Strøm beregning
Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 21-06-03 16:43

Hej

Er der nogen der har en beregning for strømforbrug. Hvis man fx. bruger
100.000 W i en time, hvor mange KwH har man så brugt.

Er der nogen der kender cirka. prisen for 1 KwH

Klaus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 17:14

"Klaus Egebjerg" <ke@brygladen.dk> skrev:

> Er der nogen der har en beregning for strømforbrug. Hvis man fx.
> bruger 100.000 W i en time, hvor mange KwH har man så brugt.

100kWh

> Er der nogen der kender cirka. prisen for 1 KwH

Små 2,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus S

Dato : 21-06-03 17:36

"Klaus Egebjerg" <ke@brygladen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har en beregning for strømforbrug. Hvis man fx. bruger
> 100.000 W i en time, hvor mange KwH har man så brugt.

Man har brugt 100. 1kW=1000W. 1kW i 1 time = 1 kWh. Det ligger næsten i
betegnelsen...

> Er der nogen der kender cirka. prisen for 1 KwH

1.5382 kr. ifølge min elregning. Hertil kommer så et abonnement.

> Klaus

- Claus...

Fra : Sven Nielsen

Dato : 21-06-03 19:49

In article <3ef48969$0$5183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
claus@frekvens.dk says...

> Man har brugt 100. 1kW=1000W. 1kW i 1 time = 1 kWh. Det ligger næsten i
> betegnelsen...

Korrekt. SI-enheden for energi er i øvrigt 1 joule, som er 1 watt i 1
sekund. Dvs. at 1 kWh = 3,6 MJ (megajoule).

> 1.5382 kr. ifølge min elregning. Hertil kommer så et abonnement.

Det er nu en sandhed med modifikationer. Ifølge min elregning er prisen
0,2566 kr./ kWh for markedsel. Dertil kommer "levering," dvs. nettarif på
0,1166 kr. / kWh. I alt 37,32 øre for 1 kWh. De andre beløb på
elregningen er skat (også kaldet moms og afgifter) samt noget, der hedder
prioriteret el. Det er el, man bliver tvunget til at købe til en grov
overpris af folk, som har været smarte at investere i bl.a. vindmøller.

Når jeg kigger på min elregning, er den samlede pris 1,344 kr./kWh uden
abonnement (heraf 0.9709 kr./kWh skat), og 1,5250 kr./kWh med abonnement.

Til sammenligning koster fjernvarmen 0,6840 kr/kWh inkl. moms og
abonnement. Der er ikke nogen mytiske afgifter på. Uden moms,
effektbidrag og abonnement koster fjernvarmen hos min leverandør 0,3600
kr./kWh. Det er ret tæt på elprisen incl. levering.

Tænk at for at få for 25 øre el må man betale næsten en krone i skat. El
er dermed temmelig hårdt beskattet: 378 procent. Det er en del mere end
f.eks. biler, hvor moms og afgifter lægger 200-250 procent til
forhandlerprisen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 20:03

Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev:

> Korrekt. SI-enheden for energi er i øvrigt 1 joule, som er 1 watt
> i 1 sekund. Dvs. at 1 kWh = 3,6 MJ (megajoule).

Jep. kWh er i det hele taget en lidt "gakket" enhed men dejlig nem at
have med at gøre, hvis man skal estimere omkostningerne ved ens
elforbrug.

> Når jeg kigger på min elregning, er den samlede pris 1,344 kr./kWh
> uden abonnement (heraf 0.9709 kr./kWh skat), og 1,5250 kr./kWh med
> abonnement.

1,525 er ganske billigt, hvis det er med moms?. Det generelle
prisniveau ligger omkring 1,80-1,90 incl. moms. Enkelte lidt under og
enkelte lidt over.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sven Nielsen

Dato : 21-06-03 21:19

In article <Xns93A1D62DB25A0.miljokemi.dk@130.133.1.4>,
nospam01@miljokemi.dk says...

> 1,525 er ganske billigt, hvis det er med moms?. Det generelle
> prisniveau ligger omkring 1,80-1,90 incl. moms. Enkelte lidt under og
> enkelte lidt over.

Ja, det er med moms og abonnement og det hele. Nej, vent nu. Jeg har
alligevel glemt noget: Markedsel. Det betaler jeg jo til et andet
selskab.

Alt i alt ser min regning således ud: Forbrug sidste halvår: 1642 kWh.

Beløb markedsel (selskab 1) 273,65 kr.
Beløb net (selskab 2) 2.504,04 kr.

I alt 2.777,69 kr.

Det bliver en kilowatttimepris på 1,6917 kr. Jeg havde glemt de 273,65
kr. i min første beregning - beklager fejlen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-03 21:33

> [...]

> Beløb net (selskab 2) 2.504,04 kr.
>
> I alt 2.777,69 kr.
>
> Det bliver en kilowatttimepris på 1,6917 kr.

Det er pænt billigt. Hvor meget er din besparelse på at bruge to
selskaber?

> Jeg havde glemt de
> 273,65 kr. i min første beregning - beklager fejlen.

Der er skam ingenting at beklage.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-03 20:15

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse news:MPG.195ec6eb8a3a01d398970c@news.inet.tele.dk...

> Tænk at for at få for 25 øre el må man betale næsten en krone i skat. El
> er dermed temmelig hårdt beskattet: 378 procent.

Ja, det er himmelråbende (asocialt) vanvid. Dette burde være det
første sted man lavede en skattelettelse, så vi kunne få lidt mere
gang i hjulene. Men nu er det vist lidt OT.

Mvh
Martin