Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"solpletter" i billede
Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 12-08-03 19:52

Hej

Når jeg tager billeder i modlys, kommer der nogle gange cirkelrunde pletter
i billedet. Har I nogle tips til hvad man kan gøre for at undgå dem (udover
selvfølgelig at lade være med at tage billeder i modlys) ?

--
Mvh. Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar pr. mail.

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-08-03 11:12

Lars H. Pedersen wrote:
> [...]
> pletter i billedet. Har I nogle tips til hvad man kan gøre for at
> undgå dem (udover selvfølgelig at lade være med at tage billeder i

Du kunne prøve med en modlys blænde ? Det er sådan en lille plastikskærm som
sættes ud over linsen svjv..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-03 15:06

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne prøve med en modlys blænde ? Det er sådan en lille
plastikskærm som
> sættes ud over linsen svjv..

Næh, det kaldes et "dæksel"

En modlysblænde er en slags "skærm", der skrues uden på objektivet. Den
afskærmer modlys, der falder ind i en given vinkel, og kan altså ikke
afskærme direkte modlys (det kan dækslet derimod, men billederne bliver
ret kedelige . Desto mindre brændvidde, desto bredere (større
diameter i forhold til objektivets yderste diameter) modlysblænde, desto
mindre virkning. En modlysblænde til et teleobjektiv afskærmer stort set
alt modlys, der ikke falder direkte ind på objektivet. Modlysblænde til
vidvinkel har meget ringe effekt.

--
-Jens B.

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 13-08-03 15:55

> [...]
> mindre virkning. En modlysblænde til et teleobjektiv afskærmer stort set
> alt modlys, der ikke falder direkte ind på objektivet. Modlysblænde til

Aahhh....
Dvs. sådan nogle som dem her: http://www.rollei.dk/bw/bw_modlys.htm

Jeg har altid undret mig over hvad der egentlig var meningen med at nogle
kameraer har dem. Men det ved jeg så nu.

Men tror ikke at de kan fås til mit Canon G3.
Men med lidt gør det selv fusk kunne jeg måske selv lave noget der kan
bruges.

Mvh. Lars

Fra : Petersen_Michael

Dato : 13-08-03 16:07

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f3a515f$0$21672$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men tror ikke at de kan fås til mit Canon G3.
> Men med lidt gør det selv fusk kunne jeg måske selv lave noget der kan
> bruges.

ellers så hold en hånd vandret hen oven over optikken..
det er den billigeste modlysblænde du kan få dig, og
du glemmer aldrig at få den med..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 13-08-03 16:34

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:bhdk9b$8ge$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> ellers så hold en hånd vandret hen oven over optikken..
> det er den billigeste modlysblænde du kan få dig, og

Det var selvfølgelig en mulighed
Men så bliver det lidt sværere at holde kameraet stille.

Mvh. Lars

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 13-08-03 19:43

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> wrote in
message news:3f3a515f$0$21672$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Men tror ikke at de kan fås til mit Canon G3.
> Men med lidt gør det selv fusk kunne jeg måske selv lave noget der kan

Canon laver faktisk en adapter som kan sættes på kameraet, og dermed kan man
bruge almindelige 58 mm filtre m.m.
Adapter: http://www.cameratopia.com/products.asp?product_id=11466
Forskellige linser som kan monteres:
http://www.raynox.co.jp/english/digital/egcanong3.htm

Så burde man også kunne sætte modlys blænder på. Men det er nok lidt dyrt
hvis det er det eneste man vil bruge adapteren til.

Mvh. Lars