Vandkoger
Fra : Klaus Petersen

Dato : 06-08-03 23:46

Hej NG.

Hvilke faktorer har indflydelse på hvor hurtigt en vandkoger kan koge vand?

Klaus.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 07-08-03 00:30

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Hvilke faktorer har indflydelse på hvor hurtigt en vandkoger kan koge
> vand?

Hvor godt væsken er isoleret, hvilket tryk væsken er under og varmelegmet.
Har jeg glemt noget?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Henrik

Dato : 07-08-03 06:02

On Thu, 7 Aug 2003 01:30:06 +0200, "Soeren Nielsen"
<soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:

>Hvor godt væsken er isoleret, hvilket tryk væsken er under og varmelegmet.
>Har jeg glemt noget?

Renheden af vandet.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-08-03 13:34

On Thu, 07 Aug 2003 07:02:11 +0200 Henrik wrote:

> Renheden af vandet.

Det må vel også have lidt at sige, om vandet er "tungt vand"?

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 07-08-03 06:23

Soeren Nielsen wrote:
> Hvor godt væsken er isoleret, hvilket tryk væsken er under og varmelegmet.

Varmelegemet = masse og geometri/lokation af varmelegemet.

Varmekapacitet af kedlen og luften omkring. Strømninger i luften
omkring. Dette er naturligvis småtterier, men skal vurderes samlet.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 07-08-03 07:05

> Hvor godt væsken er isoleret, hvilket tryk væsken er under og varmelegmet.

Envidere har elforsyningen betydning. Der kan være forskel afhængig af f.eks.
nærheden til en transformatorstation, og andre forbrugere på systemet.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-08-03 07:14

Johnnie Hougaard Nielsen <sfromis@post1.tele.dk> skrev:

> Envidere har elforsyningen betydning. Der kan være forskel
> afhængig af f.eks. nærheden til en transformatorstation, og andre
> forbrugere på systemet.

Nu skal spændingen ligge indenfor nogle ret snævre grænser. Vist
omkring +/- 4% så det du nævner her bør næppe have den store betydning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-08-03 10:27

Johnnie Hougaard Nielsen <sfromis@post1.tele.dk> skrev:

> Envidere er det da ikke urealistisk at spændingen kan variere
> udover de normerede grænser.
>
> Jeg kommer i tanker om at min bedstemor for mange år siden tit
> observerede at det tog længere tid at få en gryde i kog når "alle"
> de andre også lavede mad, i forhold til om hun satte den over på
> et "skævt" tidspunkt.

Vil effektforbruget for en given enhed ikke være uafhængigt af
spændingen? Dvs. hvis en enhed har et effektforbrug på 2300W vil
enheden trække 10A ved 230V men 20A ved 115V?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-08-03 10:40

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Vil effektforbruget for en given enhed ikke være uafhængigt af
> spændingen? Dvs. hvis en enhed har et effektforbrug på 2300W vil
> enheden trække 10A ved 230V men 20A ved 115V?

Ikke hvis modstanden er Ohmsk, så vil den trække 5A ved 115V, dvs. den
kvarte effekt.

Ved Ohmsk modstand vokser effekten proportionalt med kvadratet på
spændingen, derfor vil f.eks. 10% lavere spænding give 19% lavere
effekt.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-08-03 14:43

Kim Hansen wrote:

> Ikke hvis modstanden er Ohmsk, så vil den trække 5A ved 115V, dvs. den
> kvarte effekt.

Det er jeg enig i. Så den effekt der er påtrykt kanden (fx 2300 W), er
kun rigtig hvis kanden tilsluttes den tiltænkte spænding.

> Ved Ohmsk modstand vokser effekten proportionalt med kvadratet på
> spændingen

Ja, formlen er P = U²/R hvor P er effekten og U er spændingen.
En resistans på 23 ohm (lig med 23 kvadratvolt pr. watt) vil give den
rette effekt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-08-03 08:00

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Nu skal spændingen ligge indenfor nogle ret snævre grænser. Vist
> omkring +/- 4% så det du nævner her bør næppe have den store betydning.

-10%/+7% tror jeg det er. Det giver alligevel et ret stort spring
mellem laveste og højeste spænding.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 07-08-03 08:32

Peter Makholm wrote:

> -10%/+7% tror jeg det er. Det giver alligevel et ret stort spring
> mellem laveste og højeste spænding.

- ikke mindst da den afsatte effekt afhænger af spændingen i anden...

--
Vh Kurt

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 07-08-03 13:04

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-08-03 08:23

In <bgs2vf$k4r$1@sunsite.dk> "Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> writes:

> [...]

>mvh Søren Nielsen
>http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
>Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den

Væskens starttemperatur og startvolumen

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-03 00:30

> Hej NG.
>
> Hvilke faktorer har indflydelse på hvor hurtigt en vandkoger kan koge
vand?

> Klaus.

Hvis en vandkoger er en elkedel, er der kun strømforbruget (W) og
isoleringsgrad af kanden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-08-03 08:10

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Hvis en vandkoger er en elkedel, er der kun strømforbruget (W) og
> isoleringsgrad af kanden.

Det er ret vigtigt om der er låg på kanden eller ej, for virkelig meget
energi vil blive spildt på at bringe noget af vandet fra væskeform til
dampform hvis man ikke bruger låg.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : ML-78

Dato : 07-08-03 08:45

> Hvilke faktorer har indflydelse på hvor hurtigt en vandkoger kan koge vand?

Jeg vil anse følgende som de vigtigste:

- Varmelegemets effektafgivelse
- Isolering af elkogeren
- Vandets starttemperatur
- Mængden af vand

ML-78

Fra : Bo Warming

Dato : 07-08-03 10:10

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg vil anse følgende som de vigtigste:
>
> - Varmelegemets effektafgivelse
> - Isolering af elkogeren
> - Vandets starttemperatur
> - Mængden af vand

På denne ng, hvor man er relativistisk og påstår masseøgning hvis elektroner
er exciteret, må du medtage meget mere*G*

Iøvrigt er der spurgt om hurtighed og antal Watt er derfor DET ALTAFGØRENDE,
NORMALT

Isolering betyder INTET ved lange tidsrum - - ligesom starttemperatur,
varmekapacitet i metal, luftfugtighed, vandmængde osv er faktorer der kun
har betydning vedr det første minut.

Fra : ML-78

Dato : 07-08-03 10:51

> [...]
> Iøvrigt er der spurgt om hurtighed og antal Watt er derfor DET ALTAFGØRENDE,
> NORMALT

Jeg er enig i, at det må være den vigtigste faktor.

> Isolering betyder INTET ved lange tidsrum - - ligesom starttemperatur,
> varmekapacitet i metal, luftfugtighed, vandmængde osv er faktorer der kun
> har betydning vedr det første minut.

Det er langt fra ligegyldigt, om vandet er 50 grader eller 10 grader når man
påbegynder opvarmningen, og om man vil opvarme en halv eller en hel liter. Men
ja, så længe man taler om almindelige brugsforhold (vand fra vandhanen,
omgivelserne har stuetemperatur, at man altid opvarmer 1 liter osv.) så bliver
andre faktorer end effekten "ligegyldige", da man jo har antaget de fleste andre
betingelser.

I bund og grund kommer det an på, hvor nøjagtigt man ønsker at kende
opvarmningstiden.

ML-78

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-03 11:28

Jeg vil så konstatere at tiden inden denne tråd ebber ud, er afhængig af om
dem der svarer 1)Har taget sig det besvær at læse hele tråden.(Eksempel: jeg
skriver at tiden afhænger af kandens isoleringsgrad, hvorefter der bliver
tilføjet, at det er vigtigt at låget er på!) 2)Lod være at svare, med mindre
de kan bringe noget nyt på bane. 3)Undlod at svare på noget de ikke har
forstand på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-08-03 14:40

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> dem der svarer 1)Har taget sig det besvær at læse hele tråden.(Eksempel: jeg
> skriver at tiden afhænger af kandens isoleringsgrad, hvorefter der bliver
> tilføjet, at det er vigtigt at låget er på!)

Jeg mener stadigvæk at ved fastholdt effekt af kanden (antal watt),
fast vandmængde og fast starttemperatur, så er det meget mere afgørende
om der er låg på eller ej, end det er hvor meget varme der trænger ud
igennem kandevæggen. Det sidste kan i øvrigt måles i watt pr. kvadrat-
centimeter væg pr. kelvin temperaturforskel.

Naturligvis er låget også en slags isolering, så det var ikke for at
modsige dig, men for at uddybe dit svar, at jeg reagerede.

Jeg synes man skal skelne mellem energi tabt ved varmeledning/varme-
stråling og energi tabt ved fordampning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-03 22:21

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en

> [...]
>
> Jeg synes man skal skelne mellem energi tabt ved varmeledning/varme-
> stråling og energi tabt ved fordampning.

Du har helt ret, men din lange smøre ændrer ikke på mine ord : 'kandens
isoleringsgrad', der naturligvis også indbefatter låget, og derfor bibringer
du ikke noget nyt til sagen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-08-03 14:46

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Du har helt ret, men din lange smøre ændrer ikke på mine ord : 'kandens
> isoleringsgrad', der naturligvis også indbefatter låget, og derfor bibringer
> du ikke noget nyt til sagen.

Det er vel også o.k. at jeg uddyber noget gammelt?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen

Dato : 08-08-03 16:40

> Hej NG.
>
> Hvilke faktorer har indflydelse på hvor hurtigt en vandkoger kan koge
vand?

Tja vores to små vandkoger på 2 x 20MW kan producere procesdamp på 15min...

Effekt og isolation vil jeg tro...

Venligst

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-03 18:08

Søren Christensen <master.clioÅL@12move.dk> skrev >
> Tja vores to små vandkoger på 2 x 20MW kan producere procesdamp på
15min...

> Effekt og isolation vil jeg tro...

Kunne i ikke finde en enklere og billigere metode til jeres cappucino?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren Christensen

Dato : 09-08-03 11:17

> Søren Christensen <master.clioÅL@12move.dk> skrev >
> 15min...

> Kunne i ikke finde en enklere og billigere metode til jeres cappucino?

> --

Jo men så skal man jo bare vente så forbandet længe på en stor omgang
cappucino...

Venligst