Akupunktur?
Fra : Lars

Dato : 11-08-03 07:31

Hej, er der videnskabelig belæg for akupunktur?
Een jeg kender hævder dette.

mvh Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-03 10:30

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse

> Hej, er der videnskabelig belæg for akupunktur?
> Een jeg kender hævder dette.

Sjovt sammentræf. Jeg skulle netop til at poste et lignende spørgsmål:

Jeg har fået et voldsomt hold i ryggen, og er netop hjemkommet fra et
besøg hos min praktiserende læge. Her blev jeg lagt på en briks,
hvorefter han isatte en række nåle omkring det berørte sted i lænden.
Han satte sør'me også strøm på. Direkte adspurgt, om brug af akupunktur
var anerkendt videnskab, svarede han ja. Efter denne behandling (jeg lå
i ca. 10 min.), injicerede han saltvand i akupunkturpunkterne for på
denne måde at "forlænge virkningen".

Har min læge ret, eller er jeg - som jeg frygter lidt - udsat for
newage-hokus-pokus?

--
-Jens B.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 11-08-03 11:33

http://skepdic.com/acupunc.html
--
- JN -

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-03 12:45

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bh7nmi$31jv$1@news.cybercity.dk...

> Har min læge ret, eller er jeg - som jeg frygter lidt - udsat for
> newage-hokus-pokus?

Du må sgu da selv vide om det hjalp!

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-03 13:47

> Du må sgu da selv vide om det hjalp!

Nu gik mit spørgsmål sådan set ikke på, om det hjalp eller ej, men det
overså du måske i skyndingen?

--
-Jens B.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-03 14:55

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bh838o$j23$1@news.cybercity.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu gik mit spørgsmål sådan set ikke på, om det hjalp eller ej, men det
> overså du måske i skyndingen?

Aha, du gentager blot spørgsmålet for en sikkerheds skyld.
Så brug dog et leksikon eller google. Du finder tons af materiale.

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-03 16:03

> Aha, du gentager blot spørgsmålet for en sikkerheds skyld.
> Så brug dog et leksikon eller google. Du finder tons af materiale.b

Tak for din ulejlighed - det har været berigende.

--
-Jens B.

Fra : Lars

Dato : 11-08-03 17:10

In article <bh86q2$gjf$1@sunsite.dk>, mlarsen@post7.tele.dk says...
> Så brug dog et leksikon eller google. Du finder tons af materiale.
>
> Mvh
> Martin

Hvorfor skulle han dog det, når netop usenet oftest kan give endnu bedre svar ???

mvh Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-03 14:59

Jens Bruun skrev:

>Nu gik mit spørgsmål sådan set ikke på, om det hjalp eller ej, men det
>overså du måske i skyndingen?

Martin mener sikkert at hvis det hjalp, så er det ikke pokus, men
reelt nok.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-03 16:10

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Martin mener sikkert at hvis det hjalp, så er det ikke pokus, men
> reelt nok.

Dét forstod jeg sådan set godt, men nu spurgte jeg jo, om det var
anerkendt videnskab. Hvorvidt behandlingen hjalp mig eller ej har vel
principielt intet med mit spørgsmål at gøre. Jeg afviser på ingen måde
newage-hokus-pokus, hvis det kan fjerne mine rygsmerter. Jeg vil
blot vide, om min læge benytter anerkendt videnskab eller ej i sin
behandling.

--
-Jens B.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-03 23:10

Jens Bruun skrev:

> [...]
>newage-hokus-pokus, hvis det kan fjerne mine rygsmerter. Jeg vil
>blot vide, om min læge benytter anerkendt videnskab eller ej i sin

Indtil det er blevet undersøgt meget mere, er det vist ikke til
at fastslå med sikkerhed at det er videnskab.

Min egen fornemmelse er at det er det. Mange læger bruger det i
deres praksis, og jeg er ikke bekendt med nogen der afviser det.

--
Bertel

Fra : Pongo

Dato : 11-08-03 23:14

> [...]
>
> Min egen fornemmelse er at det er det. Mange læger bruger det i
> deres praksis, og jeg er ikke bekendt med nogen der afviser det.

Min fornemmelse er nu også, at det efterhånden er ganske anerkendt som
smertebehandling. Jeg ved ikke om det derved mest er symptom-behandling,
men jeg tror da meget tyder på at man kan dæmpe smerter via akupunktur.
I mange tilfælde kan smertebehandling vel være første skridt til en
egentlig behandling, idet man jo f.eks undgår forkerte belasninger mv.
/Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-03 23:45

Pongo skrev:

>Min fornemmelse er nu også, at det efterhånden er ganske anerkendt som
>smertebehandling. Jeg ved ikke om det derved mest er symptom-behandling,

Man kan faktisk ikke skelne som du også selv er inde på. Man kan
trække en skade ret meget i langdrag ved at insistere på *ikke*
at få smertebehandling.

>I mange tilfælde kan smertebehandling vel være første skridt til en
>egentlig behandling, idet man jo f.eks undgår forkerte belasninger mv.

Netop. Man undgår også sammenknugede muskler der stopper for
blodstrømmen og forhindrer helingen.

--
Bertel

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 11-08-03 15:05

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Martin mener sikkert at hvis det hjalp, så er det ikke pokus, men
> reelt nok.

Tjah. Mange "pokus"-ting virker jo på grund af den rent psykologiske
effekt. Jævnfør undersøgelser der viser at stærkere farvede piller
virker bedre end kedelige. Man kan i hvert fald ikke konkludere meget
udfra en enkelt persons erfaringer, så jeg synes da det er reelt nok
at spørge her på gruppen om der er nogen videnskabelige undersørgelser
af akupunktur, hvilket jeg desværre ikke ved/kan svare på.

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : sune vuorela

Dato : 11-08-03 16:52

En der kalder sig "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>Har min læge ret, eller er jeg - som jeg frygter lidt - udsat for
>newage-hokus-pokus?

Den der saltvandsting har jeg aldrig hørt om før, men resten skulle
være reelt nok.

--
Sune

Fra : phayrynx

Dato : 11-08-03 10:58

Lars <ls@No_Email.com> wrote in message news:<MPG.19a1569722e96211989812@news.inet.tele.dk>...
> Hej, er der videnskabelig belæg for akupunktur?
> Een jeg kender hævder dette.
>
> mvh Lars

Det er svært at svare entydigt på, da akupunktur bruges i så mange
forskellige sammenhænge. Der er relativt dårligt videnskabeligt belæg
for nogen af de tilstande man hyppigst bruger akupunktur imod. Der er
blevet lavet store metaanalyser i Cochrane-regi indenfor
akupunkturbehandling for lænde-ryg smerter og øre-akupunktur som hjælp
til rygestop. Her blev der ikke fundet nogen signifikant fordel ved
akupunkturen. I disse undersøgelser sammenholder man alle de
sammenlignelige forsøg der er blevet lavet indenfor en bestemt
behandling. Det bliver betragtet som et af de mest korrekte
videnskabelige metoder, og tillægges langt større værdi end
resultaterne fra små kinesiske forskergrupper.
Interesserede kan selv få adgang til Cochrane-biblioteket fra DNLB i
København.

Til gengæld bliver akupunktur brugt af mange smertelæger og
anæstesilæger. Jeg har ikke lige undersøgt literaturen, men det kan jo
være, at der er god evidens for akupunktur som smertebehandling.
Noget andet interessant ved anæstesilægernes brug af akupunktur er, at
de fleste forkaster den grundlæggende meridian-teori, selvom de mener
at se en effekt af behandlingen. I stedet tillægges en mere
fysiologisk orienteret forklaringsmodel, som bedre kan accepteres ud
fra vores nuværende viden om kroppen. Dvs. resultatet kan godt være
korrekt, selvom forudsætningen er forkert.
\S

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-03 11:50

"phayrynx" <pharynx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> I stedet tillægges en mere
> fysiologisk orienteret forklaringsmodel, som bedre kan accepteres ud
> fra vores nuværende viden om kroppen. Dvs. resultatet kan godt være
> korrekt, selvom forudsætningen er forkert.

Ja, det er ikke svært at forestille sig at det kan have en lindrende
effekt at over-stimulere de nervebaner i huden der "krydser" med andre
nervebaner i rygmarven (ligesom fx hjertesmerter ofte føles i venstre
arm, fordi disse nerverbaner deler rygmarvssegment).
Om det har noget på sig eller ej skal jeg ikke kunne sige, men det er
ihvertfald i mine øjne en mere spiselig teori end den klassiske.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : mik

Dato : 11-08-03 14:04

> [...]
> Om det har noget på sig eller ej skal jeg ikke kunne sige, men det er
> ihvertfald i mine øjne en mere spiselig teori end den klassiske.

Ja det gælder bare om at gøre teorien spiselig, så er det fuldstændig lige
meget hvad kineserne har vidst og forsket i, i mange mange år.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-03 15:46

mik skrev:

>Ja det gælder bare om at gøre teorien spiselig, så er det fuldstændig lige
>meget hvad kineserne har vidst og forsket i, i mange mange år.

I Tibet har buddhistmunke i årtusinder 'forsket' i religiøse
teknikker som meditation, men det betyder ikke at en
videnskabsmand kan eller vil overtage den tibetansk-religiøse
måde at forklare fænomenerne på.

Noget ganske tilsvarende gælder naturligvis ethvert andet fænomen
som man måtte ønske at forske i.

--
Bertel

Fra : mik

Dato : 11-08-03 16:40

> [...]
> måde at forklare fænomenerne på.
>
> Noget ganske tilsvarende gælder naturligvis ethvert andet fænomen

Ved du eller nogen anden her i gruppen hvordan akupunktur er opstået og
hvordan den er udviklet?
Ved i egentlig hvad meridian læren går ud på? Og hvorfor skulle den være
forkert?
Findes der kun en måde at forske på? (den vestlige måde)
Er der kun en måde at betragte verden på? (den vestlige måde)
Har naturvidenskaben udviklet sig siden den kom på mode sammen med
naturalismen?

Michael

Fra : Ivar

Dato : 11-08-03 19:11

mik skrev:

> Ved du eller nogen anden her i gruppen hvordan akupunktur er opstået og
> hvordan den er udviklet?

Det er ligegyldigt om de ved det. Det er nok at de ved at teknikken
er udviklet uden basal viden om de sygdomme kineserne mente at
akupunktur kunne kurere.

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-03 23:17

mik skrev:

>Ved du eller nogen anden her i gruppen hvordan akupunktur er opstået og
>hvordan den er udviklet?

Jeg ved det ikke, jeg ved ikke om andre ved det, og jeg kan ikke
se relevansen.

>Ved i egentlig hvad meridian læren går ud på? Og hvorfor skulle den være
>forkert?

Se ovenfor.

>Findes der kun en måde at forske på? (den vestlige måde)

Ja. Når det grundlæggende krav er at andre skal kunne reproducere
resultaterne, så må det siges at være et universelt krav til
videnskaben uanset hvem der driver forskningen, og hvor og
hvornår.

Den der med at det skal ske under fuldmåne, uden forstyrrende
negative vibrationer og med en tudende ugle indenfor 50 meters
afstand, kan aldrig anerkendes som videnskab.

Det kan godt ske at de ting som personen så gør, rent faktisk er
okay, men det betyder så at det også vil virke uden tudende ugler
og måsskin, og det vil man kunne eftervise ved ganske almindelige
videnskabelige netoder.

Videnskab er nemlig ikke noget grumt eller mystisk. Det er sådan
set bare systematisk indsamling af påviselige fakta.

>Er der kun en måde at betragte verden på? (den vestlige måde)

Hvad *er* den vestlige måde at betragte verden på?

>Har naturvidenskaben udviklet sig siden den kom på mode sammen med
>naturalismen?

Øh ... ja.

Men hvis du mener at de er begyndt at lave rod i stedet for at
organisere fakta, så er svaret nej.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-08-03 23:58

> [...]

> negative vibrationer og med en tudende ugle indenfor 50 meters
> afstand, kan aldrig anerkendes som videnskab.

Jo da. Hvis det kan reproduceres under de forhold. Så kan man bagefter
studere hvilken betydning fuldmånen, uglen og bemeldte vibrationer
har.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : ASKF

Dato : 24-08-03 10:14

Bertel Lund Hansen ytrede sig i
<c25gjvo3o12mmmp53s31c5hria9gcodqs2@news.stofanet.dk> med dette:

>Hvad *er* den vestlige måde at betragte verden på?

Den dualistiske.
Mens man i østen har en helhedstanke.

Jeg må heller uddybe dette lidt:

Op igennem historien, fra oldtidens græske filosofi, over
oplysningstiden, til i dag, har man søgt at afdække og forstå viden.
Denne søgen har ofte hængt sammen med en higen efter sandheden, altså et
forsøg på at afdække hemmeligheden bag den sande viden, og således ikke
anlægge en ontologisk dimension. I den vestlige, jødisk/kristne kultur
har dette i nogen udstrækning ført til en forestilling om en opdeling,
en dualisme i ånd og materie; krop og sjæl. Der findes grundlæggende
historisk set, to store epistemologiske traditioner i vesten:
Rationalismen, for hvilken den absolutte sande viden skal findes igennem
en art ideel mental proces, løsrevet fra den fysiske verden, hvorved man
afdæk-ker a priori viden, og Empirismen der anser viden akkumuleret på
baggrund af sanseba-seret erfaring forankret i en objektiv fysisk
virkelighed for sand.

Allerede i antikkens Grækenland fandtes tidlige tiltag til disse
opfattelser, eksemplificeret ved Platon, der opererede ud fra en nærmest
rationalistisk forestilling om ideen som alle tings bagvedliggende sande
væsen, der kun kan forstås igennem en art indre mentalt øje, og dennes
elev Aristoteles, for hvem individuelle ting snarere skal ses kun som
deres fysiske fremtoning og egenskaber, hvorved disse kun kan forstås
igennem hvad sanserne kan fortælle én.

Da filosofien blev "genopdaget" i oplysningstiden[1], efter at have
overlevet i den arabiske verden, eksisterer denne todeling stadig, her
eksemplificeret ved Rene Descartes (1596-1650) som eksponent for hvad
man kan kalde kontinental rationalisme, der i sin hoved-konklusion der
identificerer ham som en selverkendende og tænkende ting (Cognito, ergo
sum), samt at denne tænkende ting (sjæl) må være adskilt fra kroppen
(herefter erkender han der er en Gud og går videre med at der eksisterer
en ydre verden). Descartes fører herved dualismen videre ind i den
moderne filosofi, ved netop at adskille det tænkende jeg fra krop og
materie. Hans måde at resonere på, kommer til at danne forbillede for
mange efterfølgende filosoffer, da han søger at benytte en logisk
deduktion metode (der netop er kendetegnende for rationalismen).
Descartes indfører herved tre centrale begre-ber, sjælen, Gud og
verdenen, for at kunne begrunde naturvidenskaben (som er baseret på
matematikken) og med dette perspektiv åbner han op for en dybere
indtrængen i materi-ens hemmeligheder (verden anses for at være et
mekanisk system, med kausale virk-ningsårsager). Som modsætning til
Descartes dukker de engelske empirister op, og tager udgangspunkt i en
del af Descartes filosofi, som Descartes ikke selv udforskede, nemlig
subjektet. Mens Descartes kun benyttede subjektet som indfaldsvinkel til
naturvidenska-ben, mener Locke at vi er nødt til at studere subjektet
selv, da det er den eneste måde at forstå hvad erkendelse er. Lockes
hovedpræmis, der kommer til at danne empirismens hovedsætning er, at al
erkendelse stammer fra erfaringen. Herved var en ny dualisme født:
Rationalisme/Empirisme.

Senere har flere forsøgt sig med at danne synteser af
rationalisme/empirisme, eks. Kant der anså viden for en syntese af
erfaringer og begreber, på denne vis gjorde han adgangen til den
empiriske virkelighed afhængig af de særegne træk ved menneskets måde at
erfare på. Ifølge Kant er erkendelsen om naturvidenskabens grundlag en
selverkendelse der og-så går langt ud over den individuelle
videnskabsmands egen selvforståelse.

Men gældende gør det sig dog stadig i dag, i vesten, at
vidensopfattelsen er gennemsyret af denne tidligere nævnte dualistiske
opdeling, hvilket stadig gør sin indflydelse gældende.

Sideløbende med disse vestlige traditioner opstod i Asien en noget anden
forestilling og tilgang til filosofien. Her opererede man ikke med denne
klassiske europæiske opdeling, men betragtede verden ud fra et
"enhedsprincip" der tog udgangspunkt i den på dette sted meget udbredte
buddhistiske lære:

1.   Oneness of humanity and Nature
2.   Oneness of body and mind
3.   Oneness of self and other

Det ses her at specielt karakteristika nummer to gør op med den vestlige
forståelse af vi-den som separeret fra menneskelig filosofisk og
epistemologisk udvikling.

Det er her vigtigt at være bevidst om at der ikke er tale om identiske
størrelser, men at oneness kommer af et kinesisk begreb for "ikke-to"
eller "non-dualistisk" , det er således to adskilte dele af samme
fænomen, eller to aspekter af samme ting. Jf. det velkendte Taoistiske
symbol: Yin & Yang, der netop illustrerer samhørigheden mellem det
spirituelle/åndelige (mind - Yang [den lyse del]) og det fysiske (body -
Yin [den mørke del]) .

Dette betyder at, da man ikke ser denne opdeling er man mere tilbøjelig
til at fokusere på direkte personlig erfaring, hvor imod man i vesten
primært tager udgangspunkt i abstrak-te teorier og hypoteser. Det er
her vigtigt at slå fast at man ikke kan sammenligne denne øst/vest
opdeling med den klassiske vestlige empirisme/rationalisme og Descartes
dualisme, men derimod at personlig erfaring betyder at viden hører
sammen med handling, og meget ofte opnås igennem denne.
Dette focus på handling betyder endvidere at man i østen, som Japans
første teoretiske filosof Kitaro Nishida ridser op, mener at:

"[…] the essential mode is to act on the world, not to cognize it."

Herved forstås at mennesket er et væsen der dels er en del af, og dels
interagerer med verden omkring det, endnu engang jævnfør oneness
princippet (her måske i særdelieshed punkt 2 og 3), og på denne måde
opnås sand viden; ikke igennem teoretisk tænkning men kun igennem
helheden af krop og sind, hvilket meget ofte betyder handling. Således
ser man her en forståelsesforskel i forhold til den vestlige der ser
mennesket som løsrevet fra det der beskues, teoretiseres eller
filosoferes over.

[1] Jeg vælger her at se bort fra Augustin (354-430), som beskæftigede
sig med Platon og Sokrates til at udvikle hans kristne
filosofi/verdensanskuelse, der siger at sand viden stammer fra Gud,
hvorved at troen på Gud bliver vejen til at opnå den sande viden. Vi ser
også bort fra Thomas Aquinas (1224-1274) der byggede videre på Augustin
og Aristoteles. Aquinus var dog den første kristne filosof som adskilte
ideen om den sande viden fra troen, da han mente at den viden vi har om
naturen ikke behøver hvile på en bevidsthed på et guddommeligt nærvær.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Pongo

Dato : 12-08-03 00:40

"mik" <toffi@bluemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Findes der kun en måde at forske på? (den vestlige måde)
> Er der kun en måde at betragte verden på? (den vestlige måde)
Selv om f.eks Grækernes og Egypternes verdensbillede var glimrende til
at forudsige planeternes gang over himlen og tidspunktet for Nilens
oversvømmelse, så var det jo ikke godt nok til at planlægge en rumsondes
rejse til Neptun. På samme måde kan kinesernes teorier om chi, ying,
yang og forskellige ubalancer, have været glimrende til behandling af en
del lidelser, men ikke godt nok til at kunne bruges i moderne lægekunst.
I sidste ende er der jo tale om forskellige modeller der beskriver dele
af virkeligheden. Moderne naturvidenskab har vel som et slags uerklæret
mål, at finde én teoretisk model, ud fra hvilken man kan forklare og til
en hvis grad forudsige det fleste objektivt målbare fænomener. Moderne
naturvidenskab bryder sig ikke meget om ad hoc forklaringer, der blot
siger at tingene sker på en bestemt måde, fordi at sådan er de skabt.
Meridian-læren giver så vidt jeg kan se ikke rigtig nogen brugbar
indsigt. Det er et forsøg på at forklare, hvorfor de forskellige dele af
kroppen er forbundet, som man mener de er. Man kan bare ikke eftervise
forklaringen. Den giver ikke nogen ny indsigt og energierne kan ikke
måles. Det kan meridianerne tilsyneladende heller ikke. Derfor kan
teorien ikke bruges til ret meget andet en at hjælpe hukommelsen med at
finde punkterne.
Det er lidt ligesom stregerne man tegner for at huske stjernebillederne
på himlen. Stregerne er der ikke, og de har aldrig været der. Derfor
spekulerer astronomer heller ikke meget over hvad der sker i stregerne,
eller hvad stjernerne i Karlsvognen har til fælles.

> Har naturvidenskaben udviklet sig siden den kom på mode sammen med
> naturalismen?
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvornår du mener at naturvidenskaben
kom på mode eller hvad du mener med "Naturalismen". Google giver mig en
periode i Norsk litteraturhistorie, men det er vel ikke det du mener ?

/Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-03 11:51

mik <toffi@bluemail.dk> skrev
> Ved du eller nogen anden her i gruppen hvordan akupunktur er opstået og
> hvordan den er udviklet?

Næh, men den største udbredelse er sket via folkeskolerne i tiden efter
tegnestiftens opfindelse
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ASKF

Dato : 24-08-03 15:02

Preben Riis Sørensen ytrede sig i
<3f4898d7$0$21558$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

>mik <toffi@bluemail.dk> skrev
>
>Næh, men den største udbredelse er sket via folkeskolerne i tiden efter
>tegnestiftens opfindelse

Det kan endog sikkert bevises empirisk, via en kvantitativ undersøgelse
blandt vikarer.

Jeg er dog overbevist om at effekten af denne i forleskolerne udbredte
brug af akupunktur, primært har været en art
tvangsreaktion/impuls/refleks der kan iagtages ved at vikarer/lærere
kaster et hurtigt blik på det sted de ønsker at sætte sig, før de sætter
sig.

Spørgsmålet er altså om vi heraf kan udlede at der er et akupunkturpunkt
på balderne der får mennesker til at være mere forsigtige mht. hvor de
sætter sig?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-03 00:53

ASKF <nospam@askf.dk> skrev i en
> [...]
>
> Spørgsmålet er altså om vi heraf kan udlede at der er et akupunkturpunkt
> på balderne der får mennesker til at være mere forsigtige mht. hvor de

(Takker for udredningen).

Min lærer pressede mig med hele sin vægt (ond sadist) ned i det
akupunkturpunkt der er præcist lige i midten, hvorved smerten helt udeblev -
til hans store ærgrelse og forbavselse (også min....).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pongo

Dato : 12-08-03 00:15

> Ja det gælder bare om at gøre teorien spiselig, så er det fuldstændig
lige
> meget hvad kineserne har vidst og forsket i, i mange mange år.

Mig bekendt har behandlinger og forklaringer ændret sig lige så meget i
Kina, som de har i vesten. Grækerne og Egypterne vidste også meget, men
deres forståelse af årsager og virkning var nok noget anderledes end den
forståelse vi har i dag. NewAge-folket har jo også tilpasset kinesernes
akupunktur-teori, for at gøre den "spiselig". NewAge-begreber som
"energier" og "meridianer" er jo noget man har sat på for at give det
hele en lidt mere vesterlandsk klang. Derudover er NewAge jo et
sammensurium af alle mulige østerlandske religiøse filosofier og
traditionelle behandlinger, som er anrettet på en mere "spiselig" måde
for de moderne menneske. Du har vel derfor ret, når du siger, at det
blot gælder om at gøre det spiseligt, og iøvrigt være ligeglad med hvad
kineserne mente at vide for tusind år siden.

/Klaus

Fra : Pongo

Dato : 12-08-03 00:59

phayrynx wrote:
> Til gengæld bliver akupunktur brugt af mange smertelæger og
> anæstesilæger. Jeg har ikke lige undersøgt literaturen, men det kan jo
> være, at der er god evidens for akupunktur som smertebehandling.

Det er ikke fordi jeg nødvendigvis tror der er en sammenhæng, men jeg
synes det er lidt interessant at visse undersøgelser tyder på, at
placebo-effekten også er mest påviselig i forbindelse med netop
smertebehandling. Placebo-effekten synes i øvrigt at være stærkt
overvurderet ifølge bl.a. dette program fra DR1's "Principia".
http://www.dr.dk/p1/principia/192001_prin_arkiv.html

/Klaus

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 11-08-03 22:06

Lars wrote:

> Hej, er der videnskabelig belæg for akupunktur?
> Een jeg kender hævder dette.

"Akupunktur synes at være effektiv mod kvalme og opkastning efter
operationer og kemoterapi og for smerter efter tandudtrækning. Der er ikke
bevis for nytte af akupunktur for behandling af overvægt, rygeophør og
tinnitus. Mange af de offentliggjorte resultater for behandling af kroniske
smerter er selvmodsigende, og ofte er de anførte undersøgelser af dårlig
kvalitet. Bedre gennemførte undersøgelser må afventes. For de fleste andre
lidelsers vedkommende er de tilgængelige resultater utilstrækkelige til
vejledning for behandling."

Kilde: "Politikens bog om det alternative", artiklen "Akupunktur", s. 18.

Absolut anbefalelsesværdig bog. Behandler mange andre aspekter af New
Age-bevægelsen i et kritisk lys.

Se i øvrigt også http://www.skeptica.dk/pn1999/p_9904_2.htm

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : mik

Dato : 12-08-03 09:16

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse
> Hej, er der videnskabelig belæg for akupunktur?
> Een jeg kender hævder dette.

Måske dette kan hjælpe

http://www.akupunkturbog.dk/Dansk/DK%20akupunktur.htm

michael

Fra : Haveredskab

Dato : 01-09-03 09:37

Akupunktur virker også på spædbørn og på dyr.
Så det er næppe placebo i de tilfælde.
WHO har iøvrigt lavet en liste over sygdomme som de anbefaler man bruger
akupunktur til.

http://www.kandu.dk/

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 02-09-03 07:49

On Mon, 01 Sep 2003 08:37:16 GMT, "Haveredskab"
<Haveredskab.news@kandu.dk> wrote:

>Akupunktur virker også på spædbørn og på dyr.
>Så det er næppe placebo i de tilfælde.

Der er ikke lavet dobbeltblinde forsøg der belyser dette. Både
dyr og spædbørn påvirkes af hvordan deres omgivelser reagerer.

Rent vand (dvs. homøopati) har også lindrende virkning på dyr, og
det er på samme måde ikke belyst med dobbeltblinde forsøg.

>WHO har iøvrigt lavet en liste over sygdomme som de anbefaler man bruger
>akupunktur til.

Der er også mange læger i Danmark der går ind for akupunktur. Det
gør dog ikke behandlingen bedre. På den anden side, hvis det
hjælper folk at få stukket nåle ind tilfældige steder, så er det
vel også ligemeget om det sker gennem placebo eller anden vis, så
en anbefaling til ganske bestemte lidelser (og jeg fristes til at
sige bestemte patienter) er vel i orden?

Steen