Spørgsmål !!
Fra : Doris

Dato : 12-08-03 09:53

Jeg spørger måske lidt dumt, men er neutralisering og sterelisering ikke det
samme ? Hvad koster det ca. for da jeg fik Muddi stereliseret gav jeg 1600
kr. og jeg kan høre at der er foskellige priser her. Hvor gammel skal missen
være ?
Knus Doris.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-08-03 10:24

In article <3f38aad7$0$13177$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Doris
<xdoris@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> kr. og jeg kan høre at der er foskellige priser her. Hvor gammel skal missen

Jo - i virkelighedens verden .-)
Grunden til at bl.a. jeg gået over til at skrive neutralisering er, at
hunkattes operation _kaldes_ sterilisation selv om det egentlig er en
kastration der foretages (når man fjerner kønskirtlerne = æggestokke
eller testikler hedder det egentlig altid kastration)
De to begreber har skabt forvirring af og til - og så er det nemmere at
kalde det neutralisering - der dækker det hele, for begge køn.
Prisforskelle er nok nærmest noget med forskellige dyrlæger og
landsdele - ikke med forskellig operation, vil jeg tro.
Alder? Delte meninger, det kommer nok an på dyrlægen du spørger. De,
der følger den nyeste forskning siger at det kan gøres meget tidligt .
Andre siger at katten skal veje 2 kg, fordi det så er nemmere at dosere
narkosen. Og de helt gammeldags siger at katten skal være gennem sin
første løbetid.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 12-08-03 10:38

Doris skrev i en meddelelse...
> Hvad koster det ca. for da jeg fik Muddi stereliseret gav jeg 1600
> kr. og jeg kan høre at der er foskellige priser her.

Jeg gav cirka 1200 for Freya i Januar - hos min dyrlæge i Randers. Det er
noget billigere for hankatte, imens prisen for hunkatte tilsyneladende
ligger fast. Freya blev også øremærket ved samme lejlighed og det er altså
med i den samlede pris.

Hvor gammel skal missen
> være ?

Min Devi var lige knap 17 uger og vejede præcis 2 kg da hun blev
neutraliseret i maj - på det tidspunkt anede jeg faktisk ikke at hun var så
ung og var lidt overrasket over at dyrlægen rent faktisk udførte
operationen, men jeg kan da godt se logikken i bakspejlet. Devi havde
overhovedet ingen problemer udover de sædvanlige balanceproblemer, men der
kunne have opstået store slåskampe hvis jeg var kommet hjem til de to andre
med hende som fertil, lige gyldig hvor ung hun var. Så min dyrlæge må tælle
blandt de "moderne"

Mvh Tina (der lige har meldt sig under fanerne som frivillig hos det lokale
internat hos dyrlægen - så er det bare spændende om de vil have mig) - og
misserne (der nyder at det trods alt ikke er helt så varmt lige nu).
--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Doris

Dato : 12-08-03 14:13

Jeg har nemlig taget 2 killinger til mig som skulle have været aflivet og
jeg tror den ene er 9-10 uger, men den anden pjevs er nok kun 7 uger. Men
kan det lade sig gøre så tidlig, så vil jeg vente til den lille er 17 uger
og så få det gjort, for de bor både inde og ude i stalden og løber meget
omkring, indenfor en grænse, men det bliver jo ikke ved. Så kan jeg også
regne med at de bliver øremærket i prisen, hvis jeg beder om det ? Det kan
jo være jeg kan få mængde rabat ;) Tror vores lille Tortiemis Mulle er med
killinger så det er jo nok :)
"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3f38b565$0$5167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 12-08-03 14:33

Doris skrev i en meddelelse...
> [...]
> og så få det gjort, for de bor både inde og ude i stalden og løber meget
> omkring, indenfor en grænse, men det bliver jo ikke ved.

Prøv at tale med din dyrlæge om, hvornår han mener det er forsvarligt at
neutralisere katten. Hvis han ikke er helt varm på så tidlig neutralisering,
kan det eventuelt hjælpe at fortælle at katten er delvis udekat og at du
ikke ønsker at den kommer hjem med killinger du vil få svært ved at afsætte.
Hvis du siger sådan vil du sandsynligvis blive opfattet som en katteejer der
har styr på sit ansvar og så går det hele lidt glattere. Hvis der er flere
dyrlæger i området, kan du jo også spørge hos andre, hvornår de mener
mislingerne kan komme under kniven, for der er som sagt langt fra enighed
om, hvornår det er tid.

Så kan jeg også
> regne med at de bliver øremærket i prisen, hvis jeg beder om det?

Hos min dyrlæge behøver man ikke engang bede om det. Hvis katten skal
opereres for det ene eller det andet og ikke er øremærket, gør han det helt
pr. automatik. Det er fordi øremærkningen skal foregå i narkose, og der er
ikke mange dyrlæger der synes det er smart at putte en kat i narkose bare
for at tatovere den i øret. Så hellere slå to eller flere fluer med et smæk
og mindske risikoen for komplikationer i forbindelse med bedøvelsen.

Det kan
> jo være jeg kan få mængde rabat ;)

Det er meget muligt - jeg får i hvert fald rabat på konsultationsgebyret
hvis jeg har mere end en kat med ad gangen. Men endnu engang, spørg,
dyrlægen bør kunne fortælle dig hvad den samlede behandling vil komme til at
koste, inden du bestiller en tid.

Tror vores lille Tortiemis Mulle er med
> killinger så det er jo nok :)

Hvis det var ventet, så tillykke. Killinger er dejlige, små væsener og jeg
håber du finder gode hjem til dem alle. Hvis det ikke var ventet, vil jeg da
lige fortælle dig at man godt kan neutralisere en gravid hunkat, hvis altså
hun ikke er ved at være oppe over nu.

Mvh Tina og tre ikke-så-varmepåvirkede misser

Fra : Carina

Dato : 12-08-03 16:19

Jeg gav ca. 1000,- for kastration (hunkat) vaccination og øremærkning hos
Inges kattehjem i Glostrup. Min egen dyrlæge tager 1000,- men kun for
kastrationen og 500,- for hankatte.
/Carina
www.aussies.dk