Gode spisevaner ?
Fra : Is

Dato : 12-08-03 18:29

Hej
Jeg har i 10 år haft 2 hunde (nu dog kun 1)
Hund A var en schæfer/lab blanding som vi fik ca 10 uger gammel. til ham
kunne vi sætte maden frem og han spiste hvad der passede ham og når det
passede ham , og ikke mere en nødvendigt. det var dejligt..
Så fik en mere,(B) små 2 år senere som på det tidspunkt var 9 mdr gammel
(blanding af jeg ved ikke hvad), og hun spiser ikke !! hun SLUGER alt hvad
der komme i madskålen og det næsten inden skålen når jorden. det medførte at
A's mad også straks var spist af B

Vi måtte så sørge for at A fik noget at spise på det tidspumkt hvor det
passe ham. Det lærte vi at håndtere og det gik jo så godt nok.

Men nu er hund B en dame på 13½ år, og når hun en dag ikke kan mere, skal
der selvfølgelig efter lidt tid en ny ind i huset.

Den nye ville jeg gerne have fik spisevaner som A, Men hvordan lærer men
såden en det ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Søren Voigt

Dato : 12-08-03 19:39

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Den nye ville jeg gerne have fik spisevaner som A, Men hvordan lærer men
> såden en det ???

Hej Erik,

Det sidste du skriver undrer mig.... Hvorfor er det særlig attraktivt at
have en type A frem form en type B-hund? Jeg forstår godt, at når man har
flere hunde sammen så kan det være en fordel at de allesammen er samme
"type" spisere. Men hvorfor er langsom-spiser bedre end hurtig-spiser???
Bare nysgerrig.

Mvh
Søren Voigt

Fra : mathilde

Dato : 13-08-03 10:41

"Søren Voigt" skrev d. 12-08-03 19:39 dette indlæg :

> [...]
> flere hunde sammen så kan det være en fordel at de allesammen er samme
> "type" spisere. Men hvorfor er langsom-spiser bedre end

Hej Søren,

Jeg er meget interesseret i BARF metoden, og en dag skifter jeg da også
mine hunde over på den. Men det ville f.eks ikke kunne lade sig gøre
hvis mine hunde var af hurtigspiser typen. Det var min forrige han, og
han spiste immervæk kanonhurtigt! Hvis man fodrer efter BARF vil hunden
simpelthen blive kvalt i de rå ben den spiser.

Jeg har læst om en kennel som kun bruger én madskål uanset antal af
hunde, skålen fyldes så konstant med mad, når en hurtigspiser kommer til
flokken. I starten skynder den sig at tømme skålen, og det gør den også
efterfølgende, men efter et par dage, hvor den har ædt og ædt, går den
over til et mere roligt tempo og ender med at spise normalt og kun når
den er sulten.
Står man med en meget madglad hund er spørgsmålet så bare om den ikke
bliver for fed. Men deres erfaring siger dem at hundene ender med selv
at regulere det. Og det er også kun en periode, hvor de fodres konstant.
Men hunden skulle i hvert fald holde op med at sluge maden, fordi der
pludselig er nok af den.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : k.j.k

Dato : 13-08-03 22:58

"mathilde" skrev d. 13-08-03 10:41 dette indlæg :

> [...]
>
> Mathilde.

> http://www.kandu.dk/
> Jeg har selv haft opdræt af hunde i 25 år, og ofte har der gået 4-5
hunde sammen. Jeg "fodrer" aldrig mine hunde, forstået på den måde at
der altid står mad fremme hvis de er sultne. Det gælder om at finde et
godt foder (tørkost) og så bare hælde i skålen, inden den er tom. Jeg
passer ind imellem hunde, som slet ikke kan styre det, og som spiser det
hele, men når der hele tiden er fyldt op, opgiver de hurtigt og i løbet
af få dage har de samme afslappede holdning til foderet som mine egne
hunde.
Hilsen Karin

http://www.kandu.dk/

Fra : Is

Dato : 13-08-03 23:09

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> flere hunde sammen så kan det være en fordel at de allesammen er samme
> "type" spisere. Men hvorfor er langsom-spiser bedre end hurtig-spiser???
---
For det første ville det da være lækkert hvis hunden nøjedes med at spise
efter behov .

For det andet er der en chance for at den når at opdage hvad det er den
spiser. Jeg bruger mest et godt tørfoder, men da hun er en ædedolk er jeg af
dyrlægen blevet anbefalet at tynde maden (så hun føler sig mæt), det gør jeg
med rå havregryn, og så for min skyld få hun lige lidt madrester oven på, og
så er det lige at huske at kartoflen skal moses, helt !! en kogt
kartoffel, hvis den ikke bliver most, bliver den slugt i for store stykker,
hvilket resultere i at hele portionen må op igen,,, og god mad skal jo ikke
gå til spilde,, så hun spiser det da bare igen, men heller ikke anden gang
har hun tid til at tygge maden ordentligt, så hvis ikke lige jeg opdager at
hun kaster maden op i haven kan hun prøve mange gange. Sjovt nok kan jeg
godt give hende en hel gulerod uden for madtid, den bliver tykket godt nok .

Desuden kan man så nøjes med at give rent tørfodder, og så vand vedsiden af
!! hvis jeg prøvede det med hund B, sluger hun tørfodret i en fart, og det
vil også resultere i opkastning. Det kunne hund A godt styre, spise lidt
tørt foder, og så drikke vand, det gik fint.

Det er mine væsentligste grunde.

Til Mathilde vil jeg sige at om jeg så stillede en sæk tørfodder med 15 kg
frem, så tror jeg ikke min (B hund) stoppede med at spise før den var tom
!!! for hundes skyld vil jeg ikke prøve

--
Venlig hilsen
Erik Isager