? literatur om almen og spec. relativitets~
Fra : Kurt

Dato : 11-08-03 10:37

Jeg har gennem et stykke tid fulgt den - til tider - ikke al for
seriøse diskussion her i ng om Einstein og hans relativitetsteorier,
hvilket har givet mig lysten til at kikke lidt på emnet igen.

Jeg er hverken fysiker eller matematiker (eller kemiker), og har ingen
ambition om at skulle have et dybtgående og detaljeret kendskabt til
området, men "blot" en fornemmelse at hvad idéerne er.

Jeg har tidligere "gravet mig ned" i den specielle relativitetsteori
og bl.a. ved hjælp af bøger, hvor i enmet blev behandlet på en let
tilgængelig og pædagoisk måde, fået en god forståelse for den (synes
jeg selv).

Disse bøger er (bl.a.):
- Schwarts, Joe: Einstein for begyndere, Husets forlag 1983
- Gamow, George og Stannard, Russell: Den ny verden ifølge Mr
Tompking, Ingeniøren-Bøger 2003
Hawking, Stephen W.: Universet i en nøddeskal, Gad, 2002

Mit spørgsmål:
Findes der tilsvarende "let tilgængelig"/pædagogisk literatur omkring
den almene reletivitetsteori?

Kurt

Fra : Jan Baggesen

Dato : 11-08-03 10:37

Stephen Hawkings "A Brief History of Time" (Hawkings Univers på dansk)
behandler en del almen relativitetsteori på en rimeligt forståelig måde.
Specielt hvis man får fat i den illustrerede udgave.

// Jan

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-08-03 16:57

Scripsit Kurt <okilikethembig@hotmail.com>

> [...]
> Mit spørgsmål:
> Findes der tilsvarende "let tilgængelig"/pædagogisk literatur omkring

Jeg er bifagsmatematiker, så det er ikke sikkert at vi stiller samme
krav. Men jeg blev på et tidspunkt så træt af de temmelig luftige
beskrivelser af GR man normalt finder i populære værker, at jeg købte
en egentlig lærebog.

Jeg har været udmærket tilfreds med

Wolfgang Rindler: Relativity - Special, General and Cosmological

Selv om jeg af ren dovenskab sprang alle formlerne i afsnittet om GR
over (gad ikke regne efter, og differentialgeometri er noget langhåret
stads hvor man virkelig skal have tungen lige i munden hvis man
insisterer på at "forstå" formlerne), synes jeg at den gav en
glimrende forståelse for teoriens struktur - meget bedre end de
sædvanlige populariseringer der ikke tør angive nogen formler
overhovedet og derfor er nødt til at udtrykke sig i så upræcist et
sprog at de ikke giver noget egentligt indtryk af teoriens prædiktive
egenskaber.

Men det kræver at man er koldblodig nok til at standse læsningen når
det hele går op i algebra, og skimme fremad intil den intuitive
forklaring af resultatet kommer.

--
Henning Makholm "I believe there exists a secret society with
branches all over the world, working in secrecy to

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-03 20:33

> Men det kræver at man er koldblodig nok til at standse læsningen når
> det hele går op i algebra, og skimme fremad intil den intuitive
> forklaring af resultatet kommer.

"Den intuitive forklaring på GR". Den var go'

--
-Jens B.

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-08-03 04:34

Scripsit "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com>

> "Den intuitive forklaring på GR". Den var go'

Ja, altså mere umiddelbart instruktiv end de rå formler. Det er
hurtigere at læse "spiralerende bane ind mod begivenhedshorisonten" og
få en umiddelbar ide om cirka hvad der går for sig, end at opnå en
dybere forståelse for den formel der beskriver spiralens præcise
facon.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Kurt

Dato : 13-08-03 09:58

Tak for foreslagene.

Her netop bestilt dem på biblioteket