bliver sprunget let henover
af de mere etablerede medier.

Apropos Schubart, så fandt jeg bogen The Modern Horror Film af John McCarty
(manden, der påstår at have opfundet begrebet "splatterfilm") i gemmerne.
Den opremser ganske vist 50 nyere gyserfilm (fra Curse of Frankenstein til
Lair of the White Worm), som forfatteren mener bør betragtes som
nyklassikere, men er lige så ensidig og anglofil som Schubarts værk. Heller
ingen italienere der.

MVH
Jens Thomsen

Fra : Rar Morfar

Dato : 05-04-01 14:40

Når nu i snakker gys og gru, så tjeck lige denne her!

http://www.absurd-online.dk/

Morfar

Fra : Henrik Larsen

Dato : 05-04-01 14:47

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når nu i snakker gys og gru, så tjeck lige denne her!
>
> http://www.absurd-online.dk/

Ja, det er bl.a. dér jeg skriver...

Vh Henrik

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 05-04-01 19:59

Jens Thomsen <v1707@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:newscache$tmlbbg$pme$1@kalvebod.groenjord.dk...

> [...]
> fordi den blev betragtet som underlødig, med mindre den havde
> klassikerstatus (som Frankenstein). Nå, det var et sidespring.

Hey wow ! Farlig Planet ! Den kan jeg huske. Den var så uhyggelig at jeg gik
forholdsvist hurtigt i seng, og derfor aldrig fandt ud af hvad den sluttede
med.....æv...

Var det ikke godtnok den film, med en rumskib strandet på en planet, og så
bliver besætningen angrebet af "et eller andet", som vistnok var nogle
tingester som sugede sig fast til folkenes ansigter.......mener at ka huske
det var noget sort stads de blev angrebet af !??

Hvad er egentligt filmens original titel ?

Kan det passe det er helt tilbage i 1985 filmen blev vist på DR ?

Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-04-01 01:18

On Thu, 5 Apr 2001 20:59:16 +0200, "Thomas Mouritsen"
<thomas_m@post10.tele.dk> wrote:

>Hvad er egentligt filmens original titel ?

Det lyder som "Forbidden Planet", der nu på dansk hed "Kampen på
Dødskloden":
http://us.imdb.com/Title?0049223

Såfremt, det er den, I taler om, så kan den varmt, varmt anbefales. I
betragtning af at den var fra 1956, var jeg ganske imponeret over den
(og så er Robby the Robot for sej :)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-04-01 13:14

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gl2qctc07dth2j009aq5e9behmqgp1bf1c@news.worldonline.dk...

> Det lyder som "Forbidden Planet", der nu på dansk hed "Kampen på
> Dødskloden":
> http://us.imdb.com/Title?0049223

Jep. Det er heller ikke den. Spøgsmål om "Farlig Planet" (eller en af de
andre film sendt under de efterfølgende temalørdage) dukker op med halve års
mellemrum i gruppen. Den har åbenbart gjort indtryk på mange. Jeg kan ikke
længere huske, hvornår den blev sendt (det har dog været postet for et par
år siden), men den originale titel er "The Killings at Outpost Zeta" (1980):
http://us.imdb.com/Title?0168922

> Såfremt, det er den, I taler om, så kan den varmt, varmt anbefales. I
> betragtning af at den var fra 1956, var jeg ganske imponeret over den
> (og så er Robby the Robot for sej :)
> Professionel nørd

Forbidden Planet er god. Interessant historie (som er genbrugt mange gange),
forrygende "space-soundtrack" og en ung Leslie Nielsen som førsteelsker. Så
kan det jo ikke gå helt galt. Har været sendt mange gange på TCM.

MVH
Jens