Grad-indeling
Fra : Tais

Dato : 25-06-03 19:23

Jeg har i nogen tid undret mig over hvorfor det er "smart" at inddele en
cirkel i 360 grader.
Er der en matematisk eller praktisk forklaring, eller er det bare "sådan
man har valgt"

Mvh. Tais Claridge

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 25-06-03 19:53

On Wed, 25 Jun 2003 20:22:35 +0200, "Tais" <taisclaridge@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>cirkel i 360 grader.
> Er der en matematisk eller praktisk forklaring, eller er det bare "sådan

Det stammer tilbage fra de gamle babylonere, der anvendte et talsystem
med grundtallet 60.

Men i virkeligheden er det enormt smart - tallet 360 har en masse
divisorer: 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, etc...
F.eks. er en vinkel i en ligesidet trekant lige så stor som en
sjettedel cirkel, dvs. 360/6 = 60 grader.
Anvender man et mere decimalagtigt system, f.eks. de såkaldte
nygrader, hvor der er 400 grader på en cirkel (og en ret vinkel derfor
er på 100 nygrader), så er en vinkel i en ligesidet trekant på 400/6 =
66.666666 nygrader - grimt!

Tilsvarende er det derfor, vi stadig anvender minutter (= 60 sekunder)
og timer (=60 minutter) og døgn (=24 timer) - tallene 60 og 24 har en
masse dejlige divisorer. (Forestil dig, at vi indførte et
decimaltidssystem med 20 nytimer pr. døgn. Arbejder man i
treholdsskift, så er ens arbejdsdag på 20/3 = 6,66666 nytimer ...)

Nygrader har mig bekendt ikke den store udbredelse (anvendes vistnok
indenfor landmåling, men jeg har personligt aldrig stødt på den), og
til trods for at der har været mange forsøg på at indføre et decimalt
tidssystem, så er de alle strandede.

Kenneth

Fra : Rusaas

Dato : 25-06-03 21:49

"Kenneth Hansen" <kenhans@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> decimaltidssystem med 20 nytimer pr. døgn. Arbejder man i
> treholdsskift, så er ens arbejdsdag på 20/3 = 6,66666 nytimer ...)

Hej Kenneth,
Jeg syntes at det var en god forklaring du kom med, jeg kunne dog ikke lade
være med at more mig over dit eksempel med treholdsskift. De fleste
mennesker i danmark har vel i dag en arbejdsdag på 7,4 timer - det er jo
også skævt - så vi må ændre dagens længde og/eller arbejdsdagens længde :)
Jan

Fra : Sven Nielsen

Dato : 26-06-03 00:24

In article <3efa0b39$1$13001$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
rusaasREMOVE@stofanet.dk says...

> [...]
> også skævt - så vi må ændre dagens længde og/eller arbejdsdagens længde :)

Hvad skulle vi dog med nytimer?! Vi har jo døgnet, som er den oplagte og
naturlige enhed for tidsregning. Det ville derfor være passende at måle
tiden i decimaldøgn, og centidøgnet ville nok være den mest almindelige
enhed, som man bruger til at angive "hele" klokkeslet. Man kan så bruge
en eller to decimaler, hvis man vil have et mere præcist klokkesket.

F.eks. vil jeg gerne have en arbejdsdag fra kl. 38 til kl. 70. Det er en
arbejdsdag på 30 cd og så 2 cd til frokost.

Et centidøgn (cd) er 14 minutter og 24 sekunder, dvs. næsten et
gammeldags kvarter.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 10:46

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsdag på 30 cd og så 2 cd til frokost.
>
> Et centidøgn (cd) er 14 minutter og 24 sekunder, dvs. næsten et

det bårde man måske gøre noget ved.

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-06-03 07:50

On Thu, 26 Jun 2003 11:45:56 +0200, *XxX* wrote:

> det bårde man måske gøre noget ved.

"nogen" har gjort noget

http://www.swatch.com/fs_index.php?haupt=itime&unter=

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 26-06-03 15:14

On Thu, 26 Jun 2003 01:23:55 +0200, Sven Nielsen
<sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:

> [...]
>arbejdsdag på 30 cd og så 2 cd til frokost.
>
>Et centidøgn (cd) er 14 minutter og 24 sekunder, dvs. næsten et

Problemet er vel i sidste ende, at man har valgt sekundet som enhed
for små tidsrum - og at denne enheds 10-potenser (ksec, Msec, Gsec)
ikke rigtigt passer sammen med de tidsenheder, som er naturlige at
anvende her på Jorden - dvs. døgn og år.

P.t. læser jeg Vernor Vinge's A Deepness in the Sky - hvor Qeng Ho -
en civilisation af interstellare handlende - anvender sekunder,
kilo-sekunder og Mega-sekunder som tidsenhed (og underligt nok år!)
Lidt syret - næste gang mine studerende vil have en pause, så foreslår
jeg en pause på 10 kilo-sekunder!

Kenneth

Fra : Subject

Dato : 28-06-03 02:00

kenhans@stofanet.dk (Kenneth Hansen) writes:

> [...]
> ikke rigtigt passer sammen med de tidsenheder, som er naturlige at
> anvende her på Jorden - dvs. døgn og år.

Til gengæld er de jo sjovt nok i omegnen af ting som er praktiske at
forholde sig til.

Et Ksek er "et kvarters tid", et Msek er "et par uger" og et Gsek er
"en tredive års tid".

Det kunne dog være rart med en mellemting - DMSek, f.eks.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Simon Kamber

Dato : 01-07-03 13:16

On 28 Jun 2003 02:59:57 +0200, Subject <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk>
wrote:

>Et Ksek....
Er vel et ks ?

Fra : hobz

Dato : 26-06-03 10:13

Det er nu fagforeningerne der har bestemt at en arbejdstiderne og ikke
babylonerne.

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 26-06-03 15:10

On Wed, 25 Jun 2003 22:49:21 +0200, "Rusaas"
> [...]

>også skævt - så vi må ændre dagens længde og/eller arbejdsdagens længde :)

Mjah - det er vist lidt svært at ændre døgnets længde... (omend man
kunne redefinere en time, så der var 22.2 timer på et døgn??)

Men hvad gør man på hospitaler, kraftværker, fabrikker som kører i
døgndrift, og døgnåbne butikker. Hvis en vagt er på f.eks. 7,4 timer,
så skrider vagtskemaet 1.8 timer i døgnet.... Så jeg forestiller mig,
at man her har 8 timers vagter, og så må man afspadsere, så ens
gennemsnitlige arbejdsdag bliver på 7.4 timer.

Men okay - mit oprindelige argument kunne nok næppe anvendes i en
overkomstaftale-sutiation.

kenneth

Fra : SvenP

Dato : 26-06-03 15:59

> [...]
> at man her har 8 timers vagter, og så må man afspadsere, så ens
> gennemsnitlige arbejdsdag bliver på 7.4 timer.

Hvad for en verden lever du i?
Man holder da selvfølgelig pause i 2,16 kilo sekunder på hvert skift.

Mvh. Sven

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 26-06-03 16:21

On Thu, 26 Jun 2003 16:58:59 +0200, "SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk>
wrote:

>Hvad for en verden lever du i?
>Man holder da selvfølgelig pause i 2,16 kilo sekunder på hvert skift.

Hmm, der forklarer den ustabile strømforsyning her i Aalborg!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-06-03 14:53

Kenneth Hansen wrote:

> Hmm, der forklarer den ustabile strømforsyning her i Aalborg!

Er det i hele Aalborg, det er galt? Grunden til at jeg spørger er, at min
server deroppe (jeg befinder mig 130 km derfra i en længere periode) tér
sig lidt mærkeligt og jeg godt kunne tænke mig at vide hvorfor
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-06-03 22:28

Kenneth Hansen wrote:

> Nygrader har mig bekendt ikke den store udbredelse (anvendes vistnok
> indenfor landmåling, men jeg har personligt aldrig stødt på den),

På et tidspunkt for mange år siden blev det forsøgt indført i forbindelse
med orienteringsløb (spejdere), og det var IMO helt ubrugeligt, af de grunde
du anfører, om det lykkedes ved jeg, har ikke haft kontakt til
spejderkorpsene de sidste 25 år

/carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-03 23:59

Carsten Holck skrev:

>med orienteringsløb (spejdere), og det var IMO helt ubrugeligt, af de grunde
>du anfører, om det lykkedes ved jeg, har ikke haft kontakt til
>spejderkorpsene de sidste 25 år

Hvis det var slået igennem for 25 år siden, burde man have set i
det omtalt i det mindste i ét indlæg i dk.videnskab. Denne her
tråd er den første hvor jeg læser om nygrader, og jeg har fulgt
gruppen siden den blev oprettet.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-06-03 01:22

Bertel Lund Hansen skrev:

> Denne her
> tråd er den første hvor jeg læser om nygrader, og jeg har fulgt
> gruppen siden den blev oprettet.

Det har nu sporadisk været oppe at vende før. Det første indlæg Google
kan finde er fra 12. december 1997 (var det ikke det år, dk.videnskab
blev oprettet?). Du deltog i øvrigt selv i tråden.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Thomas S

Dato : 26-06-03 08:05

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message news:<q7akfv88cl7tvq72s5rfongmgj5589vhv9@news.stofanet.dk>...

> [...]
> det omtalt i det mindste i ét indlæg i dk.videnskab. Denne her
> tråd er den første hvor jeg læser om nygrader, og jeg har fulgt

Jeg var spejder for ... 12 år ? ... siden. På det tidspunkt var der
stadig folk, der forsøgte at få nygraderne til at slå igennem. Man
kunne få kompasser inddelt i 360, 400 eller begge dele grader. Når man
kom til et løb var informationerne altid tilgængelige for folk med 360
grader-kompasser, og kun i enkelte tilfælde oversat.

Mvh

Thomas S

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 26-06-03 21:03

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> [...]
> kom til et løb var informationerne altid tilgængelige for folk med 360
> grader-kompasser, og kun i enkelte tilfælde oversat.

Jeg erindrer at for år siden havde vi øvelser i DDS i at regne frem og
tilbage imellem nygrader og gammelgrader. Det var ikke specielt sjovt.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Lund

Dato : 26-06-03 16:28

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> På et tidspunkt for mange år siden blev det forsøgt indført i forbindelse
> med orienteringsløb (spejdere),

For ca 5-6 år siden blev jeg som spejder undevist i nygrader, og dengang
mente min (i øvrigt halv skøre) leder at det var fremtiden.

Mvh
Anders Lund

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-03 22:36

Anders Lund wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> For ca 5-6 år siden blev jeg som spejder undevist i nygrader, og
> dengang mente min (i øvrigt halv skøre) leder at det var fremtiden.

Ja så er der ikke ændret noget på det område

/carsten

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 01-07-03 20:14

On Mon, 30 Jun 2003 23:36:08 +0200, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

>Ja så er der ikke ændret noget på det område
>
>/carsten

Jeg kan ikke lade være med at citere fra Horstmann&Cornell: Core Java,
vol. 2, p. 332

"...our sentiments about CORBA are similar to those expressed by
French president Charles de Gaulle's about Brazil: It has a great
future ... and always will."

Der er temmeligt meget, som er fremtiden!

Kenneth

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-06-03 10:19

On Wed, 25 Jun 2003 18:52:57 GMT, kenhans@stofanet.dk (Kenneth Hansen) wrote:

> [...]
>indenfor landmåling, men jeg har personligt aldrig stødt på den), og
>til trods for at der har været mange forsøg på at indføre et decimalt

En af ulemperne ved 360 graddelingen er den forvirring der kan opstå
når man skal opgive en nøjagtig vinkel. Det 'gamle' system opdeler
vinklen i bueminutter og sekunder. Inden for maskinindustrien er det
efterhånden standard at bruge decimaltal: halvanden grad = 1°30' = 1,5°

--
- JN -

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-03 10:37

Jan Nielsen skrev:

>En af ulemperne ved 360 graddelingen er den forvirring der kan opstå
>når man skal opgive en nøjagtig vinkel.

Jeg forstår ikke at det skulle give forvirring. Hvad mener du?

--
Bertel

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-06-03 13:16

On Thu, 26 Jun 2003 11:37:16 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>
wrote:

>Jeg forstår ikke at det skulle give forvirring. Hvad mener du?

Jeg har flere gange haft 'fornøjelsen' at arbejde efter en emnetegning hvor
konstruktøren havde anvendt bueminutter efter decimalkomma, f.eks
halvanden grad målsat som 1,3 grad og ikke 1°30'

Samtidig skal bueminutter først omregnes til decimaltal før de kan anvendes i
CNC programmering.

--
- JN -

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-03 10:45

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Jeg forstår ikke at det skulle give forvirring. Hvad mener du?

Det vil altid skabe forviring når man skifter system eller når der er
to eksisterende systemer. Jeg vil hverken mene at decimalgrader eller
grader/bueminutter i sig selv er forvirende, men når begge systemer
bruges kan det være forvirende.

(decimalgrader er måske en anelse inkonsistent)

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-06-03 12:56

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87isqtqij1.fsf@xyzzy.adsl.dk...

> (decimalgrader er måske en anelse inkonsistent)

Men vi bruger gladeligt 1/10 og 1/100 etc sekunder.

Mvh
Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-03 13:26

Jan Nielsen <morgan@post8.tele.dk> writes:

> Jeg har flere gange haft 'fornøjelsen' at arbejde efter en emnetegning hvor
> konstruktøren havde anvendt bueminutter efter decimalkomma, f.eks
> halvanden grad målsat som 1,3 grad og ikke 1°30'

Jeg har et par gange været udsat for lignende med almindelig
tidsregistrering. Jeg tastede pænt 5,30 ind hvorefter den slettede
0'et. Så regner den i decimaltimer, tænkte jeg, og satte resten af
værdierne ind (omkring 30 stykker) ind som 5,5 eller lignende. Indtil
jeg opdagede at den ikke lagde det rigtigt sammen.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-03 15:18

> [...]

> en civilisation af interstellare handlende - anvender sekunder,
> kilo-sekunder og Mega-sekunder som tidsenhed (og underligt nok år!)

Bedre er det er de taler samnorsk.

> Lidt syret - næste gang mine studerende vil have en pause, så foreslår
> jeg en pause på 10 kilo-sekunder!

Det var en lang pause. Mellem to undervisningsenheder ville jeg da nok
højst forvente 1 kilosekund og eventuelt 3 hvis der skulle spises
frokost.

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 26-06-03 16:20

On Thu, 26 Jun 2003 16:18:23 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Bedre er det er de taler samnorsk.

Nej, det er faktisk A Fire in the Deep, hvor der tales samnorsk. Men
en lidt skræmmende tanke er det

>Det var en lang pause. Mellem to undervisningsenheder ville jeg da nok
>højst forvente 1 kilosekund og eventuelt 3 hvis der skulle spises
>frokost.

Naturligvis - jeg mente 1 ksec - med mindre jeg har snakket i et par
subjektive Msec's...

Fra : ASKF

Dato : 06-07-03 11:39

Kenneth Hansen ytrede sig i <3efaee05.7525000@news.stofanet.dk> med
dette:

>Det stammer tilbage fra de gamle babylonere, der anvendte et talsystem
>med grundtallet 60.
[snip]
> [...]
>indenfor landmåling, men jeg har personligt aldrig stødt på den), og
>til trods for at der har været mange forsøg på at indføre et decimalt

Fra <http://www.gfy.ku.dk/~cct/3geo_k21.htm>:
"Vinkler: Radianer, 180o = . Meget benyttet blandt landinspektører er de
såkaldte nygrader eller gon, indført i 1791,

1 gon = 0.9o = 54' (bueminutter) = / 200 radian.

TS, tusindedele benyttes militært 64000 = 360o.

Grader, minutter, sek benævnes seksagesimale grader."

Jeg undrer mig over at der ikke er andre der har bragt TS på banen, da
alle der har været ved militæret (selv værnepligtige) burde have stiftet
bekendskab med denne enhed.

Militæret har mig bekendt valgt denne enhed, da der oftest kan undgås
angivelse af decimaler når vinkler til skudretning (kanon, haubits og
raket) skal beregnes og videregives (det er jo ret nemt at lave fejl
mht. komma-placering ved rationelle tal[1]).

[1] Det er imidlertid 14 år siden jeg var ved artilleriet så jeg er ikke
helt sikker på om det er den korrekte begrundelse, men
kommunikationsteoretisk giver det dog også god mening.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen