Vandrehistorier, relativity og Kafka
Fra : Bo Warming

Dato : 08-08-03 14:18

Vandrehistorier, relativity og Kafka

Da Jules Verns skrev Rejsen til månen og "En verdensomsejling under havet"
var han genial romanforfatter med en PR-dagsorden for den moderne teknik.
Han fremmede forhåbninger og dermed bevilginger til gavnlig, grænseudvidende
produkt-udvikling.

Han skabte myter - ligesom BS Ingemanns opdatering af Rolandkvadets "Holger
Danske"-myte - og den seje optimisme-skabende myte var nyttig PR for dansk
væbnet indsats i 1848-50 og 1864 og 1940-45

" Without myth, every culture loses its healthy creative power.
Nietzsche

"Man må fratage den intelektuelle fascisme myten og omfunktionere den til
det humane

Jeg har længe ikke bestilt andet." Th Mann 1941

"En statsmands største opgave er at tilbyde sit folk gode myter og redde det
fra skadelige.Enoch Powell

Einsteins inspirator til relativity-vandrehistorierne er bl.a. Jules
Vernes "Tidsmaskinen" som selvfølgelig er så u-realiserbar som rådne ligs
genoplivelse og Grimms Eventyr usynligheds-kappe.

Ved at fabulere om ændret tid nær lysets hastighed skabtes grobund for sjove
ny vandrehistorier om foryngelse i raket med - umulig - superhastighed, dvs
der var frit slag for sjove-Albert - intet kunne modbevises!

Vandrehistorier kender vi fra "Rotten Pizzaen" og "Pudlen i Mikrobølgeovnen"
og "Barnet i hoppegyngen" (tre halvfemser-bøger med spøjse og især helt
usandsynlige skrøner.)

Disse "urban legends" har deres eget liv og genfortælles og forbedres og
folk sværger på, at det er selvoplevet af en troværdig bekendt, og det er
ofte usikkert om de fem høns overhovedet har startet med en virkelig fjer,
med et realilty-kim.

Der kan tænkes at være nyttige sager hos Einstein, omend det nok endnu er
for tidligt at afgøre derom med sikkerhed. Han var god til at involvere
jødisk humor og fortællekunst - genial og kendt fra biblen - og her er nok
at tage af, for folks fantasi har altid digtet videre: "Den evige jøde" i "
Den flyvende hollænger" osv.

Kabale-mystik baseret på tal-neurotisk overtro indgår.Hovmodig"chutzpah" og
drilsk "pilpul" indgår. Fine litterære virkemidler - god underholdning. Og
logik-skeptisk visdom a la japanske Zen-munkes pissen på menigmands
bondefornuft, hvilket er tiltrængt intuitions-respekt og en udfordring for
selvglade, kedsommelige logik-fans.

Kafka er opslugt af kabale-mystik-traditionen og grænsesøgende
Nietzsche-filosofi og er bedst kende fra myten "Processen" som er indgået i
dagligdagens vrængen af uforståeligt cirkelsluttende brutalt bureaukrati ,
som idag kaldes "kafkask". "Slottet" er analog, og "Fangelejren lægger også
grund til vandrehistorier og myter. Nedenstående aforismer fra denne geniale
kunstner illustrerer det værdifulde grænseland som opdyrkes af
intelligentsia med styret fantasi.

Både Kafkas og Nietzsches "sprog-skepsis" ses som nødvendige forudsætninger
for Wittgensteins moderne sprogfilosofi.

Kafka. 1884-1924

"But I am not guilty" said K "It is a misunderstanding" " And if it comes to
that, how can any man be called guilty" Franz Kafka : Processen

"Vi graver Babelsskakten" Kafka

"Den, der elsker sin næste, har hverken mere ret eller mere uret end den,
der elsker sig selv. Spørgsmålet er blot, om det første er muligt.
Franz Kafka

"Jeg har aldrig været tynget af andet ansvar, end det som andre menneskers
eksistens, blik, dom lægger på mig. Franz Kafka, "Sene aforismer" 1922

"Løgnen bliver gjort til tingenes orden. Kafka

"Min fængselscelle, min fæstning. Franz Kafka, "Sene aforismer" 1922

"Hvad er mere frydefuldt end at tro på en husgud. Franz Kafka, "Sene
aforismer" 1922.

Der er mål, ingen vej, det vi kalder vej er tøven. Franz Kafka, "Sene
aforismer" 1922

Vejen til medmennesket er for mig meget lang. Franz Kafka, "Sene aforismer"
1922

At vor opgave er prøvelse som livet, giver det et skær af uendelighed. Franz
Kafka, "Sene aforismer" 1922

Du er opgaven, ingen elev vidt og bredt, Franz Kafka, "Sene aforismer" 1922

Jeg har en stærk hammer, men kan ikke bruge den, for dens skaft gløder
Franz Kafka, "Sene aforismer" 1922

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N