Hvor er pelsen???
Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-08-03 19:44

Min lille Cheeta runder 17 uger imorgen. Men hvor bliver hendes pels af?
Hun er jo norsk skovkat (1/8 perser) og skulle vel gerne få en dejlig
halvlang pels, men lige nu er hun bare lidt mere blød i pelsen end Teddy
(min dejlige huskat).
Hvor gamle er de når/hvis pelsen begynder at vokse? Det er jo min første
skovkat så jeg aner ikke en hujende fis om det. Hun kan iøvrigt ses inde på
mit album (på det sidste billede er hun 16 uger)

Knus Linda

Fra : Ida

Dato : 12-08-03 19:56

--
"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skovkat så jeg aner ikke en hujende fis om det. Hun kan iøvrigt ses inde

> mit album (på det sidste billede er hun 16 uger)

Hej Linda *s*

Når du har sådan en skøn bette blandingskilling, så er du desværre ikke
sikker på, at den får den ønskede lange pels, da langhårsgenet ikke er
dominerende.
Men..og der er et men en del af mine MCOkillinger har ikke fået pels før
de er nået de 4 til 5 måneder og har indtil da set mere plydsagtige ud end
semilanghårede, så det kan sagtens nå at komme endnu og så er vi jo stadig i
sommerperioden, hvor mange katte har den korte sommerpels på og venter med
den lange til det bliver koldt *s*

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-08-03 20:13

Øj, det havde jeg slet ikke set at der var perser i hende

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

On Tue, 12 Aug 2003 20:56:04 +0200, "Ida" <corkycoon@hotmail.com>

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-08-03 20:54

Hvorfor skriver du ØJ? Altså det er heller ikke med garanti at der er
perser i hende for det skulle ligge laaangt tilbage i familien. Men nu har
jeg fået afvide at det ikke er en ægte norsk skovkat herinde (det vidste jeg
nu godt ) så jeg har bestemt mig for at beskrive hende på denne måde (1/8
perser).

Knus Linda

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-08-03 21:08

Hej Linda!
Det er bare "mit udtryk" *G*

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Louise Hansen

Dato : 12-08-03 20:11

> [...]
> sommerperioden, hvor mange katte har den korte sommerpels på og venter med

Hej Ida og Linda!

Ida, du skriver at når der er tale om en blandingskilling, så kan Linda
ikke være sikker på, at den får den ønskede lange pels, men som jeg har
forstået det udfra mine egne studier i genetik, så kan to langhårskatte
kun få langhårede killinger? Og en norsk skovkat og en perser har da
begge semilang og lang pels, så jeg forstår ikke helt, hvordan dette
hænger sammen med det, du siger? Altså, dette er ikke kritik, men ægte
forvirring! For en semilanghårskat må vel også være ll og altså
langhårskat. Selv om den ikke er helt langhåret, er den da i hvert fald
heller ikke korthåret...Eller er semilanghårsgenet en hel anden
kombination? Jeg er meget nysgerrig efter at høre mere om dette, da jeg
finder emnet yderst interessant!

Og så lige til dig, Linda: Jeg har altså også oplevet med mine
birma-killinger, at de som regel først er begyndt rigtigt at få pels
omkring 4-6 månedersalderen. Det er kun min 4 måneder gamle prinsesse,
der er lidt foran drengene - hun var faktisk temmelig langpelset af en
birmakilling at være, allerede da jeg fik hende som 12 uger gammel!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-08-03 20:45

Hej Louise!
Jo, det er helt rigtigt at to (semi)langhåret katte kun kan få
(semi)langhåret afkom

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : N/A

Dato : 12-08-03 20:55

Fra : Ida

Dato : 12-08-03 20:55

--

> [...]
> ikke har kunnet forstå, hvorfor deres næsten ægte perser/maine coon/norske
> skovkat ikke har fået lang pels og det kan jeg sagtens forstå, for gener
er
> noget forvirrende noget til tider
> Dette link http://www.geocities.com/Heartland/Hollow/1991/genetic/ viser
> hvordan korthårs og langhårsgenet kombineret giver henholdsvist langhårs
og
> korthårskillinger og der behøver blot at være én korthårskat et eller
andet
> sted ude i anerne, for at give korthårskillinger ... selv efter to

Arj.. min fejl, jeg har kludret godt og grundigt i det det med generne,
sagde jo det var forvirrende *G*
Glem lige mine smarte kommentarer omkring korthår og langhårsgener - jeg
skal have læst mere på lektien før jeg udtaler mig

Fra : Jytte

Dato : 12-08-03 20:52

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
andet
> sted ude i anerne, for at give korthårskillinger ... selv efter to

Hej Ida.
Du har misforstået det. Korthårsgenet dominerer altid over langhårsgenet.
D.v.s. at der behøves kun et korthårsgen, den ene forældre er korthåret, så
kan der komme korthårskillinger. To langhårede katte vil altid give
langhårede killinger. To korthårede katte kan give langhårede killinger hvis
begge har det skjulte gen for langhår.
Selvom der har været en korthåret bedstefar til en langhåret kat, kan den
kun give korthårede med en korthåret, aldrig med en langhåret.
Hilsen
Jytte

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-08-03 20:06

Hej Linda!
Det er kattens linier der bestemmer hvilken og hvornår pelsen kommer.
Nogle skovkatte er nogle rigtige bamser når de er 17 uger, emns andre
har en mere "flad" pels, fordi det ligger i linierne at de udvikler
sig langsomt. Og så er det jo også sommer nu. Det hjælper ikke på det.
På nuværende tidspunkt er mine katte også "fladpelsede"

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

On Tue, 12 Aug 2003 20:44:04 +0200, "Michael Nielsen"