så I Skotterne i går?
Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 15:08

Hej
Så I filmen om Skotske Terriere i aftes?
Jeg synes desværre at udsendelsen kunne give indtryk af at racehunde er
nogle skravl som ikke selv kan klare en fødsel. Efter min mening et lidt
uheldigt billede!
Jeg kan slet ikke forstå at opdrætteren tog hvalpene inden moderen
overhovedet havde set dem, for at tørre dem i et håndklæde. Jeg har da lært,
at det er vigtigt at moderen selv gør dem rene og spiser moderkagen, så hun
får de rette hormoner til at producere mælk.
Hvis hvalpen er sund og rask er det vel ikke nødvendigt med håndklæder og
slyngen af hvalpen?
Hilsen Vibeke, der blev lidt skuffet over udsendelsen.

---

Fra : Jytte

Dato : 12-08-03 15:13

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slyngen af hvalpen?
> Hilsen Vibeke, der blev lidt skuffet over udsendelsen.

Hej Vibeke.

Jeg giver dig helt ret. Moderen fik ikke en chance. Selvfølgelig kan det ske
at en hvalp ikke overlever, men efter min mening er det ikke normen.
Jeg har selv haft 54 kuld hvalpe, deraf to kejsersnit: Resten har født
normalt og selv klaret fødslen, bidt navlestrengen over og har slikket
hvalpene rene.
Jeg har opdrættet tysk pinscher, dværgpinscher og østrigsk pinscher.
Det ene kejsersnit var "selvfølgelig" vores første kuld. Det var tysk
pinscher.
Senere har jeg så haft et kejsersnit hos østrigsk pinscher, men aldrig hos
dværgpinscher.
Engang var vi på vej til dyrlægen med en dværgpinscher, men så fødte hun i
bilen og vi kørte hjem igen. Hvalpen vejede 200g og moderen 3,5kg. Der var
to hvalpe i det kuld og begge overlevede i fin form.

Hilsen
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 15:23

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen og vi kørte hjem igen. Hvalpen vejede 200g og moderen 3,5kg. Der var
> to hvalpe i det kuld og begge overlevede i fin form.

Hej
Ja, det er det jeg mener, var det ikke bedre at have vist en fødsel der gik
godt, for det er vel det normale, trods alt?
Jeg har selv for flere år siden opdrættet 7 kuld Labradors, der var ingen
problemer i nogle af kuldene, moderen klarede selv det hele, men
selvfølgelig under opsyn.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 15:27

<<<<, moderen klarede selv det hele, <

Ups, der skulle have stået: mødrene klarede selv det hele (det var 3
forskellige tæver)
Hilsen Vibeke

---

Fra : Freedom

Dato : 12-08-03 15:56

Sådan er det altså for skotter, beklager, men det er ikke kun Bulldogs som
har fødselsproblemer, en svensk undersøgelse viste at mange hunde får lige
så mange kajsersnit som Bulldogs, der blev bl.a nævnt skotter! Husk på hvem
som sponsorerer programmet så det måtte jo være skotter;)

Iben

Fra : Lene Thorup

Dato : 12-08-03 16:17

> [...]
> Jeg har selv for flere år siden opdrættet 7 kuld Labradors, der var ingen
> problemer i nogle af kuldene, moderen klarede selv det hele, men

Hej Vibeke

Jeg vil forsigt først fortælle, at jeg er skotteopdrætter!.

Jeg så også udsendelsen igår selvfølgelig. Udsendelsen skal give et reelt
billede af hvordan det er at være opdrætter, og det gør det så!. For det vi
så igår er desværre hvad mange opdrætteren oplever. Der er mange skotter,
som ikke selv kan føde, og der er også mange opdrættere, som overtager
fødslen fra tæven!.

Så man kan ikke sige, at ved at vise en normal fødsel - er det det normale.
I Sverige er problemerne med skottefødsler endnu større. Tæverne bliver
direkte afmagret inden fødslen for at hvalpene ikke skal blive så store, og
fødslen gå nemmere.

Jeg kender dog også flere danske opdrættere der heldigvis har nemme og
ukomplicerede fødsler. Jeg selv har kun haft et kuld, og er dermed ret
uerfaren. Men den fødsel gik fint af sig selv. Men det er altså nogle store
hoveder de skottehvalpe har allerede som nyfødte.

Hilsen
Lene

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 16:19

"Lene Thorup" <lenethorupXX@XXstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
store
> hoveder de skottehvalpe har allerede som nyfødte.

Hej
Tak for oplysningerne, Lene. Jeg synes bare det er lidt uheldigt at folk,
der hævder at racehunde er nogle værre skravl, med sådan en udsendelse, får
"ved til bålet".
Det er nok muligt at det var normale fødsler for Skotter, men hvis man tager
alle racer er det forhåbentlig sjældent at en fødsel ser sådan ud.
Vi får jo så få udsendelser i TV om hunde, så derfor synes jeg det er
ærgeligt, at det netop bliver sådan en, når der endelig kommer noget.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Lene Thorup

Dato : 12-08-03 18:41

> [...]
tager
> alle racer er det forhåbentlig sjældent at en fødsel ser sådan ud.

Jeg kan sagtens følge dig - og jeg synes da også det er uheldigt, hvis det
er det indtrk det giver, at alle racehunde har sådanne fødsler.

Men faktisk var fødsel nr. 2 jo nærmest en uproblematisk fødsel - bortset
fra at een hvalp lå forkert og var for lang tid undervejs. Der kom 4 andre
hvalpe, som tilsyneladende var ganske friske, hvorfor jeg så heller ikke
kunne se hvorfor de skulle "slynges".

> Vi får jo så få udsendelser i TV om hunde, så derfor synes jeg det er
> ærgeligt, at det netop bliver sådan en, når der endelig kommer noget.
> Hilsen Vibeke

Ja men lad os nu se de næste programmer....

Hilsen
Lene

Fra : Jytte

Dato : 12-08-03 19:26

> [...]
> kunne se hvorfor de skulle "slynges".

> Ja men lad os nu se de næste programmer....

Hej Lene.
Kejsersnit kan alle jo komme ud for, ligeledes en død hvalp. Det var jo så
uheldigt at det lige var problemfødsler, vi skulle se.
Men det jeg som gammel opdrætter undrede mig over var at opdrætteren tog
hvalpen straks efter fødslen og gjorde den i stand. Tæven fik ikke en chance
for selv at gøre det.
Mine tæver ville have været meget utilfredse hvis de ikke selv kunne få lov.
Jeg har da somme tider hjulpet til hvis tæven fik mange hvalpe, og det gik
så hurtigt så hun ikke rigtigt kunne følge med.
Men normalt har de selv klaret det, og efter min erfaring er det lige så
hyppigt at hvalpe bliver født med bagenden først som med hovedet først. Det
har normalt ikke noget at sige.
For mine tæver var det også normalt at de kun havde presseveer i kort tid,
så var hvalpen der.
Nu må vi se hvad de næste udsendelser bringer.
Hilsen
Jytte

Fra : Lene Thorup

Dato : 13-08-03 16:09

> [...]
> så var hvalpen der.
> Nu må vi se hvad de næste udsendelser bringer.

Hej Jytte,

Nej du har ret - tæven fik ikke en chance, og det har jeg set før at en
skotteopdrætter. Jeg synes det er vildt forkert!. Det er jo helt naturligt
for tæven at ordne dem - og gavner også det hele.

Min egen tæve fødte jo et kuld på 5 hvalpe. Der var også et par stykker som
kom med bagenden først, og det gik fint nok. Hun fik lov til at slikke dem
mv. - og desværre gav jeg hende også lov til at spise alt for meget
moderkage - hvilket resulterede i meget dårlig mave flere dage....og det var
træls!. Men det tænkte jeg ikke over i situationen.
Jeg prøvede godt nok også at min tæve havde presseveer i næsten to timer
uden der kom en hvalp - det kunne jeg godt nok ikke lide, og vi ringede så
til dyrlægen, som sagde veeent - den skal nok komme, og det gjorde den.
Hvor lang tid har dine presseveer inden hvalpen kommer?.

Hilsen
Lene

Fra : Jytte

Dato : 13-08-03 17:47

> [...]
> til dyrlægen, som sagde veeent - den skal nok komme, og det gjorde den.
> Hvor lang tid har dine presseveer inden hvalpen kommer?.

Hej Lene.

Nu er det 5 år siden, jeg sidst havde hvalpe. Tæverne kunne godt være
urolige og kradse i kassen en dags tid, men når først presseveerne begyndte,
var hvalpen i reglen født efter 3 - 4 presseveer. Østrigsk pinscher får tit
mange hvalpe, og så går det jo nemmere. Det kuld hvor det var nødvendigt med
kejsersnit havde tæven kun meget svage presseveer. Det viste sig så der sad
en død hvalp fast.
Det er 10 år siden jeg sidst havde dværgpinscherhvalpe, så jeg kan ikke
huske hvor længe de havde presseveer. Men det har altid været sådan, når jeg
gik til og fra tæven, at så snart der var presseveer, var det lige før
hvalpen var der. Ikke noget med presseveer i flere timer.

Hilsen
Jytte

de

Fra : Therese

Dato : 12-08-03 20:16

"Lene Thorup" skrev
> [...]
> hvalpe, som tilsyneladende var ganske friske, hvorfor jeg så heller ikke

Så fulgte jeg vist ikke ordentligt med. Som jeg så det, kom der fire hvalpe
ud af kejsersnittet og kun en overlevende ud af fødsel nr. 2. Så jeg
forkert?

Man havde jo valgt at følge denne opdrætter fra parring til afleveringen af
hvalpene. Dette kan man jo ikke ændre på, fordi fødslerne ikke går efter
planen. Jeg manglede dog noget generel forklaring til hvad der skete, og
hvor normalt det er. Netop det med at opdrætteren tog hvalpen, gjorde den
ren og slyngede den selvom man kunne høre den peb, kunne hun godt bagefter
have begrundet over for alle os, der ikke aner noget om hvalpefødsler.

Jeg glæder mig dog til de næste programmer.

Der er forresten en artikel i Hunden i dette nummer, der omtaler programmets
tilblivelse.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 20:17

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg glæder mig dog til de næste programmer.
>
> Der er forresten en artikel i Hunden i dette nummer, der omtaler

Hej Therese
Nej, den anden fødsel startede med en dødfødt hvalp, derefter fødte tæven
(den lyse tæve) en hvalp på gulvet, det var den der blev slynget selvom den
peb.
Om natten havde tæven så fået yderligere to hvalpe så hun i alt havde 3.
Sådan husker jeg det, i hvert fald.
Hilsen Vibeke, der vil give dig ret i at man kunne have brugt noget mere
information.

---

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-08-03 20:42

Jeg så også programmet, og selvom jeg ikke har en hujende fis forstand
på hvalpefødsler, så syntes jeg også det var mærkeligt at den levende
hvalp skulle slynges og ordnes. Moderen var jo meget ivrig for at
komme til. I katteverdenen slynger vi kun killinger for at få
fostervand ud af lungerne, så jeg ville da mene det var det samme for
hunde.
Men jeg synes ogsåd er ligesom manglede en der talte henover, som der
plejer at være i dokumentarprogrammer. Det var der ikke.
Det var iøvrigt nogle dejlige nogen de skotter

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Musen

Dato : 12-08-03 22:45

> [...]
> så igår er desværre hvad mange opdrætteren oplever. Der er mange skotter,
> som ikke selv kan føde, og der er også mange opdrættere, som overtager

Det der manglede i udsendelsen var måske lidt oplysning til os
udenforstående. For det kan da godt være at det er meget normalt, men
umiddelbart virkede det utroligt voldsomt med den fødsel og også hendes
håndtering af den næste fødsel. De skulle jo bare lige have haft en speaker
der fortalte, at dette altså ikke var dyremishandling, men helt almindelig
omsorg for den lille hvalp, og at det altså ikke var fordi hanhunden var
uopdragen at den tissede indenfor, men fordi den ville afmærke sit
teritorium overfor den lækre lille dame i løbetid
Så havde udsendelsen vel sådan set været fyldestgørende?
Venlig hilsen Musen

Fra : Freedom

Dato : 12-08-03 22:52

Musen, det har du ret i, man uanset vil der altid være nogle som skal brokke
sig og syntes det er synd for x og x, selvom at sådan gør dyrlægen også, ja
jeg har skam lært det af min egen dyrlæge;))

Iben

Fra : x Vuf x

Dato : 15-08-03 22:44

Tue, 12 Aug 2003 16:23:10 +0200, Battlefield´s wrote:
> [...]

Heldigvis ikke! Men jeg har fået beskrivelser af min forargede veninde.
Jeg fik nok bare af at se reklamen for udsendelsen! Hvordan kan dansk TV
finde på at vise sådan en gang bæ?!

Naaaa...Det er nu mere for at trække livmoderen sammen.

Jooo, hvis moderen ikke kan følge med, tørrer jeg da gerne hvalpen lidt mere.
Man må helst ikke klippe navlesnoren over, da moderkagen så måske ikke kan
komme ud.

Nej det var afskyeligt!

> [...]
>Jeg har selv for flere år siden opdrættet 7 kuld Labradors, der var ingen
>problemer i nogle af kuldene, moderen klarede selv det hele, men

Jeg har "kun" opdrættet papilloner i 13 år, så den skottedame burde ha'
mere erfaring end jeg, men..... <suk>

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Jytte

Dato : 16-08-03 05:09

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
> der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Hej Sonja.

Det var nu ikke mig der spurgte, jeg svarede kun.

Hilsen
Jytte

Fra : mathilde

Dato : 16-08-03 07:41

Jeg havde da også regnet med en bedre udsendelse. Især manglede man lidt
tale ind over.

Men jeg syns at mange af jer er lidt grove. Det er altid nemt at være
bagklog, og bedrevidende især når man ikke står i situationen.

Mange af jer, og heller ikke undertegnede ved hvor svært eller hvor nemt
en skotte har ved at føde sine hvalpe. Der er meget stor forskel racerne
imellem så meget ved jeg da!

Ingen af os ved hvor mange kuld hun har opdrættet igennem årene, at vi
får fortalt årrække og antal af champions siger ikke alt. Og som jeg fik
fortalt af min hunds opdrætter i en anden sammenhæng, nogen kan opdrætte
10 kuld og stadig mangle utrolig meget viden. Det siger jeg ikke er
tilfældet om den opdrætter vi så i udsendelsen.
Jeg bryder mig ikke om at diskutere enkeltpersoner, uden at personen er
involveret.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/