Chr4 i Roskilde Domkirke
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-08-03 20:53

Var for første gang i Roskilde Domkirke og så alle de kongelige grave.
Fascinerende!

Men hvordan er gutterne begravet? Er de balsameret?

Og hvordan ville Chr 4 se ud hvis jeg åbnede kisten?

Jesper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-08-03 21:08

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> writes:

> Var for første gang i Roskilde Domkirke og så alle de kongelige grave.
> Fascinerende!
>
> Men hvordan er gutterne begravet? Er de balsameret?

Jeg kan ikke dy mig for en lille historie. I 1996 var vi på kanotur på
Roskilde Fjord og da vi så blæste inde i Roskilde var det jo
nærliggende at se Domkirken. Min lillesøster var på det tidspunkt 15
år, og spurgte vores mor hvorfor kisterne stod inde i kirken og hvor
ligene var. Mor forklarede så pædagogisk, man er vel pædagog, at
ligene var balsamerede og lå i kisterne. Min lillesøster så
rædselsslagen ud, mens hun mere eller mindre fløj væk fra en af
kisterne, mens hun med rædsels i stemmen udbrød: Ad, glaserede lig!

Hendes sprogforvekslinger har vi nu grint meget af. Men om ligene er
balsamerede, glaserede eller kandiserede vil jeg lade op til andre at
fortælle.

Mvh Trine

Postet i både dk.videnskab, dk.snak.vittigheder, FUT til dk.snak.vittigheder

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-08-03 23:30

Jesper Nielsen wrote:

> Var for første gang i Roskilde Domkirke og så alle de kongelige grave.
> Fascinerende!
>
> Men hvordan er gutterne begravet?

De er lagt blykister som er lodet lufttættet

> Er de balsameret?

Ja, så godt at de kunne ligge framme i nogen dage.