Matematik: trekanter - hvor mange ?
Fra : Zalza

Dato : 09-08-03 21:38

Hej

Jeg er blevet stillet opgaven at finde ud af hvor mange trekanter der kan
dannes ud fra dette billede:
http://www.yoo.frac.dk/debat/3kanter.jpg

store som små, også på hovedet osv...

Jeg har opgivet at tælle... er der ik en formel for sådan en laban her ? :)

Hilsen Lasse

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-08-03 22:05

Zalza wrote:

> [...]
>
> store som små, også på hovedet osv...
>
> Jeg har opgivet at tælle... er der ik en formel for sådan en laban her ? :)

Jo, svaret ligger vist hos Sloane:

http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A002717

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Zalza

Dato : 09-08-03 22:08

> Jo, svaret ligger vist hos Sloane:
>
> http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A002717

ja okey tak :).... fatter det bare ikke ;)

nogen der vil hjælpe med at regne den ud ?
(før nævnte billede)

/Lasse

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-08-03 22:25

Zalza wrote:

> ja okey tak :).... fatter det bare ikke ;)
>
> nogen der vil hjælpe med at regne den ud ?
> (før nævnte billede)

Yep...
Floor(n(n+2)(2n+1)/8) skal bruges.

n = Antallet af 3kanter i en række (lidt svært at forklare? Men tror du
forstår). I dit tilfælde er det 5...

Okay... lad os starte

Lad os lige splitte den op (gider ikke finde lommeregneren).

5(5+2) = 35
(2*5+1) = 11
35*11 = 385
385/8 = 48,125

Nedrunde resultet = 48... altså der kan dannes 48 trekanter.

Fuldt ud ville den se således ud:
Floor(5*(5+2)*(2*5+1)/8) = 48

:)
Floor er som bekendt en nedrunding for dem som skulle være i tvivl.

mvh
Johan

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-08-03 22:45

Johan Holst Nielsen wrote:

> Yep...
> Floor(n(n+2)(2n+1)/8) skal bruges.
>[...]
> Fuldt ud ville den se således ud:
> Floor(5*(5+2)*(2*5+1)/8) = 48

De 48 stod jo også på passende sted efter »Sequence:« på den side
jeg nævnte, naturligvis.

Skal man regne følgen ud på computer, kan man jo også bruge den
rekursionsformel som Smiley(!) anfører på webadressen herover. Læg
mærke til at hvis man starter følgen fra det (-2)'te element, lyder
den
0,0,0,1,5,13,27,48,78,118,170,235,315,...

Man kan derfor bruge 0,0,0,1 som startværdier til Smileys rekursion.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-08-03 22:46

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> De 48 stod jo også på passende sted efter »Sequence:« på den side
> jeg nævnte, naturligvis.

Jep... :) Det var blot formelen og udregningen han var ude efter - så
vidt jeg forstod :) Kendte godt tallet i forvejen...

mvh
Johan

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-03 12:21

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F356B42.BA6B9A1F@jeppesn.dk...

> mærke til at hvis man starter følgen fra det (-2)'te element, lyder
> den
> 0,0,0,1,5,13,27,48,78,118,170,235,315,...
>
> Man kan derfor bruge 0,0,0,1 som startværdier til Smileys rekursion.

Hvis du vil have følgen ud som den normalt angives bør du bruge
startværdierne -7,-2,0,0

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-08-03 15:51

Martin Larsen wrote:

> Hvis du vil have følgen ud som den normalt angives bør du bruge
> startværdierne -7,-2,0,0

Jeg fremdrog startværdierne 0,0,0,1 fordi de er nemmest at huske og har
den største æstetiske appel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-03 16:12

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F37AD70.2711A995@jeppesn.dk...

> Jeg fremdrog startværdierne 0,0,0,1 fordi de er nemmest at huske og har
> den største æstetiske appel.

Trænger du ikke til længere ferie?

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-08-03 18:13

Martin Larsen wrote:

> Trænger du ikke til længere ferie?

Hey! Kid! Leave those teachers alone!

All in all, it's just another brick in the wall.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-08-03 22:32

Zalza wrote:

> ja okey tak :).... fatter det bare ikke ;)
>
> nogen der vil hjælpe med at regne den ud ?
> (før nævnte billede)

På siden Jeppe henviser til, er der et link til:

<http://mathworld.wolfram.com/TriangleTiling.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-08-03 22:18

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Jo, svaret ligger vist hos Sloane:
>
> http://www.research.att.com/projects/OEIS?Anum=A002717

Og alternativt giver en systematisk optælling (idet a angiver at
trekanten peger opad, b nedad og tallet er højden):

a1: 5+4+3+2+1 = 15
a2: 4+3+2+1 = 10
a3: 3+2+1 = 6
a4: 2+1 = 3
a5: 1 = 1
b1: 4+3+2+1 = 10
b2: 2+1 = 3
--
48

Det er selvfølgelig altid lettere med en formel, men med lidt
systematik er brute force ikke altid så slemt.

--
Stefan Holm
"Mount Everest. Forbidding, aloof, terrifying.

Fra : Ralph

Dato : 10-08-03 01:11

Ja ved bare at tælle får jeg det nu til 45 stk.

Men jeg kan nu heller ikke regne det ud med ligninger.

Ralph.

Fra : slet R9FX4

Dato : 10-08-03 06:55

Zalza <no.sp@m> skrev:
>Hej
>
>Jeg er blevet stillet opgaven at
>finde ud af hvor mange trekanter der kan
> [...]

- uendelige,
de vil joh naturligvis arbejde i alle retninger,
- et meget godt eksempel du giver der på universet,
alt lig 1. eller 0 om du vil,
pragtfuldt
med venlig hilsen,
Adam