/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Læreruddannelsen utilstrækkelig?
Fra : Per Rønne


Dato : 13-08-03 07:28

Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på dagens kronik i Information:

http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=148418

- hvor det foreslås at henlægge [folkeskole]læreruddannelsen til
universiteterne.

--
Per Erik Rønne

 
 
Arne H. Wilstrup (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 13-08-03 08:01

Per Rønne wrote:
> Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på dagens kronik i Information:
>
> http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=148418
>
> - hvor det foreslås at henlægge [folkeskole]læreruddannelsen til
> universiteterne.

Jeg er helt enig med sigtet, men ikke nødvendigvis med indholdet i alle dets
detaljer - det vil dog føre for vidt at debattere dette på det overvejende
løse grundlag som artiklen i Information skitserer - f.eks. nævner d'herrer
professorer intet om den praktiske skolegerning, hvor den studerende får
indsigt i folkeskolen ved praktik. En ægte reform vil naturligvis tage højde
for at også gymnasielærere kunne have gavn af noget praktik i det virkelige
skoleliv.
Det undrer mig at man heller ikke ekspliciterer pædagogikkens rolle i den
påtænkte universitetsuddannelse og sådan er der så mange forhold, der ikke
er medtænkt: f.eks. hvad med de lønningsmæssige konsekvenser for
samfundsøkonomien? Hvad med de arbejdsmæssige konsekvenser for de lærere,
der heller vil arbejde i gymnasieskolen - vil de så pludselig få fuld adgang
til dette? Hvad med muligheden for at dække de øvrige fag, som folkeskolen
ifølge lovgivningen skal tilbyde? musik, billedkunst, idræt, sløjd? Skal
disse fag afskaffes? Hvad hvis der ikke er nok, der ønsker at uddanne sig
til sløjdlærere - og hvordan forestiller man sig i øvrigt uddannelsen skruet
sammen, så den også passer til folkeskolens dannelsessigte?

Alt i alt støtter jeg ideen med universitetsuddannelse til lærerne, men vi
må vide mere om indholdet, førend vi bare hovedkuls kaster os ud i en sådan
ændring af læreruddannelsen.

Hvad der skrives om det faglige ambitionsniveau på seminarierne vil jeg ikke
kommentere ret meget - udover at konstatere, at det ikke er den opfattelse
jeg har af de seminarier, jeg kender til.

--
ahw



Grethe / Sportslex (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Grethe / Sportslex


Dato : 15-08-03 08:36

"Arne H. Wilstrup" skrev i en meddelelse...
> Alt i alt støtter jeg ideen med universitetsuddannelse til
> lærerne

"Flemming Jørgensen" skrev i en meddelelse...
> Jeg er grundliggende enig i at opkvalificere læreruddannelsen,
> men ser gerne en inddragelse af pædagoguddannelsen ...[]...
> hvilket kunne ske ved en fælles grunduddannelse med senere
> specialisering ...[]...
> medvirke til at få sammenhængende fokus på pædagogik
> og læring ...[]... mellem skole og daginst.

Skulle man måske dele læreruddannelsen efter aldersgruppe,
således at (fremtidige) lærere i overbygningen har en fælles
grunduddannelse med bl.a. gymnasielærerne og (fremtidige) lærere
i de mindre klasser har en fælles grundudannelse med pædagogerne?
Mellemtrinnet kan jeg ikke helt placere, men synes i alt fald
pt., at de nyuddannede lærere, der kommer ud med fire liniefag,
er for fagligt svage til overbygningen (ikke nødvendigvis i alle
fire fag).

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/
Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
interesse for sport, bjergvandring og skiløb.



Flemming Jørgensen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Jørgensen


Dato : 13-08-03 09:44

Per Rønne wrote:
> Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på dagens kronik i Information:
>
> http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=148418
>
> - hvor det foreslås at henlægge [folkeskole]læreruddannelsen til
> universiteterne.


Per Rønne wrote:
> Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på dagens kronik i Information:
>
> http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=148418
>
> - hvor det foreslås at henlægge [folkeskole]læreruddannelsen til
> universiteterne.

Et hurtigt skud fra hoften:
Jeg er grundliggende enig i at opkvalificere læreruddannelsen, men ser gerne
en inddragelse
af pædagoguddannelsen -der sandelig også har sine mangler-, hvilket kunne
ske ved en fælles grunduddannelse med senere specialisering, rettet mod ens
ønske om placering inden for læringsfelter/karrierevalg.
Dette kunne -håber jeg- medvirke til at få sammenhængende fokus på pædagogik
og læring i det samarbejde der pt. lader en del tilbage at ønske mellem
skole og daginst.

Og rent fagpolitisk ville det betyde en styrkelse af indsatsen rettet mod et
bedre børneliv, men det er en anden snak.

--
Venligst

Flemming Baumann



Carsten Jørgensen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jørgensen


Dato : 13-08-03 17:22

Jeg synes, det er problematisk at basere en artikel på et uddokumenteret
eller ikke-sandsynliggjort påstand, at ambitionsniveauet på seminarierne er
for lavt.

Artiklen rummer flere andre tvivlsomme påstande, fx om nivaeuet for den
skriftlige liniefagseksamen i matematik på seminariet. Det tror jeg relativt
nemt kan påvises er forkert.

Det interessante i artiklen er ideen om at universitet i højere grad skulle
inddrage fagdidaktiske og pædagogiske forhold.

Hilsen

Carsten



Jørn Hedegaard Povls~ (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 15-08-03 16:59

Carsten Jørgensen wrote:
> Jeg synes, det er problematisk at basere en artikel på et uddokumenteret
> eller ikke-sandsynliggjort påstand, at ambitionsniveauet på seminarierne er
> for lavt.
>
> Artiklen rummer flere andre tvivlsomme påstande, fx om nivaeuet for den
> skriftlige liniefagseksamen i matematik på seminariet. Det tror jeg relativt
> nemt kan påvises er forkert.

Så påvis det!

Censorformandsskabets berretninger indeholder både ros og ris.
Ang sidstnævnte læser man:

Fra årsberetningen 2002:

Flere censorer vurderer, at det matematik-faglige
er betænkeligt nedprioriteret og anbefaler derfor
mere tid tilfaget:
”... de studerende levede generelt ikke op til
mine forhåndsforventninger, hvad angår den
matematisk-faglige kompetence .. de faglige
forkundskaber (B-niveau eller tilsvarende)
fornemmedes kun i beskedent omfang.
De studerendes hovedinteresse lå i formidlingen
i skolen af det helt elementære matematiske stof
(omhyggeligt, metodisk og didaktisk begrundet),
snarere end i en tilegnelse af egne faglig-matematiske
færdigheder og kompetencer”.

...

Med baggrund i årets rapportering er der bl.a. disse
forslag til forbedringer:
”Sikr faglig baggrund ved optag og/eller valg
af matematik (mindst B-niveau)”.
”Skærp de faglige forventninger, om nødvendigt på
bekostning af formidlings-overvejelserne i
studieordningerne”.

Fra årsberetningen 2001:

...Fx skriver censorerne:
"Den skriftlige prøve var meget uheldig ... gav ikke lejlighed til
at demonstrere den store indsigt ... for lav prioritering af
faglig del i skriftlig eksamen."

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen


Carsten Jørgensen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jørgensen


Dato : 18-08-03 16:38

Jørn Hedegaard Povlsen skrev:
> Så påvis det!

Man gør fx således:
Indsamler alle opgave-formuleringer, tildeler en score efter fagligt
indhold, og så opdager man at det faglige indhold ligger over niveauet for
10. kl. Da det kan laves som en kvantitativ undersøgelse og formuleringerne
foreligger, er det relativt nemt.

Mht. til forslaget med at lade universiteterne varetage læreruddannelsen:

Hvad med universiteternes relativt store frafaldsprocenter - ville det ikke
være lidt dyrt samfundsøkonomisk at overføre dem til læreruddannelsen ?

Hilsen

Carsten



Per Rønne (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 18-08-03 18:49

Carsten Jørgensen <cjng1@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad med universiteternes relativt store frafaldsprocenter - ville det ikke
> være lidt dyrt samfundsøkonomisk at overføre dem til læreruddannelsen ?

Frafaldsprocenterne skyldes:

1. Det højre faglige nivaeu som ikke alle kan klare.

2. Forelæsningsformen, hvor en hel årgang undervises af én lærer. Man er
stærkt interesseret i at prøve den af i gymnasieskolen. Personligt tror
jeg at universitetspædagogik i skolen også medfører universitære
frafalds- og dumpeprocenter.

3. Den manglende mødepligt. Rigtig mange begynder en ny tilværelse
umiddelbart efter studentereksamen. Flytter hjemmefra til et kollegium
med ølkasse med afregning ved månedsslut. Ingen mor til at få én op om
morgenen og smørre éns madpakke. Ingen mor til at vaske éns tøj. Og som
kronen på det hele: Ingen mødepligt. Når man har forsøgt sig med
mødepligt på universitetet har resultatet altid været klart: Drastisk
faldende frafalds- og dumpeprocenter - men ok, mødepligt medfører også
at forelæsinger konverteres til klassetimer .

Til en vurdering af hvad en flytning af grundskolelæreruddannelsen til
universiteterne [vel til bachelorniveau, med to sidefag à 1,5 år,
efterfulgt af et grundskolepædagogikum - ved siden at læse fagene op til
hovedfag hhv bifag og tage et reduceret gymnasiepædagogikum skulle
grundskolelæreren kunne blive gymnasielærer], må man se på på hvilke
områder seminarieforløbet adskiller sig fra universitetsstudiet. Indgår
forelæsninger med næsten total envejskommunikation fra lærer til en hel
årgang af seminarieeleverne med stor vægt i uddannelsen?
--
Per Erik Rønne

Arne H. Wilstrup (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 18-08-03 21:08

Per Rønne wrote:
> Til en vurdering af hvad en flytning af grundskolelæreruddannelsen til
> universiteterne [...]

må man se på på hvilke områder seminarieforløbet adskiller sig fra
universitetsstudiet.
> Indgår forelæsninger med næsten total envejskommunikation fra lærer
> til en hel årgang af seminarieeleverne med stor vægt i uddannelsen?

Nej, seminarieundervisningen har ikke forelæsninger som udgangspunkt. Det
hele er klasseundervisning. Og da det ifølge dig selv skulle medføre mindre
dumpeprocenter, så er det vel den vej, vi skal gå på universitetet ved en
læreruddannelse, eller hvad?

--
ahw



Per Rønne (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 18-08-03 21:49

Arne H. Wilstrup <Karl@meget.smart.dk> wrote:

> Og da det ifølge dig selv skulle medføre mindre dumpeprocenter, så er det
> vel den vej, vi skal gå på universitetet ved en læreruddannelse, eller
> hvad?

Jeg har altid været modstander af forelæsningsmetoden.
--
Per Erik Rønne

Jørn Hedegaard Povls~ (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 20-08-03 14:10

Per Rønne wrote:
> Arne H. Wilstrup <Karl@meget.smart.dk> wrote:
>
>
>>Og da det ifølge dig selv skulle medføre mindre dumpeprocenter, så er det
>>vel den vej, vi skal gå på universitetet ved en læreruddannelse, eller
>>hvad?
>
>
> Jeg har altid været modstander af forelæsningsmetoden.
Tåbeligt! Forelæsninger er ikke en "metode", men en formidlingsform!

Med venlig hilsen
Jørne hedegaard Povlsen


Per Rønne (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-08-03 20:16

Jørn Hedegaard Povlsen <j_h_p@tiscali.dk> wrote:

> > Jeg har altid været modstander af forelæsningsmetoden.

> Tåbeligt! Forelæsninger er ikke en "metode", men en formidlingsform!

Formidlingen er nu noget begrænset, når »tilhørerne« falder i søvn ...
--
Per Erik Rønne

Jørn Hedegaard Povls~ (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 24-08-03 21:23

Per Rønne wrote:
> Jørn Hedegaard Povlsen <j_h_p@tiscali.dk> wrote:
>
>
>>>Jeg har altid været modstander af forelæsningsmetoden.
>
>
>>Tåbeligt! Forelæsninger er ikke en "metode", men en formidlingsform!
>
>
> Formidlingen er nu noget begrænset, når »tilhørerne« falder i søvn ...

At overhøre et foredrag er friviligt! I en højere uddannelse er du selv
ansvarlig for egen indlæring. Om du falder i søvn under et foredrag,
er dit eget problem! Hvis læsning af videnskabelige artikler også er dig
intetsigende kedelige, har du valgt en forkert uddannelse!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen


Per Rønne (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 25-08-03 19:40

Jørn Hedegaard Povlsen <j_h_p@tiscali.dk> wrote:

> At overhøre et foredrag er friviligt! I en højere uddannelse er du selv
> ansvarlig for egen indlæring. Om du falder i søvn under et foredrag,
> er dit eget problem! Hvis læsning af videnskabelige artikler også er dig
> intetsigende kedelige, har du valgt en forkert uddannelse!

Jeg har altså gennemført cand.scient.-uddannelsen, og vil vedblive med
at mene at forelæsningsformen er den ringeste undervisningsform
overhovedet.

Især hvis det drejer sig om lærere der ikke kan bruge det det visuelle
udstyr.
--
Per Erik Rønne

Jørn Hedegaard Povls~ (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 18-08-03 14:53

Carsten Jørgensen wrote:
> Jørn Hedegaard Povlsen skrev:
>
>>Så påvis det!
>
>
> Man gør fx således:
> Indsamler alle opgave-formuleringer,
Mener du opgaverne til den skriftlige liniefagseksamen?
> tildeler en score efter fagligt
> indhold, og så opdager man at det faglige indhold ligger over niveauet for
> 10. kl.
Man opdager at niveauet er lavt, og at kvikke elever i 9.kl kan besvare
opgaverne!
> Da det kan laves som en kvantitativ undersøgelse og formuleringerne
> foreligger, er det relativt nemt.
Så gør det!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste