Per Rønne wrote:
> Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på dagens kronik i Information:
>
>
http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=148418
>
> - hvor det foreslås at henlægge [folkeskole]læreruddannelsen til
> universiteterne.
Jeg er helt enig med sigtet, men ikke nødvendigvis med indholdet i alle dets
detaljer - det vil dog føre for vidt at debattere dette på det overvejende
løse grundlag som artiklen i Information skitserer - f.eks. nævner d'herrer
professorer intet om den praktiske skolegerning, hvor den studerende får
indsigt i folkeskolen ved praktik. En ægte reform vil naturligvis tage højde
for at også gymnasielærere kunne have gavn af noget praktik i det virkelige
skoleliv.
Det undrer mig at man heller ikke ekspliciterer pædagogikkens rolle i den
påtænkte universitetsuddannelse og sådan er der så mange forhold, der ikke
er medtænkt: f.eks. hvad med de lønningsmæssige konsekvenser for
samfundsøkonomien? Hvad med de arbejdsmæssige konsekvenser for de lærere,
der heller vil arbejde i gymnasieskolen - vil de så pludselig få fuld adgang
til dette? Hvad med muligheden for at dække de øvrige fag, som folkeskolen
ifølge lovgivningen skal tilbyde? musik, billedkunst, idræt, sløjd? Skal
disse fag afskaffes? Hvad hvis der ikke er nok, der ønsker at uddanne sig
til sløjdlærere - og hvordan forestiller man sig i øvrigt uddannelsen skruet
sammen, så den også passer til folkeskolens dannelsessigte?
Alt i alt støtter jeg ideen med universitetsuddannelse til lærerne, men vi
må vide mere om indholdet, førend vi bare hovedkuls kaster os ud i en sådan
ændring af læreruddannelsen.
Hvad der skrives om det faglige ambitionsniveau på seminarierne vil jeg ikke
kommentere ret meget - udover at konstatere, at det ikke er den opfattelse
jeg har af de seminarier, jeg kender til.
--
ahw