Perseiderne i nat - saml jeres ønsker samm~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-03 17:24

Hej.
I nat skulle vi kunne se et par "stjerneskud".
Jorden passerer igennem meteorsværmen Perseiderne.
Er der nogen, som ved hvornår det kulminerer?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jonas Jalling

Dato : 12-08-03 17:39

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hej.
> I nat skulle vi kunne se et par "stjerneskud".
> Jorden passerer igennem meteorsværmen Perseiderne.
> Er der nogen, som ved hvornår det kulminerer?

Hej Herluf,

Iflg. følgende: <http://www.tycho.dk/article/view/877/1/32/> skulle der
være mest at se
natten mellem d. 12 og d. 13, efter klokken 1.

Jonas Jalling

Fra : Brian Nilsson

Dato : 12-08-03 18:34

> I nat skulle vi kunne se et par "stjerneskud".
> Jorden passerer igennem meteorsværmen Perseiderne.
> Er der nogen, som ved hvornår det kulminerer?

Jeg har et ønske: Klart vejr!

Skal også ud i aften og kigge hvis mit ønske bliver hørt.

Den skulle være ved mak. kl., 2 DST den 13. august.

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-08-03 21:01

"Brian Nilsson" skrev i en meddelelse

> Jeg har et ønske: Klart vejr!
>
> Skal også ud i aften og kigge hvis mit ønske bliver hørt.
>
> Den skulle være ved mak. kl., 2 DST den 13. august.

I hvilken retning skal man kigge efter dem?
Er de højt oppe eller ses de lavt i horisonten?

Ruth

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-08-03 21:23

Ruth Nielsen wrote:

> I hvilken retning skal man kigge efter dem?
> Er de højt oppe eller ses de lavt i horisonten?

Man skal kigge mod et bestemt punkt i stjernebilledet Perseus, nemlig
det punkt som Jorden på denne tid af året bevæger sig i retning af i
sin bane om Solen. Det er faktisk derfor de kaldes Perseiderne.

Hvor stjernebilledet befinder sig, afhænger af klokkeslættet, men ved
midnat er det højt på himlen mod nordøst. Det ser jeg på den side som
Jonas henviser til i et andet indlæg i denne tråd.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-08-03 21:29

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Man skal kigge mod et bestemt punkt i stjernebilledet Perseus, nemlig
> det punkt som Jorden på denne tid af året bevæger sig i retning af i
> sin bane om Solen. Det er faktisk derfor de kaldes Perseiderne.

Faktisk ligger det punkt stjerneskuddene udgår fra, vist lidt nordligere
på himlen end det punkt Jordens bevægelse for tiden er rettet mod, men
det er en mindre detalje.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 12-08-03 21:21

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> writes:

> I hvilken retning skal man kigge efter dem?
> Er de højt oppe eller ses de lavt i horisonten?

Der er et godt billede af hvor man skal se efter dem på linket fra
tidligere i tråden

<URL:http://www.tycho.dk/article/view/877/1/32/>

Det er lige under stjernebilledet Cassiopeia (den med W'et).

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk