Hvornår skal man fodre unger?
Fra : Niels Thrane

Dato : 05-04-01 03:45

Hej NG

Mine plettede pansermaller lagde æg i weekenden, og jeg regner med at der
snart kommer noget ud af dem - man kan se ungerne bevæge sig indeni.

Mit spørgsmål er nu:
Hvornår skal jeg begynde at fodre? 2-3 dage efter de er kommet ud af ægget ?

Derudover har jeg også Corydoras Schwartzi og Corydoras Julii (som jeg har
mistænkt for at være Corydoras Trilineatus). Er der nogen der har erfaring
med opdræt af disse to?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Steen M.

Dato : 05-04-01 04:45

Hvordan ses der kønsforskel på pansermaller ?

Er de svære at få til at yngle ? nogle tips

Fra : Niels Thrane

Dato : 05-04-01 15:17

> Hvordan ses der kønsforskel på pansermaller ?
>
> Er de svære at få til at yngle ? nogle tips

Det kommer i høj grad an på arten hvorvidt det er let at se forskel på han
og hun.

Generelt siger man, at hunnen er større og bredere end hannen.

Ofte er det sådan, at hunnens bugfinner (de to ved gattet) er afrundede mens
hanens er mere tilspidsede. Desuden får hunnen ofte en mere rødlig farve
omkring bugen, afhængig af art. Ved plettet pansermalle er det endnu lettere
at se forskel, for hannens rygfinne er markant mere spids og lang end
hunnens.

Umiddelbart var det let at få mine maller til at yngle. Jeg fulgte bare den
"klassiske" opskrift for pansermaller:

Sæt 1 hun og 2-3 hanner sammen i et akvarie. Når de er fodret godt op
foretager man et 50% vandskifte med vand der er 2-4 grader koldere (langsomt
så de ikke får et chock). Det vil ofte medføre, at de lægger æg dagen efter.

Dog er det ikke altid så let - derfor mit eget spørgsmål med hensyn til
Corydoras Julii og Corydoras Schwartzi, som er sværere at opdrætte.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-04-01 18:37

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu:
> Hvornår skal jeg begynde at fodre? 2-3 dage efter de er kommet ud af ægget
?

Jeg må først nævne, at jeg ikke har erfaringer med opdræt af pansermaller,
men generelt om fodring af unger mener jeg følgende:

Når fiskeæg klækker er næsten alle unger udstyret med en eller anden grad af
blommesæk. Dette giver fiskelarverne (ikke det bedste ord, men i mangel af
bedre - alternativet kunne være fritsvømmende embryoner) en 'madpakke' de
kan udnytte indtil de får fødesøgningen på plads.
Så længe du kan se blommesækken som en udbulning på bugen, er det ikke
nødvendigt at fodre, men så snart den ikke er der længere, vil ynglen typisk
begynde at svømme frit, og så er det tid til fodring - helst tit og lidt.

Mvh
Jan
- der undrer sig over at man diskuterer kønsforskel på maller uden at ændre
emne fra "hvornår skal man fodre unger?".