Hvad er en granfætter?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-03 22:25

Undskylder hvis jeg er OT, hvis jeg er det; henvis da til relevant gruppe.

Hvad betegner en granfætter? Altså, hvordan er familieforholdet til en
sådan?

Tænker på samme måde som at moster, er min mors søster.

Er der lavet en hjemmeside der inderholder oplysninger om sådanne "ord"?

// Troels

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 24-06-03 22:45

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> writes:

> Hvad betegner en granfætter? Altså, hvordan er familieforholdet til en
> sådan?

En grandfætter er din fars eller mors fætter.

..Henrik

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?

Fra : Karsten Madsen

Dato : 25-06-03 01:41

Henrik Christian Grove wrote:

> En grandfætter er din fars eller mors fætter.

Ja eller din kusines eller fætters søn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-06-03 08:52

Karsten Madsen skrev:

> Ja eller din kusines eller fætters søn

Nej til det sidste. Det går ikke *nedad*.
En fætters barn hedder et "næstsøskendebarn".

En grandfætter (fx mormors brorsøn):
Populært sagt: to generationer op - til siden og en
generation ned igen.

Se evt. Lene Otto's (etnologi) artikel om *slægtskab* i SDE
(nationalencyklopædien). Se det evt. på dit biblioteks læsesal.
Der er et udmærket skema, som illustrerer relationerne.

"I genealogien, læren om slægtskabsrelationer, betegner
'probanden' den person, hvis afstamning og øvrige
slægtskabsforhold skal klarlægges. Her er 'probanden'
vist som en figur og et sort kryds. Alle skemaets
slægtskabsbetegnelser er således relateret til denne
person".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-03 12:44

> En fætters barn hedder et "næstsøskendebarn".

Er et sådan uden for familierelationer? Har det en anden "titel" end
"næstsøskendebarn"?

// Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-03 12:57

> En grandfætter (fx mormors brorsøn):
> Populært sagt: to generationer op - til siden og en
> generation ned igen.

Okay, den er helt ren fra ham jeg tænker på, og til mig.

Hans mormors brors søn er mig. Dvs. jeg er hans granfætter.

Han er min fars søsters barnebarn. Gør det også ham til min granfætter?

// Troels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-06-03 14:18

Troels [around 9000] skrev:
> Han er min fars søsters barnebarn. Gør det også ham til
> min granfætter?

Nej, "grand-" går *kun* opad.
Men det er da problematisk at der ikke er en tidsvarende
og logisk betegnelse nedad.

Iflg. NDO82 (Nudansk Ordbog) er "næstsøskendebarn"
endda forældet. Det skulle nu hedde "halvfætter" eller
"halvkusine". Men i slægtsforskningskredse er ordet
"næstsøskendebarn" ihvertfald ikke forældet endnu.

I dk.kultur.sprog var der en tråd i april om "grandnevø".
Det ord er ihvertfald også helt forkert i genealogifaglig
sammenhæng. Men som andre også har rådet dig til, så
var det måske en god ide at spørge i genealogigruppen:
*dk.videnskab.historie.genealogi*.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-06-03 22:59

Troels [around 9000] <puttitat@adslhome.dk> wrote:

> Undskylder hvis jeg er OT, hvis jeg er det; henvis da til relevant gruppe.
>
> Hvad betegner en granfætter? Altså, hvordan er familieforholdet til en
> sådan?

Prøv hellere i dk.videnskab.historie.genealogi - evt. dk.kultur.sprog!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-06-03 14:03

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message

Jeg kan konstatere at enten kan du rejse i tiden, eller også er det her
jeopardy, for svarene kom før spørgsmålet

Peter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-03 14:10

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Først nu ser jeg mit ur var åndssvagt da jeg postede spørgsmålet!

UNDSKYLD MANGE GANGE; ved ikke hvad der er sket, plejer at lade Windows
opdatere uret selv?

// Troels