energi til hårrodseffekten
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-08-03 23:45

Jeg sad i min bil på vej ned i banken og pludelig kom jeg til at tænke på da
jeg var ved at tørre støv af. Jeg havde lagt en engangsklud i skolen ved
vand så den ene ende lå i vandet og den anden enden hang ned på ydersiden.
Derved havde jeg i løbet af en time fået transportteret halvdelen af vandet
fra skålen over den 5 cm høje kant og ned på mit bord og videre ned på
gulvet.

Så kom spørgsmålet til mig......

Hvis man stikker en svamp eller lignende ned i et glas vand vil
hårrodseffekten (var det ikke det de kaldte den i skolen) hæve vandet op i
svampen. Noget af vandet vil altså blive løftet op til flere cm. Hvor kommer
den energi fra? Det kræver jo en given energi at have eksempelvis 20 ml vand
3 cm.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-08-03 00:35

Scripsit "Ole Frederiksen" <olebaltzer@hotmail.com>

> Hvis man stikker en svamp eller lignende ned i et glas vand vil
> hårrodseffekten (var det ikke det de kaldte den i skolen)

HårRØRseffekten, var det nu.

> hæve vandet op i svampen. Noget af vandet vil altså blive løftet op
> til flere cm. Hvor kommer den energi fra?

Fra at vandet binder sig til svampen. Der frigives energi når
vandmolekyler binder sig til de indre overflader i svampen.

Det kan ikke bruges som evighedsmaskine, for bagefter koster det
energi at adskille svamp og vand igen. Det viser sig ved at der skal
lidt mere varme til at fordampe vand der er suget op i en svamp, end
til at fordampe samme vand der står frit i et glas.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type