mørkt vand
Fra : Jens

Dato : 12-08-03 18:01

Jeg startede et 530 l akvarie for ca 2 måneder siden.

Til det købte jeg en meget stor rod som jeg skyllede meeeget grundigt, men
vandet er så mørkt så jeg næsten ikke kan se bagsiden.

har eheim 2226

Hvad kan jeg gøre ???

Fra : Martin Heller

Dato : 12-08-03 18:15

Jens wrote in <bhb6h4$en5$1@sunsite.dk>:

> [...]
>
> Til det købte jeg en meget stor rod som jeg skyllede meeeget
> grundigt, men vandet er så mørkt så jeg næsten ikke kan se

Der er ikke så meget at gøre ved det. I det første stykke tid vil
der trække nogen farvestoffer ud af roden. De er ikke skadelige,
men det ser selvfølgelig ikke så pænt ud. Du skal bare skifte
vand, så vil farven efterhånden forsvinde.

Du kan også lægge roden i blød i vand med opløst soda (ikke
sodavand). Det trækker farven ud noget hurtigere, men det er
ikek nødvendigt.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-08-03 19:24

"Jens" <jens.thrane@hinkel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til det købte jeg en meget stor rod som jeg skyllede meeeget grundigt, men
> vandet er så mørkt så jeg næsten ikke kan se bagsiden.

Aktiv kul i filteret skulle tage noget.
Ole

Fra : Jens

Dato : 12-08-03 19:44

Købte aktiv kul for 5 dage siden, samtidigt skiftede jeg ca 150 liter.....

Det er blevet lidt bedre, men kun lidt, kan stadig kun lige se bagsiden

Fra : Jesper Buch

Dato : 12-08-03 20:25

> Til det købte jeg en meget stor rod som jeg skyllede meeeget grundigt, men
> vandet er så mørkt så jeg næsten ikke kan se bagsiden.

Lad det være . . . . mørk vand er eftertragtet ;) . . . men det forsvinder
efter hånden som du skifter vand og roden afgiver sin farve. Men så kan du
jo skifte roden til en ny når der ikke er mere farve tilbage i den ;)