CSS validator
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 12-08-03 14:05

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 14:09

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> Jeg har testet www.rtk-design.dk og den siger alle mulige ting og
> sager men hvad er fejlene..??
>
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.r
> tk-design.dk&warning=1

De første mange fejl skyldes at du bruger underscore (_) i dine klasse
og id-navne. Det må man ikke.

De efterfølgende fejl skyldes, at du bruger noget IE-specifik "CSS" -
nemlig til at formattere scrollbars.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 12-08-03 14:36

> De første mange fejl skyldes at du bruger underscore (_) i dine klasse
> og id-navne. Det må man ikke.
>
> De efterfølgende fejl skyldes, at du bruger noget IE-specifik "CSS" -
> nemlig til at formattere scrollbars.

må man heller ikke bruge (-)..??

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-08-03 15:12

> må man heller ikke bruge (-)..??
jo.

Afhængigt af om man definerer stylesheetet til at være 2.0 eller 2.1 så
kan '_' faktisk også være legal.

<< quote <<
In CSS2, identifiers (including element names, classes, and IDs in
selectors) can contain only the characters [A-Za-z0-9] and ISO 10646
characters 161 and higher, plus the hyphen (-); they cannot start with a
hyphen or a digit. They can also contain escaped characters and any ISO
10646 character as a numeric code (see next item). For instance, the
identifier "B&W?" may be written as "B\&W\?" or "B\26 W\3F".
<http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#q4>

<< quote <<
In CSS 2.1, identifiers (including element names, classes, and IDs in
selectors) can contain only the characters [A-Za-z0-9] and ISO 10646
characters 161 and higher, plus the hyphen (-) and the underscore (_);
<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#q4>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 12-08-03 15:04

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk&warning=1

hmm, nu siger den vist at der er noget galt med mail.hover oav. hvad har jeg
gjordt forkert..??

mvh. Rune Thougaard Kristensen

Fra : David L. Bojsen

Dato : 12-08-03 21:38

Hej Rune

Rune Thougaard Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> hmm, nu siger den vist at der er noget galt med mail.hover oav. hvad har jeg

Du skal stadig formatere dine pseudoclasses rigtigt.
Forkert formatering i din tekst:
a:mail.hover
a:hover.main-link
Rigtig formatering:
a.mail:hover
a.main-link:hover

Har lige prøvet at ændre i dit dokument og submitte det til validatoren, og så
æder den det, kun med advarsler....

Mvh David L. Bojsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 22:39

David L. Bojsen wrote:

> Du skal stadig formatere dine pseudoclasses rigtigt.

Præcis, det glemte jeg at få med i mit indlæg

Fra : David L. Bojsen

Dato : 12-08-03 14:18

Hej Rune

Rune Thougaard Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

Hej Rune,

Det er i din opstilling fejlene ligger.
Du skriver :
a:hover.mail
Ret til:
a.mail:hover

Og selvfølgelig også på alle de andre med samme opstilling.

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 13-08-03 17:30

argh, hvad er der dog galt med min style.css nu ??

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 17:37

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> argh, hvad er der dog galt med min style.css nu ??

Tjaa... hvad står der?

> [...]
| Unknown pseudo-element or pseudo-class main
| * Line: 56
| Unknown pseudo-element or pseudo-class main

Du har angivet regler for pseudo-klasserne forkert, bl.a.:

a.hover:main {
color: #000000;
text-decoration: underline;}

her skal du skrive:

a.main:hover {
   color: #000000;
   text-decoration: underline;
}

Altså først elementet 'a', klassen 'main' og dernæst pseudoklassen.
Gør sådan for alle de steder, du benytter pseudoklasser.

> [...]
| * Line: 37 Context : .tekst
| Property scrollbar-highlight-color doesn't exist : #ffffff
| * Line: 38 Context : .tekst
| Property scrollbar-shadow-color doesn't exist : #ffffff
| * Line: 39 Context : .tekst
| Property scrollbar-3dlight-color doesn't exist : #ffffff
| * Line: 40 Context : .tekst
| Property scrollbar-arrow-color doesn't exist : #ffffff
| * Line: 41 Context : .tekst
| Property scrollbar-track-color doesn't exist : #ffffff
| * Line: 42 Context : .tekst
| Property scrollbar-darkshadow-color doesn't exist : #ffffff

Alt det der med scrollbars er noget Internet Explorer-specifikt, og
altså ikke en del af CSS standarden ... du kan med andre ord ikke
forvente, at et style sheet med den slags skal kunne validere.

De øvrige er blot warnings, altså advarsler. Fælles for dem alle er,
at du ikke har angivet en farve sammen med en baggrundsfarve eller
omvendt. Se en anden tråd i webdesign-grupperne angående den slags.

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 13-08-03 17:36

Må man ikke have scrollbar for at den er "rigtig" ??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 17:40

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> Må man ikke have scrollbar for at den er "rigtig" ??

Nej. Det med at definere farver for scrollbars er *ikke* en del af CSS,
men blot noget Microsoft har fundet på - effekten ses da heller ikke i
browsere som Mozilla.

Det ville være en god ide at tage et kig på CSS specifikationerne:

http://www.w3.org/TR/CSS2/
http://www.w3.org/TR/CSS2/propidx.html

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 13-08-03 18:35

http://www.rtk-design.dk/css-test/index.asp
jeg har flyttet siden over til overnævnte da det ikke er pænt lige i
øjeblikket..!!

Men hvordan får jeg så overskrifterne (Velkommen til RTk-Design, Nyhed,
stats) til at være lige som den gamle..??

- sådan ser min css validator ud lige nu...

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk/css-test/index.asp&warning=1

Jeg kan stadig ikke få style.css til at funke

ellers tror jeg den er ved at være i orden...

mvh. Rune Thougaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 18:49

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> Men hvordan får jeg så overskrifterne (Velkommen til RTk-Design,
> Nyhed, stats) til at være lige som den gamle..??

Du bruger vel bare samme klasser, som du havde på den gamle side?!

> Jeg kan stadig ikke få style.css til at funke

Du har jo ikke rettet fejlene med pseudo-klasserne.
Læs nu hvad der står: "Unknown pseudo-element or pseudo-class main".
Du skal skrive det i den her form:

a.main:link { ... }
a.main:visited { ... }
a.main:hover { ... }
a.main:active { ... }

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 13-08-03 19:42

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk/css-test/index.asp&warning=1

nu har jeg kun 5 Warnings tilbage, men jeg skal have disse på min side for
det bliver pænt, kan jeg gøre noget så jeg ikke får disse Warnings væk og
samtidig bibeholde dem ??

mvh. Rune Thougaard Kristensen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 19:54

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> nu har jeg kun 5 Warnings tilbage, men jeg skal have disse på min
> side for det bliver pænt, kan jeg gøre noget så jeg ikke får disse
> Warnings væk og samtidig bibeholde dem ??

Igen:

           *Læs nu hvad der står!*

| Warnings
| URI : http://www.rtk-design.dk/css-test/style.css
| * Line : 2 font-family: You are encouraged to offer a generic
| family as a last alternative

Du har for body kun angivet skrifttypen Verdana - du bør også angive
en en generisk famile, så browseren kan benytte en lignende
skrifttype, hvis den ønskede ikke findes på maskinen.

Her bør du altså have:

font-family: Verdana, sans-serif;

| * Line : 10 Level : 1 You have no background-color with your
| color : a:link

o.s.v.

Som forklaret *mange* gange før her i gruppen, så er det fordi du
ikke har angivet en baggrundsfarve sammen med farven. Du kan nøjes
med at skrive

   background-color: transparent;

men da det jo kun er en warning - altså *kun* en *advarsel* behøver
du det altså ikke.

Og prøv nu at
   1) læse rapporterne fra validatorerne igennem
   2) søg efter tidligere indlæg i webdesigngrupperne
før du poster spørgsmål, der allerede er blevet besvaret til
hudløshed.

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 13-08-03 20:16

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det bliver pænt, kan jeg gøre noget så jeg ikke får disse Warnings væk og

Angive en generisk familie til din font-family:
font-family: verdana, sans serif;

og angive background-color på dine a elementer. Hvis du bare ønsker
baggrundsfarven angives:
background-color: transparent;

--
Mvh / Regards

Mikkel Andreasen
Web: http://www.mema.dk
Mail: mema@mema.dk

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 13-08-03 22:19

"Nu skulle den være i orden... tak for hjælpen til dem som har hjulpet
mig... er der så nogle der kan forklare hvad det er godt for... er den ikke
bare lavet 100% sigtigt efter CSS standerterne...??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 14-08-03 21:27

Er det bedst at have valideret sin side i CSS version 1 eller CSS version
2..??

hvad anbefales..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-03 23:16

"Rune Thougaard Kristensen" <rune@rtk-design.dk> skrev

> Er det bedst at have valideret sin side i CSS version 1 eller CSS version
> 2..??
>
> hvad anbefales..??

CSS version 2 er (selvfølgelig) nyere - og sikkert også mere omfattende -
end version 1. Dermed menes så, at der er flere muligheder for at formatere
html-sidernes udseende i 2'eren.

Altså må det anbefales at overholde version 2, da det giver flere muligheder
og færre begrænsninger. I øvrigt er det kun et spørgsmål om tid, inden nye
versioner browsere begynder at understøtte CSS version 3.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 14-08-03 21:35

RTK-Design har nu fået valideret siden 100% rigtig i CSS (Cascading Style
Sheets).<br>
Det betyder at koderne er skrevet 100% rigtig efter CSS standarterne
(reglerne).

er der noget i denne tekst som ikke passer eller noget..? da jeg ikke selv
er så meget inde i hvad det der W3 CSS mærke "betyder"

mvh. Rune Thougaard