elkoger der slår fra når vandet koger
Fra : Thomas D

Dato : 12-08-03 20:19

Hej,

Sådan en elkedel som selv slår fra når vandet koger, hvordan virker den?
Er det "bare" et termometer?
Eller vil den fx. også mærke at vandet koger hvis det nu er ved et andet
tryk og så vandet ikke koger ved ~100 grader C?

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-03 21:10

Thomas D skrev:

>Sådan en elkedel som selv slår fra når vandet koger, hvordan virker den?

Jeg ved det ikke præcis, men den holder op med at virke hvis man
tager låget af. Det er altså vigtigt at dampen kan strømme et
eller andet sted hen, og så kan det næsten kun være en
bimetalfjeder der slår fra når den bliver varm nok.

Faktisk tager det også lidt længere tid at slukke for kogeriet
hvis kanden ikke er helt fuld.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 12-08-03 21:33

> eller andet sted hen, og så kan det næsten kun være en
> bimetalfjeder der slår fra når den bliver varm nok.

Ja, jeg har splittet et par elkedler ad, og der bruges bimetal. På min model
skubber bimetallet til den manuelle tænd/sluk-kontakt som slår fra (det er
altså ikke en sædvanelig bimetalkontakt hvor strømmen går gennem selve
metalstrimlen).

Mvh,

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-03 22:56

LR skrev:

> [...]
>skubber bimetallet til den manuelle tænd/sluk-kontakt som slår fra (det er
>altså ikke en sædvanelig bimetalkontakt hvor strømmen går gennem selve

Nå ja, det må være det samme på min kedel, for man kan jo selv
tvinge den til at koge videre.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 13-08-03 09:56

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message news:<l9iijvo43hk7pv7if6kv0t5g2oq5nkt06o@news.stofanet.dk>...
> Jeg ved det ikke præcis, men den holder op med at virke hvis man
> tager låget af.

Eller hvis en gæst er så dum at tænde for en *tom* elkeddel
så der ikke dannes damp - så brænder den bare sammen -
det var ikke ddærligt sjovt at opdage (har prøvet det).

Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-03 11:49

Jane skrev:

>Eller hvis en gæst er så dum at tænde for en *tom* elkeddel
>så der ikke dannes damp - så brænder den bare sammen -
>det var ikke ddærligt sjovt at opdage (har prøvet det).

Så skulle du se engang på det kollegium hvor jeg boede for 30 år
siden hvor en gæst tændte for det forkerte komfurblus - hvor der
stod en frituregryde med fedt i. Det halve køkken brændte af og
hele køkkenet var dækket af et kulsort lag sod.

Min elkedel har varmesikring, og jeg ved at den virker. Den
eneste fejl ved kedlen er at den ikke er ledningsfri, men den
virker så suverænt godt at jeg ikke vil udskifte den. Det er en
(gammel) Eva.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 14-08-03 18:30

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message news:<gn5kjv859buvr5iigmridgsuteufqalmfk@news.stofanet.dk>...
> Så skulle du se engang på det kollegium hvor jeg boede for 30 år
> siden

Jeg kan ikke se relevansen af at udveksle erfaringer med brand
men jeg kan da oplyse at mit hjem er brændt to gange da min
stedfar var pyroman så jeg har nok se hvad der svarer til dit
kollegium et par gange.

For et par år siden brændte den lokale skole som ligger på den
ene side af huset og så brændte en lejlighed i den næste
opgang... hmnn jo jeg har set nok ildebrande.

Men det ændrer ikke ved mit svar angående elkeddel, at den
ikke slukker ved en særlig temperatur.

Udover det generer det mig at min model ikke har en visuel
clue til hvornår den er tændt, så hvis man er døv må man
stikke en finger ned på kogepladen for at gætte om den mon
virker. Det der lignede små lamper var bare knapper og jeg
gider ikke få den byttet nu jeg lige har købt en ny.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-03 05:55

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com> wrote in message
> Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
snip> Men det ændrer ikke ved mit svar angående elkeddel, at den
> ikke slukker ved en særlig temperatur.

Jeg havde 1988-2001 en glimrende 1800W hurtigkoger, hvis varmelegeme ofte
brændte rødglødende og slukkede sig selv.
Efterhånden måtte jeg med en tang bøje på bimetallet for at den sku virke,
og jeg satte den altid på _metal_komfuret når jeg daglig brugte den.
En dag var der en askedynge kun og jeg var glad for at den ikke havde stået
på træbordet (men jeg var i hjemmet og var blevet hidkaldt af brændt-lugt i
såfald)

Ny design er lidt bedre, men ulykker må vistnok i de fleste tilfælde
tilskrives chancerytteres ulykkesfuglmentalitet og ikke design.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-08-03 10:47

kkgnsdlkng@hotmail.com (Jane) skrev:

> Eller hvis en gæst er så dum at tænde for en *tom* elkeddel
> så der ikke dannes damp - så brænder den bare sammen -
> det var ikke ddærligt sjovt at opdage (har prøvet det).

Normalt er der tørkogningssikring på elkedler men man kan desværre ikke
regne 100% med dem. Jeg har selv haft en elkeddel, der har stået og
tørkogt i et godt stykke tid før jeg opdagede det. Det skete efter, at
jeg havde kogt vand, hvor elkedlen åbenbart ikke havde fået slået
strømmen helt fra. Efter den hændelse husker jeg altid at tage stikket
til elkedlen helt ud af stikkontakten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-08-03 21:45

On 13 Aug 2003 09:46:40 GMT Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> jeg havde kogt vand, hvor elkedlen åbenbart ikke havde fået slået
> strømmen helt fra. Efter den hændelse husker jeg altid at tage stikket

Det har jeg også været ude for. Det var godt nok en efektiv afkalkning.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-08-03 09:06

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> writes:

> [...]
> Eller vil den fx. også mærke at vandet koger hvis det nu er ved et andet
> tryk og så vandet ikke koger ved ~100 grader C?

De fleste elkedler har to afbrydere, som regel begge baseret på
bimetalkontakter. Den ene sidder som regel i toppen af kedlen nær
håndtaget og virker ved at den bliver opvarmet af dampen fra det
kogende vand. Denne vil i reglen virke dårligere eller slet ikke,
hvis låget er taget af kedlen. Den anden kontakt kaldes som regel
overophedningssikring og sidder tæt ved varmelegemet (f.eks. i bunden
af kedlen). Denne vil som regel først afbryde ved en temperatur
højere end 100 grader, men i f.eks. min gamle elkedel er det som regel
den, der aktiveres først.

   Torben