MS Windows
briani 27239
hvordan var det nu man slettede en fil i X~
Fra : Henning Lund

Dato : 12-08-03 16:33

Jeg har et jpg billede på maskinen som ikke lader sig slette/omdøbe
wharever.
Syntaksen i filnavnet er forkert, hvordan var det nu man blev af med den
slags filfejl (slette filen)?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Pico

Dato : 12-08-03 17:13

Henning Lund wrote:
> Jeg har et jpg billede på maskinen som ikke lader sig slette/omdøbe
> wharever.
> Syntaksen i filnavnet er forkert, hvordan var det nu man blev af med
> den slags filfejl (slette filen)?

Mange gange, de fleste, kan det gøres i komandopromten.
Ellers må du nok starte i dos og gøre det der.
Pico

Fra : Henning Lund

Dato : 12-08-03 17:28

Pico skrev:

> Mange gange, de fleste, kan det gøres i komandopromten.
> Ellers må du nok starte i dos og gøre det der.

Ohhhhh nu er jeg ikke den som har arbejdet i komandopromter, gider du
fortælle hvordan jeg gør det uden at tømme hele maskinen, filen ligger i
en mappe som hedder billeder på mit D drev, filen hedder 14>jpg

Fra : Kim

Dato : 12-08-03 17:49

Start menu -> Kør
Skriv CMD
Et vindue kommer op.
Skriv d:
Hvis din fil bare ligger i roden af D drevet, så er du der nu, hvis den
ligger i en mappe skal du skrive
eks.. CD "mappenavn" UDEN " "

Så skriver du så del 14.jpg (Altså navnet på filen som skal slettes)

Hvis windows stadig ikke giver lov til det, så skal du boote op i ren dos.
Eks, med en boot disk eller en boot cd. Hvor efter du så gør det samme
igen..

/Kim

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-08-03 18:04

On Tue, 12 Aug 2003 18:49:15 +0200, Kim wrote:

> [...]
> ligger i en mappe skal du skrive
> eks.. CD "mappenavn" UDEN " "
>
> Så skriver du så del 14.jpg (Altså navnet på filen som skal slettes)

Og hvis man lige skriver: [ del /? ]
så kan man prøve at hægte [ /f ] på hvis [ del 14.jpg ] ikke virker.

> Hvis windows stadig ikke giver lov til det, så skal du boote op i ren dos.
> Eks, med en boot disk eller en boot cd. Hvor efter du så gør det samme
> igen..

Lidt problematisk hvis partitionen er med NTFS filformat.

Hvis man booter på WinXP CD'en kan man da vist vælge "repair" og havne i en
prompt. Om man kan slette filer derfra (på NTFS) kan jeg ikke helt huske.
Anyone?

--
Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 12-08-03 18:46

Kim skrev:
> Start menu -> Kør
> Skriv CMD
> Et vindue kommer op.
> Skriv d:

Så vidt så godt men så sker der ikke mere, intet kommer til at på på
skærmen udover "D:\>

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-08-03 19:12

On Tue, 12 Aug 2003 19:46:27 +0200, Henning Lund wrote:

> Så vidt så godt men så sker der ikke mere, intet kommer til at på på
> skærmen udover "D:\>

Fint! Så skriv:
dir [enter]

Så skulle du gerne se bibliotekerne i roden af dit d-drev.
Det kunne fx. være noget i retningen af dette.

D:\
D:\ting
D:\spil

Vil du ind i ting-biblioteket (jaja... "mappe" så skriv:
cd ting [enter]

Vil du tilbage til d:\ kan du skrive:
cd.. [enter]

Hjalp det lidt?

--
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-08-03 19:16

On Tue, 12 Aug 2003 20:11:34 +0200, Lars Jørgensen wrote:

> [...]
[snip]
> Hjalp det lidt?

Prøv ellers bare at skrive:
help [enter]

Der er komandoerne du kan bruge.
Skriver du komandoerne efterfulgt af /? kommer der en forklaring på hvordan
denne bruges.

--
Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 12-08-03 19:39

Lars Jørgensen skrev:
> Hjalp det lidt?

Mon ikke, bingo dyret er slettet, mange tak for hjælpen, skylder dig en
is

Fra : Pico

Dato : 12-08-03 22:26

Henning Lund wrote:

> Mon ikke, bingo dyret er slettet, mange tak for hjælpen, skylder dig
> en is

Er lige kommet til Pc'en igen og trænger også til en is, en rigtig stor en i
denne varme.
Et råd hvis du har energien, prøv at læs lidt om de "gamle" dos komandoer,
det er altid rart at kunne lave lidt der, bare lige det grundlæggende.
Du kan hente hefter om det her:
http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm

Pico

Fra : Henning Lund

Dato : 13-08-03 05:01

Pico skrev:

> Du kan hente hefter om det her:
> http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm

Tak for linket, kigger ser lige om det rækker til en is

Fra : arc@na

Dato : 14-08-03 00:05

"Henning Lund" <hla@tdcspace.dk> wrote in news:bhb4l5$10c1ic$1@ID-
138513.news.uni-berlin.de:

> Ohhhhh nu er jeg ikke den som har arbejdet i komandopromter, gider du
> fortælle hvordan jeg gør det uden at tømme hele maskinen, filen ligger i
> en mappe som hedder billeder på mit D drev, filen hedder 14>jpg

Enten boot maskinen op i DOS (F8 under opstart) eller
Start->Kør->Cmd (starter DOS-prompt)

Kør så kommandoen
ren 14>jpg 14.jpg
i DOS-vinduet. (ren=rename)

Hvis du vil slette den, så skriv del (delete) i stedet for ren.

arc@na